Met welke auto naar wintersport??? (deel 2)

Knappe kar @Rogier ! Genoeg plek ook voor wat stickers van al jouw sponsoren en de modder/sneeuw, dus lekker mee rijden en van genieten!

@Martin7182

't gaat 'm om de “looks” denk ik.😉

dan58 op 26 okt 2020 11:14

Ah, dan snap ik hem; je strandt in de bergen omdat je geen kettingen kunt omleggen vanwege je velgen. Ja, dan moeten ze er natuurlijk knap uitzien terwijl je wacht op hulp ;)

@Martin7182

't gaat 'm om de “looks” denk ik.😉

dan58 op 26 okt 2020 11:14

Ah, dan snap ik hem; je strandt in de bergen omdat je geen kettingen kunt omleggen vanwege je velgen. Ja, dan moeten ze er natuurlijk knap uitzien terwijl je wacht op hulp ;)

Martin7182 op 26 okt 2020 16:39

Ik wil en ga niet stranden in de bergen. :-) met of zonder mooie velgen.

Click. Click. Peace

Eigen toiletje

Filip op 23 okt 2020 16:44

Ik vraag met altijd af hoe jullie dat na enkele dagen doen met de inhoud daarvan. 😳😳
Flinke bus overigens👍 maar niks voor mij. 😉

Na 2 à 3 dagen een servicepunt opzoeken. Heel toevallig is dan meestal ook de koelkast leeg dus meteen ook even langs de supermarkt :-)
En sommige campers hebben een dubbel toiletreservoir.

bartvwg op 23 okt 2020 16:56

*bericht bewerkt door Errant op 26 okt 2020 17:36

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat een autoverkoper geen stalen velgen meer mag verkopen? Stel het eens voor in de 2e kamer. Een verbod op stalen velgen. Niet dat dat voor Rogier iets uit zal maken.
Heb wel eens de discussie gehad met een verkoper over de wintervelgen. Dat ik toch echt een set mooie velgen moest kopen. Dus ik zeg “als jij ze voor het zelfde geld er onder legt als stalen velgen dan wil ik er wel over nadenken” Het zijn dus stalen velgen geworden.
@Rogier veel plezier met je nieuwe auto.

RFKANGOO op 26 okt 2020 07:20

Heb ik je vanmiddag gespot? 😉 ik snap volledig dat het niet tot jouw verbeelding spreekt echter ik ben verre van de enige die zich uitspreekt dat stalen velgen onder zo’n mooie Scout een keuze is die als apart wordt opgemerkt.

null

Er zijn mensen die een roze Rolls kopen. De verkoper zal zich verbijten en nooit zeggen: wat mooi!

Een Scout afleveren op zwarte stalen velgen doet gewoon pijn. Prima als het een eigen keuze is.

Ik denk dat ‘zonde’ het juiste woord is. Je hebt nu eenmaal mensen met een andere mening maar echt neem van mij aan: deze auto op zwarte velgen is ‘zonde’ en deze mening durf ik zo stellig te zeggen.

Anno 2020 is ‘de stalen zwarte velg’ eigenlijk een rariteit geworden voor onder ‘oude auto’s’.

Een Kangoo in het geel met stalen velgen: je kan één ding zeggen. Deze auto wordt zeker niet gestolen 😅

Smaken verschillen en die respecteer ik. Maar sta wel open voor degene die zegt zonde zonder hem of haar raar te vinden.

Ik vind die zwarte stalen velgen eigenlijk wel mooi.
En bovendien praktisch.

Alléén de kleur van 't autoke valt wat tegen, maar wat een prachtige stoere velgen zeg.😁

Born to run. B.S.

Ik vind die zwarte stalen velgen eigenlijk wel mooi.
En bovendien praktisch.

DrPhil op 26 okt 2020 20:25

Alléén de kleur van 't autoke valt wat tegen, maar wat een prachtige stoere velgen zeg.😁

dan58 op 27 okt 2020 09:25

Ik moet hier om lachen, sterker nog net even een minuut mijn best gedaan om een Kodiaq met zwarte stalen velgen te Googlen. Retromarketing is ergens altijd hip. De Mini, Fiat 500 etc. ;-)

Ik denk dat Rogier een primeur heeft, nu afwachten of dit een trend gaat worden.

null
![]

*bericht bewerkt door Ninormaal op 27 okt 2020 10:29

Wieldeksel op de stalen velgen maken het geheel wat mooier. Ik doe dat zelf ook want zonder die deksel lijkt het op niet veel.

