Hoe denken jullie dat het winterseizoen gered kan worden...?

Geen enkele maatregel heeft nut indien er geen strenge handhaving is. Want zoals we ook hier vaststellen zijn er mensen die hun eigen pleziertje boven alles stellen. Die het weinig kan schelen dat er mensen sterven, mensen serieus afzien van het virus, andere zorg moet uitgesteld worden, zorgverleners het onderste uit de kan moeten halen,… Allemaal opgeklopt door de media zeggen ze dan…
Tot ze een keer op zo’n covid-afdeling zijn, zelf mee zouden meedraaien of ernstig ziek worden. Dan denken ze er ineens anders over. Maar dan zijn ze zelf het slachtoffer, da’s het verschil.

Dirk - LIVE unITed

Geen enkele maatregel heeft nut indien er geen strenge handhaving is. Want zoals we ook hier vaststellen zijn er mensen die hun eigen pleziertje boven alles stellen. Die het weinig kan schelen dat er mensen sterven, mensen serieus afzien van het virus, andere zorg moet uitgesteld worden, zorgverleners het onderste uit de kan moeten halen,… Allemaal opgeklopt door de media zeggen ze dan…
Tot ze een keer op zo’n covid-afdeling zijn, zelf mee zouden meedraaien of ernstig ziek worden. Dan denken ze er ineens anders over. Maar dan zijn ze zelf het slachtoffer, da’s het verschil.

DirkG op 26 okt 2020 00:49

Vanwaar die negativiteit & aannames?
Prima dat jij voor strenge handhaving bent, maar ik denk daar anders over. Beetje raar om mij dan te gaan beledigen zonder een daadwerkelijke @

Gang is alles

Met humor?

😉

null

Echter dit kwartiertje aan info, wat je er ook van zal vinden…de viroloog in mij zegt: het is een groot probleem.

Mijn reaktie is in eerste instantie een overzicht van wat meerdere mensen schreven, niet van één bepaald persoon.
De enige aanname is dat ze er anders zullen over denken als ze zelf ernstig slachtoffer zijn. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen voor elk van hen, maar was tot nu toe geldig voor wie het wel al overkwam (een uitzondering niet te na gesproken). Om maar een voorbeeldje te noemen:https://joop.bnnvara.nl/nieuws/33-jarige-corona-ontkennende-…

Dirk - LIVE unITed

Willen we dit echt? Een vakantie vol met extra regels & handhaving? Een 3 laags buff dragen, òòk in de buitenlucht? Tijdslots??? Heel Europa letterlijk opsluiten voor 2 weken?
Voor mij hoeft dit niet. Ik ga op wintersportvakantie om een leuke tijd te hebben, niet om mezelf druk te maken over een virus die 99,77% overleeft.
Denk dat we meer van onze medemens te vrezen hebben qua gevaarlijk skigedrag dan dat ze een eventueel virus overdragen.
Als onze lieve overheden dat ook beseffen kunnen we allemaal een onbezorgde wintersport tegemoet gaan :)

Jesper op 25 okt 2020 20:05

Je skileraar zijn doe je er een beetje naast waarschijnlijk, het is in ieder geval duidelijk dat je je brood er niet mee hoeft te verdienen Jesper!

Maar ik wens je toch een prettige wintersport wanneer je voor je gevoel weer kan gaan met plezier.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Maar goed dat is hoe ik er over denk, maar ik ben na al die maanden aan de regels en afstand houden, bijna geen winkel meer in gaan, veel thuis werken (90% is op locatie dus heel moeilijk), weinig tot geen visites, verjaardagen zoon en die van mij en mijn vrouw niet door laten gaan en ga zo maar door eens tijd voor wat plezier.

michelr op 25 okt 2020 21:44

@michielr ; je kan het ook positief zien! Je vrouw is er jonger door gebleven aangezien haar verjaardag niet doorging! ;-)

*bericht bewerkt door SanderKan op 26 okt 2020 10:50

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Maar goed dat is hoe ik er over denk, maar ik ben na al die maanden aan de regels en afstand houden, bijna geen winkel meer in gaan, veel thuis werken (90% is op locatie dus heel moeilijk), weinig tot geen visites, verjaardagen zoon en die van mij en mijn vrouw niet door laten gaan en ga zo maar door eens tijd voor wat plezier.

