Wel of niet boeken?

Hallo, een simpele vraag: boeken jullie nu ‘al’ een verblijf in de Alpen voor komend seizoen of wachten jullie de omstandigheden af en bekijken jullie enkele dagen voor de geplande vertrekdatum wat waar mogelijk is en boeken jullie dan je accommodatie? Ik wacht nog af… We zijn afhankelijk van de schoolvakanties maar ik zie dat in populaire gebieden zelfs met Kerst nog steeds hotels beschikbaar zijn die normaliter nooit in die periode vrij komen ivm vaste gasten. Ik ga 't liefst naar Oostenrijk maar denk dit jaar aan een verblijf aan de piste in Frankrijk zodat lunchen in het appartement ook een optie is. Wat zijn jullie overwegingen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 21 okt 2020 08:50

gewoon.niet.gaan.

Wij hadden al lang geleden geboekt.
En ik ga er van uit dat het niet doorgaat.
Hoogstens valt het mee. We zien wel. Ik verheug me nergens op.

It is an amazing world

Ik denk dat ieder de afweging zelf moet maken. Lastminute betekent kans dat je het weer mee kan nemen in je overwegingen en dat je flexibel bent qua land, maar het kan zijn dat de perfecte accomodatie niet beschikbaar is, zeker in het hoogseizoen.

Veel Nederlandse touroperators geven je inmiddels geld terug bij een oranje reisadvies, misschien is dat nog een optie?

Wij gaan buiten de vakanties, maar boeken dit seizoen niets op voorhand. We kijken vlak voor we gaan waar en hoe en vinden dan vast wel iets. Als voordeel kan ik me dan alvast in alle mogelijke opties verdiepen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat is er mis met een hotel aan de piste in Oostenrijk 😄

PS Ik zou niet boeken
Tzt genoeg vrij

Ik zie wel wat er straks wel/ niet kan, maar ik ben dan ook niet afhankelijk van de vakantie periodes.

Wacht wel af.
Heb geen zin om duizenden euro’s te betalen en dan steeds maar die mondkapjes op te moeten.

Wij hebben al geboekt en ook wij denken dat het ini februari niet door gaat, persoonlijk zou ik zeggen boeken komt er toch een kink in de kabel verzetten naar een ander datum.

Wij hebben ook geboekt voor januari via Sunweb. Nou is de kans dat we niet kunnen gaan groter dan dat we wel kunnen. Maar je kan je ergens op verheugen en mocht het niet kunnen dan krijg je geld terug. Mocht het niet in Frankrijk kunnen kunnen we altijd last minute nog kijken wat er mogelijk is maar ook dan verwacht ik niet Frankrijk niet maar kan en Oostenrijk opeens wel.

Ik begrijp dat mensen verwachten dat er niet gewintersport kan worden, maar momenteel staan we in Europa er erg slecht voor, overal volgen nu weer hele strenge maatregelen én toch kan je nu prima naar delen van Oostenrijk en Italië. Afgelopen april was het nog erger, maar vanaf half juni kon je eigenlijk al weer heel veel in Europa.

Er is geen enkele garantie dat het nu weer dezelfde golfbeweging maakt, maar het is zeker niet uitgesloten in mijn ogen. Vanuit die onzekerheid zou ik persoonlijk flexibel willen blijven, maar zou ik, als ik in het hoogseizoen moet, ook best wel de perfecte acco vastleggen met zo’n geld-terug-garantie.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

‘Verheugen op’ wordt dit seizoen waarschijnlijk meer ‘billen knijpen’ dus nog niet geboekt. De planning is januari, dan is er voor 2 personen nog plek genoeg, zelfs in een ‘normaal’ seizoen. Maar eerlijk gezegd…hard hoofd in. Ook in de Alpen stijgen de cijfers snel.

Life is what happens while you were checking your phone

Even afwachten om de week voor de kerstvakantie te gaan, last minute is nu éénmaal last minute en druk is het dan nergens. 🙄
Wil trouwens ook zeker zijn dat de condities voldoende goed zijn.
Momenteel staat Oostenrijk op 1 tenzij de Italianen van hun verplichte test en registratie gaan afstappen.
We zien wel hè, ook voor begin volgend jaar.😉

Bla, bla, bla.

Ik heb m’n eigen appartement gereserveerd voor de week van 23-30 januari (wordt ook verhuurd). Hopelijk kan het dan doorgaan, als het niet zo is geen probleem, dan is het enkel erg jammer.
Geen stress over terugbetaling bij annulatie en dergelijke.
Als het kan, ga ik. Mondmasker zijn we in België al gewoon dus vind het niet zo’n probleem, heb toch ook altijd een Buff aan bij het skiën ^-^

Op dit moment denk ik niet dat wij Belgen ergens welkom zijn, maar ik duim voor de komende drie maanden :D

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 21 okt 2020 09:38

Het is o zo hard genieten.

En de provincie Salzburg is op code Oranje gezet…ik zei het al…hard hoofd.

