Feetbox 3D Scanner - ervaring en tips

Beste vrienden

Aankomende winter enorme zin om weer op de skilatten te staan, minder interesse in het snowboarden lijkt me (maar neem het sowieso mee voor één of twee daagjes). Vorig jaar, na 15 jaar afwezigheid, opnieuw de ski’s ingeklikt en na wat lesjes ook een weekje Les Arcs gehad.

Daar een dag of twee(?) met schoenen van Dalbello geskied, toch wat pijn gehad (maar het was zo lang geleden dat het ook aan techniek/gewenning/eender wat had kunnen liggen, dus toch eerst geprobeerd). Daarna in de verhuur Salomon s pro xr getest en die zaten heerlijk, echt in genoten.

Nu is er hier een winkel in de buurt die een Feetbox 3D Scanner (van SIDAS) heeft staan, en ik ben benieuwd wat de kenners hier op het forum denken van dit apparaat. Is het accuraat en een goede manier om een schoen aan te meten? Is het een goede manier om een schoen voorgesteld te krijgen? Iemand ervaring mee?
Zou misschien eerst wat schoenen (nog een seizoen) willen testen, daarna redelijk snel overstappen op kopen.

Bedankt!

Het is o zo hard genieten.

Mij Lijkt dat ook wel iets, de exacte maten van je voeten.
Maar hier zei al eens iemand tegen mij, met zo’n apparaat, zou bijna iedere willekeurig persoon van de straat je een schoen kunnen verkopen. Want het apparaat roept ook al een aantal types die dan zouden moeten kunnen passen.
Dus iemand met vele jaren ervaring en kunde is wellicht beter als een weekend hulpje met zo’n machine.

Leuk hulpmiddel, maar zoek gewoon iemand met verstand van zaken. Scanner is dan eigenlijk overbodig.

Vakman kijkt bv ook naar flexibiliteit van de enkels om maar wat te noemen. Dat gaat een scanner niet kunnen ;)

Edwin van Riel

Wat Edwin zegt, scannen is niet nodig. Als een vakman jou voeten meet (lengte/breedte) en je even op de spiegel zet weten ze vaak al genoeg. Misschien nog wat drukpuntjes fitten en je hebt perfecte schoenen.

It's all about the turns duuuuuude!

Die scanner is best leuk hoor en interessant om te zien hoe je linker en rechter voet/enkel van elkaar verschillen in mm’s, maar wees je ervan van bewust dat de skizaak alleen de schoenen in het systeem invoert die ze verkopen. Kortom, zeker niet alle merken/modellen staan dan in hun database.

Heb 2 jaar terug zo’n scan laten maken bij een grote wintersportzaak in Rotterdam en de skischoen die als ‘beste’ fit eruit kwam zat voor geen meter en de andere modellen die daarna kwamen ook aan gehad maar het was hem gewoonweg niet. Uiteindelijk daar dus niet geslaagd.

Ik begrijp dat iemand met verstand van zaken ook belangrijk is en een enorme kennis kan meebrengen, alleen weet ik niet waar ik dan terecht kan.
Die winkel waar ik over spreek (met de scanner), zijn door de jaren heen gegroeid aan kennis (vooral voor een minder fanatieke wintersporter is dat belangrijk) van materialen en technieken. De scanner lijkt me een goede stap vooruit en geeft de ‘gewone’ consument ook vertrouwen.

Maar (ik speel advocaat van de duivel) heeft zo’n scanner niet meer ‘officiële’ correctheid? In een gewone winkel, zonder bootfitting, gaan ze ook gewoon af op je gevoel en wat je zegt. En dat is onbewust altijd een paar kleine procentjes beïnvloed of je de schoen überhaupt mooi vind, denk ik eerlijk gezegd ;-)

Een bootfitter kan toch ook alleen verkopen wat hij in het gamma heeft en daarover aanbevelen? Als daar geen model lekker van zit, eindigt (net zoals bij een scanner) het verhaal normaliter.

Het is o zo hard genieten.