michelr op 25 okt 2020 21:44

@michielr ; je kan het ook positief zien! Je vrouw is er jonger door gebleven aangezien haar verjaardag niet doorging! ;-)

SanderKan op 26 okt 2020 10:47

Hahaha zal het tegen haar zeggen ;-)

Antwoord op je vraag: ik denk dat het gered kan worden als de autoriteiten verstandige beslissingen nemen. Wat precies verstandig is, is lastig te zeggen omdat we niet zo goed weten hoe het zich gaat ontwikkelen. Hoe begrijpelijk de emoties ook zijn als het dichtbij komt -en ja, ik weet hoe dat voelt, want beide ouders positief en op leeftijd-, het mag niet de graadmeter zijn hoe ermee om te gaan. De ratio leert ons dat het geen killervirus is. Ik begrijp dat het heel erg op de voorgrond is omdat we er allemaal mee te dealen hebben, maar ik zou blij zijn als het wat meer naar de achtergrond gaat. De sensatie is te begrijpen omdat het nieuw en onbekend is, maar we moeten ons micro en macro niet helemaal gek laten maken, denk ik. Uiteindelijk is het een virus dat rondgaat, een risico voor de gezondheid. Niet leuk, wel een gegeven. Zoals het ook een gegeven is dat er andere virussen en bacteriën aanwezig zijn die vat hebben of krijgen op mensen die kwetsbaar zijn. Het is heel solidair dat we die groep proberen te beschermen, maar tegen welke prijs? Je wilt mensen altijd zorg kunnen bieden, maar daar lijkt het probleem vooral te liggen; er is relatief weinig capaciteit in onze zorg. Onze zorg is er niet op ingericht om te gaan met zo’n groot probleem, wat ik ook wel weer begrijp.
Uiteindelijk denk ik dat het voor de wintersport niet zoveel hoeft uit te maken. Die mensen die gaan wintersporten zijn denk ik (vaak) gezond, oefenen hun hobby uit in de buitenlucht en weten dat wanneer ze gaan ze worden blootgesteld aan bepaalde risico’s. Dat kan zijn in de wachtrij met andere mensen als het gaat om het virus, in een gondel. Wederom de vraag: wat accepteer je? De reis brengt ook risico’s met zich mee in het verkeer, op de piste kun je ook worden aangeskied of een eenzijdig ongeval krijgen. Die kleurcodes vind ik dan ook overbodig: besmettingen zijn er toch wel, overdracht is er toch wel. Er verstandig mee omgaan, een (rest)risico accepteren, zoveel veiliger of onveiliger kan het toch niet zijn om te wintersporten als je het afzet tegen de bewegingen die je maakt in eigen land?
Ik zeg dus: gewoon gaan, genieten van onze prachtige sport en de fantastische natuur. Autoriteiten hebben denk ik al een aantal goede keuzes gemaakt zodat wintersporten zo veilig mogelijk kan. De boel op slot gooien zou ik dan ook buiten proportie en onnodig vinden.

Willen we dit echt? Een vakantie vol met extra regels & handhaving? Een 3 laags buff dragen, òòk in de buitenlucht? Tijdslots??? Heel Europa letterlijk opsluiten voor 2 weken?
Voor mij hoeft dit niet. Ik ga op wintersportvakantie om een leuke tijd te hebben, niet om mezelf druk te maken over een virus die 99,77% overleeft.
Denk dat we meer van onze medemens te vrezen hebben qua gevaarlijk skigedrag dan dat ze een eventueel virus overdragen.
Als onze lieve overheden dat ook beseffen kunnen we allemaal een onbezorgde wintersport tegemoet gaan :)

Jesper op 25 okt 2020 20:05

Je skileraar zijn doe je er een beetje naast waarschijnlijk, het is in ieder geval duidelijk dat je je brood er niet mee hoeft te verdienen Jesper!

Maar ik wens je toch een prettige wintersport wanneer je voor je gevoel weer kan gaan met plezier.

