Garmin fenix 6

Heeft iemand ervaringen met de ski kaarten op een garmin fenix 6 is dit een handige toevoeging of een leuke gimmick zonder echte meerwaarde
Kun een beetje duidelijk zien waar je bent op de pistes of is dit echt gewoon te klein op het scherm

Imo is dit meer een gimmick. Het display is domweg te klein. Ik heb een Fenix 5 en heb daar wel eens dingen gedaan met kaarten, maar daar werd ik niet echt gelukkig van.

When life gets too complicated.... SKI

Imo is dit meer een gimmick. Het display is domweg te klein. Ik heb een Fenix 5 en heb daar wel eens dingen gedaan met kaarten, maar daar werd ik niet echt gelukkig van.

Alex op 10 jul 2020 12:27

Hier ben ik het mee eens. Buiten die kaarten een absoluut geweldig horloge!

Click. Click. Peace

5x hier. topklokkie maar het scherm is gewoon te klein om op te navigeren. Als Leuke backup maximaal. Telefoon of gewoon een goede papieren kaart werken beter.

Edwin van Riel

5x hier. topklokkie maar het scherm is gewoon te klein om op te navigeren. Als Leuke backup maximaal. Telefoon of gewoon een goede papieren kaart werken beter.

evr66 op 11 jul 2020 07:59

Vergeet ook niet een goede echt dedicated GPS ;-)

Click. Click. Peace

5x ook en herkenbaar verhaal boven. Als je tijd hebt dan is telefoon of kaart gewoon beter vind ik.

Wel gebruik ik m bij het rennen (wanneer ik niet steeds wil stoppen) voor lange trails waar je de route van tevoren in de kaart vastlegt en dan wordt de app voor mij althans erg bruikbaar en kan ik zonder kaart/ telefoon op goede wegwijzing vertrouwen. Juiste voorbereidingen treffen, terrein bestuderen, schaal instellen, juiste schermen onder je sneltoetsen voor makkelijk schakelen, etc waardoor je als het ertoe doet goed de nodige details kunt zien en niet bij een kruispunt toch de verkeerde weg inslaat ed zijn ook voor mij ook een belangrijke dingen geweest die het verschil maakten.

Broodkruimelspoor achterlaten feature is ook een handige geweest om als het moet precies dezelfde weg terug te vinden.

Maar goed, op de skies zal het allemaal denk ik minder handig en nodig zijn vergeleken met het gebruiksgemak van kaart en telefoon.

En de Garmin Vivo hier. Ik kan enkel een pijl op mn scherm krijgen met vooringeladen routes. En dat is nou niet echt iets wat ik op een skidag voor ogen heb. Met het formaat scherm lijkt me meer info ook bijna niet te doen. Voor wandelen, fietsen en klimmen top, maar ik zou het nooit gebruiken voor pistekaarten.

Ik heb zelf de fenix 6 , voor wandelingen is het prima om op je horloge te navigeren samen met de komoot app

To ski or not to ski, that 's not a question

Met het skiën/boarden is het ook niet super handig om de hele tijd je mouw omhoog te moeten doen om op je horloge te kijken…

Zelf heb ik de vivoactive 4, leuk ding om wel de activiteit mee te tracken met bijvoorbeeld strava

De Fenix 5 vind ik met wandelen ook kleine kaart hebben. Werkt prima voor vooraf ingeladen routes en wandelen. En dan kan je wel wat navigeren.

Maar de kaart is te klein om op snelheid op de kaart te oriënteren/navigeren

Ik heb pok een vivoactive en gebruik hem voor hardlopen, spinning en het tracken van allerlei cardio zaken. Achteraf terugkijken op de garmin connect app vind ik wel tof. Ook in hybride kaartweergave.

It is an amazing world

Ik gebruik hem zelf wel super actief met snowboarden. Op 250m zie ik precies genoeg om te bepalen bij kruispunten e.d. om te bepalen waar ik heen wil.

Vind het in liften ook super fijn om te zien hoe lang het nog duurt voordat je boven bent.

