Door Duitsland heen rijden

Kun je eigenlijk uberhaupt wel door Duitsland op doorreis naar de Alpen in oktober?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 okt 2020 08:52

Ja, doorreizen mag, tanken en plassen maar niet overnachten, als je uit de delen van NL komt de code rood zijn.

Dienten Die Alte schule

Bron: anwb
Reizigers uit Nederland, met uitzondering van de provincies Zeeland en Limburg, dienen bij binnenkomst in Duitsland een negatieve coronatest te tonen. Deze mag niet ouder zijn dan 48 uur.

Voor een test ter plaatse kunt u kijken op de website van het Duitse gesundheidsambt.

Doorreizen vanuit Nederland door Duitsland naar een ander land, of terug naar Nederland, is mogelijk zonder test. Doe dit dan wel met zo min mogelijk tussenstops en zonder overnachtingen. Houd boekingsgegevens van de eindbestemming bij de hand

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 05 okt 2020 23:12

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik vraag me af hoe ze in Duitsland controleren uit welke provincie je komt…

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Ik vraag me af hoe ze in Duitsland controleren uit welke provincie je komt…

lve op 05 okt 2020 23:47

Op je ID-bewijs staat een plaats van uitgifte, wat aangeeft waar je op dat moment woonde. Nou kun je natuurlijk inmiddels verhuisd zijn of om een andere reden de afgelopen periode in een andere provincie hebben verbleven, maar het lijkt mij dat je dat dan zelf aan moet tonen. Ze vragen ook om boekingsgegevens van je bestemming bij je te hebben.

*bericht bewerkt door sterko op 06 okt 2020 00:01

Annoying skiers since 2003

Van de week was er totaal geen controle bij Salzburg en Kufstein.

May the ski force be with you !!

Alsof zhe germans ieder buitenlands kenteken staande gaan houden en gaan controleren… Gewoon zorgen dat je gezond op pad gaat en dan kan het heus wel. Tenzij de maatregelen nog heel veel erger worden, maar dan gok ik dat je de hele wintersport van het lijstje kan schrappen.

Op doorreis ging prima, inderdaad niet overnachten. Zaterdag weer terug.

Ik heb dat enkele maanden uitgezocht toen provincie Antwerpen ‘rood’ gemarkeerd stond in Duitsland. Ook op doorreis moet je een negatieve test kunnen voorleggen. De term ‘transit’ heeft te maken met transit in luchthavens en terugkeer naar huis. In principe kan je dus zonder negatieve test terugkeren uit bv. Oostenrijk, maar als je er naartoe rijdt moet je wel een negatieve test kunnen voorleggen (cfr Europese transit regels). Er zijn wel geen vaste grenscontroles, maar je kan uiteraard wel uit het verkeer gehaald worden ofzo.

Ik vraag me af hoe ze in Duitsland controleren uit welke provincie je komt…

lve op 05 okt 2020 23:47

Bij een overnachting moet je persoonsgegevens achterlaten, ook van waar je woont. De aanbieder van overnachting moet je officieel weigeren als je aangeeft uit Nederland te komen. Als je valse persoonsgegevens verstrekt en ze komen daar achter dan zijn de boetes niet mals. Heb ergens gehoord tot zelfs tot 25.000 € maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Op doorreis ging prima, inderdaad niet overnachten. Zaterdag weer terug.

Tiny-M op 07 okt 2020 09:10

Doorreis door Duitsland is geen enkel probleem en bij terugkomst uit Oostenrijk of Zwitserland in Duitsland staat overal aangegeven dat doorreis geen probleem is als je uit een risico gebied komt en als je een verblijf wil in Duitsland dan kan je direct 1 van de teststraten in na de grens. Bij Kufstein zijn dat er 1 bij de grens en daarna de 2de bij de eerste afslag voor het daar liggende dorp een volgende teststraat.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Ik heb dat enkele maanden uitgezocht toen provincie Antwerpen ‘rood’ gemarkeerd stond in Duitsland. Ook op doorreis moet je een negatieve test kunnen voorleggen. De term ‘transit’ heeft te maken met transit in luchthavens en terugkeer naar huis. In principe kan je dus zonder negatieve test terugkeren uit bv. Oostenrijk, maar als je er naartoe rijdt moet je wel een negatieve test kunnen voorleggen (cfr Europese transit regels). Er zijn wel geen vaste grenscontroles, maar je kan uiteraard wel uit het verkeer gehaald worden ofzo.

