Snowtopia: skigebiedje bouwen in de zomer

Tijdens hittegolven snak ik altijd naar de winter terwijl ik me opsluit in mijn huis met alle ramen en rolluiken gesloten. Om die hitte-lockdown wat op te leuken: Snowtopia!

Het is een nieuwe videogame waarin je liften en skipistes kan bouwen. Momenteel is het spel nog in ontwikkeling en zijn de mogelijkheden nog wat beperkt, maar er is al een vrij stabiele demo waarmee ik me al heel wat uren heb vermaakt:https://teafortwogames.itch.io/snowtopia

Deel gerust screenshots van jullie skigebiedjes! :-)

Ik vond dit alleen wel een heel zorgelijke melding toen ik hem wilde openen:

null

Dat is raar. Het is een kleine Franse studio die het spel aan het bouwen is, dus lijkt me raar dat ze dat soort data verzamelen. Ik heb het even op de discord groep van de ontwikkelaar nagevraagd.

Voor niets komt de zon op…

Voor niets komt de zon op…

Mike123 op 24 aug 2020 19:52

Niet zo handig om meteen een conclusie te trekken als je er niets van weet…

Dit is een typsich Apple dingetje. Voor simpele input, zoals scrollen, zoomen etc, heb je dus deze “toetsaanslagen” nodig. Beetje domme manier van werken van Apple, maar het is zoals het is… Apple wil gewoon liever dat je via hun App Store installeert, want dan vangen ze 30%…

Misschien dat het via andere API’s ook kan zonder deze restricties. Maar op zich al best mooi dat ze een Alpha-versie maken voor zowel Apple, Linux als Windows.

Beter uitgelegd door Logitech:https://support.logi.com/hc/en-au/articles/360023203954…

Heb de game op Windows even geinstalleerd. Best grappig gedaan. Je kan 3 soorten liften maken, en je kunt pistes maken. Aan de hand van hoe steil en hoe breed heeft die een bepaalde moeilijkheid (groen-blauw-rood-zwart).

Heel veel diepgang zit er denk ik nog niet in. Maar pistes maken is simpel en snel, best leuk. En als ze er echt game-elementen in maken en meer bergen is dit best een leuke game! Zou helemaal leuk zijn als ze bestaande bergen namaken… en dat je daar je eigen resort kan bouwen.

Werkt momenteel met “vrijwilligers” ipv staff. Tutorial zit geen geld in etc. Dus ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Herfst release lijkt me wat vroeg, maar voor mensen die eigen pistes willen maken, best leuk om eens een avondje aan te spenderen.

*bericht bewerkt door Waah op 24 aug 2020 19:57

Heel veel diepgang zit er denk ik nog niet in. Maar pistes maken is simpel en snel, best leuk. En als ze er echt game-elementen in maken en meer bergen is dit best een leuke game! Zou helemaal leuk zijn als ze bestaande bergen namaken… en dat je daar je eigen resort kan bouwen.

Werkt momenteel met “vrijwilligers” ipv staff. Tutorial zit geen geld in etc. Dus ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Herfst release lijkt me wat vroeg, maar voor mensen die eigen pistes willen maken, best leuk om eens een avondje aan te spenderen.

Waah op 25 aug 2020 11:11

Idd, nog heel beperkt, maar toch erg vermakelijk. Het zou wel de bedoeling zijn om er een basis economisch systeem achter te stoppen, al willen ze de nadruk leggen op de satisfaction van de skiërs in je resort. De volwaardige game zal meerdere types liften hebben, restaurants, hulpposten, sneeuwruimers, … Maar voorlopig is het dus enkel liften en pistes.

Maar ik deel inderdaad je vrees dat hun doelstelling om in de herfst te releasen wat optimistisch is.

Ter info: deze game is vanaf vandaag beschikbaar op Steam! https://store.steampowered.com/app/1124260/Snowtopia_Ski_Res…

Ik heb deelgenomen aan de beta testing en het is echt een vermakelijk spel geworden. Een absolute aanrader in een jaar als dit. ;-)

Ik heb de beta testing ook gedaan. Was zeker leuk, maar had wel problemen om een piste aan te leggen die goed aansloot op een lift. Het kwam bij mij regelmatig voor dat ik de lift gebouwd had en ook het begin van de piste, maar dat het vervolgens niet mogelijk bleek om een piste tot in het dal aan te leggen. Dan kon je de piste wel annuleren, maar zit je nog met een onbruikbare lift. Ben benieuwd of dit in de definitieve versie opgelost is.

