Zomerskiën 2020

Hoi allen,

Deze zomer zou ik graag een paar dagen gaan skiën met mijn kinderen van 6 & 8.

Maar welke skigebieden zijn (of gaan) dan open in juli/augustus?

Euhm, al eens zomerskien op deze site of het internet opgezocht?
En is echt de moeite niet meer in de Alpen. En vroeg opstaan.
En papskien na 1 uur. Dat kunnen de meeste kinderen niet (lang).
En meestal is de beste piste gereserveerd voor wedstrijdskiers. Ong 1/4 v/h gebied.
En zeker niet naar les 2 alpes tijdens mountain off hell.

*bericht bewerkt door monoskito op 03 jun 2020 18:09

Euhm, al eens zomerskien op deze site of het internet opgezocht?.

monoskito op 3 jun 2020 18:06

Uiteraard @monoskito . Maar dit is een wat ongebruikelijk jaar, zoals je misschien weet.
Vandaar mijn vraag. Er is dit jaar wel wat veranderd qua gebruikelijke openingstijden van skigebieden.

Aha je vraagt of er iemand een glazen bol heeft.
Ik niet, sorry.

*bericht bewerkt door monoskito op 03 jun 2020 19:03

@Drikus
De openingstijden in de zomer volgen uit het gebrek aan sneeuw, en de hoge temperaturen, die in de loop van de dag onskibare pap veroorzaken.
Dit was altijd al zo, en geldt door de klimaatsverandering steeds sterker.
Corona verandert daar niets aan.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 03 jun 2020 19:08

Ik heb dit enkele jaren geleden tijdens augustus in Hintertux gedaan. Zorg dat je er vroeg bent, dan heb je de beste condities. Ik vond het vrij prijzig qua skipas, maar is zeker de moeite waard om de ervaring eens gehad te hebben. Normaliter kan je daar 's zomers skiën van bergstation Gletscherbus 3 tot aan het Tuxer Fernerhaus. De sleepliften Olperer en Gefrorene Wand zijn geopend tot de middag.

@monoskito zit dit jaar, mits code geel, in de zomer vlakbij les deux alpes. Jouw ervaringen lijken niet erg positief, nog iets specifieks over dit gebied? Had het idee om er een ochtend langs te gaan.

@monoskito zit dit jaar, mits code geel, in de zomer vlakbij les deux alpes. Jouw ervaringen lijken niet erg positief, nog iets specifieks over dit gebied? Had het idee om er een ochtend langs te gaan.

Gerardo op 4 jun 2020 08:31

Eerlijk gezegd, je kunt er beter gaan mountainbiken. Die gletsjer wordt met het jaar kleiner. Ik heb er de liftpasprijs niet voor over. Ze maken soms wel een gaaf snowpark dus als je van springen houdt…

Click. Click. Peace

Ik zou voor het skiën voor Hintertux kiezen @Drikus. Die maken er in de zomer nog wel wat van en de afdalingen zijn behoorlijk lang. Ze zijn sinds 29 mei open. Misschien niet direct de leukste/meest toegankelijke omgeving voor zomerse activiteiten, maar in het Zillertal is uiteraard genoeg te doen. Hoteltipje: Alpenhof, super en lekker buitenzwembad erbij.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hou ook even in je achterhoofd dat de snowbase niet groot is dit jaar. Het kan er nogal triestig uitzien ter plaatse, zeker eind juli/augustus.

Echt, meningen verschillen hoor! Wij zijn vorige zomer naar Hintertux, Kaprun en Les Deux Alps geweest en hadden verreweg de beste ervaringen met Les Deux Alps. Kan te maken hebben met ons gemiddelde niveau. De sneeuw was verreweg het beste bij LDA, bij Hintertux was het zelfs in de ochtend een papzee en rommelige sneeuw in het algemeen. Bij Kaprun was maar 1 km beschikbaar en het meer een attractiepark voor mensen met kinderwagens en sneakers! Bij LDA was er meer variatie in de beschikbare pistes waardoor je vanzelf veel meters gaat maken en goeie sneeuw tot de middag. Als je vooral aan je techniek werkt maakt het echt niet uit hoe kort of lang het baantje is, dus kan je overal lol hebben. Ik vond het zomerskieen een erg leuke ervaring.
Maar goed eigenlijk moet ik geen reclame maken voor LDA, want als het mag gaan we er misschien wel weer naar toe komende zomer :-)
@Drikus ik zou zeker gewoon gaan (als het kan). Je bent met kinderen toch al vroeg wakker en je kunt echt wel een paar uur lol hebben.

*bericht bewerkt door MarlenaMopEnHenk op 04 jun 2020 16:07

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Ik ben vorig jaar naar Hintertux geweest! Zoals degene hierboven al vermelden 's ochtends vroeg heen en dan is het begaanbaar tot en met een uur of 12/1. Het is aan de prijs, maar het is een hele ervaring!

Hou ook even in je achterhoofd dat de snowbase niet groot is dit jaar. Het kan er nogal triestig uitzien ter plaatse, zeker eind juli/augustus.

Kasper op 4 jun 2020 14:47

Inderdaad, maar voor halfweg juli kan je 't afhankelijk van 't weer misschien nog wel riskeren.
Voor de beste sneeuwkwaliteit zou ik eerder opteren voor Zermatt (of Breuill-Cervinia) of Saas-Fee, daar zit je ruim boven de 3000 meter wel redelijk safe.
Het leuke aan Zermatt is ook dat de omgeving daar zowat de meeste indrukwekkende/prachtige van de Alpen is, minder leuk zijn de prijzen… (maar misschien zijn er deze zomer wel koopjes te doen?)