SanderKan op 26 okt 2020 10:42

Toch is corona ook niet te vangen met een soort elementaire reductiemethode @Sanderkan. Althans, het restrisico blijft heel veel groter, door zaken die we nog niet goed weten, maar vooral omdat het er nu alle schijn van heeft dat we deze lawine sowieso zullen triggeren. Is het niet deze afdaling, dan wel de volgende.

Kijk hier op het forum gaat het bijvoorbeeld heel veel over “de mensen die zich niet aan de regels houden” en geen afstand houden, maar ja, de kids gaan bijvoorbeeld overal gewoon naar school en zoals elke ouder weet ben je vanaf het moment dat ze gaan ineens minimaal 10 keer per jaar vaker verkouden (zijn toch ook corona virussen). Ook ik word ernstig geraakt in mijn broodwinning en snap je sentiment, maar het zijn niet de Jespers (om het zo maar even te zeggen, want volgens mij bedoelt hij het niet kwaad) die ervoor zorgen dat Covid-19 zo rondraast en dat overheden op veel plaatsen in paniek zijn wegens een tekort aan ziekenhuisbedden.

Zullen we ons vooral niet mee laten zuigen door drogredeneringen, zoals die van @DirkG. Dat zwart-wit denken en ten onrechte heftige veroordelen is in de samenleving al een flink probleem aan het worden, hoeft hier niet wat mij betreft. Iedereen wil hier gewoon graag op wintersport.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Toch is corona ook niet te vangen met een soort elementaire reductiemethode @Sanderkan. Althans, het restrisico blijft heel veel groter, door zaken die we nog niet goed weten, maar vooral omdat het er nu alle schijn van heeft dat we deze lawine sowieso zullen triggeren. Is het niet deze afdaling, dan wel de volgende.

Kijk hier op het forum gaat het bijvoorbeeld heel veel over “de mensen die zich niet aan de regels houden” en geen afstand houden, maar ja, de kids gaan bijvoorbeeld overal gewoon naar school en zoals elke ouder weet ben je vanaf het moment dat ze gaan ineens minimaal 10 keer per jaar vaker verkouden (zijn toch ook corona virussen). Ook ik word ernstig geraakt in mijn broodwinning en snap je sentiment, maar het zijn niet de Jespers (om het zo maar even te zeggen, want volgens mij bedoelt hij het niet kwaad) die ervoor zorgen dat Covid-19 zo rondraast en dat overheden op veel plaatsen in paniek zijn wegens een tekort aan ziekenhuisbedden.

Zullen we ons vooral niet mee laten zuigen door drogredeneringen, zoals die van @DirkG. Dat zwart-wit denken en ten onrechte heftige veroordelen is in de samenleving al een flink probleem aan het worden, hoeft hier niet wat mij betreft. Iedereen wil hier gewoon graag op wintersport.

Shane op 26 okt 2020 13:03

Ik vind het metafoor van het triggeren van lawines wel een goede. Maar bij het express triggeren van lawines word er met maatregelen wel voor gezorgd dat het zo veilig mogelijk kan gebeuren. Je gaat namelijk niet midden op de dag, vlak boven een drukke open piste lawines lopen afschieten.

Daarnaast ben ik het eens met je dat we hier allemaal op wintersport willen. Als een deel zoals jesper zouden zeggen dat ze zich niet aan de maatregelen gaan houden want “Dan voelen die minuten in de wachtrij niet als vakantie”, dan verpest je het wel voor het deel wat graag veilig op wintersport wilt.