pS op 07 okt 2020 10:14

Heb jij een link voor mij waar staat dat je als je vanuit NL door Duitsland naar Oostenrijk reist (dus op doorreis, zònder overnachting) een negatieve test moet overleggen?
Ik zie overal zó veel nonsens verschijnen dat ik me graag aan de officiele bronnen hou. En ik heb dat wat jij zegt nog nergens kunnen teruglezen. Volgens mij hoef ik geen negatieve test te kunnen overleggen namelijk.

*bericht bewerkt door Skimams op 07 okt 2020 11:15

mama on a mission in the snow

Website van Min ByuZa geeft dit aan: “De test- en quarantaineregels van de Duitse overheid gelden niet voor reizigers die uit de andere Nederlandse provincies komen of op doorreis zijn naar een ander land.”

Doorreis zou dus geen probleem mogen zijn (zonder overnachting).

Link:https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r…

Edwin van Riel

Website van Min ByuZa geeft dit aan: “De test- en quarantaineregels van de Duitse overheid gelden niet voor reizigers die uit de andere Nederlandse provincies komen of op doorreis zijn naar een ander land.”

Doorreis zou dus geen probleem mogen zijn (zonder overnachting).

Link:https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r…

evr66 op 07 okt 2020 11:23

Precies dàt Ed…

mama on a mission in the snow

Ik heb dat enkele maanden uitgezocht toen provincie Antwerpen ‘rood’ gemarkeerd stond in Duitsland. Ook op doorreis moet je een negatieve test kunnen voorleggen. De term ‘transit’ heeft te maken met transit in luchthavens en terugkeer naar huis. In principe kan je dus zonder negatieve test terugkeren uit bv. Oostenrijk, maar als je er naartoe rijdt moet je wel een negatieve test kunnen voorleggen (cfr Europese transit regels). Er zijn wel geen vaste grenscontroles, maar je kan uiteraard wel uit het verkeer gehaald worden ofzo.

pS op 07 okt 2020 10:14

Heb jij een link voor mij waar staat dat je als je vanuit NL door Duitsland naar Oostenrijk reist (dus op doorreis, zònder overnachting) een negatieve test moet overleggen?
Ik zie overal zó veel nonsens verschijnen dat ik me graag aan de officiele bronnen hou. En ik heb dat wat jij zegt nog nergens kunnen teruglezen. Volgens mij hoef ik geen negatieve test te kunnen overleggen namelijk.

Skimams op 07 okt 2020 11:14

Heb me er nog eens in verdiept en het is nog steeds heel onduidelijk, maar volgens deze site kan je gewoon doorreizen :https://www.auswaertiges-amt.de/en/einreiseundaufenthalt/cor…

Ik heb me destijds echter gebaseerd op de definitie van ‘transit’ omdat alle EU lidstaten de overeenkomsten rond COVID volgen die binnen de EU zijn uitgevaardigd en daarin staat transit gedefinieerd zoals ik hierboven heb geschreven :https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/faqs-communicatio…

Ik heb destijds dus het zeker voor het onzekere genomen en de test dan maar gedaan :)

Opgelet voor Belgen:
https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_bui…

JeffreyDeclercq op 07 okt 2020 16:34

Niks nieuws dat, Duitsland is uitgevonden om door te rijden, liefst zo snel mogelijk, en dat mag nog steeds. 😉

Bla, bla, bla.

@bartvwg

Toch maar opletten met die snelheid want ik ben dit jaar al 2 x geflitst in D. waar je maar 130 mocht, ik had de borden niet gezien wegens te snel rijden en te langzaam reactievermogen.😅😁

Born to run. B.S.