Even voor de PHEV rijders onder u, niet om de discussie aan te zwengelen maar om met een goed artikel te komen. Kreeg deze in mijn mailbox en las hem net door, leuk om even te delen voor de ‘groene rijders’:https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/10/phev-debacle-in-…

Als je de discussie niet wilt aanzwengelen. Plaats zo’n post dan ook niet. We stoppen hier met deze discussie.

Click. Click. Peace

Het zal voor mij de eerste keer zijn zonder eigen materiaal want ik heb maar een twee-zittertje. (f-type) Ik moet mijn winterbanden er nog op laten plaatsen maar aangezien dat de kans klein is dat ik dit seizoen ga skiën (dankuwel corona) overweeg ik het om ze niet op te leggen.

Het zal voor mij de eerste keer zijn zonder eigen materiaal want ik heb maar een twee-zittertje. (f-type) Ik moet mijn winterbanden er nog op laten plaatsen maar aangezien dat de kans klein is dat ik dit seizoen ga skiën (dankuwel corona) overweeg ik het om ze niet op te leggen.

hansvdz op 28 okt 2020 15:54

*bericht bewerkt door Shane op 28 okt 2020 21:07

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik wacht ook nog af met winterbanden aanschaffen. Eerst zien of we nog wel gaan.

Die aerosolen gewoon voorblijven, snelheid is alles 😉


Altijd handig zo’n melding dat je band lek is maar blijkt dat de sensor slechts stuk is.

Heb vannacht geen grenscontrole gezien. Maar met deze 7-serie (niet van mij) is het naar de wintersport ook bepaald niet onplezierig en het rijdt lekker door op diesel.

Die aerosolen gewoon voorblijven, snelheid is alles 😉


Altijd handig zo’n melding dat je band lek is maar blijkt dat de sensor slechts stuk is.

Heb vannacht geen grenscontrole gezien. Maar met deze 7-serie (niet van mij) is het naar de wintersport ook bepaald niet onplezierig en het rijdt lekker door op diesel.

Ninormaal op 29 okt 2020 08:53

En weet je ook waarom het bandencontrole lampje brandt?

@77steve
Omdat de sensor linksvoor stuk is of de batterij leeg. Meting linksvoor gaf niets aan.

Vanzelfsprekend de bandenspanning gemeten en de band nagelopen helemaal niets aan de hand.

Dus gewoon zoals men deed zonder TMPS erop vertrouwen dat het dure rubber zijn dienst goed kan doen waarvoor hij is ontwikkeld: rollen/grip en zoals je kan zien dat is gelukt.

De roetfilter heeft kunnen regenereren een mooie win-win situatie.

De sensor zal worden vervangen met de winterbandenwissel nadeel is dat de hele band van de velg gedraaid dient te worden om ‘even’ een sensor te vervangen die er geen zin meer in heeft daarnaast als er 1 gaat is het niet ondenkbaar dat de overige 3 ook aan de beurt komen.

Ook Duitse techniek laat weleens een hikje zien in zijn kwaliteit.

Dank @Ninormaal . Het springt nogal in het oog in beeld, bijna meer dan de snelheid ;-).

*bericht bewerkt door 77steve op 29 okt 2020 10:28

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

Übung macht den meister!!!

Haha geweldig.
Agent: waarom rijdt u zo hard?
Antwoord: ik moet de aerosolen voorblijven.
Agent: maar die blijven toch alleen hangen?
Antwoord: Daarom. Ik moet er zo snel mogelijk doorheen.
Agent: maar dan komt u toch ook sneller in de volgende bui?
Antwoord: Inderdaad. Maar niets overleeft een klap met 250 km/u.
Agent: u bent dus eigenlijk de Terminator?
Antwoord: Zo is het!

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 okt 2020 11:42

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Click. Click. Peace

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Rogier op 29 okt 2020 11:34

Franse logica, je mag (mocht) niet op winterbanden zonder sensoren rijden wanneer die bij de auto horen, maar je mag (mocht) wel gewoon met zomerbandjes door de sneeuw ploeteren in de bergen. Echt weer op zijn Frans geregeld

Born to Ride

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Rogier op 29 okt 2020 11:34

Het kan toch niet verboden zijn om zonder bandenspanningssensoren te rijden. Heel veel auto’s hebben deze helemaal niet.