Zomers vind ik het ook geweldig. Ik liep toch altijd al op routes en met de Fenix is dat proces nog simpeler geworden. Vind het ook fijner omdat je zo ff een blik werpt op je pols.

Had wel graag net als de Fenix 7 of de Coros Vertix graag touch gehad, dat zou het navigeren op de kaart aanzienlijk verbeteren. De Amoled variant Epix 2 schijnt ook aanzienlijk meer details te laten zien op hogere zoomlevels.

De nieuwe Epix 2 heeft een veel hogere resolutie dan de Fenix 7: 416x416 tegenover 260x260 (7X: 280). Plus hij is veel helderder. Hij kan dus idd mee details weergeven. Zie https://www.dcrainmaker.com/2022/01/garmin-epix-vs-fenix-7-d… vanaf 5:00. Dan vergelijkt hij de kaarten op beide horloges.
Dat ziet er dan zo uit.

null

.

Vind het in liften ook super fijn om te zien hoe lang het nog duurt voordat je boven bent.

Cool, hoe werkt dat? M’n fenix6x toont dat niet standaard

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En eigenlijk nog meer naar: wat heb je aan die wetenschap?

Heb al een maandje de Epix 2. (als vervanger van FR945)

Scherm is toch wel een fantastische toevoeging moet ik zeggen.

Battery life is effectief 6 dagen met elke dag een loop workout. (nu afwachten hoe dat zal evolueren na enige maanden/jaren)

.

Vind het in liften ook super fijn om te zien hoe lang het nog duurt voordat je boven bent.

Cool, hoe werkt dat? M’n fenix6x toont dat niet standaard

Wouter1981 op 16 mrt 2022 19:06

Denk dat ik mezelf niet helemaal lekker heb verwoord. Het is geen functie, maar je ziet natuurlijk op de kaart waar de lift eindigt en op die manier kan je wel vrij goed interpreteren hoe lang het nog duurt.

En @DrPhil wat je eraan hebt. Het is vooral luxe. Hoef me niet meer om te draaien in de gondel om te zien of ik er bijna ben. Maar vooral bij veel sneeuw en mist is het wel prettig, omdat je dan in sommige gevallen niet kan zien hoe ver je bent. Maar aangezien ik in de lift nog weleens wat eet, een extra laag aantrekt, handschoenen uit doe vind in het wel fijn om te weten of ik bijna boven ben. Zodat ik niet onnodig hoef te haasten.

Serieus, een gadget om te kijken of de lift er bijna is? Ok, ieder het zijne ;)

Edwin van Riel

Je haalt er nu wel één klein puntje uit. Daar draait het natuurlijk niet om. Beetje alsof je zegt: serieus, een 10 inch scherm in de auto om radio te luisteren…

Het kan handig zijn, maar het is slechts 1 onderdeel van een groter geheel:

  • ski tracking
  • piste inzicht
  • wandelkaarten
  • muziek luisteren tijdens hardlopen
  • sport tracking
  • draadloos betalen
    Etcetera

Ik was afgelopen week op een gesloten piste beland en alle borden waren al weg, toen was m’n horloge ideaal om te zien waar ik precies heen moest. In januari waren we in een plaatselijke white out terecht gekomen, wederom werd het leven een stuk makkelijker dankzij m’n pistekaartje.

Haha dat was wel een beetje de indruk die je zelf gaf hoor. Ben tevreden met mijn 5x plus. Gebruik hem qua skiën vooral in ff snel mijn afwijking tov onze geplande route te bekijken en als hoogtemeter. Dat is het eigenlijk wel. Meer gedetailleerde route op FATMAP en dan een papieren kaart als back up.

Edwin van Riel

Ik denk niet dat ik de skimap ooit ga gebruiken. Maar we gaan het tzt meemaken. Eerst moet de Epix 2 Sapphire black maar eens leverbaar worden. Hij begint nu her en der druppelsgewijs leverbaar te worden, waarna hij weer meteen is uitverkocht. Bij Garmin staat ie nog steeds op 5 weken.

