Wielrentopic (deel II)

Hier kunnen we weer verder over wielrennen praten, over wedstrijden, fietsen, tochtjes, mtb’s en racefietsen…

Deel 1 kun je hier terugvinden.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/61608

Click. Click. Peace

Groenewegen voor 9 maanden geschorst, tot 7 mei 2021. Een persoonlijk drama voor iedereen. https://nos.nl/l/2356119

Wanneer word de UCI nou eens aangeklaagd? Zij zijn mede verantwoordelijk voor dit ongeluk als je het mij vraagt.

Übung macht den meister!!!

Het zijn de gevolgen die worden bestraft en niet de actie. Ik heb sinds dit ongeluk wel meer acties gezien die heel slecht hadden kunnen aflopen waar niets over wordt gezegd, of men maar een miniscule straf krijgt.

Dat wil niet zeggen dat er geen straf zou moeten zijn, maar het blijft toch wel een beetje: je kunt zo goed als alles doen zolang de valpartij met een sisser afloopt.

Click. Click. Peace

Ga toch fietsen!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

In Polen is er nog een rechtszaak hangende, Ik vermoed dat men daar de rol van de (controle) organisatie ivm. met de infrastructuur en de aankomst wel eens van “nader” zal bekijken…

Die hekken waar Jakobsen in opgevangen werd, zien er zo akelig gevaarlijk uit (?)

Ik kom zelf uit Zwijndrecht (zh) en hier in de buurt is op MTB gebied echt niks te doen. Moet minimaal 20minuten tot een half uur rijden met de auto om bijvoorbeeld de routes van Dorst/Oosterhout te rijden. Wat zijn nog meer routes die de moeite waard zijn? L&DD en Kalmthoutseheide ben ik ook al geweest.
Ik zoek vooral afwisseling. Er mag van alles wat in zitten. Heb geen zin om eerst 1,5 uur in de auto te zitten maar als het echt de moeite waard is dan kan ik het eventueel wel eens overwegen. Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete routes zijn.

Übung macht den meister!!!

Ik kom zelf uit Zwijndrecht (zh) en hier in de buurt is op MTB gebied echt niks te doen. Moet minimaal 20minuten tot een half uur rijden met de auto om bijvoorbeeld de routes van Dorst/Oosterhout te rijden. Wat zijn nog meer routes die de moeite waard zijn? L&DD en Kalmthoutseheide ben ik ook al geweest.
Ik zoek vooral afwisseling. Er mag van alles wat in zitten. Heb geen zin om eerst 1,5 uur in de auto te zitten maar als het echt de moeite waard is dan kan ik het eventueel wel eens overwegen. Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete routes zijn.

RFKANGOO op 12 nov 2020 19:37

Ik ken de streek helemaal niet, dus misschien is er ook effectief niets te beleven op dat gebied. Maar heb je Komoot al eens geprobeerd ? Je komt hiermee soms echt op nieuwe plekken in een buurt die je als je broekzak denkt te kennen :)

Ik kom zelf uit Zwijndrecht (zh) en hier in de buurt is op MTB gebied echt niks te doen. Moet minimaal 20minuten tot een half uur rijden met de auto om bijvoorbeeld de routes van Dorst/Oosterhout te rijden. Wat zijn nog meer routes die de moeite waard zijn? L&DD en Kalmthoutseheide ben ik ook al geweest.
Ik zoek vooral afwisseling. Er mag van alles wat in zitten. Heb geen zin om eerst 1,5 uur in de auto te zitten maar als het echt de moeite waard is dan kan ik het eventueel wel eens overwegen. Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete routes zijn.

RFKANGOO op 12 nov 2020 19:37

Ik ken de streek helemaal niet, dus misschien is er ook effectief niets te beleven op dat gebied. Maar heb je Komoot al eens geprobeerd ? Je komt hiermee soms echt op nieuwe plekken in een buurt die je als je broekzak denkt te kennen :)

Benn op 12 nov 2020 20:11

Helaas heb ik geen navigatie. Het moeten dus echt uitgepijlde routes zijn.

Übung macht den meister!!!