Als ik zo naar de promo kijkt, lijkt het er wel op dat er meer gebouwen zijn en ook het gebied waarin je kunt bouwen wat groter/hoger is. Dat is wel mooi. Ben ook benieuwd of er meerdere gebieden zijn waarin je aan het werk kunt. Hoop wel dat geld een schaars middel is in het spel, het moet niet te gemakkelijk zijn om “zomaar even” een skigebied uit de grond te stampen.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Er is geen geld in dit spel volgens de beschrijving op Steam. Het lijkt ook meer een casual game dan echt een serieuze skigebieds-simulatie.

Ik zie het ook. De uitdaging is om zoveel mogelijk gasten tevreden te stellen. Daardoor krijg je extra mogelijkheden en medewerkers. Dit is de bottleneck, want zonder medewerkers kun je geen lift laten draaien. Is dus een andere manier dan geld.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ik ga hem in volledige versie proberen. Ze willen ook nu nog het spel blijven doorontwikkelen. Ik hoop dat mods ook mogelijk worden. Zou best graag a la Spatind bij mijn favoriete bergen zelf een skigebied willen opzetten.

Helaas niet voor Apple op steam 😪

Had 'm graag willen proberen!

*bericht bewerkt door KimStam op 27 jan 2021 20:00

Ik twijfel nog een beetje of het z’n geld waard is. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Let it snow

@JurrianvanLoo Via de website van de makers zelf kan je de Alpha-versie gratis spelen: https://www.playsnowtopia.com/ . Ik vind het z’n geld absoluut niet waard, 't is +/- 20 minuten leuk, maar het spel is echt bij lange na niet af. Volgens mij is het ook al tijden in deze fase. Het idee/concept is leuk, maar de uitvoering is op z’n best matig.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 28 jan 2021 08:20

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office
olgens mij is het ook al tijden in deze fase. § ronaldkoopmans op 28 jan 2021 08:19

Klopt niet hoor. Sinds begin vorig jaar in alpha (je kon enkel liften bouwen en pistes maken). Sinds november in beta. Sinds deze week in early access. Ik was aangenaam verrast door de vooruitgang tussen de beta versie en de early access versie. Dit is best snelle ontwikkeling voor het kleine team dat op het spel werkt: de basis werd gebouwd door twee personen.

Maar het is natuurlijk wel nog steeds een early access versie waardoor er nog redelijk wat fouten in zitten. Ik vind het perfect speelbaar en er zijn al onmiddellijk patches uitgebracht. Dit soort niche games krijgt geen pot geld van pakweg EA games, maar rekent op de inkomsten van een early access om het spel te kunnen afwerken.

Op de verschillende versies (alpha, beta, early access) heb ik al ruim 20u gespeeld. Een euro per uur, da’s geen geld.

*bericht bewerkt door Arnh op 28 jan 2021 09:25

Ik heb het inmiddels ook al even uitgeprobeerd. Er zitten zeker leuke elementen in, zoals bijvoorbeeld onderzoek dat je moet uitvoeren om je liften te verbeteren (nieuwe types, lengte, maximale hellingshoek enz).
Tot nu toe gaat het me gemakkelijk af om de boel te managen, maar mijn proefspelletje is op het laagste niveau. Je kunt kiezen uit een stuk of 7 landschappen, waarbij de moeilijkheidsgraad wisselt.
De uitdaging in het spel is niet het geld (want dat zit er niet in), maar een zo groot mogelijke variatie aan toeristen te krijgen en ze tevreden te houden. Deze knop moet je wel even omzetten! Zijn ze tevreden, dan krijg je meer medewerkers en deze kun je inzetten als bouwer, onderzoeker, liftbediende, pistedienst enzovoorts. Meer gasten zorgt ook voor langere rijen bij de liften en dus zul je deze moeten verbeteren of vervangen.
Het is geen extreem opwindend spel, maar ik vind het toch wel leuk om op deze manier met de andere kant van onze hobby bezig te zijn.

Voor wat de prijs betreft: ik vind 2 tientjes wel meevallen. Een avondje bioscoop kost dat tegenwoordig ook wel. Bovendien hebben we dat (helaas) allang uitgespaard aan après ski deze winter.