In welke regio zoek je iets? Er zijn echt voldoende zaken over het land verdeelt met kundig personeel. Ik zou ook niet te veel hechten aan de kreet bootfitter. Dat mag volgens mij iedereen op de deur plakken.

Het gaat hier vooral om vakmanschap. Lengte en breedte van de voet worden gemeten. Verder is het handen en ogenwerk. Als het goed is kan de beste man/vrouw op basis van zijn kennis in combinatie met jouw wensen, ervaring en fysiek 2 of 3 paar schoenen selecteren die goed tot heel goed passen. Dan ga je kijken wat echt het beste past, eventueel wat kleine aanpassingen, paar uurtjes erop staan bij voorkeur (bv Snowworld) en dan evt nog wat kleine laatste aanpassingen. Zo kom je echt tot het beste resultaat.

Huren van schoenen zie ik persoonlijk niet zoveel in. Je krijgt dan alleen beeld van wat er uit de doos het “lekkerste” zit, vaak te groot dus ;). Kunst is juist te eindigen met een zo strak mogelijk passende (maar wel pijnvrije) schoen.

Wel zorgen dat je in een winkel staat met voldoende keuze dus!

Edwin van Riel

Laat me eerst zeggen dat ik persoonlijk geen ervaring heb met een scanner. Ik heb mijn schoenen gekocht in een winkel die niet werkte met een scanner. Maar ik heb altijd mijn bedenkingen bij zo’n scanner die iets meet op de mm nauwkeurig. Je voeten zijn in de namiddag groter dan in de ochtend. Als ik jou was zocht ik een winkel met vakmanschap (zie tips hierboven) en vooral ga passen in de middag😉.

Dat is nog zoiets @Francina.

Passen jullie dan 's middags (tussen de twee momenten in, dus niet dun of niet echt dik)? Hoe werkt dat?
Nogmaals: ik heb al erg lang niet geskied en ben gewoon aan het informeren over de mogelijkheden.
Als iemand adequate skiwinkels kent in de buurt van Leuven, let me know!

Aantal jaren geleden al wel bij Ski Republik in Antwerpen geweest met erg goede ervaring.

Het is o zo hard genieten.

Dat is nog zoiets @Francina.

Passen jullie dan 's middags (tussen de twee momenten in, dus niet dun of niet echt dik)? Hoe werkt dat?
Nogmaals: ik heb al erg lang niet geskied en ben gewoon aan het informeren over de mogelijkheden.
Als iemand adequate skiwinkels kent in de buurt van Leuven, let me know!

Aantal jaren geleden al wel bij Ski Republik in Antwerpen geweest met erg goede ervaring.

Hendrik5 op 22 okt 2020 16:20

Al goede ervaring gehad bij D-Store in Bierbeek (is ook waar je de scanner hebt zien staan vermoed ik ;)). Ga wel op een rustig moment.
Gally Sport in Brussel schijnt ook erg goed te zijn. Wel zelf geen ervaring mee.
De beste zou Sportina in Erpe-Mere zijn. Ga ook op een rustig moment, niet op zaterdag. Heel goede ervaring. Enige probleem is dat hij zelf weet dat hij bij de beste hoort en er zich ook naar gedraagt …

Ik ben persoonlijk gaan passen in de vroege namiddag om er inderdaad tussen in te zitten.
Ik ben niet bekend in Leuven dus daar kan ik je niet helpen.

Ik zou zeggen de Salomon s pro xr aanschaffen! ;-)

Date your skis but marry your boots

Zelf ervaring met de 3D scanner. Mijn voeten laten opmeten bij Norbert Maier Sport. Er werd echter op een paar puntjes afgeweken van de scan (laten we maar zeggen op basis van vakkennis). Resultaat is in vedergeval goed geweest want schoenen zitten goed.
Ik ondersteun dus dat de 3D scanner een hulpmiddel is maar niet leidend. Vooral leuk om de meting begrijpelijker te maken voor mij als klant.

Plaats een reactie