Enquête: invloed coronavirus op zomervakantie en wintersport

Update: we hebben genoeg antwoorden binnen. We gaan de resultaten bestuderen. We zullen snel een blog publiceren met de conclusies.

We kunnen weer op vakantie naar het buitenland. Sinds vandaag, maandag 15 juni, is het reisadvies voor zestien Europese landen versoepeld. Ook Belgen kunnen naar steeds meer Europese landen op vakantie. We willen graag weten wat dit betekent voor jullie plannen met betrekking tot de zomervakantie en de wintersport. Daarom wil ik je vragen of je deze hele korte enquête (tijdsduur: < 5 min) in wilt vullen.

https://forms.gle/QpKzR1e5dd4MhgZg6

Let op: een aantal vragen hebben we ook in onze vorige enquête gesteld. Daarmee kunnen we zien of de versoepelingen effect hebben op de vakantieplannen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 jul 2020 13:23

Click. Click. Peace

Ingevuld. 😉
Normaal gaan wij zelden op zomervakantie, maar volgende week gaan we een kleine week naar Oostenrijk. De laatste skivakantie inhalen. 🙂
Bedoeling was eerst alleen enkele dagen in Hintertux te gaan skiën.
Maar nu gaat de Grote Baas ook mee om te wandelen dus wil ik ook enkele dagtochten gaan maken en dus gaan we maar enkele dagen langer. En dan toch maar weer in een ander hotel want ze heeft nogal complimenten.😁
Afhankelijk van het weer is het wel de bedoeling 4 à 5 voormiddagen op de ski’s te gaan staan. Ik kijk daar ontzettend naar uit. 😎

Onze herfst-wandelvakantie in Zuid-Tirol blijft gepland en geboekt in oktober.

Skiën (kort) vermoedelijk begin december maar dat wordt een laatste minuut beslissing, idem voor de echte wintervakantie(s), vermoedelijk januari en maart/april.

Alles natuurlijk onder voorbehoud wat de virusjes hun plannen zijn. 🙄🤫

Verder werk ik wel lekker door deze zomer, tussendoor moet er toch wat inkomen gegenereerd worden. 😜

Bla, bla, bla.

Ingevuld ✅

mama on a mission in the snow

Ingevuld , vakantie naar Ijsland gaat niet door had ik nu moeten zijn.Dus denk nu maar een weekje Zillertal in de buurt van Hintertux. Mijn Tirolcard is nog geldig dus er maar gebruik van maken.Wordt het skiën niks is er nog genoeg te beleven.

Ingevuld, maar mis bij aantal vragen de mogelijkheid tot meerdere antwoorden.

Deze zomer willen we meerdere landen bezoeken.
Voor komende winter meerdere vakanties (als alles goed blijft gaan).

Ben benieuwd naar de uitkomsten en hoe algeheel sentiment is… Overheerst de bezorgdheid of juist de hoop/verlangen naar wat meer vrijheden?

ingevuld, maar de opties waren soms beperkend.
Zo boek ik meestal een skivakantie in Frankrijk, waarvoor de appartementen pas te koop worden aangeboden in Juli/Augustus.
Natuurlijk heb ik deze nog niet geboekt.
Blijft wel dat ik gezien de onzekerheid nu ofwel last-minute ga boeken ofwel met zeer goede annulatievoorwaarden.

Glide on!

@rogier
hoe gaan de skioorden in Frankrijk de 1.5 m regel toepassen aan de liften ,en gaan de wachtrijen hoog oplopen dus twijfel nog om te boeken voor nieuwjaar naar val tho ,

Ik wil wel boeken, maar de inschrijving gaat pas 1 september open
Dan is het nog de vraag, ben ik op tijd met inschrijven en mag ik weer mee
Daarna kan ik pas een accomodatie boeken

Ingevuld. I.t.t. andere reacties gaan wij ‘alleen’ op zomer en wintervakantie, niet 3,4,5 dubbelop. Maar ik vind t een luxe. Wel al geboekt voor winter en zomer 2021!

Zomers geen tijd voor vakantie, maar woon en werk aan het water, dus ook niet nodig. Komende winter hopelijk wel iets meer dan 5 skidagen maken.

Voorjaarsvakantie was al geboekt voor corona tijd.

Kerstvakantie twijfel ik nog, ligt ook erg aan of er veel beperkende factoren zijn om van de vakantie te kunnen genieten (k zie mezelf nog niet tig keer per dag een mondkapje op doen ofzo.