Toch ben ik benieuwd of @SanderKan deze reacties voor ogen had en vergelijkbare verwacht had als elders op bijna ieder ander topic. Met de negatieve bril op kijken hoe het allemaal niet mogelijk is…

Uiteraard mag iedereen mij wijzen op de realiteit en ja ik kan dit ook zeker in zien. Maar mijn voorkeur heeft dat vooral om dat niet te doen en het positief te benaderen en enkel in oplossingen te denken bij voorkeur op simpele wijze…

Ik denk dat het allemaal zeker mogelijk is, indien…

  • een Europeese lockdown van 2 weken
  • de skigebieden 3 laags buffs gaan meeleveren bij de skikaart, welke samen met skikaart enkel als toegangsmiddel dient
  • de ventilatie mogelijkheden in de gondels aangepast worden i.p.v. van de beperkte luikjes en kleine raampjes, meer ventilatie
  • de liften gedesinfecteerd worden boven, voordat ze naar beneden komen dmv bv een kanon of zoiets
  • creëren van tijdslots t.b.v. de opstart gondels om spreiding te creëren.
  • geen busvervoer naar de liften enkel eigen vervoer, eind transport met bijvoorbeeld golf karretjes
  • geen zelfbedienings restaurants, maar enkel bedienings restaurants met een beperkte kaart en tijds reserveringen en om de tempo er in te houden
  • tenten op de berg t.b.v. bevordering van het buiten eten en vergroten van de mogelijkheden van eigen maaltijden te nuttigen
  • in hotels enkel bediening op de kamer, om contact momenten te beperken
  • realiseren van take away opties
  • toevoegen van politie als handhaving functie met een stevig bonnen boekje

Van het denken in oplossingen en mogelijkheden kun je energie krijgen en een doel bereiken, indien iedereen dat wil.

Ziet iemand anders nog mogelijkheden?

Bruuuno op 25 okt 2020 17:48

Willen we dit echt? Een vakantie vol met extra regels & handhaving? Een 3 laags buff dragen, òòk in de buitenlucht? Tijdslots??? Heel Europa letterlijk opsluiten voor 2 weken?
Voor mij hoeft dit niet. Ik ga op wintersportvakantie om een leuke tijd te hebben, niet om mezelf druk te maken over een virus die 99,77% overleeft.
Denk dat we meer van onze medemens te vrezen hebben qua gevaarlijk skigedrag dan dat ze een eventueel virus overdragen.
Als onze lieve overheden dat ook beseffen kunnen we allemaal een onbezorgde wintersport tegemoet gaan :)

Jesper op 25 okt 2020 20:05

Het gaat niet zozeer om de death rate, het gaat vooral om de behoorlijk grote groep mensen die zware en langdurige klachten heeft van het virus. Veel (jonge) mensen die vooraf vitaal waren hebben nu blijvende longschade en hart en vaat problemen. Het is ook veelzeggend dat ondanks zeer veel contact beperkende maatregelen nog altijd veel meer mensen in ziekenhuizen en op IC 's liggen dan op de top van de zwaarste griepepidemieën waar geen enkele contact beperkende maatregelen waren getroffen.

Born to Ride

Antwoord op je vraag: ik denk dat het gered kan worden als de autoriteiten verstandige beslissingen nemen. Wat precies verstandig is, is lastig te zeggen omdat we niet zo goed weten hoe het zich gaat ontwikkelen. Hoe begrijpelijk de emoties ook zijn als het dichtbij komt -en ja, ik weet hoe dat voelt, want beide ouders positief en op leeftijd-, het mag niet de graadmeter zijn hoe ermee om te gaan. De ratio leert ons dat het geen killervirus is. Ik begrijp dat het heel erg op de voorgrond is omdat we er allemaal mee te dealen hebben, maar ik zou blij zijn als het wat meer naar de achtergrond gaat. De sensatie is te begrijpen omdat het nieuw en onbekend is, maar we moeten ons micro en macro niet helemaal gek laten maken, denk ik. Uiteindelijk is het een virus dat rondgaat, een risico voor de gezondheid. Niet leuk, wel een gegeven. Zoals het ook een gegeven is dat er andere virussen en bacteriën aanwezig zijn die vat hebben of krijgen op mensen die kwetsbaar zijn. Het is heel solidair dat we die groep proberen te beschermen, maar tegen welke prijs? Je wilt mensen altijd zorg kunnen bieden, maar daar lijkt het probleem vooral te liggen; er is relatief weinig capaciteit in onze zorg. Onze zorg is er niet op ingericht om te gaan met zo’n groot probleem, wat ik ook wel weer begrijp.
Uiteindelijk denk ik dat het voor de wintersport niet zoveel hoeft uit te maken. Die mensen die gaan wintersporten zijn denk ik (vaak) gezond, oefenen hun hobby uit in de buitenlucht en weten dat wanneer ze gaan ze worden blootgesteld aan bepaalde risico’s. Dat kan zijn in de wachtrij met andere mensen als het gaat om het virus, in een gondel. Wederom de vraag: wat accepteer je? De reis brengt ook risico’s met zich mee in het verkeer, op de piste kun je ook worden aangeskied of een eenzijdig ongeval krijgen. Die kleurcodes vind ik dan ook overbodig: besmettingen zijn er toch wel, overdracht is er toch wel. Er verstandig mee omgaan, een (rest)risico accepteren, zoveel veiliger of onveiliger kan het toch niet zijn om te wintersporten als je het afzet tegen de bewegingen die je maakt in eigen land?
Ik zeg dus: gewoon gaan, genieten van onze prachtige sport en de fantastische natuur. Autoriteiten hebben denk ik al een aantal goede keuzes gemaakt zodat wintersporten zo veilig mogelijk kan. De boel op slot gooien zou ik dan ook buiten proportie en onnodig vinden.