Life is what happens while you were checking your phone

Die (intelligente) lock-down maatregelen worden niet voor niets bedacht. Wereldwijd storten landen zich in de grootste schuldenberg ooit om een totale uitbraak van het virus te voorkomen (en tijd te kopen om hopelijk een vaccin te ontwikkelen). COVID-19 doodt niet alleen, het maakt heel veel mensen erg ziek en veel van hen, zelfs als ze genezen worden verklaard, worstelen maanden later nog met de gevolgen. Het virus heeft vooral veel menselijk contact en reizende mensen nodig om zich goed te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan liften met veel wisselende passagiers uit allerlei verschillende delen van Europa. Succes verzekerd. Zoveel heeft het vorige wintersportseizoen wel aangetoond. Ik zit ook in dit forum omdat ik niet kan wachten om te gaan skiën. Het liefst sta ik 6 - 8 weken per jaar op de latten. Maar een jaartje wintersport overslaan / in eigen land blijven is echt niet het einde van de wereld. Ik zou daarom niet boeken en sparen voor het moment dat het wel kan. Je zou je uitstel extra kunnen belonen door het jaar daarop een extra dikke ski-trip te boeken. Bijvoorbeeld naar Canada of Japan. Of misschien wel extra lang te gaan en meerdere gebieden te verkennen. Dan haal je toch nog maximaal voordeel uit deze situatie. Veel succes gewenst met het maken van je beslissing.

Wij boeken deze week voor een shortski in maart, hebben een accommodatie gevonden op de berg. We moeten nog niets betalen en kunnen volledig annuleren tot 15 dagen voor vertrek. Is de situatie dramatisch dan annuleren we alles.

Als je ook al geen plannen meer mag/kan maken …

Ik had al willen boeken voor Maart, maar nu het gebied wat we voor ogen hadden (Serfaus Fiss Ladis) inmiddels ook oranje is, wachten we waarschijnlijk nog even (al boeken we waarschijnlijk wel ruim van te voren ivm geld-terug-garantie). Afgelopen winter gelukkig 3x de sneeuw bezocht, en van 't zomer nog een dagje… Hopelijk mogen we wel trainen op de rollerbanen in Nederland

Belangrijkste overweging voor mij is toch of ik mijn geld terug krijg indien het niet door gaat. Mondkapjes is voor mij een kleine “opoffering” om toch naar de sneeuw te mogen/kunnen, mits het natuurlijk kan en mag o.b.v. reisadviezen. Daar komt bij dat mijn werk nu al volledig vanuit huis gebeurt, dus mocht de situatie onverhoopt naar oranje gaan tijdens mijn verblijf, is een verplichte quarantaine geen probleem bij mij.

Ik wacht sowieso tot in het nieuwe jaar, maar als ik dan ergens een mogelijkheid heb om te gaan, grijp ik die. Als het dan later weer niet kan, ben je in elk geval geweest :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Die (intelligente) lock-down maatregelen worden niet voor niets bedacht. Wereldwijd storten landen zich in de grootste schuldenberg ooit om een totale uitbraak van het virus te voorkomen (en tijd te kopen om hopelijk een vaccin te ontwikkelen). COVID-19 doodt niet alleen, het maakt heel veel mensen erg ziek en veel van hen, zelfs als ze genezen worden verklaard, worstelen maanden later nog met de gevolgen. Het virus heeft vooral veel menselijk contact en reizende mensen nodig om zich goed te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan liften met veel wisselende passagiers uit allerlei verschillende delen van Europa. Succes verzekerd. Zoveel heeft het vorige wintersportseizoen wel aangetoond. Ik zit ook in dit forum omdat ik niet kan wachten om te gaan skiën. Het liefst sta ik 6 - 8 weken per jaar op de latten. Maar een jaartje wintersport overslaan / in eigen land blijven is echt niet het einde van de wereld. Ik zou daarom niet boeken en sparen voor het moment dat het wel kan. Je zou je uitstel extra kunnen belonen door het jaar daarop een extra dikke ski-trip te boeken. Bijvoorbeeld naar Canada of Japan. Of misschien wel extra lang te gaan en meerdere gebieden te verkennen. Dan haal je toch nog maximaal voordeel uit deze situatie. Veel succes gewenst met het maken van je beslissing.

fheringa op 21 okt 2020 13:53

fheringa, ik ben het eens met je. Skiën is voor mij echt genieten en zeker nu ook met de kinderen de mooiste week of weken van het jaar maar ik besef heel goed dat het pure luxe is. Ik zal het enorm missen maar als het niet kan, dan slaan we een jaartje over. Overleven we ook wel. Maar het zou zo lekker zijn als we een stipje op de horizon hadden waar we naar toe konden leven.

Wacht wel af.
Heb geen zin om duizenden euro’s te betalen en dan steeds maar die mondkapjes op te moeten.

