bochttechniek, hoe "ver naar voor" is het verschil tussen berg- en dalski?

Vandaag heb ik nog eens naar de videotjes van afgelopen wintersport gekeken. Het viel me op dat bij een bocht naar rechts, mijn bergski verder naar voor komt dan bij een bocht die ik naar links maak. Dat heb ik zelf tijdens het skiën niet opgemerkt, maar zie ik nu pas. Bij de rechterbocht lijkt dit zo'n verschil tussen berg- en dalski zo'n 25 cm te zijn, bij de linkerbocht lijkt het verschil tussen berg- en dalski zo'n 10 cm te zijn. Weet iemand wat het technisch verschil is, of wat het effect is tussen het maken van de rechter en de linker bocht op deze manier? En, wat zou het beste zijn? Bedankt voor een antwoord. Groetjes, Peter

Wil je niet een videootje posten? Zitten hier wel mensen die je tips kunnen geven.

Idd een videotje is net iets gemakkelijker.
Hoe groot het verschil tussen berg en dalski is hangt veel af van de helling.

Maar heb nog niet meegemaakt dat het verschil tussen berg en dalski te klein is. vrees dat je er bij de rechterbocht aan moet werken om de bergski actief terug te trekken.

Een ski die te ver naar voor steekt, betekent in de meeste gevallen geen buiging door de enkel. Waardoor je de volgende bocht veel moeilijker kan inzetten. Aangezien je gewicht niet Of moeilijk vooraan op de ski kan zetten

Dit gezegd zijnde zonder de film, natuurlijk is de houding van de rest van het lichaam ook belangrijk om dit te beoordelen.

Filmpje werkt beter, verschil in voor/achter links/rechts is niet zozeer iets dat je apart moet bekijken maar waarschijnlijk iets dat op een ander gebied verbeterd kan worden. Forumbestuur genoeg hier die aan de hand van een filmpje wat kunnen zeggen.

Edwin van Riel

Waarom maakt @Roger @Roel geen blog over techniek, welke skies , weet niet of ze daar tijd voor hebben

hmmmmmm. De video terug gebracht naar laagste kwaliteit en een duur van 13 seconden. 4 MB groot, maar met *.mp4 (vanuit Imovie). Bestand kan niet geïmporteerd worden. Jammer, temeer jullie willen helpen. Nog even verder zoeken op het forum hoe je dan wel een video upload

Kreeg het ook niet voor elkaar een tijdje terug, evt linkje naar YouTube kan ook

Edwin van Riel

Je zou het via YouTube of Vimeo kunnen proberen?

Edit: evr66 zegt ongeveer hetzelfde. Vimeo is naast YouTube wel ook nog een optie :)

*bericht bewerkt door ThomJ op 18 apr 2020 20:18

Vraag anders aan wintersport als zei hem kunnen plaatsen

Top, doe ik


Als het goed is, is het gelukt. Met dank aan Rogier: “Op onze website kun je niet direct een filmpje uploaden.
De makkelijkste manier is om een account aan te maken op bijvoorbeeld youtube of vimeo en daar de filmpjes te uploaden en de links van deze vidoe’s in het blog te plaatsen, dan zijn deze filmpjes direct op het forum te zien!”.

Okay, on topic:
Het viel me op dat bij een bocht naar rechts, mijn bergski verder naar voor komt dan bij een bocht die ik naar links maak. Bij de rechterbocht lijkt dit zo’n verschil tussen berg- en dalski zo’n 25 cm te zijn, bij de linkerbocht lijkt het verschil tussen berg- en dalski zo’n 10 cm te zijn. Weet iemand wat het technisch verschil is, of wat het effect is tussen het maken van de rechter en de linker bocht op deze manier? En, wat zou het beste zijn? Bedankt voor een antwoord. Groetjes, Peter

Heb je geen filmpje waarbij je naar beneden komt.
Van voren gefilmd.
Zo is het moeilijk te zien.

Innenlage en de correctie daarvan lijken de meest waarschijnlijke oorzaak.
Een degelijke schrittstellung duidt op onbalans en belasten van de binnenski om dat te corrigeren.
Het probleem is niet de schrittstellung zelf, dat is een gevolg van onjuiste houding. Wat dat precies is is in dit filmpje niet te zien, maar zoals genoemd is innenlage en correctie daarvan door overbrenging gewicht naar binnenski terwijl de enkel niet voldoende gebogen is de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het dus niet de meest efficiënte techniek. Het zet je ook achterop je ski's.
Hoewel je het in de racerij wel ziet (maar om andere redenen) is het iets om af te leren.

*bericht bewerkt door Hessel op 18 apr 2020 23:07

Helaas heb ik geen andere filmpjes, te druk met het filmen van de kids. Allen bedankt voor de reacties (Hessel, googlen op innnenlage biedt goede uitleg, extra bedankt voor je tip). Volgend jaar zal ik weer eens een privelesje nemen.

*bericht bewerkt door vlam op 20 apr 2020 21:59

Wat Hessel zegt.
Eigenlijk is het niet goed te zien idd.
Maar het valt wel op dat jouw rechter bocht actiever is dan je linker.
Ook te zien aan je stokinzet.
Werken aan kantendruk en actievere houding zou ik zeggen.
Heeft veel te maken met basis techniek en houding.

@Pieter230976 Daar hebben we toch al aardig wat informatie voor klaar staan;

Werken aan je techniek: https://www.wintersport.nl/academy
Materiaal ski’s etc: https://www.wintersport.nl/materiaal

Genoeg tijd om alles door te nemen nu ;-)

@Pieter230976 Daar hebben we toch al aardig wat informatie voor klaar staan;

Werken aan je techniek: https://www.wintersport.nl/academy
Materiaal ski’s etc: https://www.wintersport.nl/materiaal

Genoeg tijd om alles door te nemen nu ;-)

Rene op 21 apr 2020 11:07

PS wist niet dat zo iets stond op de site

Ik ben geen ski-leraar, laat staan een begenadigd skiër :-) Het lijkt erop alsof je aan het ‘pendelen’ bent. Zie filmpje vanaf 0:59.
https://youtu.be/Nj7klMuDyN4

When life gets too complicated.... SKI

Het valt me op dat Richard Molenaar zijn linker ski steeds op tilt / niet op de sneeuw laat staan tijdens de bocht.

@vlam gewoon 3 dagen privé les nemen bij een goede leraar in de bergen en in de sneeuw. Als het financieel mogelijk is natuurlijk.
Dan worden al je vragen op locatie beantwoord.

Wat Hessel zegt. Je kan dit volgens mij zelf ook controleren door de bocht alleen op je dalski te maken (bergski optillen). Zit er verschil links/rechts? Het beste is natuurlijk een goede leraar, laat dat voorop staan.

Plaats een reactie