SkiWelt of Saalbach Hinterglemm

Hi Iedereen,

Mijn vriendin en ik willen na kerstvakantie samen op wintersport in Oostenrijk. Wij zijn allebei een keer eerder op wintersport geweest, maar wij kunnen allebei nog niet heel goed skiën. Na veel gelezen te hebben, heb ik het idee dat SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental en Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn idealen gebieden zijn. Beide gebieden zijn groot, geschikt voor lange tochten, geschikt voor beginners en hebben leuke après skis. Ik heb voor een uitstekende prijs een accommodatie kunnen vinden in Hopfgarten (SkiWelt) voor 8 dagen en voor dezelfde prijs heb ik ook een hotel in Hinterglemm kunnen vinden voor 6 dagen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en voorkeur tussen deze twee gebieden. Wij twijfelen vooral heel erg over de sneeuwzekerheid van beide gebieden in januari, met name SkiWelt gezien de hoogte.
Tips over andere gebieden zijn ook welkom!
Alvast heel erg bedankt!

Skiwelt is echt geen probleem wat betreft sneeuw. Dat gebied heeft bijna 100 procent aan sneeuwkanonnen. Ook zijn het allemaal grasweides, dus je hebt maar een kleine sneeuwlaag nodig om er te kunnen skien.

SHLF ken ik niet maar Skiwelt is zeker leuk voor beginners. De hoger gelegen afdalingen zijn vaak wel wat kort maar daardoor kun je als beginner ook al mooie tochten maken.

-beide zijn onnodig groot voor 2e-jaars. Je gaat die ‘lange tochten’ niet redden.
Zoek een kleiner skigebied met goedkopere skipas

-Corona: après-ski is onwaarschijnlijk komende winter
-Corona: groot probleem qua skiliftcapaciteit. Extra reden om een klein gebied uit te zoeken

Maar beter nog: wacht met boeken, of boek volledig annuleerbaar.

Algemene tip: neem weer een hele week les. It’s worth it

Als beginner een groot gebied kiezen om het grote gebied is een beetje een verkeerde reden. Wel is het zo dat de faciliteiten vaak goed zijn in de grotere gebieden.
Zoals Wunderkammer al aangaf, is het maar zeer de vraag of er ook après-ski zoals je gewend bent kan plaatsvinden komende winter.
Qua kosten vind ik SkiWelt voor een week zeer schappelijk. Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See-Kaprun (SFHLZaSK) is duurder qua pas (maar de kosten zitten hem natuurlijk niet in die 15-20 euro pp per skipas). Hopfgarten is echter geen après-ski dorp. Hinterglemm is wat dat betreft leuker.

Als je met 2en buiten de vakanties gaat zou ik lekker last minute iets boeken.
Om de alom bekende redenen verwacht ik geen hele grote drukte komende winter.

Übung macht den meister!!!

Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See-Kaprun (SFHLZaSK)

Bennie op 16 mei 2020 11:29

Zou er ooit een leuke naam voor komen?

Persoonlijk denk ik hetzelfde als de posters hierboven. Zoek echt een kleiner gebied waar goed les gegeven wordt.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik zou voor skiwelt kiezen, is voor beginners denk ik wat makkelijker. Het gebied is inderdaad erg groot, maar je hoeft het natuurlijk niet helemaal te gebruiken. Beter te veel pistes als te weinig.

In tegenstelling tot anderen op dit forum zou ik Skiwelt afraden. Het is eigenlijk te groot voor mensen met nog maar één weekje ervaring. Ik was er dit jaar met mijn vriendin (haar derde week) en voor haar waren de mogelijkheden zeer beperkt. Wanneer je te ver afdwaalt moet je heel veel liften nemen om terug op je beginplek te komen. Daarnaast vond ik de pistes niet altijd zo makkelijk voor beginners (wij zaten in Brixen im thale), maar dat is in andere delen van het gebied mogelijk beter. Ik vond het gebied bovendien simpelweg te laag. Dat betekent minder goede sneeuw en zelfs regen in een zachte winter.

Persoonlijke aanrader: Kronplatz. Vorig jaar heb ik dat gebied speciaal voor de tweede week van m’n vriendin gekozen. Mooie brede pistes, hoofdzakelijk blauw en rood, en je komt eigenlijk altijd weer uit op de top waardoor je veel verschillende pistes kan nemen zonder stress te krijgen of je wel terug geraakt. Ideaal om zorgeloos kilometers te maken.

Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See-Kaprun (SFHLZaSK)

Bennie op 16 mei 2020 11:29

Zou er ooit een leuke naam voor komen?

Ferdinand op 16 mei 2020 14:15

Ze noemen het Ski Alpin… Althans, de skipas.