-dubbel-

*bericht bewerkt door Noordeling op 15 jun 2020 21:18

ingevuld, maar de opties waren soms beperkend.
Zo boek ik meestal een skivakantie in Frankrijk, waarvoor de appartementen pas te koop worden aangeboden in Juli/Augustus.
Natuurlijk heb ik deze nog niet geboekt.
Blijft wel dat ik gezien de onzekerheid nu ofwel last-minute ga boeken ofwel met zeer goede annulatievoorwaarden.

Vivace op 15 jun 2020 16:47

@vivace koopt telkens een nieuw appt? Cool ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Ingevuld, wij hebben een boeking staan voor de 2e week kerstvakantie in Oostenrijk.
2e aanbetaling en definitieve boeking moeten we eind september doen.
Dit gaan we alleen betalen mits we tot een week van te voren mogen annuleren. En anders maar niet op wintersport.
De onzekerheid is te groot momenteel.

Wij gaan nooit in de zomer zelf, maar altijd buitenom de vakanties in het voor en na seizoen. Valt een actieve zonvakantie in september ook onder een zomervakantie? In de meivakantie is de 2 weekse reis naar Baskenland/Picos de Europa helaas al in het water gevallen. Ook de wintersport eind maart naar 3 vallees kon niet doorgaan.

Born to Ride

Ja september valt zeker onder zomervakantie ;-) (Misschien wel de fijnste zomermaand in de bergen ;-) )

Click. Click. Peace

Ten opzichte van de eerste enquête zijn we voorzichtiger geworden. Ik merk dat ik in een spagaat zit. Bedoeling is dat we met een ander gezin gaan en dat we daardoor relatief vroeg willen boeken. Echter vinden we het wel zeer belangrijk wat de voorwaarden zijn voor annulering. Nu mogelijkheid tot 1 oktober gratis, zonder opgaaf van reden, 100% retour. Maar ik merk dat ik dat verre van voldoende vind. Met andere woorden; we willen best boeken, en de prijs mag zelfs iets hoger liggen, mits daarin dan een soort van ‘verzekeringspremie’ in verdisconteerd zitten dit tot de laatste week/dag geldig is. Je ziet de maatregelen de afgelopen tijd ook per week veranderen en dat zal bij een mogelijke nieuwe uitbraak ook zo zijn.

Maar vorige maand moest ik mijn vrouw nog overtuigen om toch alvast aan de winterperiode te denken (zij is doorgaans ook fanatiek genoeg hoor) en dit weekend zijn er concrete plannen gemaakt om te gaan boeken. (mits de voorwaarden goed/beter zijn). Dit betreft vakantie 2e week kerst. shortski begin maart wordt last minute, evenals de optie meivakantie.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Mijn wintervakantie voor volgend jaar was al geboekt dit jaar voor de corona uitbraak (Eind februari dus)!
In de zomer blijven we thuis, we nemen geen risico.
Maar ik vraag mij af hoe volgend jaar de skivakantie gaat verlopen als er nog steeds geen vaccin ter beschikking is en het virus nog steeds circuleert. We kunnen toch moeilijk afstand houden aan de liften van 1,5 meter. We zijn met 3 gezinnen en dus tijdens de carnaval vakantie. Dus in hoog seizoen. Wat met restauratie s’avonds in het hotel? Hoe kunnen ze daar in godsnaam een tafel tussen laten enzomeer, die accomodaties zijn voorzien voor het aantal gasten en in het hoogseizoen is dat meestal altijd volboekt.
Ik denk dus als het niet normaal is een normale skivakantie te hebben onze reis gewoon uit te stellen naar de carnavalsweek in 2022. Ik vraag dan gewoon aan de accomodatie vooraleer ik annuleer (ik heb tot half november voor gratis annulatie), of de vooruitbetalingen gewoon blijven maar voor het jaar erop dan.

14 dagen in Juli naar Kroatie, met zoon, schoondochter, dochter, schoonzoon en 2 kleindochters huren we samen een villa.

December 4 dagen inhaalski Holzgau

Pasen2021 Livigno

*bericht bewerkt door dan58 op 16 jun 2020 13:08

Born to run. B.S.