alex_barros op 26 okt 2020 12:27
Dirk - LIVE unITed

Akkoord. Gewoon gaan, er verstandig mee omgaan. De autoriteiten hebben inderdaad een aantal goede keuzes gemaakt.
Maar als een substantieel deel zich daar niet aan houdt, da’s een ander verhaal natuurlijk. Jammer.
Ik doe nog zoveel mogelijk activiteiten, maar binnen de regels. In het dagelijks leven mensen vermijden die de regels niet volgen is doenbaar. Op de piste, en zeker aan de liften, is dat al heel wat complexer.

De vergelijking met een ski-ongeval en het accepteren van risico’s gaat in mijn ogen wel niet helemaal op. Bij een ski-ongeval zijn enkel de rechtstreeks betrokkenen slachtoffer.
Als je besmet wordt met het virus verspreid je het virus verder, zeker als je het niet nauw neemt met de regels, en dan krijg je een exponentieel groeiend aantal slachtoffers. Je beslist met andere woorden niet enkel voor je zelf of het het risico waard is, maar ook voor anderen.
Verder is er zoals je zelf al aanhaalt een capaciteitsprobleem in de ziekenhuizen, wat bij mijn weten door ski-ongevallen nog niet veroorzaakt is.
Maar in de fond zeker akkoord.

*bericht bewerkt door DirkG op 26 okt 2020 18:42

Dirk - LIVE unITed

quote @Shane
Zullen we ons vooral niet mee laten zuigen door drogredeneringen, zoals die van @DirkG. Dat zwart-wit denken en ten onrechte heftige veroordelen is in de samenleving al een flink probleem aan het worden, hoeft hier niet wat mij betreft. Iedereen wil hier gewoon graag op wintersport.

Waar zie jij @DirkG zwart-wit stellingen poneren, waar zie jij drogredenen?

Born to run. B.S.

Willen we dit echt? Een vakantie vol met extra regels & handhaving? Een 3 laags buff dragen, òòk in de buitenlucht? Tijdslots??? Heel Europa letterlijk opsluiten voor 2 weken?
Voor mij hoeft dit niet. Ik ga op wintersportvakantie om een leuke tijd te hebben, niet om mezelf druk te maken over een virus die 99,77% overleeft.
Denk dat we meer van onze medemens te vrezen hebben qua gevaarlijk skigedrag dan dat ze een eventueel virus overdragen.
Als onze lieve overheden dat ook beseffen kunnen we allemaal een onbezorgde wintersport tegemoet gaan :)

Jesper op 25 okt 2020 20:05

Je skileraar zijn doe je er een beetje naast waarschijnlijk, het is in ieder geval duidelijk dat je je brood er niet mee hoeft te verdienen Jesper!

Maar ik wens je toch een prettige wintersport wanneer je voor je gevoel weer kan gaan met plezier.