En omdat “show your gear” hier ook wel eens mag… en omdat ik ook wel blij was met het resultaat van een dagje grote kuis en onderhoud ☺️

null

Ik kom zelf uit Zwijndrecht (zh) en hier in de buurt is op MTB gebied echt niks te doen. Moet minimaal 20minuten tot een half uur rijden met de auto om bijvoorbeeld de routes van Dorst/Oosterhout te rijden. Wat zijn nog meer routes die de moeite waard zijn? L&DD en Kalmthoutseheide ben ik ook al geweest.
Ik zoek vooral afwisseling. Er mag van alles wat in zitten. Heb geen zin om eerst 1,5 uur in de auto te zitten maar als het echt de moeite waard is dan kan ik het eventueel wel eens overwegen. Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete routes zijn.

RFKANGOO op 12 nov 2020 19:37 Amerongen is 72 km voor je met leuke routes. Wel een vignet kopen (misschien is het 2021 nu al te krijgen en bruikbaar)

https://www.mtbroutes.nl/routes-op-kaart
Je kunt van elke route de beoordelingen lezen.
Schoorl en Vijlen/Epen verreweg mijn favoriet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 nov 2020 22:01

https://www.mtbroutes.nl/routes-op-kaart
Je kunt van elke route de beoordelingen lezen.
Schoorl en Vijlen/Epen verreweg mijn favoriet.

DrPhil op 15 nov 2020 21:59

Die site ken ik. De filmpjes op die site worden gemaakt door een oud collega van mijn vrouw. Ik was benieuwd wat hier de favorieten zijn.

Übung macht den meister!!!

Amerongen is 72 km voor je met leuke routes. Wel een vignet kopen (misschien is het 2021 nu al te krijgen en bruikbaar)

Pino op 15 nov 2020 21:44

Die hadden we afgelopen weekend willen doen maar het vignet voor 2021 is pas vanaf eind november/begin december te koop. Nou gaat het mij niet om die paar euro maar vind het toch zonde om nu voor 1 ritje geld uit te geven en als je 2 weken wacht je het hele jaar daar kan gaan fietsen. Dus binnenkort een keer die kant op.

Übung macht den meister!!!

Binnen 1 km en 1 uur (dat is dat ik naar buiten mag in Frankrijk) kun je in mijn dorp best leuk fietsen

null

Click. Click. Peace

Tech vraagje hier: Ik ben aan het overwegen of ik mijn oude indoor-setup zou vervangen of niet.
Nu train ik meestal op een Kettler Ergo Racer.
Het rare aan dit toestel is dat deze steeds in een feedbackloop met vaste Wattages werkt.
Als je sneller trapt krijg je dus minder weerstand en als je even stilvalt moet je heel fors trappen om terug in het ritme te komen.
Voor de rest is het een heel goed toestel wanneer je stationair aan het trainen bent (zonder snelheidswissels dus).

Nu ben ik aan het kijken of een Zwift setup het geld waard zou zijn voor mij (Wahoo Kickr Core / Elite Direto XR / Tackx Flux S / Tackx Flux 2).
Nu zou ik graag mijn wegfiets niet verplicht binnen parkeren gedurende de hele winter, wat maakt dat ik een 2de frame moet hebben als ik een smartrainer zou willen kopen (of ik zou in de kelder moeten gaan trainen).
De vraag hierbij is of dit eigenlijk wel een raceframe moet zijn?
Gewicht en aerodynamica spelen totaal niet in een indoor opstelling. Zou dit ook te doen zijn met een MTB frame (een meer rechtop zithouden zal ook wel niet onaangenaam zijn)?

Glide on!

Binnen 1 km en 1 uur (dat is dat ik naar buiten mag in Frankrijk) kun je in mijn dorp best leuk fietsen

Rogier op 16 nov 2020 10:18 [@Rogier](/profiel/rogier)

Jij hebt dan ook het geluk dat vlak voor jouw deur een bergpas begint te meanderen.
Voor andere mensen zijn er weinig opties binnen 1km, b.v. als ze langs een rechte route départementale in het dal wonen.
Ik hoop trouwens aan dat de 1km grens toch niet enorm strikt gecontroleerd wordt.

*bericht bewerkt door Vivace op 16 nov 2020 11:18

Glide on!

Binnen 1 km en 1 uur (dat is dat ik naar buiten mag in Frankrijk) kun je in mijn dorp best leuk fietsen

Rogier op 16 nov 2020 10:18 [@Rogier](/profiel/rogier)

Jij hebt dan ook het geluk dat vlak voor jouw deur een bergpas begint te meanderen.
Voor andere mensen zijn er weinig opties binnen 1km, b.v. als ze langs een rechte route départementale in het dal wonen.
Ik hoop trouwens aan dat de 1km grens toch niet enorm strikt gecontroleerd wordt.