Zo ingevuld!!!. Wij boeken onze accommodatie altijd gelijk bij aankomst voor het jaar erop, dus de wintersportvakantie is al weer geboekt voor 2021. Ben wel erg benieuwd hoe de 1,5 meter regel gaat gelden in de skiliften en restaurants in Oostenrijk, en of daardoor wachtrijen gaan ontstaan. Wij zitten vast aan de carnavalsvakantie in februari en kunnen niet later of eerder.

Met vriendelijke groet, Patrick

14 dagen in Juli naar Kroatie, met zoon, schoondochter, dochter, schoonzoon en 2 kleindochters huren we samen een villa.

dan58 op 16 jun 2020 13:07

Niet voor het één of ander hè @dan58 maar Kroatië staat nog op oranje…
https://diplomatie.belgium.be/nl

Al is één en ander nogal vaag als ik het zo lees (maar zal nog wel veranderen de komende tijd als ze de economische noodzaak gaan inzien van het toerisme):

*Reizen naar Kroatië is mogelijke mits rekening houdend met volgende voorwaarden:
Aantonen van een uitzonderlijk persoonlijk of economisch belang
Belgen worden tot het Kroatisch grondgebied toegelaten als zij hiertoe een uitzonderlijk persoonlijk of economisch belang hebben:
Voorbeelden van geldige redenen: dringende familiale omstandigheden, zakenreizen, eigenaar zijn van een onroerend goed of een boot, toerisme.
Het doel van de reis moet kunnen worden bewezen (bv. het bestaan van een familiale band, eigendomsakte, uitnodigingsbrief van een Kroatische firma).
Voor toeristische reizen moet het bewijs kunnen voorgelegd worden van een betaalde accommodatie of een reservatie van een appartement of hotel of een contract voor de huur van een kampeerplaats of van een boot.

Om de formaliteiten aan de grens te bespoedigen worden reizigers aangeraden zich op voorhand online te registeren via volgende website: https://entercroatia.mup.hr/ (externe link)

Voor bijkomende vragen in verband met reizen in Kroatië kan volgende website geconsulteerd worden, waar een online formulier beschikbaar is waar u uw vragen kunt stellen: https://mup.gov.hr/uzg-covid/english/286212 (externe link)

Reizigers dienen zich niet langer 14 dagen te isoleren na aankomst. Er wordt hen wel aangeraden om het aantal contacten met anderen te beperken, de lichaamstemperatuur dagelijks te controleren, en de lokale gezondheidsautoriteiten te contacteren indien nodig.

Voorlopig is geen covid-19 test(resultaat) nodig om de grens te kunnen overschrijden.

Reizigers dienen de instructies van de lokale autoriteiten op te volgen. Er werd een website opgericht die alle informatie inzake het coronavirus centraliseert (in het Kroatisch en het Engels), inclusief praktische raadgevingen voor buitenlandse reizigers in Kroatië: https://www.koronavirus.hr/en (externe link)

De gebruikelijke regels ter preventie van covid-19 blijven van toepassing:
Dikwijls handen wassen
Afstand bewaren
Druktes vermijden
Het dragen van een mondmasker wordt aangeraden
Transit doorheen Kroatië wordt toegelaten mits voorlegging van een document dat dit reisdoel bewijst.*

Bla, bla, bla.

Ingevuld , vakantie naar Ijsland gaat niet door had ik nu moeten zijn.Dus denk nu maar een weekje Zillertal in de buurt van Hintertux. Mijn Tirolcard is nog geldig dus er maar gebruik van maken.Wordt het skiën niks is er nog genoeg te beleven.

ruudsan op 15 jun 2020 15:36

Jammer van Ijsland zeg !!! Ontzettend gaaf land. Ik ben met een 4*4 naar Ijsland geweest. Auto mee aan boord en 3 weken door Ijsland gereden. Een van mijn mooiste vakanties. Dit jaar rustig aan met de voetjes in het Franse zand.

May the ski force be with you !!

Thx, @bartvwg

Maar dit is niet de meest recente en zeker niet de juiste informatie.

Belgen mogen in Kroatie al 14 dagen binnen zonder beperkingen, alléén een document invullen om grensovergang te passeren en een adres achterlaten + bevestiging van reservatie en betaling van verblijf.