Ik heb een Garmin Fenix 6X Pro. Daarop zouden o.a. voorgeïnstalleerde skimaps (resorts) moeten staan, maar ik kan die nergens vinden (en er één kiezen)… Kan dat dan wellicht alleen als je daadwerkelijk in een skigebied bent ?

@Renee4000
ze zouden er op moeten staan.
Wellicht moet je iets veranderen aan je instellingen op je uurwerk zelf.
Misschien dat je hier meer uitleg vind https://support.garmin.com/en-US/?faq=pKdgWE6ohx0IIWIB72vtm8…

Ik kom niet verder dan het schermpje waarop staat weergegeven: Garmin Ski Map 2.0.
Daar kan ik niet verder ‘induiken’.

Ik denk dat 't een overlay is. Als je in de kaart naar je skigebied navigeert op je watch zie je de liftjes – ik denk dat die uit de skimap komen (en niet uit de topoactive kaartset).

Ik vond 't wel handig op wintersport. Zie je de naam van de liften en pistes vrij duidelijk weergegeven.

Maar eigenlijk zou ik toch een skigebied moeten kunnen kiezen op m’n smartwatch? Ik vind anders de omschrijving ‘voorgeïnstalleerd’ wat verwarrend…

een gebied “kiezen” is niet wat ik ervan verwachtte. Wel dat 'ie de pistes en de liften laat zien (en dat doet ie). En dat is obv de vooraf geinstalleerde kaart.

Ik vrees dat ik ‘digibeetverschijnselen’ begin te vertonen…

Ik weet niet goed hoe ik je daarbij kan helpen. Wat verwacht je precies van je horloge? :)

@Renee4000 De skimaps zijn inderdaad pas zichtbaar als je daadwerkelijk in het skigebied bent. Het is eigenlijk hetzelfde als de ‘kaart’ die je standaard kan zien op je horloge op de plek waar je nu bent, als je dan in een skidorp bent herkent die ook de liften en de pistes.

Ik vind de hele skifunctie op de Garmin 6 (ik heb de Pro Solar) gewoon een handige tool, en zoals hierboven ook door een aantal beschreven, een echte meerwaarde. Zeker ook met de skitracking functie, ik zet deze in de ochtend aan en kan aan het einde van de skidag precies zien wat ik geskied heb, zoals de afstand, verticale hoogtemeter (de liften worden eruit gefilterd), aantal afdalingen, hoe lang ze waren, hartslag, etc, en je krijgt dan een kaartje met de afgelegde route erop (kan je daarna ook op je PC nakijken op een groter scherm). Het is zo dat het scherm van de Garmin 6 relatief klein is, dus dat je inderdaad niet het hele gebied kan zien op je horloge, maar voor de de directe omtrek van een paar honderd meter is het handig. Ik kwam ook een keer in zeer dichte mist terecht (zicht minder dan 5 meter), uiteindelijk via m’n horloge en de pistepaaltjes aan de zijkant toch goed kunnen oriënteren. Daarnaast sowieso een pistemap meenemen uiteraard, maar in deze situatie had ik daar niet veel aan.

Tot slot laad dit horloge ook deels op via zonlicht (in het geval van de Solar). Ik heb het uiteinde van m’n skijas deels onder het horloge kunnen stoppen zodat ik gewoon altijd zicht op het horloge had, deze kon opladen aan de zon, en toch ook nog op mijn huid zat om hartslag etc te meten. Dit opladen is wel relatief, paar % per dag is mijn idee, stroomnet gaat veel sneller.

Qua solar stelt 't inderdaad niet zoveel voor. Ik heb meer 't idee dat 'ie minder snel leegloopt als je alle toeters en bellen aanhebt met GPS tracking dan dat 'ie echt oplaadt. Hoe dan ook, 't blijft handig. touchscreen is wel prettig met de kaartjes, dat gedoe met knopjes is maar gepiel (maar dat geldt ook buiten de sneeuw)

Plaats een reactie