Skiën in oktober/november... Waar ligt de eerste skibare sneeuw?

Hallo allemaal,

Gek genoeg overkomt het me elk jaar weer: met de heetste dagen moet ik ‘t meest aan skiën denken.
Zeker met’ t vroeg afgekapte seizoen van dit jaar…

Daarom mijn vraag: waar kun je 't vroegst het best skiën?
Is dat alleen redelijk op de gletsjers en zo ja welke dan?

Of is 't in sommige gebieden ook al goed toeven?
Uiteraard hebben we allemaal geen glazen weerbol, maar ik hoor wel graag wat de ervaringen zijn in oktober/november :).

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Daar waar het sneeuwt of gesneeuwd heeft en ze de pistes in orde hebben gebracht.
Doorgaans in de gletschergebieden.
Ö: Pitztal, Hintertux, Sölden, Moltaler, enz
I: Schnalstal, Sulden, eventueel nog Stilfserjoch.

Persoonlijke positieve ervaringen met Sulden en Pitz. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 07 aug 2020 07:36

Bla, bla, bla.

Kans is zeer klein dat je buiten de gletsjergebieden kan skiën. De meeste gebieden openen pas begin december. Misschien dat je eind november al terecht kan in een aantal (niet gletsjer) gebieden, maar sowieso zou ik kiezen voor een gletsjer.

Tignes/ Val d’Isere, Les Deux Alpes, Zermatt, Engelberg, Saas-Fee, Sankt-Moritz, Flims/Laax, Les Diablerets zijn in de regel als gletsjerskigebied ook vroeg open. (Lees: begin/half november, sommige eerder.)

Als niet gletsjergebied: Hochgurgl/Obergurgl, Trois Vallees, Obertauern, Livigno, Davos, Verbier opent vaak het Lac de Vaux in het weekend bij voldoende sneeuwval in november.
Bedenk wel dat het vrij beperkt skien is in vergelijk met het volledige winterskigebied, en er zijn vaak ook raceteams aan het trainen en andere opleidingen gaande, dus recreatief heb je het vaak met 1 à 2 dagen in zo’n gebied wel gezien.

*bericht bewerkt door Arjen5 op 07 aug 2020 15:51

It's all about the turns duuuuuude!

Schladming-Dachstein wil ook nog wel eens vroeg openen bij sneeuwval in november. Veel grashellingen op het noorden dus er is relatief weinig sneeuw nodig om te kunnen openen.

Mr. Slow

Dank allemaal! Hier kan ik zeker al wat mee zoeken :)

Hoe is het daarbij dan in de gletsjergebieden? Skibaar al?

*bericht bewerkt door Quisa2 op 10 aug 2020 10:14

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Hoe is het daarbij dan in de gletsjergebieden? Skibaar al?

Quisa2 op 10 aug 2020 11:05

Zeker. De sneeuwkwaliteit is prima in die periode. Het is dan al koud genoeg en meestal is er al wel wat verse sneeuw gevallen op die hoogtes. Gewoon rekening houden met het feit dat je niet heel veel kilometers hebt. Op Hintertux bijvoorbeeld is in die periode gewoonlijk enkel het deel boven de Tuxer Fernerhaus geopend. Dat is een 15-tal kilometer piste. Prima voor een aantal dagen.

*bericht bewerkt door Arnh op 10 aug 2020 11:07

Los van de sneeuw, moeten we momenteel nog rekening houden met een twee onzekere factor…

In België is er momenteel een stijging van de Coronagevallen. Het lijkt me dan ook nog steeds mogelijk dat er terug strenge maatregelen kunnen volgen in oktober / november? Wat zijn de verwachtingen in Oostenrijk of Frankrijk voor de herfstvakantie (periode eind oktober, begin november) ?

Plaats een reactie