Bedankt voor alle reacties.
Ik kan voor beide opties tot eind oktober gratis annuleren dus dat vind ik opzich een veilige marge voor het geval dat er in september een tweede golf komt.
Ik snap de argumenten over een groot gebied, maar Ik heb het gevoel dat grote gebieden goedkoper zijn. In skiwelt heb ik een 3 sterren hotel gevonden met halfpension en ski pas voor maar 600 voor 8 dagen en voor dezelfde prijs in Hinterglemm voor 6 dagen. Dat is namelijk heel goedkoop, maar als er weinig sneeuw ligt dan is het wel heel erg zonde :)
Wat betreft de moeilijkheid, ik had vorige keer bijna alleen maar rode pistes gepakt in Flachau en het ging best wel goed. Het zou natuurlijk heel fijn zijn als er meerdere bluawe pistes zijn voor de afwisseling aangezien rode pistes veel meer energie kosten voor mij. We gaan ook sws paar lessen nemen trouwens.
En over après-ski, ik denk dat jullie gelijk hebben. Daar hoef ik niet echt rekening mee houden denk ik.

*bericht bewerkt door arminrad op 16 mei 2020 19:31

Je moet er ook rekening meehouden dat de overgrote meerderheid van acco’s nog niet bezig is met winter 20/21.
Het aanbod is beperkt, dit verklaart waarschijnlijk dat dit de interessantste opties zijn die je gevonden hebt.
Wacht tot eind augustus, dan is er meer duidelijkheid, en meer aanbod

Sneeuwzekerheid boeit in de periode niet (begin januari). Als het al spannend is, dan hebben de grotere gebieden toch zat sneeuwkanonnen.

Als rood in Flachau je referentie is, dan zou rood ergens anders wel eens tegen kunnen vallen ;). Het nadeel van een groot gebied is dat je ver terug moet en dat dat, op kapot geskiede pistes, als beginner wel eens tegen kan vallen. Zeker als je tot nu alleen de kant van Flachau hebt gehad, dan zijn er een hoop gebieden die al snel wat meer te bieden hebben vwb tochten.

Hoe belangrijk is de apresski? Gaat het om gezellig een biertje met de kans op een feestje (dat kan bijna overal) of moet elke dag het dak eraf, zowel voor als na het avondeten?

En als Flachau alleen de Flachau kant was, dan is misschien een ander dorp daar een optie?

Maar als het een echte laagseizoen week is, zou ik nu sowieso nog even wachten met boeken. Er is een kans dat apres ski niet gaat zijn wat je gewend bent en misschien dat er nog andere aanpassingen komen. Daarbij is een recessie iets dat je ook direct in wintersport terugziet, dus het zal waarschijnlijk toch al rustiger zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Wunderkammer en @Roy83 ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet zo veel haast heeft. Ook als ik nu iets boek hoef ik maar een kleine aanbetaling te doen en ik kan tot oktober nog verder kijken voor een andere acco of gebieden aangezien ik gratis kan annuleren.
Welk gebieden in Oostenrijk raden jullie als alternatief aan? Ik denk dat apres ski niet meer belangrijk is ivm met corona, maar ik zoek dus een gebied dat geschikt is voor de beginners, genoeg km’s kan maken voor een week en liever niet veel kunstsneeuw heeft (meer sneeuwzekerheid)

Ben je in Flachau alleen aan de kant van Flachau geweest? @arminrad

Als je gratis kan annuleren is het al anders natuurlijk :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja een dagje een beetje tocht kunnen maken naar andere kant van het gebied, maar mijn voorkeur gaat liever naar andere gebieden voor de verandering

Ok, ging me er vooral even om wat je qua grootte gewend bent. Misschien is Hochkonig een optie? Stond voor ons afgelopen maart op t lijstje, maar ging door Corona helaas niet door. Dat leek me een goed gebied voor beginnende skiërs.

Obergurgl misschien ook, maar is wel waar duurder en iets minder levendig. Misschien Montafon? Al denk ik dat Skiwelt ook geen slechte keus is, overigens.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hochkönig vind ik niet zo geschikt voor beginners. Best wat pittige pistes die je nodig hebt om daar van de ene naar de andere kant te komen, zeker rondom Dienten.

Kijk eens naar Lofer of Steinplatte, dat soort gebieden. Of in andere landen: Gstaad (CH) en Saint-François-Longchamp (FR).

Mr. Slow

Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See-Kaprun (SFHLZaSK)

Bennie op 16 mei 2020 11:29

Zou er ooit een leuke naam voor komen?

Persoonlijk denk ik hetzelfde als de posters hierboven. Zoek echt een kleiner gebied waar goed les gegeven wordt.

Ferdinand op 16 mei 2020 14:15

Skicircus toch?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn-Zell am See-Kaprun (SFHLZaSK)

Bennie op 16 mei 2020 11:29

Zou er ooit een leuke naam voor komen?

Persoonlijk denk ik hetzelfde als de posters hierboven. Zoek echt een kleiner gebied waar goed les gegeven wordt.

Ferdinand op 16 mei 2020 14:15

Skicircus toch?

Shane op 17 mei 2020 19:18

Inderdaad het is eigenlijk al een kleine naam voor een groot gebied .

Plaats een reactie