Vivace op 16 nov 2020 11:17

Meerdere vrienden van mij hebben al boetes gehad, maar je moet wel een hele zure gendarme tegenover je hebben mocht hij een boete geven als je op 2 km van huis bent.

Click. Click. Peace

Tech vraagje hier: Ik ben aan het overwegen of ik mijn oude indoor-setup zou vervangen of niet.
Nu train ik meestal op een Kettler Ergo Racer.
Het rare aan dit toestel is dat deze steeds in een feedbackloop met vaste Wattages werkt.
Als je sneller trapt krijg je dus minder weerstand en als je even stilvalt moet je heel fors trappen om terug in het ritme te komen.
Voor de rest is het een heel goed toestel wanneer je stationair aan het trainen bent (zonder snelheidswissels dus).

Nu ben ik aan het kijken of een Zwift setup het geld waard zou zijn voor mij (Wahoo Kickr Core / Elite Direto XR / Tackx Flux S / Tackx Flux 2).
Nu zou ik graag mijn wegfiets niet verplicht binnen parkeren gedurende de hele winter, wat maakt dat ik een 2de frame moet hebben als ik een smartrainer zou willen kopen (of ik zou in de kelder moeten gaan trainen).
De vraag hierbij is of dit eigenlijk wel een raceframe moet zijn?
Gewicht en aerodynamica spelen totaal niet in een indoor opstelling. Zou dit ook te doen zijn met een MTB frame (een meer rechtop zithouden zal ook wel niet onaangenaam zijn)?

Vivace op 16 nov 2020 10:26

Nee je hoeft geen racer te hebben.
Echter is een racefiets niet alleen gewicht en aerodynamica. De zit is ook om meer en efficienter kracht te kunnen zetten dan op een MTB. Al scheelt het bijvoorbeeld ook wat voor een MTB je hebt (een xcv trapt efficienter dan een trail-bike).

Dus het kan, maar ik zou niet op mijn MTB willen tacxen eerlijk gezegd.

Click. Click. Peace

Binnen 1 km en 1 uur (dat is dat ik naar buiten mag in Frankrijk) kun je in mijn dorp best leuk fietsen

Rogier op 16 nov 2020 10:18 [@Rogier](/profiel/rogier)

Jij hebt dan ook het geluk dat vlak voor jouw deur een bergpas begint te meanderen.
Voor andere mensen zijn er weinig opties binnen 1km, b.v. als ze langs een rechte route départementale in het dal wonen.
Ik hoop trouwens aan dat de 1km grens toch niet enorm strikt gecontroleerd wordt.

Vivace op 16 nov 2020 11:17

Meerdere vrienden van mij hebben al boetes gehad, maar je moet wel een hele zure gendarme tegenover je hebben mocht hij een boete geven als je op 2 km van huis bent.

Rogier op 16 nov 2020 11:19

Moet je dan ook nog kunnen aantonen hoe lang je van huis bent?
Of je fietst een uurtje. Eet thuis een boterham en fietst dan nog een uur.

Übung macht den meister!!!

Ja moet aantonen dat je niet meer dan een uur bent weggeweest. Ik heb een politiecontrole gehad, en politie drie keer gezien tijdens mijn 5 rondjes

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 16 nov 2020 12:12

Click. Click. Peace

Moet je dan ook nog kunnen aantonen hoe lang je van huis bent?
Of je fietst een uurtje. Eet thuis een boterham en fietst dan nog een uur.

RFKANGOO op 16 nov 2020 11:27

If it isn’t on Strava it didn’t happen (cfr screenshots van Rogier trouwens)!

Glide on!

@RFKANGOO Het is vanaf zwijdrecht denk ik een uurtje rijden, maar in de duinen van westerschouwen kan je prachtig mountainbiken. Af en toe uitzicht op zee, een grote kans herten tegen te komen en leuke uitdagende klimmetjes onderweg.

Born to Ride

Nee je hoeft geen racer te hebben.
Echter is een racefiets niet alleen gewicht en aerodynamica. De zit is ook om meer en efficienter kracht te kunnen zetten dan op een MTB. Al scheelt het bijvoorbeeld ook wat voor een MTB je hebt (een xcv trapt efficienter dan een trail-bike).

Dus het kan, maar ik zou niet op mijn MTB willen tacxen eerlijk gezegd.

