Portes du Soleil - centraal in gebied

Maar weer eens een wintersport-gerelateerde vraag: ik ben me aan het oriënteren op een skivakantie in Portes du Soleil. Nu vraag ik me af waar je het beste kunt boeken. Ik begreep dat Avoriaz een meer planmatig dorp is. Zelf neig ik eerder naar Chatel, Morzine of Les Gets. Maar waar zit je nu eigenlijk het meest centraal in het gebied om in een week zoveel mogelijk van het gebied te kunnen zien? En wat is haalbaar op een dag zonder te haasten en met een lunchstop? Van Avoriaz naar de overkant van Chapelle d’Abondance en terug? Van Les Gets naar Chatel?

Mr. Slow

Centraal is Avoriaz, wil je daar niet zitten dan zijn Châtel, Morzine en Les Crosets de beste mogelijkheden.
Vanuit Avoriaz kan je alle uithoeken van de PDS makkelijk in 1 dag heen en weer doen zonder je echt te haasten.
Ook vanuit de andere 3 genoemde dorpen is dit redelijk goed mogelijk. hangt ook er vanaf hoe snel je skiet, hoe druk en hoeveel pauze. Ik ski vanuit La Chapelle d’Abondance via Champoussin, Avoriaz naar Les Gets (Mont Chery) en dan weer terug naar Châtel in 1 dag, maar dan wel max met 2 en geen stop en ik ken het gebied :-) ;-)

PS: Het beste zit je natuurlijk in Hotel Esprit Montagne, maar ja ik ben dan ook bevooroordeeld ;-)

Life is fun, so enjoy it

Zaten ooit in een hotel in Chatel dat direct aan het liftstation (boven) van de cabine vastzat. Was wel top! Geen idee of dat nog bestaat. 's morgens meteen in de sneeuw en auto de hele week beneden laten staan.

Edwin van Riel

Centraal in het gebied zit je in Montriond, van daar kun je, weliswaar met de auto, heel snel van gebied naar gebied. Omdat Montriond ook niet ski-in-ski-out is, en geen eigen lift heeft, is het ook heel goedkoop.

Zowel avoriaz als chatel geweest. Het planmatige van Avoriaz irriteerde mij niet, maar Chatel is wel authentieker. Chatel was je toen wel wat meer op de skibus aangewezen, maar wij eind maart en de liften bij lac des vonnes waren er nog niet.

Gebied volledig door kruizen vanuit beide plekken geen probleem voor redelijk skieers.

*bericht bewerkt door Jaco op 15 mei 2020 15:49

Avoriaz is idd het meest centraal. Het is planmatig, maar wel gezellig, vooral het feit dat het autovrij is maakt het speciaal. Liften kunnen wel druk zijn. Alternatief is Chatel, dan moet je wel zorgen dat je ofwel in het centrum zit (lift naar Superchatel), ofwel in Linga (Linga-gondel). Ertussenin moet je met de bus. Ook aan Lac de Vonnes is er een lift, maar ik denk dat er daar maar weinig accomodaties zijn waar je te voet naar de lift kan.
Het deelgebied Morzine-Les Gets vind ik persoonlijk iets minder leuk dan het stuk van Chatel-Avoriaz.

Morzine en Chatel zijn naast Avoriaz inderdaad vrij centraal. Ondanks dat het planmatig is, vind ik Avoriaz echt een leuk dorp. Zou het daar niet vanaf laten hangen.

Mijn eerste skitrip ooit was 6 jaar geleden in Chatel, eind januari. Meer dan genoeg sneeuw in superchatel, en fijn gebied als beginner. Ik keek er naar uit om nog eens terug te gaan en dat was dit seizoen gelukt, 15 maart - vlak voor de sluiting!

het was best een teleurstelling. We waren 1 dag daar vanuit de auto, en opgestapt in Pre La Joux. Daarboven was het niet optimaal maar nog goed te doen. Rond de lunch had ik de oversteek gemaakt naar superchatel wat goed ging met de Lac de Vonnes lift. Alleen maar ellende en bagger, en de mooie pistes uit mijn herinnering lagen er troosteloos bij.

Dus bedenk goed wanneer je gaat :)

https://ibb.co/n13y7jY
https://ibb.co/Fb0k8Ly

*bericht bewerkt door Skadi op 16 mei 2020 03:36

Zaten ooit in een hotel in Chatel dat direct aan het liftstation (boven) van de cabine vastzat. Was wel top! Geen idee of dat nog bestaat. 's morgens meteen in de sneeuw en auto de hele week beneden laten staan.

evr66 op 15 mei 2020 14:10

Die bewuste eerste skitrip hadden we een wens chalet vanaf vrijdag, en een collega die het gebied kende had een hotel geboekt voor de eerste nacht (donderdag). Dus na middernacht kwamen we aan in Chatel maar raakte de navigatie in de war. Waar moest het zijn? De navigatie gaf geen logische plek aan… als snel bleek duidelijk: we hadden een hotel voor de eerste nacht dat alleen per sklift bereikbaar was! Chaos en paniek… uiteindelijk besloten we terug over de pas naar Morgins te rijden wat nog voor een half uur vertraging zorgde:onze chauffer vond de pas te glibberig en ging kettingen omleggen. Uiteindelijk gelukkig nog kunnen overnachten in een gemoedelijk hotel.

Het hotel bovenop de berg heet L’escale blance en bestaat nog.

Komt bekend voor die naam ja ;)

Alleen per lift bereikbaar dus in de nacht wordt wat lastig. Erg gezellige week gehad daar!

Edwin van Riel

@Skadi ook eind maart heb ik nog top condities gehad en half januari ook weleens bagger. Je weet dat niet van tevoren.

Dus bedenk goed wanneer je gaat :)

Kan je eigenlijk voor het seizoen niks over zeggen, pistes in Pré-la-Joux / Linga / Avoriaz gaan vaak tot 20 à 25 april door en dan is er heel vaak nog prima te skiën. In 2019 konden wij op de laatste dag van MEI nog skitoeren helemaal vanaf onderaan Pré-la-Joux op de piste die nog zeker 50cm sneeuw had.

*bericht bewerkt door Alke op 16 mei 2020 12:39

Life is fun, so enjoy it

Klopt, voor mij is de conclusie ook dat ik de wat meer laaggelegen gebieden liever pas kort vantevoren boek.

Plaats een reactie