Annoying skiers since 2003

Sterker nog. Als je mistlampen hebt en eentje of allebei werken niet, wordt hij bij de APK afgekeurd.

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Rogier op 29 okt 2020 11:34

Het kan toch niet verboden zijn om zonder bandenspanningssensoren te rijden. Heel veel auto’s hebben deze helemaal niet.

sterko op 29 okt 2020 11:48

Maar als jouw auto er mee uitgerust is kan het zomaar zijn dat het ook moet werken. Geen idee wat de regels zijn. Maargoed in het buitenland hanteren ze wel meer regels waarbij ik me afvraag wat daar het nut van is. Zo mag je in andere landen niet een andere maat winterbanden gebruiken. In nederland mag je er van alles onder gooien zolang het maar past en niet aanloopt.

Übung macht den meister!!!

@Rogier @sterko

“Sinds 1 november 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s met een TPMS-systeem uitgerust zijn. Per mei 2018 is TPMS onderdeel van de nieuwe APK-eisen. Van nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2018 zijn geleverd, is een defect TPMS-systeem een afkeurpunt. Bij auto’s die tot 31 december 2017 nieuw verkocht zijn, en waarvan het TPMS-systeem defect is, krijgen van de APK-keurmeester een reparatieadvies.”
https://automotive.fource.nl/2019/07/01/tpms-in-de-praktijk-…

*bericht bewerkt door Ninormaal op 29 okt 2020 11:57

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Rogier op 29 okt 2020 11:34

Het kan toch niet verboden zijn om zonder bandenspanningssensoren te rijden. Heel veel auto’s hebben deze helemaal niet.

sterko op 29 okt 2020 11:48

Maar als jouw auto er mee uitgerust is kan het zomaar zijn dat het ook moet werken. Geen idee wat de regels zijn. Maargoed in het buitenland hanteren ze wel meer regels waarbij ik me afvraag wat daar het nut van is. Zo mag je in andere landen niet een andere maat winterbanden gebruiken. In nederland mag je er van alles onder gooien zolang het maar past en niet aanloopt.

RFKANGOO op 29 okt 2020 11:54

Ik pak voor mijn winterbanden graag een iets smallere maat dan mijn zomerbanden, ik wist tot nu toe niet eens dat dat in sommige landen verboden is. Ik zag er alleen maar voordeel in, meer grip in de sneeuw en meer ruimte in je wielkasten om fatsoenlijk je kettingen om te leggen.

Born to Ride

In NL mag je er ook niet alles opgooien. Max één snelheidsklasse lager, bij mijn weten. Miscchien doel je daar op @rfkangoo? Smallere banden heb ik nog niet eerder gehoord. Mijn achterbanden zijn loeibreed, dan zijn smallere winterbanden zelfs veiliger. Ik kan me daar dus ook niks bij voorstellen. Snelheidsklasse uiteraard wel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 okt 2020 12:02

Hier staat in Jip & Janneke taal uitgelegd hoe en wat m.b.t. bandenmatenhttps://klus-auto.nl/tuning/et-steekmaat-naafdiameter/…

Leuke calculator:https://www.wheelpope.com/
Let ook goed op als je de bandenomtrek gaat aanpassen dat dit merkbaar is op je snelheidsmeter vs. gps snelheid.

In NL mag je er ook niet alles opgooien. Max één snelheidsklasse lager, bij mijn weten. Miscchien doel je daar op @rfkangoo? Smallere banden heb ik nog niet eerder gehoord. Mijn achterbanden zijn loeibreed, dan zijn smallere winterbanden zelfs veiliger. Ik kan me daar dus ook niks bij voorstellen. Snelheidsklasse uiteraard wel.

DrPhil op 29 okt 2020 12:01

Volgens mij is de regel dat je bij winterbanden een lagere snelheidsindex mag hebben, maar dat je dan in het zicht een waarschuwing daarvoor moet plakken.

Overigens, dat is nodig ook nog. Ik kan mij nog herinneren dat de winterbanden met V classificatie gingen stinken omdat ik een stukkie harder aan het gassen was.

Plaats een reactie