GeJe op 20 okt 2020 19:53

Dat (mondkapjes) interesseert me werkelijk niets… Maar een week sneeuw, zon en buiten zijn en actief… Dat is toch tof. Dan ga ik niet lopen kniezen over mondkapjes. Beetje ongemak. Dus… Geen probleem. Daar kan ik wel tegen.

*bericht bewerkt door Henrike op 21 okt 2020 18:05

It is an amazing world

@kapitein ik had een reservering in Oostenrijk, maar heb deze geannuleerd. Teveel variabelen en teveel verwacht ‘gedoe’.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wacht wel af.
Heb geen zin om duizenden euro’s te betalen en dan steeds maar die mondkapjes op te moeten.

GeJe op 20 okt 2020 19:53

Steeds maar… In de gebieden is het enkel bij de liften, voor de rest kan je tijdens de sport gewoon zonder mondkapje naar beneden skiën.

FULL SEND

Tal van vrijheden worden al tijden ingeperkt die je in je menszijn aantasten, de wereld wordt in een ongekende recessie gestort, met nu al heel veel persoonlijk leed… Maar de Nederlander maakt zich enkel druk om een mondkapje…

Gaat het trouwens lekker dominee @FHeringa?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb twee appartementen geboekt in maart (in twee verschillende weken). Eén in Vaujany, waarbij de eigenaar aangaf dat hij eind november gaat bezien in hoeverre we iets moeten aanbetalen en hoe de vooruitzichten zijn m.b.t. wintersport. De andere in Alta Badia, waar onze aanbetaling van maart jl. nog stond. Dat kunnen we wederom kostenloos doorschuiven naar volgend jaar indien corona reizen onmogelijk maakt. Nu heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken. En ik steun de lokale verhuurders ook nog een beetje; de verhuurder in Alta Badia gaf aan dat ze nog amper boekingen binnen hadden voor komend seizoen.

Mr. Slow

Het reisadvies is, het woord zegt het al toch een advies? Zal lekker rustig zijn op de pistes, in de gemiddelde supermarkt heb je meer risico op besmetting.

Ergens denk ik dat ook@Edbl, maar het advies is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen en het is wel extreem lullig als jij (of ik) een schaars ziekenhuisbed nodig hebt omdat je in de overvolle Spar in Oostenrijk Corona hebt opgelopen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lockdowns zijn gewoon uitstel van executie. Telkens wanneer de lockdowns worden opgeheven zal het toch terugkomen en zo komen we in een vicieuze cirkel terecht zoals bij de normale griep. Het is de overheid die verantwoordelijk is voor de economische recessie en het geld waar zij nu mee gooien terug gaat recupereren bij de mensen via “coronabelastingen”. Bedrijven rekenen alles gewoon door aan de klanten.

Het is heel lastig… Het mooiste zou toch zijn begin december Oostenrijk op geel, en een mooie sneeuwdump er achteraan.

Wij hebben wel geboekt voor de voorjaarsvakantie. Dat duurt nu nog 4 maanden en wij zien wel of het door kan gaan.

Wij boeken geen skilessen vooraf. Ook geen huurski’s voor de kinderen .

Ons appartement in oostenrijk ligt vlakbij de liften. Wij kunnen in ons eigen appartement lunchen. Supermarkt op loopafstand dus wij kunnen zelf voor ons eten zorgen. Après ski doen wij toch al nooit aan. Dus mogen wij gaan dan gaan wij.

Wij hebben geboekt voor kerst 2020 en deze vorige maand kosteloos geannuleerd mede omdat wij geen goed gevoel hebben bij de maatregelen die het skigebied neemt en afstand houden een groot probleem gaat opleveren voor ons. Zien dat niet zitten als gezin.

Hebben nog een reservering staan voor voorjaarsvakantie 2021, die hebben wij vorig jaar namelijk al gereserveerd en aanbetaald. Hotel communiceert prima wachten rustig af hoe zich e.a gaat ontwikkelen voor Italië. Optie om deze reservering door te schuiven naar kerst 2021 is er (aanbod Hotel).

Heb nog een short-ski in de planning staan, die is vorig jaar niet doorgegaan ivm corona ik verwacht er dit jaar ook niets van, hier is het doel zo lang mogelijk wachten en dan iets boeken in maart 2021.

*bericht bewerkt door Harald3 op 28 okt 2020 12:00

Groeten, Harald

Ik zou graag gaan, maar wacht even af. Dit om te zien in hoeverre de corona-maatregelen ook effectief worden toegepast. Ik lees dat bepaalde wintersportgebieden rekenen op de verantwoordelijkheid van de skiërs, maar anderzijds ook dat er een aantal skiërs de maatregelen niet (willen gaan) volgen. Als dan bijvoorbeeld bij de rij aan de liften afstand wordt gelaten en er dan voorgestoken wordt, of er iemand zonder kapje in je gezicht staat te ademen, dan hoeft het niet voor mij. Dus afhankelijk of de maatregelen ook effectief gehandhaafd gaan worden.

Plaats een reactie