Wielrentopic (deel II)

DrPhil19 november 2020 · 14:34

Ik bedoelde: het effect is (volgens mij) het grootst op een groot blad. Zie het plaatje. Waar je op het grootst 56 rijdt en op het kleinst (bovenin) 51.
Als je met een 32 blad rijdt, is het verschil veel minder, lijkt me. En al helemaal als je achter bv 40 rijdt.
(32-40 of bv 34-40 maakt niet heel veel uit. 53-11 of 56-11 wel)

Marianne Vos heeft er kennelijk ook vanaf het begin mee gereden. Dat kan ik me dan niet herinneren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 nov 2020 14:39

Benn19 november 2020 · 14:45

Ondanks dat ik niet op de weg rijd, zou ik dit wel eens willen proberen! Al is het maar om gewoon te weten hoe dat voelt,niet om te weten of ik er harder door kan trappen. Ziet er enorm vet uit vind ik persoonlijk.

Hendrik5 op 19 nov 2020 11:16

Zou het ook wel eens willen proberen hoe dat aanvoelt maar vind het te duur om voor de grap eens aan te schaffen.
En waar heb je er dan het meeste profijt van? Op de racefiets of de MTB?

RFKANGOO op 19 nov 2020 13:05

Op het grote blad. Op een klein blad wordt het (virtuele) verschil in tanden tijdens de omwenteling (zie plaatje hierboven) te klein om veel effect te hebben. Bij mijn weten rijdt er ook niemand met een ovaal binnenblad. (Als ze überhaupt al bestaan).

DrPhil op 19 nov 2020 13:10

De vraag was meer of je er tijdens het fietsen met de racefiets op de weg of tijdens het fietsen met de MTB in het bos het meeste profijt van zou hebben?
Als ik op facebook kijk dan zie ik vooral de MTB’ers die massaal overstappen op ovale bladen. En tegenwoordeig rijden ze meestal met een 1x van voor dus is het grote blad/kleine blad geen probleem meer. Evenals problemen met het schakelen.

RFKANGOO op 19 nov 2020 14:30

Als er al voordeel aan is zal de gemiddelde amateur sporter er weinig tot geen voordeel uithalen. Als het voor een prof wielrenner al een “marginal gain” is vevalt dat voor een gewone sterveling in het niets tegen over de andere “gains” :)

*bericht bewerkt door Benn op 19 nov 2020 14:49

sneeuwkabouter19 november 2020 · 16:24

Tsja, mijn sportbril geeft zelfs mijn auto 1 kw extra, je weet het nooit!

Klec20 november 2020 · 11:35

Ik rij sinds een aantal jaren met een Absolute Black ovalen blad op de MTB (https://absoluteblack.cc/why-oval/).
Voor mij persoonlijk voelt de trapbeweging natuurlijker, vooral bij hogere omwentelingen.
Op steile klimmen heb je het voordeel dat het dode punt verschuift, wat er voor zorgt dat je langer een vlotte omwenteling kan maken.
Op de MTB is het vooral praktisch omdat het zorgt voor een gelijkmatiger krachtoverbrenging gedurende de hele pedaalslag. Dit heeft vooral voordeel op steile klimmen met losse ondergrond of modder omdat dit het doorslippen van het achterwiel voorkomt.

Voor diegen die met een enkel blad vooraan rijden en dit willen uitproberen is de kost niet erg hoog. Bijvoorbeeld voor een SRAM crank: https://www.mantel.com/be/absoluteblack-spiderless-oval-ket…

Hendrik520 november 2020 · 12:16

Dat is nog erg betaalbaar, wat @Klec doorstuurt. Die kleuren zijn ook erg vet.
Nu ben ik echt wel benieuwd en geïnteresseerd om dat eens een kans te geven bij mijn volgende vervanging. Eerst nog wat onderzoek doen en dan beslissen wanneer het zover is :-)
Heb toch een 1x11 SRAM.

Thanks for sharing!

Het is o zo hard genieten.
Klec20 november 2020 · 13:51

Dat is nog erg betaalbaar, wat @Klec doorstuurt. Die kleuren zijn ook erg vet.
Nu ben ik echt wel benieuwd en geïnteresseerd om dat eens een kans te geven bij mijn volgende vervanging. Eerst nog wat onderzoek doen en dan beslissen wanneer het zover is :-)
Heb toch een 1x11 SRAM.

Thanks for sharing!

Hendrik5 op 20 nov 2020 12:16

Graag gedaan!
Doe vooral onderzoek naar welk blad je juist nodig hebt (welke offset: 0, 3 of 6mm). Dit hangt af van je crank en bottom bracket (BB30, GXP, Boost, …). Op de site van absolute black staat hiervoorr een chainring finder.

Qua levensduur zit het ook wel goed, deze is gelijk of langer dan de originele kettingbladen. Deze winter vervang ik de hele drivetrain (AB blad, X01 cassette en 3 kettingen). De kettingen zijn absoluut aan vervanging toe, de cassette is aan vervanging toe maar valt op het zicht nog wel mee en aan het blad zie je eigenlijk nauwelijks slijtage.
In al die tijd is de ketting trouwens ook nooit vanhet voorblad gevallen.

DrPhil29 november 2020 · 13:39

Sinds een paar dagen heb ik deze. Wow, wat is dat een cool ding. Net 10km Loorberg en Camerig gereden in Rouvy. In de afdaling heb je echt het idee van snelheid. Echt gaaf. In Zwift op een hilly parcours is het ook gaaf. Echt een vet dikke aanrader.

Ook vandaag voor het eerst met de elektronische schakeling gereden. Je hebt 3 standen: handmatig, S1 en S2. Bij S2 schakel je zelf het voorblad en schakelt de computer bv drie versnellingen achter mee. In S1 schakelt de computer zelf het voorblad, naar klein en terug naar groot. (Je kunt zelf instellen wanneer hij schakelt.). Wat werkt dat goed! Echt mooi.

Plaats een reactie