Burton Deep Thinker - Wide?

Na reeds lange tijd actief meegelezen te hebben, is het tijd om zelf eens een vraag te posten op deze site!

Dankzij het korte winterseizoen zijn er mooie koopjes te doen en ik wil graag een Burton Deep Thinker board op het hoofd tikken.
Dit board zal vooral dienen voor poeder en pistes. Ik twijfel echter tussen 157W, 160 en 160W…

Ter info: https://www.burton.com/be/en/p/mens-burton-deep-thinker-camb…

Ikzelf ben 1,80m, weeg ongeveer 82-84kg (afhankelijk van het seizoen) en heb 44,5 Burton Photon Step-On boots (mét bijhorend Step-On systeem).
De calculator van Burton zelf geeft aan:

  • 160 of 157W (op basis van 44 en 82kg OF 84kg)
  • 160W of 157W (op basis van 44,5 en 82kg OF 84kg)

Het verschil in 'waist width' is minimaal zo lijkt me: 255mm (160), 260mm (157W) of 263mm (160W).

De 'deal' dit ik op het oog heb is voor de 160 (non-wide) plank, vandaar mijn twijfel…
Nu weet ik niet of de Step-On bindingen of de Photon boots groter of kleiner vallen dan andere boots of bindingen, én met het advies van vrienden (de ene zegt 'ga voor de 160', de andere zegt 'neem een wide') kom ik er ook niet! Ik hoop dat iemand een duidelijk advies kan verschaffen hier!

Kijk, dit zijn altijd de leukere dilemma's! Het cliché in deze is: eerst proberen dan kopen. Maar dat gaat nu nogal lastig. Hier een ervaring, misschien dat het helpt bij het maken van een voor jou goede keuze

Ik heb ook schoenmaat 44,5 en weeg 85 kg.Ik heb eind vorig jaar een Gnu Mullair 160w gekocht. Hier heb ik in februari weekje op gereden, en mijn examen op gedaan. Heel fijn board, met toch nog wat flex erin. Je kan er ook prima allerlei trucks mee doen. De Mullair geeft het locked in gevoel als je hem op de kant zet, Het is immers een full camber. Mijn andere boardje is een Burton Trickpilot 157, symmetrische camber met rockers. Kun je ook heerlijk mee carven. Vergeleken met de Mullair schiet ik hier wat sneller mee uit de bocht. Vooral op de momenten dat ik mijn gewicht niet goed verdeel. Dat aha-momentje kwam toen mijn opleider mij erop wees…

Het is appels en peren, maar het opvallendste verschil is dat ik op de GNU veel harder moet werken. Het board is langer en breder. Dat merkte ik vooral op de laatste dag, toen ik terug op mijn trick pilot stapte, ik had veel minder moeite met manouvreren. Om eerlijk te zijn had ik spijt dat ik niet twee dagen eerder had gewisseld…

Dan mijn advies. Dus als je een hele week gaat boarden is de 157W zeker geen verkeerde keuze! Ik denk dat de breedte gewoon heel leuk is als je veel wilt gaan carven. En dat je zowel in de hal als in de bergen gewoon veel lol aan dat board zal gaan beleven. Maar zoek je een uitdaging en ben je bereid wat harder te werken. Dan is zo'n 160W heel leuk speelgoed…

Keuzes, keuzes ;-)

*bericht bewerkt door MerijnOnBoard op 23 mei 2020 12:46

Persoonlijk merk ik de breedte van een board vaak eerder dan de lengte qua hoeveel input je erin moet geven (lengte hangt altijd heel erg samen met wat voor profiel het board heeft). Het kost mij bij een breed board meer moeite, maar ik heb maat 39, dus weet niet hoe het voor iemand met 44,5 is. Ik denk dat je stijl van snowboarden hier de doorslag moet gaan geven. Maak je vaak lange diepe carve bochten dan zou ik zeker voor de 160w gaan. Wil je meer speelsheid dan het korte board en carve je nooit diep en met korte bochten dan kan je ook wel zonder W uit (in de poeder vind ik een breder board trouwens wel een plus).

*bericht bewerkt door Tiny-M op 23 mei 2020 14:56

255 breed is wel op het randje voor schoenmaat 44.5

Heb vroeger een Bataleon Enemy 161 gehad die 252 breed was. Met mijn oude Northwave schoenen maat 45 heel soms last van toe drag. Waren ook vrij slank en niet al te lompe schoenen.

De Burton schoenen maat 45 die ik daarna had waren een tikkie lomper. Daarmee regelmatig last van toe en heel drag bij gecarvede bochten.

Gezien je lengte en gewicht zou ik voor de 157W kiezen. Net iets meer breedte zodat je geen last hebt van drag. Plus de boards worden de laatste jaren steeds korter valt mij op. Stuurt wat makkelijker in en ze kunnen wat korter draaien zonder verlies aan stabiliteit.

Dat van die drag herken ik wel, vooral als de sneeuw wat zachter is. Een halve centimeter waist erbij scheelt wel iets, of het daarmee weg is betwijfel ik. Maar wel een extra reden om voor de wide te gaan. Bij mij komt er ooit nog een wat bredere Donek bij. Ik zie er in Zoetermeer steeds meer mensen mee.

Bedankt voor de feedback allemaal!
Ik denk inderdaad - na alle reacties hierboven gelezen te hebben - dat een W toch wél aan te raden is. Aangezien ik voor volgend jaar ook een nieuwe Amplid Stereo 158 (2019-20 - Twin) heb liggen, lijkt het me beter om voor de Deep Thinker voor 160W te gaan.
Na de foto’s van enkele jaren doorlopen te zijn waren mijn initiële huurbordjes 161W (K2) en daarna een 161 (Burton), sinds 2 seizoenen heb ik nu een Salomon Sight 162W, maar deze is toch niet ideaal en te groot, vandaar dat ik zeker ook niet opeens te klein wil gaan met de 157W.
Uiteindelijk ben ik toch verbaasd dat ongeveer een halve centimeter (255-260-263mm), zo’n wereld verschil kan zijn :)

YW. Over dat laatste… Ik ben nog niet superlang bezig met snowboarden. En ik kwam er op gegeven moment achter dat ik mijn binding naar voren en naar achteren kon verstellen… die paar mm: enorm verschil. Ook echt wel de moeite waard om als je je bindingen in die richting kan verstellen het even te controleren.

Vuistregel is volgens mij dat als je met blote voeten op de plank zou staan, dat het topje van de tenen en de achterkant van de hiel even ver van de rand van het bordje zijn. De overhang van de schoen en binding kijk je dus niet naar, puur dat die voet in het midden staat. Is ook weer theorie natuurlijk… maar stel dat je veel te ver naar voren staat zou het dus heel veel moeite kosten om het board op de hakken te kanten en andersom. Ook leuk om met die stand te experimenteren.

Plaats een reactie