balans voor/achter - piste vs freeride

Gisteren heb ik weeral eens naar mijn voeten gekregen van mijn skileraar omdat ik tijdens het carven te ver achterop hing (waar hij gelijk in had, want ik ben na de training blijven doorgaan en heb duidelijk gemerkt dat ik door mij actiever naar voren te projecteren tijdens de kantenwissel ik in de laatste fase van de bocht duidelijk meer scheendruk kan bekomen).

Wat ik wel raar vond was, dat ik zelfs als ik achterop hing op geen enkel moment het gevoel had de controle te verliezen (ok, het was in Landgraaf dus steil is het niet te noemen) en dat ook mijn lijnen in de sneeuw mooi gesneden waren met beide skis (helemaal geen uitbreken/rutschen).
Mijn skileraar zijn verklaring was, dat ik veel kracht kan zetten met mijn benen en hierdoor zelfs met een minder ideale voor-achter balans toch genoeg druk op de kanten vooraan kan krijgen.

Kan deze uitleg volgens jullie kloppen?

Wanneer ik dan naar freeride filmpjes van Candice Thovex en consoorten kijk, dan lijkt het alsof zij in steil off-piste terrein hun gewicht met opzet naar achter zetten.
Klopt dit en is dit een verschil on- vs off-piste?
Of is het gezichtsbedrog en zijn ze eigenlijk door de extreme hellingen waarop ze te zien zijn toch met hun gewicht verticaal boven het midden van hun skis?

PS ik heb geen ambities om Candice achter na te gaan, maar begrijp wel graag de wetenschap achter het skiën. Ook heb ik eindeloze bewondering voor de flow waarmee deze pros een berg afkomen.

Glide on!

Aan het einde van de bocht backside heavy ( niet back seat) vind ik juist prettig, zeg maar druk op de hak.
Leuk filmpje over voor-achter balans

Kan de uitleg van je leraar kloppen? Nee.

Je rijdt gewoon mee op de taillering van je ski’s als je in de backseat zit. Zelfs achterop liggend kun je volledig gesneden lijnen produceren, maar het gaat erom dat je je bochtgrootte actief wilt beïnvloeden en dat lukt nauwelijks als je teveel achterop zit. Naar Candide kijken heeft geen enkele zin, wat wij en hij doen is niet dezelfde sport en ook off-piste moeten wij gewoon neutraal staan.

Als je gewoon staat is de meeste druk ook op je hiel gericht @Sjaak27, dit is de sterkste houding voor je lichaam, waarbij je je hele botstructuur inzet om je te ondersteunen. Het is dus volkomen logisch dat je op het moment dat de druk het grootst wordt in een bocht je deze eigenschap ook gebruikt om de druk op te vangen. Maar dat is iets heel anders dan achterop zitten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Aan het einde van de bocht backside heavy ( niet back seat) vind ik juist prettig, zeg maar druk op de hak.
Leuk filmpje over voor-achter balans

Sjaak27 op 13 okt 2020 15:24

stevig filmpje: bijna 47minuten
nu een ski- en voetbal-vrije avond vinden

*bericht bewerkt door Vivace op 15 okt 2020 16:19

Glide on!

Mijn ervaring met Landgraaf is zelfs dat je iets meer achterop druk mag geven omdat bij teveel druk van voren de neus ingraaft. Dit heeft alles met de sneeuwkwaliteit te maken. 😔

Übung macht den meister!!!

Ene Donny Pelletier skiet on-piste heel erg achterop. Zoek maar eens op YouTube ;)

*bericht bewerkt door Matthieu op 15 okt 2020 17:35

Aftellen maar!

Als snowboarder heb ik hier nog wel iets aan toe te voegen ;)

Met je gewicht achterop zorg je ervoor dat je achterkant niet kan uitbreken, waardoor je dus juist moeilijker uitrutscht dan wanneer je naar voren leunt. Dit probleem komt bij ongeveer 97% van de snowboardbeginners voor, waardoor ze hun bochten niet rondkrijgen/kunnen remmen (want daarvoor moet je kunnen rutschen), en dit is de manier waarop een heleboel technisch niet zo sterke snowboarders denken dat ze toch ziek goed kunnen carven.
Dus, zelfde geldt voor jou: ski breekt minder makkelijk uit als je naar achter leunt en het wordt bijna alleen nog maar mogelijk om gesneden bochten te skiën. Staat tegenover dat je je volgende bocht waarschijnlijk ook minder makkelijk kunt inzetten.
Afhankelijk van de omstandigheden en de skis onder je voeten zul je buiten de piste soms met opzet een beetje naar achter moeten leunen, omdat je neuzen zich anders ingraven. Daarnaast is sturen met je gewicht naar achteren in diepe sneeuw/slush juist makkelijker (dé reden waarom mijn snowboardgroepjes aan het eind van het seizoen opeens allemaal zieke talenten lijken te bevatten), terwijl je daar op een harde piste een stuk minder vrolijk van wordt.

Ik kan me volledig vinden in jullie verhaal.
Tijdens de oefening van 2 weken geleden was het de bedoeling om volledig te blijven carven en gezien de beperkte helling in Langdraaf vind ik het meestal niet nodig om actief af te remmen door te rutschen op het einde van de bocht (je kan de snelheid ook voor een deel controleren door de bochten wat langer door te trekken ).
Hierdoor had ik waarschijnlijk het gevoel dat het carven wel goed onder contole was, maar zou in werkelijkheid veel minder goed hebben corrigeren als dat nodig zou zijn geweest.

Gelukkig had ik niet de stijfste skis mee (F19ti), want met slalomlatten weet ik dat als ik te ver achterop leun, ze met mij vertrekken. Eigenlijk is het soms beter om met die skis te trainen omdat je daar veel meer feedback van krijgt (je voelt veel beter dat het mis kan gaan).

Glide on!

Plaats een reactie