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 28 jan 2021 13:55

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Wie bouwt er tegenwoordig nog apps als je PWA hebt? #justasking

Wie bouwt er tegenwoordig nog apps als je PWA hebt? #justasking

Danny076 op 28 jan 2021 16:05

hullie, zullie, zeej, zudder, zulder, zelle en zieder
:)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik heb het inmiddels ook al even uitgeprobeerd. Er zitten zeker leuke elementen in, zoals bijvoorbeeld onderzoek dat je moet uitvoeren om je liften te verbeteren (nieuwe types, lengte, maximale hellingshoek enz).
Tot nu toe gaat het me gemakkelijk af om de boel te managen, maar mijn proefspelletje is op het laagste niveau. Je kunt kiezen uit een stuk of 7 landschappen, waarbij de moeilijkheidsgraad wisselt.
De uitdaging in het spel is niet het geld (want dat zit er niet in), maar een zo groot mogelijke variatie aan toeristen te krijgen en ze tevreden te houden. Deze knop moet je wel even omzetten! Zijn ze tevreden, dan krijg je meer medewerkers en deze kun je inzetten als bouwer, onderzoeker, liftbediende, pistedienst enzovoorts. Meer gasten zorgt ook voor langere rijen bij de liften en dus zul je deze moeten verbeteren of vervangen.
Het is geen extreem opwindend spel, maar ik vind het toch wel leuk om op deze manier met de andere kant van onze hobby bezig te zijn.

Voor wat de prijs betreft: ik vind 2 tientjes wel meevallen. Een avondje bioscoop kost dat tegenwoordig ook wel. Bovendien hebben we dat (helaas) allang uitgespaard aan après ski deze winter.

Snowy1970 op 28 jan 2021 13:49

Ik heb het ook gekocht en het is echt de moeite waard, er is een discordserver waar de developers in zitten en je feedback kan geven, dus voor de toekomst komen er nog veel verbeteringen en uitbreidingen.

FULL SEND

Er is geen geld in dit spel volgens de beschrijving op Steam. Het lijkt ook meer een casual game dan echt een serieuze skigebieds-simulatie.

Nuet op 26 jan 2021 16:43

@Nuet Is nu nog redelijk casual, semi sandbox game maar ik vermoed dat een geld-modus er wel aan zit te komen aangezien de discord veel vragen over geld bevat :)

*bericht bewerkt door Gillesski op 29 jan 2021 18:46

FULL SEND

EDIT, de devs willen het casual en relaxing houden en zullen geen geld toevoegen aan de game

FULL SEND

Inmiddels ben ik een stukje verder met het bouwen van mijn skigebied en wordt de uitdaging een stuk groter. Die prutsers van beginners vallen bij bosjes en dus moet ik de hulpdiensten op peil houden. Maar… voor iedere hulppost heb je medewerkers nodig en die zijn er niet oneindig. Je kunt maximaal 120 medewerkers hebben en daar moet je het mee doen.

Bovendien moeten de liften onderhouden worden (het zijn er intussen 13) en pistes (zowat 30) moet je prepareren. Daarvoor heb je ook veel medewerkers nodig. Daar had ik onvoldoende rekening mee gehouden. De tevredenheid van de bezoekers loopt dus terug. Ik kom niet eens meer toe aan het uitbreiden van het gebied, tenzij ik de liften langzamer laat draaien (dan heb je een liftbediende minder nodig). Kortom: zeker geen eitje dit spel, je hebt een hoop te managen. Bij mijn 2e spel zal ik iets minder voortvarend van start gaan! ;-)

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Tijd om eens wat creaties te delen! Dit is mijn grootste skigebied so far: 66 pistes met 25 liften.

Hier was ik aanvankelijk begonnen met de zone onderaan in de afbeelding. Oorspronkelijk stond hier een vierzitter die toegang gaf tot een aantal groene pistes, maar die werd later vervangen door een gondel. Daardoor kwam er enorm veel druk op de pistes, waardoor ik er een aantal vlak naast elkaar heb moeten aanleggen om de drukte te spreiden. De twee zwarte pistes zijn er ook al sinds het prille begin. Deze lift was een enorme bottleneck eens ik het tweede plateau (zie volgende foto) had ontwikkeld, want dit was de enige toegang tot dat plateau…

null

Eens ik de gondel had vrijgespeeld kon ik ook het plateau bij het tweede dorp gaan ontwikkelen met voornamelijk blauwe en groene pistes.

null

De laatste nieuwe ontwikkeling was deze vallei. Deze heb ik pas op het laatste kunnen bouwen omdat er geen onmiddellijke aansluiting is op één van de dorpen. In deze vallei kon ik ook de nodige rode pistes bouwen om mijn meer ervaren skiërs te plezieren:

null

*bericht bewerkt door Arnh op 01 feb 2021 15:46

Voor de mensen onder ons met een redelijke computer, er is een spel uitgekomen genaamd Winter Resort Simulator.
Net een tikkeltje realistischer dan Snowtopia. Kost wel geld maar dat is het dubbel en dwars waard!

null
null

Vroeger speelde we met een groepje hier op het forum de ORF Skichallenge
Zijn er nog mensen die dat spelen?
ORF is er al jaren geleden mee gestopt maar er is nog steeds een hele community die er aan sleutelt

Plaats een reactie