SanderKan op 26 okt 2020 10:42

Toch is corona ook niet te vangen met een soort elementaire reductiemethode @Sanderkan. Althans, het restrisico blijft heel veel groter, door zaken die we nog niet goed weten, maar vooral omdat het er nu alle schijn van heeft dat we deze lawine sowieso zullen triggeren. Is het niet deze afdaling, dan wel de volgende.

Kijk hier op het forum gaat het bijvoorbeeld heel veel over “de mensen die zich niet aan de regels houden” en geen afstand houden, maar ja, de kids gaan bijvoorbeeld overal gewoon naar school en zoals elke ouder weet ben je vanaf het moment dat ze gaan ineens minimaal 10 keer per jaar vaker verkouden (zijn toch ook corona virussen). Ook ik word ernstig geraakt in mijn broodwinning en snap je sentiment, maar het zijn niet de Jespers (om het zo maar even te zeggen, want volgens mij bedoelt hij het niet kwaad) die ervoor zorgen dat Covid-19 zo rondraast en dat overheden op veel plaatsen in paniek zijn wegens een tekort aan ziekenhuisbedden.

Zullen we ons vooral niet mee laten zuigen door drogredeneringen, zoals die van @DirkG. Dat zwart-wit denken en ten onrechte heftige veroordelen is in de samenleving al een flink probleem aan het worden, hoeft hier niet wat mij betreft. Iedereen wil hier gewoon graag op wintersport.

Shane op 26 okt 2020 13:03

We willen inderdaad allemaal gewoon graag op wintersport gaan. We zullen zien of dat gaat kunnen en hoe dat dan zo gekomen is. Mij lijkt de kans groter dat dit gaat lukken als de regels gerespecteerd worden (of je de regels nu zinvol vindt of niet, zelfs of ze zinvol zijn of niet). Maar de toekomst zal het uitwijzen.

Dirk - LIVE unITed

quote @Shane
Zullen we ons vooral niet mee laten zuigen door drogredeneringen, zoals die van @DirkG. Dat zwart-wit denken en ten onrechte heftige veroordelen is in de samenleving al een flink probleem aan het worden, hoeft hier niet wat mij betreft. Iedereen wil hier gewoon graag op wintersport.

Waar zie jij @DirkG zwart-wit stellingen poneren, waar zie jij drogredenen?

dan58 op 26 okt 2020 18:52

Serieus @Dan58? Er staan er 3… Allemaal overhaaste generalisaties, die allemaal min of meer dezelfde valse argumentatie bevatten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

We willen inderdaad allemaal gewoon graag op wintersport gaan. We zullen zien of dat gaat kunnen en hoe dat dan zo gekomen is. Mij lijkt de kans groter dat dit gaat lukken als de regels gerespecteerd worden (of je de regels nu zinvol vindt of niet, zelfs of ze zinvol zijn of niet). Maar de toekomst zal het uitwijzen.

DirkG op 26 okt 2020 18:52

En ik denk dat jij je ook vaak zat niet goed genoeg aan de regels houdt, al dan niet bewust, of omdat het bijvoorbeeld je kinderen zijn en dat gevoelsmatig geen kwaad kan… Net als iedereen overigens. Maar als jij graag je deugpuntjes wil scoren, dan vind ik dat prima hoor.

Ik denk dat alleen lockdowns werken. Tijdelijk althans, daarna laait het virus onvermijdelijk weer op. En de kosten daarvan zijn in alle opzichten te hoog. Blijf vooral lekker vingerwapperen naar de zogenaamde schuldigen 👍, daar red je de wereld wel mee.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wintersport.nl gezellig he :-)

Wintersport.nl gezellig he :-)

GeJe op 26 okt 2020 19:52

Ik begin inderdaad te merken dat de onrechtmatig, superieure en vooral vervelende houding van de vingerwapperaars (overal, niet alleen hier) mijn normaalgesproken vrolijke inborst begint aan te tasten 😁. Ik denk namelijk echt dat 95%, al dan niet meer, van de mensen zijn best doet om zo goed en netjes mogelijk met het virus om te gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Precies! Daarom is het extra zuur dat die paar procent het voor de rest verpest, vaak niet eens bewust. Ik denk dat de grootste schreeuwers (in letterlijke zin) die Corona zat zijn, het virus ook het meest verspreiden. Daar komen we dus nooit vanaf totdat er een vaccin is. Het raakt mij persoonlijk totaal niet, maar ik heb wel te doen met branches die hun deuren moeten sluiten.