Ik heb vergelijkbare ervaringen als Skiwi. Ik wilde in 2017 de eerste dagen van augustus naar de Hintertux. Dat was 1 grote natte ijsplaat toen. Sneeuw was er niet echt te bekennen op de webcams. Het jaar erna wel tot 22 juli in Zermatt op de gletscher gestaan en daar was het prima te doen. Dat ligt ook weer net die paar honderd meter hoger die gunstig is in de heetste maanden.

Flinke hoeveelheden op de kaarten nu boven de 27-2800 meter…!

Volgens mij ligt er dit jaar toch veel sneeuw nog op de Hintertux. Zelfs gisteren nog 20cm gevallen. Ik zou het wagen om over 2 weken nog te gaan

Hoteltipje: Alpenhof, super en lekker buitenzwembad erbij.

Shane op 4 jun 2020 09:11

Dank voor de tip @Shane !
Morgen knoop doorhakken. 🤔

Bla, bla, bla.

Ik word er nog niet helemaal wijs uit betreft Zermatt… er zijn weer een aantal liften open, maar de pistes lijken nog niet open op de gletsjer.
Heb uiteraard gekeken op hun website, maar ik vind nergens op hun eigen site precieze info betreft heropening ski voor de toerist. Iemand?

https://www.matterhornparadise.ch/en/Current-news/Lifts/Info…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Current-news/Lifts/Open…
https://www.downdays.eu/articles/these-are-the-ski-resorts-r…

Via de onderste site wel een datum van 8 juni, per morgen dus.

Vanaf 20 Juni is de zomerski (dus op de gletscher) weer open vanuit Cervinia (zie hun website). De liften boven zijn dus zeker open vanaf op die dag.

Hoteltipje: Alpenhof, super en lekker buitenzwembad erbij.

Shane op 4 jun 2020 09:11

Dank voor de tip @Shane !
Morgen knoop doorhakken. 🤔

bartvwg op 7 jun 2020 12:59

En @Bartvwg?

I can stick uphill ice, on my saucer...

En voor de rest… Tja, zomerskien is pap skiën (eigenlijk corn), dat lijkt me logisch. Heel soms zit het mee met het weer en heb je best goede sneeuw, maar uitzonderingen bevestigen de regel ;). Het voordeel is dat je beentjes het na 2/3 uur ook echt wel gehad hebben.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoteltipje: Alpenhof, super en lekker buitenzwembad erbij.

Shane op 4 jun 2020 09:11

Dank voor de tip @Shane !
Morgen knoop doorhakken. 🤔

bartvwg op 7 jun 2020 12:59

En @Bartvwg?

Shane op 7 jun 2020 16:04

Morgen is pas morgen hè @Shane 😉
Als alternatief is Hotel Kirchler uit de bus gevallen dus er is wat denkwerk te doen. 🤔
Maar het kriebelt na al die maanden. 🙂

Bla, bla, bla.

Hoteltipje: Alpenhof, super en lekker buitenzwembad erbij.

Shane op 4 jun 2020 09:11

Dank voor de tip @Shane !
Morgen knoop doorhakken. 🤔

bartvwg op 7 jun 2020 12:59

En @Bartvwg?

Shane op 7 jun 2020 16:04

Morgen is pas morgen hè @Shane 😉
Als alternatief is Hotel Kirchler uit de bus gevallen dus er is wat denkwerk te doen. 🤔
Maar het kriebelt na al die maanden. 🙂

bartvwg op 7 jun 2020 16:57

Ziet er ook goed uit @Bartvwg. Maar als wellness je ding is, dan is Alpenhof wel een walhalla. Culinair ook trouwens.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane vanmorgen Kirchler geboekt, was toch een stuk goedkoper voor een half sterretje verschil. 😉 Zien wel wat het geeft.
Over 2 weekjes dus enkele voormiddagen skiën en namiddagen wandelen, had het zelf niet meer verwacht eigenlijk. 😎

Bla, bla, bla.

@Shane vanmorgen Kirchler geboekt, was toch een stuk goedkoper voor een half sterretje verschil. 😉 Zien wel wat het geeft.
Over 2 weekjes dus enkele voormiddagen skiën en namiddagen wandelen, had het zelf niet meer verwacht eigenlijk. 😎

bartvwg op 8 jun 2020 12:10

Ha, ook lekker. Heel veel plezier!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Binnen 2 weken vertrek ik naar Mayrhofen om van daaruit een dagje Hinterux te ondernemen. Ik houd je op de hoogte ;-)

*bericht bewerkt door Droppy op 08 jun 2020 19:19

Ja fijn @droppy, ik ben er ook beniewd naar met een schuin oog op onze vakantie

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Heel wat accomodaties staan deze periode aan zéér goedkope prijzen + vaak krijg je de voorwaarde om gratis te annuleren enkele dagen voor vertrek er gratis bij. Een aanrader dus ;) Al zou ik geen week meer wachten

*bericht bewerkt door Droppy op 09 jun 2020 10:52

Goede aanrader @dropppy geldt voor ons alleen niet, want wij zitten in een camper… Dan gratis overnachting op het parkeerterrein van Hintertux :-D

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Plaats een reactie