Kindveilige skiliften

Wie heeft er tips voor kindveilige skigebieden. We hebben 2 jonge kinderen en ik wil graag dat ze in een lift zitten die een extra kinderbeveiliging bieden, of een skigebied waar kinderen vooral met een gondel gaan.
We hebben zelf positieve ervaringen in Ehrwald (Ehrwalder Alm), alleen vinden we dit zelf een redelijk klein gebied.
En we hebben goede ervaringen in Serfaus, maar dit is in vakantietijd erg druk (en prijzig).
Verder heb ik begrepen dat Nauders alle liften heeft voorzien van een extra kindbeveiliging.
Zijn er nog meer skigebieden die dat hebben?

Vond de liften in Wagrain ook kindvriendelijk.
Voornamelijk cabines die vanuit het dal omhoog gaan en de meeste stoeltjesliften hadden een kinderbeugel tussen de benen.

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 07 mei 2020 23:53

Geen antwoord, maar naar mijn idee overbodig. Zou voor mij geen keuze-criterium zijn, zolang er maar beugels voor zitten, maar dat is bij mijn weten hier in Europa altijd het geval.

Edwin van Riel

Geen antwoord, maar naar mijn idee overbodig. Zou voor mij geen keuze-criterium zijn, zolang er maar beugels voor zitten, maar dat is bij mijn weten hier in Europa altijd het geval.

evr66 op 8 mei 2020 08:01

Ik zal iets specifieker zijn, ik bedoel de extra beugel tussen de benen zodat het risico op uit de lift glijden wordt verkleind.

Hoi @simoneb, dat was (mij) wel duidelijk. Vind alleen de toegevoegde waarde van die dingen echt minimaal. Hoe oud zijn de kids? We hebben er met mijn dochtertje echt nooit op gelet. Als ze jong zijn zit je er over het algemeen zelf naast en ze liggen er echt niet ineens zo maar uit zeg maar. Zodra ze er in mogen (qua lengte) zijn die dingen allemaal veilig genoeg. Wanneer ze in een lesgroepje zitten houdt de leraar er normaal gesproken oog op of vraagt even iemand anders om te begeleiden.

Ik zou er meer over in zitten dat ze op een stuk ijs op de parking naar onderuit gaan, dan dat ze uit een lift vallen eigenlijk.

Neefje van me is wel een keer uit een lift gemieterd (11-12 meter) en dat ging goed mis. Mara dat was op puberleeftijd in een lift in de USA zonder beugels, beetje omgedraaid met z’n vriendjes in een andere stoel bakkeleien, da’s gewoon niet echt safe, dom en puberaal gedrag (leverde wel meteen een paar dagen ic op trouwens)

Edwin van Riel

Scuol heeft ook kindbeveiliging op alle nieuwere liften. Daar doe je alle beginners en lichtgevorderdenpistes mee.

Kronplatz staat bekend om zijn vele gondels.

Zo zijn er nog een heel aantal gebieden te noemen, maar zelden dat alle liften volledig beveiligd zijn. Vaak alleen twee plekken links of rechts.

Over de meerwaarde van deze vorm van risico-reductie kun je een boom opzetten. In het algemeen zie je wel dat kindvriendelijke skigebieden wat “extra’s” doen om kids ook veilig in een stoeltjeslift te kunnen vervoeren. Het gaat echter meestal mis als de medepassagiers de beugel te vroeg open doen. Zelden dat er een kind onder de beugel - met of zonder extra stang - doorglijdt. Anders gezegd: human error is het grootste risico. Dat gezegd hebbende, kun je stoeltjesliften het best helemaal mijden en kiezen voor een gebied met veel gondels, of - als de kids dat al kunnen - sleepliften. Kronplatz is dan een goede keuze. Lermoos kan je ook bevallen (tegenover Ehrwalder Alm), al is dat niet heel veel groter.

Kronplatz is hiervoor een super gebied! Bijna allemaal gondels en waar er toch nog een zetellift is daar zit een extra beveiliging.

Tip die ik kreeg is om je kind zo veel mogelijk ter hoogte van de voetensteunen en dan op 2 plekken te zetten. Dan heeft hij/zij de beentjes aan 2 kanten van die steun en kan je niet meer onder de beugel doorglijden. Zo maak je van iedere lift een kindvriendelijke lift, het moet alleen niet al te druk zijn.

Verder gewoon skies op de steun laten staan totdat je bij het net bent, kan de beugel ook niet te vroeg open.

Succes!

Lofer heeft 2 volledig kindveilige stoeltjesliften en 1 gedeeltelijke kindveilige. Verder alleen gondels en sleepliften. Wel een klein gebied natuurlijk.

Over de meerwaarde van deze vorm van risico-reductie kun je een boom opzetten. In het algemeen zie je wel dat kindvriendelijke skigebieden wat “extra’s” doen om kids ook veilig in een stoeltjeslift te kunnen vervoeren. Het gaat echter meestal mis als de medepassagiers de beugel te vroeg open doen. Zelden dat er een kind onder de beugel - met of zonder extra stang - doorglijdt. Anders gezegd: human error is het grootste risico. Dat gezegd hebbende, kun je stoeltjesliften het best helemaal mijden en kiezen voor een gebied met veel gondels, of - als de kids dat al kunnen - sleepliften. Kronplatz is dan een goede keuze. Lermoos kan je ook bevallen (tegenover Ehrwalder Alm), al is dat niet heel veel groter.