Precies! Daarom is het extra zuur dat die paar procent het voor de rest verpest, vaak niet eens bewust. Ik denk dat de grootste schreeuwers (in letterlijke zin) die Corona zat zijn, het virus ook het meest verspreiden. Daar komen we dus nooit vanaf totdat er een vaccin is. Het raakt mij persoonlijk totaal niet, maar ik heb wel te doen met branches die hun deuren moeten sluiten.

Martin7182 op 26 okt 2020 21:05

Ja, en dat is dus precies niet wat er werkelijk gebeurt. Van deze idioterie word ik echt zo moe.

I can stick uphill ice, on my saucer...

O ja? Ik denk dan als je op straat de regels aan je laars lapt, wat zul je dan thuis achter de voordeur allemaal niet uitspoken? Misschien beetje simpel gedacht, maar ja, 1 en 1 is nog altijd 2 he :)
Ik heb soms ook twijfels over het nut van bepaalde maatregelen, maar afstand houden (ook thuis) is echt niet zo moeilijk en kan geen kwaad. Geef die regels gewoon het voordeel van de twijfel, maar nee: we gaan zelf bepalen wat goed voor ons is. Egoïstisch en korte termijn gedacht.

Als men maatregelen neemt dan daalt het aantal besmettingen, en als men die niet neemt stijgt het aantal besmettingen. Dit is wereldwijd gebleken.
Dit is geen bewijs dat elke maatregel op zich nuttig is, maar toch dat het invoeren van maatregelen het aantal besmettingen doet dalen.
En bijgevolg het niet naleven van de maatregelen (is dezelfde impact als geen maatregelen invoeren) het aantal besmettingen doet stijgen.
Ik kan mij vergissen met deze redenering, maar heb tot nu toe nog niet vernomen waar die mank zou lopen. Ik verneem het graag.

Dirk - LIVE unITed

O ja? Ik denk dan als je op straat de regels aan je laars lapt, wat zul je dan thuis achter de voordeur allemaal niet uitspoken? Misschien beetje simpel gedacht, maar ja, 1 en 1 is nog altijd 2 he :)
Ik heb soms ook twijfels over het nut van bepaalde maatregelen, maar afstand houden (ook thuis) is echt niet zo moeilijk en kan geen kwaad. Geef die regels gewoon het voordeel van de twijfel, maar nee: we gaan zelf bepalen wat goed voor ons is. Egoïstisch en korte termijn gedacht.

Martin7182 op 26 okt 2020 22:28

Dat schrijf ik toch helemaal niet? Manmanman. Ik houd me aan de regels, maar maak me totaal geen illusies dat ik dan niet besmet kan raken. Ik heb kleine schoolgaande kinderen, die natuurlijk echt dat virus wel overdragen. Daarnaast weet ik dat dit virus zich met name verspreidt via aerosolen en dat anderhalve meter dat niet oplost.

Dragen jullie eigenlijk allemaal een mondkapje vanaf de eerste oproep daartoe wapperaars? Of heeft dat dan weer geen meerwaarde voor jullie?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane, mijn post was zeker niet persoonlijk bedoeld! Ik had het in het algemeen over mensen die zich buiten niet aan de regels houden, zoals regelmatig te zien is op tv (ik kom bijna niet buiten, dus heb alleen tv als bron ;)) Anderhalve meter lost het niet op, maar helpt natuurlijk wel! Nou ja, bij nader inzien kan het misschien ook wel de oplossing zijn; als R onder de 1.0 komt en blijft, dan verdwijnt het virus per definitie.

En ja, ik draag een mondkapje al voordat daartoe opgeroepen werd. Niet om mezelf te beschermen, maar om een ander minder snel te besmetten. Het heeft ook een signaalwaarde. De meerwaarde voor mezelf is dat als we samenwerken tegen het virus, het voor iedereen beter wordt.

