Eerste keer ski vakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Hallo iedereen,

Wij zouden komende winter voor de eerste keer op ski vakantie willen gaan. Nu kwam ik via de zoekfunctie op Le Grand Massif uit, een locatie dat ideaal blijkt voor beginners.

Nu lees ik ook wel dat de sneeuw soms wat kan tegenzitten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wij zouden eind januari gaan en mijn voorkeur gaat naar Les Carroz.

Mijn tweede vraag gaat over de bereikbaarheid van het gebied. Is dit goed te doen met de auto? Ik heb enkel 4 seizoensbanden (bedrijfswagen) en twijfel dus om misschien eerder de vlieger dan de auto te nemen… maar gezien alle annulaties van vluchten vind ik dit wat riskant.

Verder zijn alle tips welkom!

waren vorig jaar in les sybelles in la toussiere ook een mooie gebied en ook voor beginners en goed bereidbaar met de auto
als het meezit gaan we komende winter weer terug ook eind jan

Wat betreft de banden zal je moeten nagaan of er een winterbanden plicht is en of jouw 4 seizoensbanden eventueel als winterbanden geldig zijn.

Sneeuwverwachting en historie is hier te vinden:

https://www.sneeuwhoogte.nl/wintersport/frankrijk/haute-savo…

Het Grand massif is door de ligging gewoon erg sneeuwzeker. Vanwege de structuur van de ondergrond is er in de hogere delen veel sneeuw nodig voordat de pistes daar kunnen openen. Echter is dit eind januari totaal geen issue meer en is normaal gesproken het hele gebied open.

Qua bereikbaarheid kan je bijna niet beter zitten dan in het Grand Massif. Vanuit zuid Nederland ben je er in 8 uur en je hebt voornamelijk snelweg. Je moet alleen inderdaad even kijken of je ook het sneeuwvlok teken op je auto hebt. Het kan wel verstandig zijn om even op marktplaats een setje 2e hands sneeuwkettingen te kopen voor 10 of 20 euro. Vaak zijn deze setjes ongebruikt. Wel is het verstandig om voor vertrek even te oefenen met het omleggen van de kettingen.

Als beginner is het heerlijk om de lange groene piste “Marvel” richting Morillon te doen. Een mooie lange en eenvoudige piste die prachtig slingerend door het bos gaat. Waar in Frankrijk groene pistes vaak een vlak pad zijn is dat hier zeker niet het geval.

Born to Ride

Ah super! Mijn banden hebben inderdaad het sneeuwvlokje en gelden dus als winterband. Ik ben gewoon redelijk onzeker om in de sneeuw te rijden aangezien ik dit eigenlijk nog nooit heb gedaan :p maar de trein en vlieger is zo een gedoe … de dorpjes liggen ook niet zo hoog dus vraag mij af of er wel sneeuw op de weg zal liggen.

Ah super! Mijn banden hebben inderdaad het sneeuwvlokje en gelden dus als winterband. Ik ben gewoon wat onzeker om in de sneeuw te rijden aangezien ik dit nog nooit echt gedaan heb. Maar de trein of vlieger nemen is zo een gedoe… de dorpjes liggen ook redelijk laag dus vraag mij af of er wel sneeuw op de weg zal liggen.

Ah super! Mijn banden hebben inderdaad het sneeuwvlokje en gelden dus als winterband. Ik ben gewoon wat onzeker om in de sneeuw te rijden aangezien ik dit nog nooit echt gedaan heb. Maar de trein of vlieger nemen is zo een gedoe… de dorpjes liggen ook redelijk laag dus vraag mij af of er wel sneeuw op de weg zal liggen.

Wat is eigenlijk de beste dag om naar daar te rijden? Vaak zie ik dat accommodatie van zaterdag op zaterdag verhuurd wordt maar is dat dan net niet de drukste dag op de baan?

Voor zover ik er ervaring mee heb, vind ik Frankrijk altijd lekker rijden op de tolwegen. Weekeinden zullen wellicht drukker zijn dan in de week, maar eind januari is niet een drukke periode https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/515884/de-drukke-v…

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 25 sep 2020 13:48

Het Grand Massif is zeer eenvoudig aan te rijden met over het algemeen weinig files. Zelfs in de voorjaarsvakantie is het zelfs over het algemeen goed aan te rijden omdat je niet langs Lyon hoeft. Eind januari zou ik me er zeker geen zorgen over maken, mits het weer meewerkt. Als je veel pech hebt kan je al vanaf de Ardennen veel sneeuw hebben onderweg en doe je er gewoon lang over, maar dan maakt het niet uit op welke dag je rijdt. Het voordeel van de zaterdag is weer dat je weinig tot geen vrachtverkeer hebt wat voor vertraging zorgt.

Wat de reis sneller kan maken is een tolbadge voor de Franse tolwegen aanschaffen bij de ANWB. Dan kan je door de poortjes van de telepeage en hoef je niet achteraan aan te sluiten op het tolplein bij de rijen voor de bemande poortjes.

Born to Ride

6-tal keer in Grand Massif geweest.
Zeer fijn gebied. Ook voor beginners, wel niet overal. Bijv. afdaling naar Samoëns, laatste stuk naar Flaine, Les Cascades is wel effe opletten.
Sneeuwzeker gebied door de ligging t o v Mont Blanc.
Samoëns is daarenboven een mooi dorpje en makkelijk aan te rijden wegens ligging in de laagvlakte ( wel drukke gondel naar boven)

Born to run. B.S.

Waarom naar Frankrijk voor de eerste keer.
En niet naar Oostenrijk Zwitserland Italië @Astrid2302

Omdat ik in eerste instantie aan het kijken was naar skiegebieden die makkelijk vanuit een luchthaven te bereiken zijn of zoals hier aangegeven zeer doenbaar zijn met de auto. Indien je mij andere skiegebieden kan aanbevelen, feel free :)

Wij spreken ook beide Frans, dus lekker makkelijk voor de ski-lessen.

Als je opziet teregn de reis, wellicht de TGV een optie. gebieden die daarmee goed bereikbaar zijn bv Les Arcs. Val dísere/Tignes ook maar wellicht wat overkill voor beginnende skiers.

Edwin van Riel

Plaats een reactie