77steve op 8 mei 2020 09:44

Het blijft inderdaad een discussie of het meerwaarde is. En heeft zeker te maken met mensen die de beugel te laat sluiten of te vroeg openen. Er zijn ooo steeds meer liften die automatisch openen en sluiten, dan heb je dat “probleem” niet meer.
Ik zal eens kijken naar Kronplatz, dank!

Mooiste is nog steeds Westendorf. De babypiste daar heeft op de rechtse zitjes in de rugleuning een elektromagneet. De kinderen in de skischool krijgen middels een tuigje een metaalplaat op de rug, en zitten de liftrit gewoon vast in de lift. Kan absoluut niks gebeuren.

Veel moderne liften (grofweg van na 2013) hebben individuele beugels per zitplaats. Dan kunnen ze er ook niet uitvallen. Dus in veel grotere en modernere (Oostenrijkse) skigebieden kom je een heel eind.
In Saalbach-Hinterglemm staan er bijvoorbeeld al een stuk of 6. Verder zijn er vanuit het dal alleen maar gondels dus ook dat is erg veilig.

Leer de kinderen gewoon hoe het werkt, ook fijn als ze een keer in een "oude" lift stappen wanneer ze weten van het hoe-en-waarom. In Oostenrijk heeft men nu overal (?) van die led-balkjes wanneer de beugel omhoog mag. Gewoon tot die tijd voet laten staan en klaar.

Ik vond op jonge leeftijd die klim- en klauterparken door de bomen veel listiger. Pas wat relaxter (voor ons dan ;) ) zodra ze door hadden dat er altijd 1 haak aan de kabel moest blijven zitten en dat ook echt deden hahaha

*bericht bewerkt door evr66 op 08 mei 2020 14:33

Edwin van Riel

Laten we hier geen discussie over houden wat het nut van deze liften is. En laten we gewoon de vraag beantwoorden.

Zeker als mijn dochtertje met de skiles met vreemden in de lift meegaat ben ik erg blij met deze kindveilige liften!

Click. Click. Peace

Kont naar achter, rug tegen de achterkant en er kan toch niets gebeuren. Evt een wat ouder iemand er naast voor de zekerheid. Gebied maakt m.i. niet uit.

Mijn dochtertje is 4 en zoontje 6 en skiën beide al op de piste en niet alleen op de kinderweide. Ik vind het dan wel een prettig idee dat ze zo veilig mogelijk in de liften zitten.
Wat een ander daar van vindt maakt mij niet uit.
Ik dacht ik wissel hier info uit over gebieden die aantrekkelijk zijn voor gezinnen.
Skigebieden presenteren zich allemaal goed maarja dat is uiteindelijk allemaal reclame. Kortom ervaring delen met elkaar.
Zoals hierboven gezegd is het in Ehrwald en Serfaus goed geregeld door in veel liften een extra pin tussen de benen te hebben.
In Gerlos misten we dat bijvoorbeeld in de lift waar alle klasjes in gaan. Voor ons een reden om niet te gaan.
Onze dochter heeft al moeite om stil te zitten aan tafel, vooralsnog zit ze gelukkig wel stil in de skilift. ;-)
Kortom als je een leuk idee/tip hebt hoor ik het graag!
De al eerder genoemde gebieden ga ik mij eens in verdiepen.

Ik begrijp je vraag en als ik met mijn dochter in de lift zit kijk ik ook eerst of ze fatsoenlijk zit en wijs haar erop dat ze eerst goed moet gaan zitten. Dat ze eraan moet denken dat ze dit ook doet zodra de ouders er niet bij zijn. Iedere ouder probeert de kinderen goed te beschermen. Maar dit is voor mij geen reden om een skigebied te mijden.

Dan kan ik net zo goed met een groot afzetlint rond haar gaan skiën en een kussen onder haar leggen mocht ze vallen. De externe factoren waar je totaal geen controle op hebt zijn bij skiën veel groter dan de factoren waar je invloed op hebt. Denk aan iemand die per ongeluk de kontrole verliest of een overmoedig persoon.

Accepteer de risico’s van skiën en denk af en toe niet te veel na. Dan heb je zelf ook iets aan je vakantie.

Hi Simone. Veel liften in Höchkonig hebben deze beveiliging. Welke kan Elly je vast wat over vertellen. Daarnaast is ook de belangrijkste lift die de klasjes veel gebruiken in Nauders op deze wijze beveiligd. Omhoog ga je daar met de Gondel. Fieberbrunn heeft ook veel Gondels, er is Fieberbrunn zelf 1 stoeltjes lift die deze beveiliging niet heeft. De Höchhorndl lift zullen ze niet gebruiken en de rest is dus Gondels.

Plaats een reactie