Kijk wapperaars, de analyse van een psycholoog over jullie 😉. Toevallig vanmorgen in de krant.
https://www.ad.nl/ad-werkt/waarom-we-streng-zijn-voor-andere…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat we het er over eens zijn dat, ook als je alle regels respecteert, er besmetting kan gebeuren. De vraag is of wanneer je de regels niet respecteert er bijkomend besmettingsgevaar is en er dus meer kans is op besmetting. En vermits bij het invoeren van maatregelen gebleken is dat het aantal besmettingen daalt, denk ik samen met vele anderen dat dit het geval is. En dan is het maar een kleine moeite om bij het skiën de regels te respecteren. Er zijn andere domeinen die veel harder getroffen zijn.
Los daarvan denk ik dat, wanneer de overheid vaststelt dat de regels systematisch niet gerespecteerd worden, dit de kans verhoogt dat skigebieden dicht gaan. Dit kan men dan zinloos of onrechtvaardig vinden of niet, de impact is dezelfde. Wij willen allemaal gewoon een leuke skivakantie en het zou jammer zijn als dat hierdoor, terecht of onterecht, niet gaat kunnen.

Dirk - LIVE unITed

Kijk wapperaars, de analyse van een psycholoog over jullie 😉. Toevallig vanmorgen in de krant.
https://www.ad.nl/ad-werkt/waarom-we-streng-zijn-voor-andere…

Shane op 27 okt 2020 08:08

Nou nou, analyse, wat een prul van een artikel 😂😂

Ben het er wel mee eens, dat iedereen eigenlijk de maximale ruimte wel benut (en soms iets meer). Zou fijn zijn als het daarbij blijft. Vind het nogal een verschil of je uit automatisme iemand een keer een hand geeft of dat je met 300 man gaat feesten langs de A27 om maar een paar gevallen te noemen.

Edwin van Riel

@Shane, leuk iedereen over een kam scheren.

Een beetje creatief omgaan met de regels hoort er immers gewoon bij. Iedereen die ik ken heeft de afgelopen maanden wel één of meerdere corona-overtredingen begaan: een familielid buiten de directe huiselijke kring geknuffeld, een net iets te druk huisfeestje bezocht, in een café de 1,5 meter van die knappe vreemdeling gepasseerd, gedaan alsof hij bij hetzelfde huishouden hoort om samen uit eten te gaan, met enkele personen te veel in een huiskamer gezeten. Een regel omzeilen in tijden van flinke maatregelen - zeker als je er toch wel mee wegkomt - is menselijk.

AD, Thijs Launspach

Daar kan ik me persoonlijk echt niet in vinden hoor. Niks creatief met regels. Thijs zit zelf in de ‘overtreders’ bubbel en denkt ten onrechte dat iedereen er zo in staat.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 27 okt 2020 08:27

@Shane, leuk iedereen over een kam scheren.

Een beetje creatief omgaan met de regels hoort er immers gewoon bij. Iedereen die ik ken heeft de afgelopen maanden wel één of meerdere corona-overtredingen begaan: een familielid buiten de directe huiselijke kring geknuffeld, een net iets te druk huisfeestje bezocht, in een café de 1,5 meter van die knappe vreemdeling gepasseerd, gedaan alsof hij bij hetzelfde huishouden hoort om samen uit eten te gaan, met enkele personen te veel in een huiskamer gezeten. Een regel omzeilen in tijden van flinke maatregelen - zeker als je er toch wel mee wegkomt - is menselijk.

AD, Thijs Launspach

Daar kan ik me persoonlijk echt niet in vinden hoor. Niks creatief met regels. Thijs zit zelf in de ‘overtreders’ bubbel en denkt ten onrechte dat iedereen er zo in staat.

Martin7182 op 27 okt 2020 08:25

Heb je nou werkelijk niet in de gaten dat jullie (de wapperaars, jij misschien iets minder) ook iedereen over 1 kam scheren? Dat als iemand afwijkt van jullie norm, dat hij dan wel direct bij het kamp van de viruswappies moet horen en het wel prima vindt dat er mensen dood gaan, zoals @DirkG dat beschrijft.

En natuurlijk ben jij wel perfect in je gedrag…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie