Wielrentopic (deel II)

Ik bedoelde: het effect is (volgens mij) het grootst op een groot blad. Zie het plaatje. Waar je op het grootst 56 rijdt en op het kleinst (bovenin) 51.
Als je met een 32 blad rijdt, is het verschil veel minder, lijkt me. En al helemaal als je achter bv 40 rijdt.
(32-40 of bv 34-40 maakt niet heel veel uit. 53-11 of 56-11 wel)

Marianne Vos heeft er kennelijk ook vanaf het begin mee gereden. Dat kan ik me dan niet herinneren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 nov 2020 14:39

Ondanks dat ik niet op de weg rijd, zou ik dit wel eens willen proberen! Al is het maar om gewoon te weten hoe dat voelt,niet om te weten of ik er harder door kan trappen. Ziet er enorm vet uit vind ik persoonlijk.

Hendrik5 op 19 nov 2020 11:16

Zou het ook wel eens willen proberen hoe dat aanvoelt maar vind het te duur om voor de grap eens aan te schaffen.
En waar heb je er dan het meeste profijt van? Op de racefiets of de MTB?

RFKANGOO op 19 nov 2020 13:05

Op het grote blad. Op een klein blad wordt het (virtuele) verschil in tanden tijdens de omwenteling (zie plaatje hierboven) te klein om veel effect te hebben. Bij mijn weten rijdt er ook niemand met een ovaal binnenblad. (Als ze überhaupt al bestaan).

DrPhil op 19 nov 2020 13:10

De vraag was meer of je er tijdens het fietsen met de racefiets op de weg of tijdens het fietsen met de MTB in het bos het meeste profijt van zou hebben?
Als ik op facebook kijk dan zie ik vooral de MTB’ers die massaal overstappen op ovale bladen. En tegenwoordeig rijden ze meestal met een 1x van voor dus is het grote blad/kleine blad geen probleem meer. Evenals problemen met het schakelen.

RFKANGOO op 19 nov 2020 14:30

Als er al voordeel aan is zal de gemiddelde amateur sporter er weinig tot geen voordeel uithalen. Als het voor een prof wielrenner al een “marginal gain” is vevalt dat voor een gewone sterveling in het niets tegen over de andere “gains” :)

*bericht bewerkt door Benn op 19 nov 2020 14:49

Tsja, mijn sportbril geeft zelfs mijn auto 1 kw extra, je weet het nooit!

Ik rij sinds een aantal jaren met een Absolute Black ovalen blad op de MTB (https://absoluteblack.cc/why-oval/).
Voor mij persoonlijk voelt de trapbeweging natuurlijker, vooral bij hogere omwentelingen.
Op steile klimmen heb je het voordeel dat het dode punt verschuift, wat er voor zorgt dat je langer een vlotte omwenteling kan maken.
Op de MTB is het vooral praktisch omdat het zorgt voor een gelijkmatiger krachtoverbrenging gedurende de hele pedaalslag. Dit heeft vooral voordeel op steile klimmen met losse ondergrond of modder omdat dit het doorslippen van het achterwiel voorkomt.

Voor diegen die met een enkel blad vooraan rijden en dit willen uitproberen is de kost niet erg hoog. Bijvoorbeeld voor een SRAM crank: https://www.mantel.com/be/absoluteblack-spiderless-oval-ket…

Dat is nog erg betaalbaar, wat @Klec doorstuurt. Die kleuren zijn ook erg vet.
Nu ben ik echt wel benieuwd en geïnteresseerd om dat eens een kans te geven bij mijn volgende vervanging. Eerst nog wat onderzoek doen en dan beslissen wanneer het zover is :-)
Heb toch een 1x11 SRAM.

Thanks for sharing!

Het is o zo hard genieten.

Dat is nog erg betaalbaar, wat @Klec doorstuurt. Die kleuren zijn ook erg vet.
Nu ben ik echt wel benieuwd en geïnteresseerd om dat eens een kans te geven bij mijn volgende vervanging. Eerst nog wat onderzoek doen en dan beslissen wanneer het zover is :-)
Heb toch een 1x11 SRAM.

Thanks for sharing!

Hendrik5 op 20 nov 2020 12:16

Graag gedaan!
Doe vooral onderzoek naar welk blad je juist nodig hebt (welke offset: 0, 3 of 6mm). Dit hangt af van je crank en bottom bracket (BB30, GXP, Boost, …). Op de site van absolute black staat hiervoorr een chainring finder.

Qua levensduur zit het ook wel goed, deze is gelijk of langer dan de originele kettingbladen. Deze winter vervang ik de hele drivetrain (AB blad, X01 cassette en 3 kettingen). De kettingen zijn absoluut aan vervanging toe, de cassette is aan vervanging toe maar valt op het zicht nog wel mee en aan het blad zie je eigenlijk nauwelijks slijtage.
In al die tijd is de ketting trouwens ook nooit vanhet voorblad gevallen.

null

Sinds een paar dagen heb ik deze. Wow, wat is dat een cool ding. Net 10km Loorberg en Camerig gereden in Rouvy. In de afdaling heb je echt het idee van snelheid. Echt gaaf. In Zwift op een hilly parcours is het ook gaaf. Echt een vet dikke aanrader.

Ook vandaag voor het eerst met de elektronische schakeling gereden. Je hebt 3 standen: handmatig, S1 en S2. Bij S2 schakel je zelf het voorblad en schakelt de computer bv drie versnellingen achter mee. In S1 schakelt de computer zelf het voorblad, naar klein en terug naar groot. (Je kunt zelf instellen wanneer hij schakelt.). Wat werkt dat goed! Echt mooi.

Waarom worden de randen van schijfremmen eigenlijk niet afgerond?

Glide on!

Waarom worden de randen van schijfremmen eigenlijk niet afgerond?

Vivace op 01 dec 2020 17:30

Als ze zo smal zijn maakt het denk ik weinig uit.
Neem aan dat je doelt op snijwonden? Dan weet ik er nog wel 1. Waarom dragen renners geen beter beschermende kleding?

Übung macht den meister!!!

Waarom worden de randen van schijfremmen eigenlijk niet afgerond?

Vivace op 01 dec 2020 17:30

Als ze zo smal zijn maakt het denk ik weinig uit.
Neem aan dat je doelt op snijwonden? Dan weet ik er nog wel 1. Waarom dragen renners geen beter beschermende kleding?

RFKANGOO op 01 dec 2020 18:42

Omdat dat ruk zit en die schijven echt wel een beetje zijn afgerond
https://images.app.goo.gl/aU7fsfZWqKKEZskZ7

.

Bij mijn weten zijn de schijven afgerond nadat er in het begin enkele (vermeende) ongelukken mee zijn gebeurd. De UCI vereist nu dat de schijven een afgerond randprofiel hebben.

Gebruikt er eigenlijk iemand Rouvy hier?

Bij mijn weten zijn de schijven afgerond nadat er in het begin enkele (vermeende) ongelukken mee zijn gebeurd. De UCI vereist nu dat de schijven een afgerond randprofiel hebben.

Gebruikt er eigenlijk iemand Rouvy hier?

DrPhil op 01 dec 2020 23:06

Dit weekend tijdens de WB veldrijden in Thabor was er nog een heel vies ongeluk met een schijfrem. Shirin van Anrooij kwam na een val met haar arm op de schijfrem van een nog draaiend wiel. Het resultaat was een groot gapend gat wat operatief hersteld moest worden.

Born to Ride

@Matthias123
Dit was inderdaad de aanleiding van mijn vraag
@Geenen
Op het plaatje van jou (Dura-ace RT-MT900 XTR remschijf),zie ik toch niet echt een afronding, maar slechts een klein ontbraam-randje.https://bikerumor.com/2017/01/24/rounded-rotors-shimano-sat…

Een tijdje geleden is hier ook al om gevraagd vanuit het pro-peloton, maar afgaande op het ongeval in Thabor is het ontwerp nog steeds niet volledig aangepast. Theoretisch zou de rand vanb een shijfrem even scherp kunnen worden als een ronde spaak.http://www.bicyclingaustralia.com.au/news/merida-calls-for-…

Glide on!

Zolang die schijf draait zal je altijd een snijdende werken hebben ben ik bang. Of je moet dat ding 3x zo dik maken. En dan nog hoeft er maar een braampje aan te zitten en je ligt helemaal open.
Gewoon weer terug naar de velgrem. Of helemaal geen remmen. Word het extra spannend. ☺️

Übung macht den meister!!!

Zolang die schijf draait zal je altijd een snijdende werken hebben ben ik bang. Of je moet dat ding 3x zo dik maken. En dan nog hoeft er maar een braampje aan te zitten en je ligt helemaal open.
Gewoon weer terug naar de velgrem. Of helemaal geen remmen. Word het extra spannend. ☺️

RFKANGOO op 03 dec 2020 08:47

Gewoon allemaal op een doortrapper

Born to Ride

Heb jij ook al iemand gezien die met zijn vinger tussen ketting en kettingblad op een baanfiets kwam?
Ik wel, niet leuk.

Zolang die schijf draait zal je altijd een snijdende werken hebben ben ik bang. Of je moet dat ding 3x zo dik maken. En dan nog hoeft er maar een braampje aan te zitten en je ligt helemaal open.
Gewoon weer terug naar de velgrem. Of helemaal geen remmen. Word het extra spannend. ☺️

RFKANGOO op 03 dec 2020 08:47

Je zou kunnen denken aan een beschermkap. Tune heeft al in 2017 een prototype gemaakt:

null

null

Niemand op Rouvy dus? Jammer, ik vind Rouvy leuker dan Zwift.

Braampjes zouden eigenlijk niet moeten kunnen als de remcylinder niet op de rand van de schijf aangrijpt.
tja: wie heeft ooit die inkepingen aan de buitenrand bedacht?
Alleszins: in het pro-peloton neem ik aan dat dit soort zaken na elke rit gecontroleerd wordt (hier op het forum zijn er ook voldoende mensen die elke avond de kanten van hun skis nakijken en bijwerken indien nodig).

Zonder remmen?!? Dat is misschien iets voor een nieuwe MTB discipline, daar kan je een worldcup downhill-wedstrijd ook winnen zonder ketting.

Glide on!

Zolang die schijf draait zal je altijd een snijdende werken hebben ben ik bang. Of je moet dat ding 3x zo dik maken. En dan nog hoeft er maar een braampje aan te zitten en je ligt helemaal open.
Gewoon weer terug naar de velgrem. Of helemaal geen remmen. Word het extra spannend. ☺️

RFKANGOO op 03 dec 2020 08:47

Je zou kunnen denken aan een beschermkap. Tune heeft al in 2017 een prototype gemaakt:

null

null

Niemand op Rouvy dus? Jammer, ik vind Rouvy leuker dan Zwift.

DrPhil op 03 dec 2020 09:43

Licht eens toe? Gebruik Zwift, maar sta altijd open voor wat anders ;)

Edwin van Riel

Bij mijn weten zijn de schijven afgerond nadat er in het begin enkele (vermeende) ongelukken mee zijn gebeurd. De UCI vereist nu dat de schijven een afgerond randprofiel hebben.

Gebruikt er eigenlijk iemand Rouvy hier?

DrPhil op 01 dec 2020 23:06

Ik heb de trial periode van Rouvy gebruikt toen ik mijn trainer heb gekocht. Met de augmented kaarten ziet het er wel strakker uit dan Zwift moet ik eerlijk zeggen. Ik gebruik nu Zwift omdat… Ik weet het eigenlijk niet, misschien omdat die community gewoonweg groter is dan die van Rouvy.

When life gets too complicated.... SKI

Je zou kunnen denken aan een beschermkap. Tune heeft al in 2017 een prototype gemaakt:

null

null

DrPhil op 03 dec 2020 09:43

Ziet er goed uit, alleen nog bijna volledig dichtmaken voor cyclocross-toepassingen.

Ik kan me zo al voorstellen dat de UCI dit concept verbannen heeft omdat het een niet-essentiële uitbreiding is van de voorvork en zodus gebruikt kan worden de stroomlijn significant te beïnvloeden.
Het snel wisselen van een wiel zal er ook niet makkelijker op worden (niet zozeer van toepassing in cyclocross, daar nemen ze gewoon een andere fiets).

Glide on!

Je zou kunnen denken aan een beschermkap. Tune heeft al in 2017 een prototype gemaakt:

null

null

DrPhil op 03 dec 2020 09:43

Ziet er goed uit, alleen nog bijna volledig dichtmaken voor cyclocross-toepassingen.

Ik kan me zo al voorstellen dat de UCI dit concept verbannen heeft omdat het een niet-essentiële uitbreiding is van de voorvork en zodus gebruikt kan worden de stroomlijn significant te beïnvloeden.
Het snel wisselen van een wiel zal er ook niet makkelijker op worden (niet zozeer van toepassing in cyclocross, daar nemen ze gewoon een andere fiets).

Vivace op 03 dec 2020 11:52

Ik denk dat het in de cyclocross ook te snel helemaal vol met modder en andere troep komt te zitten met alle mogelijke problemen van dien…

Born to Ride

Rouvy gebruikt echte beelden, waarin ze dan fietsers projecteren. Dat kan op twee manieren:

  • met fietsers die op dat moment dezelfde route rijden. Nadeel: dat zijn er meestal maar een paar.
  • met virtuele partners. Dat zijn fietsers die dezelfde route al eerder hebben gereden.
    Virtuele partners kun je zelf selecteren, bv op basis van tijd of W/kg. Ik rij soms de Passo Pardoi (Arabba). Daar heb ik 78 virtuele partners geselecteerd, die min of meer overeenkomen met mijn kunnen. (Je kunt er ook meer selecteren). Die vertrekken dan tegelijk met jou. Sommigen vertrekken harder en die haal je dan bv later in. Dat zijn dus echte tegenstanders op jouw niveau, alleen niet live. Rouvy geeft precies aan hoeveel meter ze voor of achterliggen. Ik vind het heel motiverend om ze in te halen en dan te zien dat hun achterstand langzaam oploopt. Omdat ze allemaal min of meer op mijn niveau zijn, kom ik er altijd wel tegen met wie je mee omhoog kunt rijden. Dat ziet er dan bv zo uit:
    null

    De foto is niet scherp (even vlug tijdens het fietsen genomen), maar de beelden zijn dus echt, op de poppetjes na. Aan de linkerkant (niet op de foto) staan de afstanden tot je tegenstanders.
    Onderin staat de hele route en wat je dus nog kunt verwachten.
    Mijn favoriet is een kort ritje in Limburg: de Loorberg en de Camerig, 10km, met best stevige klimmen en een hele snelle afdaling (naar Epen). Een heel leuk trainingsritje van een klein half uur. Dan kom je dus langs plekken die ik ken. Die specifieke route is opgenomen vanaf de fiets. Dan word je dus ingehaald door auto’s en zo, waardoor het levensecht wordt.
    Ik moet er wel bijzeggen: door de Kickr Climb zijn afdalingen echt super. Omdat de filmbeelden dan ook voorbij flitsen, net als in het echt (bomen!), heb ik echt het idee van snelheid.
    Ik ben van plan om zelf soortgelijke filmpjes te gaan opnemen van bv de Keutenberg/Dodeman, Cauberg, Kruisberg en Eijserbosweg etc. Die kun je dan uploaden en als de kwaliteit goed is maakt Rouvy er een beschikbare route van. Je kunt dus je eigen favoriete route erin krijgen.
    NB. Ik zag gisteren dat ook het mtb parcours in Schoorl erin zit. Nog niet gereden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 dec 2020 14:31

Nog twee foto’s van dezelfde klim (ook niet scherp, maar voor het idee):

null
null

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon in je eentje fietsen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 dec 2020 14:58

Gaaf! Had al even zitten kijken, enige dat ik daar in mis tov Zwift zijn een beetje lange termijn trainingsprogramma’s volgens mij? Je kunt wel koppelen met trainerpeaks bijvoorbeeld, maar da’s gewoon weer een abo erbij dan ;)

Edwin van Riel

Gaaf! Had al even zitten kijken, enige dat ik daar in mis tov Zwift zijn een beetje lange termijn trainingsprogramma’s volgens mij? Je kunt wel koppelen met trainerpeaks bijvoorbeeld, maar da’s gewoon weer een abo erbij dan ;)

evr66 op 03 dec 2020 14:48

Dat weet ik niet, maar ik geloof het meteen.

NB, Je kunt ook smokkelen door iets mindere goden te selecteren, op start te drukken en dan zelf niks te doen. Je tegenstanders vertrekken dan wel. Daarna kun je ze één voor één inhalen 😉

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 dec 2020 14:58

Nog een toevoeging. In Zwift kun je de trainer aanpassen qua zwaarte. Dat kun je in Rouvy niet. (Tenminste, niet gezien). Dat betekent dat hij daar altijd op 100% staat. (Tenzij ik me dus vergis)

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 dec 2020 15:09

Nog een toevoeging. In Zwift kun je de trainer aanpassen qua zwaarte. Dat kun je in Rouvy niet. (Tenminste, niet gezien). Dat betekent dat hij daar altijd op 100% staat. (Tenzij ik me dus vergis)

DrPhil op 03 dec 2020 15:09

Had ergens gezien dat je dat in Rouvy kunt aanpassen, maar alleen in de trainingsmodus, dus niet in de race-mode ;)

Edwin van Riel

Nog een toevoeging. In Zwift kun je de trainer aanpassen qua zwaarte. Dat kun je in Rouvy niet. (Tenminste, niet gezien). Dat betekent dat hij daar altijd op 100% staat. (Tenzij ik me dus vergis)

DrPhil op 03 dec 2020 15:09

daar kun je trainingstechnisch nog heel wat van vinden ;-) dus ik vind dat niet per definitie een voordeel van Rouvy. De rest van je verhaal vind ik wel heel interesant, en ik wil het zeker eens proberen.

Het enige dat je snelheid bepaald bij Zwift is je watts die je draait (per kilo als je omhoog gaat) dus je moet even veel watts wegzetten hoe hoog je die schuiver ook hebt staan.

Click. Click. Peace

Je hebt helemaal gelijk, het kan wel!

null

Plaats een reactie