Misschien vrijdag nog ff paar boodschappen halen in Duitsland en gelijk ff tanken. mag ook gewoon

Not all who wander are lost

Als je minder dan 24u in Duitsland verblijft is het voor Nederlanders toegestaan zonder negatieve coronatest. Althans voor de deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Een dagje op en neer naar Winterberg om te skiën mag dus ook, maar naar Willingen niet. Want dat ligt in een andere deelstaat.

*bericht bewerkt door lve op 07 okt 2020 23:47

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Als je minder dan 24u in Duitsland verblijft is het voor Nederlanders toegestaan zonder negatieve coronatest. Althans voor de deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Een dagje op en neer naar Winterberg om te skiën mag dus ook, maar naar Willingen niet. Want dat ligt in een andere deelstaat.

lve op 07 okt 2020 23:46

Ligt er al sneeuw in Winterberg? 🤔

Übung macht den meister!!!

Als je minder dan 24u in Duitsland verblijft is het voor Nederlanders toegestaan zonder negatieve coronatest. Althans voor de deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Een dagje op en neer naar Winterberg om te skiën mag dus ook, maar naar Willingen niet. Want dat ligt in een andere deelstaat.

lve op 07 okt 2020 23:46

Ligt er al sneeuw in Winterberg? 🤔

RFKANGOO op 08 okt 2020 09:19

Vooruit denken ;-)

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

In de regels voor Bayern zie ik niet zo onmiddelijk iets dat een vrijstelling van test of quarantaine geeft als je minder dan 48 uur in Bayern bent. Enkel doorreis is toegelaten.https://www.gesetze-bayern.de/Content/Document/BayEQV/true?A…

Onderweg in de buurt van München in een baanhotel blijven slapen zit er dus niet onmiddelijk in. Ik vraag me af of je eigenlijk nog wel in de auto mag slapen?

Heel België en heel Nederland met uitzondering van Zeeland zijn tegenwoordig trouwens risikogebiet voor Duitslandhttps://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus…

Glide on!

Als je minder dan 24u in Duitsland verblijft is het voor Nederlanders toegestaan zonder negatieve coronatest. Althans voor de deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Een dagje op en neer naar Winterberg om te skiën mag dus ook, maar naar Willingen niet. Want dat ligt in een andere deelstaat.

lve op 07 okt 2020 23:46

Ligt er al sneeuw in Winterberg? 🤔

RFKANGOO op 08 okt 2020 09:19

Vooruit denken ;-)

lve op 08 okt 2020 09:30

De regels veranderen met de dag. Hoe kun je hierop vooruit denken? Voordat je in Winterberg kunt gaan skiën ben je al weer 2 maanden verder.

Übung macht den meister!!!

Gelukkig woon ik in Zeeland, wij zijn (nog) gevrijwaard van testen en quarantainemaatregelen.

Als je minder dan 24u in Duitsland verblijft is het voor Nederlanders toegestaan zonder negatieve coronatest. Althans voor de deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Een dagje op en neer naar Winterberg om te skiën mag dus ook, maar naar Willingen niet. Want dat ligt in een andere deelstaat.

lve op 07 okt 2020 23:46

Ligt er al sneeuw in Winterberg? 🤔

RFKANGOO op 08 okt 2020 09:19

Vooruit denken ;-)

lve op 08 okt 2020 09:30

De regels veranderen met de dag. Hoe kun je hierop vooruit denken? Voordat je in Winterberg kunt gaan skiën ben je al weer 2 maanden verder.

RFKANGOO op 08 okt 2020 12:08

Vandaar de knipoog achter vooruit denken. Ik bedoelde het niet zo serieus. Uiteraard kunnen en zullen de maatregelen en regels tegen die anders zijn. Neemt niet weg dat ik toch een beetje volg en probeer in te schatten wat er in de winter wel veilig kan.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Plaats een reactie