Rogier op 16 nov 2020 11:21

Een racestuur op een MTB frame zetten is niet zo moeilijk en ook qua effectieve geometrie moet er ook wel wat mogelijk zijn als je uitkijkt welk frame framemaat best zou zijn.
Mijn echte MTB zou ik zeker niet mee naar binnen willen brengen (deze gebruik ik in de winter net vaker buiten dan mijn racefiets).
Ivm trap-efficiëntie: spreek je dan over de stijfheid van het kader? Ik zou net denken dat een MTB frame veel stijver is omdat het relatief gezien overgedimensioneerd is omwille van alle schokken die het te verwerken krijgt.
En als je een stuk bergop moet klimmen, dan moet je toch ook enorm veel kracht op de trappers zetten (ik rij dan zelf niet op “souplesse” meer, maar eerder “en dansant” wat natuurlijk moeilijk is op een binnen-opstelling).

Ik had eerder schrik van de overbrengingsverhouding (te kleine tandwielen vooraan).

Glide on!

Nee je hoeft geen racer te hebben.
Echter is een racefiets niet alleen gewicht en aerodynamica. De zit is ook om meer en efficienter kracht te kunnen zetten dan op een MTB. Al scheelt het bijvoorbeeld ook wat voor een MTB je hebt (een xcv trapt efficienter dan een trail-bike).

Dus het kan, maar ik zou niet op mijn MTB willen tacxen eerlijk gezegd.

Rogier op 16 nov 2020 11:21

Geen idee waar je dat op baseert.
Even nagekeken. Een Specialized Epic mtb heeft een zitbuishoek van 75,5 graad. Een Specialized Tarmac in 56 heeft 73,5 graad. Een gemiddelde tijdrit/triathlonfiets heeft een zithoek van 78 graden.
Een Epic zit dus tussen een racefiets en een tijdritfiets in.
Ik mag toch hopen dat je niet wil beweren dat je op een tijdritfiets minder efficiënt trapt. Graeme Obree (wie?) verbeterde met zijn externe houding het werelduurrecord (waarna de UCI meteen die houding verbood).
Een mtb op een Tacx gaat dus prima. Even afgezien van de andere versnellingen op een mtb. Sterker nog, het zit een stuk comfortabeler.
Maar dit zal wel weer een zinloze discussie worden van welles-nietes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2020 12:41

Een Epic is dan ook wat anders dan een Enduro :-)

Maar de fietshouding is toch echt wel wat anders op race/mtb fietsen. En dat verschil is heel klein op XC fietsen en heel groot op DH fietsen.

Click. Click. Peace

MTB op de Tacx bevalt me prima. Kan hem wel eens wisselen voor de wegfiets nu ik dit zo lees, wel benieuwd.

Maar goed, ik doe het om de conditie een beetje op peil te houden, kan hiermee prima verschillende “ritjes/workouts” vergelijken. Absolute prestaties er op qua vermogen e.d. of vergelijking met anderen interesseren me eigenlijk niet.

Edwin van Riel

Op de weg beïnvloedt de fietshouding idd de efficiëntie. Een downhillfiets staat heel erg achterover, waardoor hij slecht klimt. Bovendien staat het zadel vaak laag. Dan trap je uiteraard minder efficiënt.

Een Specialized Enduro heeft zo te zien een zithoek van 76 graden. Vrijwel gelijk aan de Epic dus.
Hoe meer veerweg, hoe meer een mtb in het algemeen achterover staat, hoe slechter hij klimt.
Op een tacx speelt dat niet of nauwelijks omdat die stationair is.
Het is niet zo dat je op de vlakke weg op een Specialized Enduro minder efficiënt trapt dan op een Specialized Epic. Je hebt waarschijnlijk wel meer luchtweerstand omdat de voorkant hoger is. En door de bredere/zachtere banden kun je meer rolweerstand hebben. Juist die beide aspecten spelen op de tacx geen rol.
Wel kan de vering van je mtb invloed hebben op de trapefficientie.

Wat ik wel een nadeel vind, zijn de veel grotere “gaten“ in je versnellingen.

Nb. De langere vering van een Enduro heeft geen invloed op de zithoek, die is daarop afgestemd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2020 13:10

@drphil, klopt voor wat betreft dat veren. Is ook soms wat irritant als de workout vereist dat je gaat staan. Dan verlies je daar wel merkbaar wat energie.

Edwin van Riel

Plaats een reactie