Al bij al zie IK het risico NIET in als ik het aantal Covid doden van Kroatie met bijv. Oostenrijk vergelijk, waar nu toch ook weer heel wat toeristen naar toegaan.😁

Anekdote :
Mijn dochter en schoonzoon zijn dit voorbije weekend met de wagen ( dus voor 15 juni ) naar het Garda-meer(It.) gegaan om een boot te kopen.
Door Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland en Italie… nergens controle …nergens oponthoud, nergens vragen van eender wie of wat???

En jaaaaa, inderdaad, voor de moraalridders onder ons, het mocht nog niet en ik keurde het ook af, maar kinderen hé…!

Born to run. B.S.

Mijn “zomer”vakantie is nog onduidelijk. Retourvlucht geboekt naar Japan in oktober. Rest (vervoer/hotel) nog niet.
Vlucht gaat momenteel niet eens, je mag het land niet in, Nederland geeft een oranje reisadvies, mijn werkgever adviseert om niet naar een land met oranje reisadvies te gaan (zo ja, 2 weken quarantaine achteraf (extra vakantiedagen of onbetaald verlof).
Maar ja, oktober duurt nog lang. Dus we wachten lekker af. Kan er toch niets aan veranderen.

Ingevuld. Mijn 4 weken zomervakantie in Italië die 6 juni zou beginnen gecanceld. Opgeschoven naar 2021 zelfde periode. Maar even aanzien. De Zeewsch-Vlaamse kust is 3 kwartier rijden en mooiere stranden en strandtenten vindt je nergens. Eigen land ook opties genoeg. De tijd aan mezelf. Wintersport moet ik normaal voor 1 september beslissen. Nog even tijd. Heb in Les Menuires inmiddels wel een eigen lift met eigen afdaling geboekt.

Hen48

de liften die open gaan in zomervakantie is dat met mondmasker of 1 persoon per zeteltje

de liften die open gaan in zomervakantie is dat met mondmasker of 1 persoon per zeteltje

Pieter230976 op 17 jun 2020 20:28

Dit zal per situatie anders zijn, in veel cabineliften wordt om mondkapjes gevraagd en op veel plaatsen gaan er maar 2 mensen in vierpersoonsliften.

Click. Click. Peace

Als alles goed verloopt zit ik begin november in Sölden, en aansluitend in februari in Saalbach. Ik denk dat een 2e golf er niet komt als er besmettingen komen zal dit op een andere manier aangepakt worden.

ingevuld, maar de opties waren soms beperkend.

Zo boek ik meestal een skivakantie in Frankrijk, waarvoor de appartementen pas te koop worden aangeboden in Juli/Augustus.
Natuurlijk heb ik deze nog niet geboekt.
Blijft wel dat ik gezien de onzekerheid nu ofwel last-minute ga boeken ofwel met zeer goede annulatievoorwaarden.

Vivace op 15 jun 2020 16:47

@vivace koopt telkens een nieuw appt? Cool ;) ;) ;)

evr66 op 15 jun 2020 21:47

Toegegeven, ik koop alleen “vouchers”, is dat ook goed genoeg.
Elk jaar een appartementje bijkopen, klinkt wel niet slecht als ik dat zou kunnen, hoewel ik denk dat de prijzen van de appartementen in de (Franse) skigebieden dit jaar wel een serieuze duik hebben genomen en de mensen die in ski-gerelateerde immobilieën geïnvesteerd hebben in 2019 nu misschien een financiële kater hebben.

@Rogier misschien een idee om een artikel over te schrijven: prijsevolutie van hotel-/appartement- huurprijzen en/of immo-verkoopsprijzen in de skigebieden omwille van de corona-onzekerheid.

Glide on!

Bijkopen dan, drukt de gemiddelde aankoopprijs 😂😂

Edwin van Riel

de liften die open gaan in zomervakantie is dat met mondmasker of 1 persoon per zeteltje

Pieter230976 op 17 jun 2020 20:28

Dit zal per situatie anders zijn, in veel cabineliften wordt om mondkapjes gevraagd en op veel plaatsen gaan er maar 2 mensen in vierpersoonsliften.

Rogier op 18 jun 2020 10:19

Waarbij volgens mij buffs vaak tellen als mondkapje volgens mij. Al met al denk ik dat de impact op het echte skiën dan ook wel mee zal vallen, maar in het echte hoogseizoen zullen een aantal liften wellicht wel langere wachtrijen hebben.

Maar misschien is er voor die tijd wel goede duidelijkheid over de besmettingsrisico’s in de buitenlucht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie