Wielrentopic (deel II)

Yup, dat is hem. Zal als het even lukt van het weekend Rouvy eens proberen. Ziet er wel heel fraai uit!

Edwin van Riel

Ik begreep het zo: als de je weerstand op bv 50% zet , voelt een klim van 10% aan als 5%. (Ik meen dat mijn Climb dan ook 5% gebruikt, maar dat weet ik niet 100% zeker).
Voor het vlakke maakt het bij mijn weten niet uit.
Ik heb Zwift ook op 100% staan.

Ik merk bij de trainingen in Zwift toch echt verschil tussen -10 en +10 %. Volgens mij staat het target vermogen dan ook anders? Of het zit gewoon allemaal tussen de oren natuurlijk ;)

Edwin van Riel

Bedoel je dat het ook uitmaakt op het vlakke?
Ook dat geloof ik overigens meteen.

Volgens mij wel, maar daar ben ik niet helemaal zeker. Dacht dat-ie daar ook gewoon het te trappen Wattage aanpast dan.

Edwin van Riel

Ik begrijp overigens nog niet goed hoe de zoekfunctie in Rouvy werkt. Als ik in de app zoek op Alpe d’Huez krijg ik vier treffers (waarvan geen enkele bruikbaar) Als ik op Huez zoek, krijg ik er een heleboel, en wel bruikbare. ??

Ik merk bij de trainingen in Zwift toch echt verschil tussen -10 en +10 %. Volgens mij staat het target vermogen dan ook anders? Of het zit gewoon allemaal tussen de oren natuurlijk ;)

evr66 op 03 dec 2020 15:41

Hier haal je twee dingen door elkaar.
Die -10% tot +10% waar jij het over hebt is het target binnen een workout dat je kan aanpassen. Stel, je workout geeft aan dat je 300 watt dient te trappen.
Als je een slechte dag hebt kan je dat dus tot 10% lager (270 watt) of bij een goede dag 10% hoger (330 watt) zetten. Dit past dus wel degelijk het wattage dat je trapt aan, en dus ook je snelheid.

Die schuiver van 0-100% (In Zwift “Trainer Difficulty”, in Rouvy “Reality level”) past als het ware de hellingsgraad van een klim aan.

Op mijn “buitenfiets” heb ik een klimcassette, en kan een helling van 15% nog aan een aanvaardbare cadans naar boven gereden worden.
Op m’n fiets binnen op de trainer heb ik geen klimcassette, en dus een zwaardere vertanding. Wil ik daar diezelfde helling mee oprijden zal dat aan een veel lagere cadans moeten. (Want ik kan het wattage niet wegtrappen om die hogere cadans bij die zwaardere vertanding te houden.

Deze setting laat dus toe om hier bvb. de “Trainer difficulty” op 50% te zetten. Op die manier wordt die helling van 15% doorgegeven als eentje van 7,5% aan je trainer, en kan ik dus zelfs met m’n beperktere cassette nog aan 90 rpm blijven fietsen.

Eachter, het enige wat telt is het pure wattage dat ik trap voor de snelheid waarmee je naar boven rijdt.
Of ik nu 250 watt trap bij een:

  • Trainer difficulty van 100% en een cadans van 60
    of een:
  • Trainer difficulty van 50% en een cadans van 90
    Maakt voor de snelheid niet uit, maar ik heb wel het voordeel dat ik zlef m’n cadans kies, en niet gelimiteerd ben door m’n cassette.

Let dus op als je als fervent indoor rijder die setting op minder dan 100% staan hebt, en je beklimmingen vlotjes aan >80 rpm cadans naar boven rijdt.
Als je dan verwacht dat je dat ook buiten op die helling gaat doen kom je op de steile stukken zeer bedrogen uit, aangezien je nooit diezelfde hoge cadans die je indoor gewend bent kunt aanhouden.

Zet je de trainer difficulty op 0%, maak je van je smart-trainer een dumb-trainer, en zal je niks van weerstendverschil meer voelen bij wisselende hellingsgraad.

Mooi verhaal @forzam , dank je wel! Nu een beetje gaar, zal m eens even goed lezen als ik weer wakker ben 😉

Edwin van Riel

Je zou kunnen denken aan een beschermkap. Tune heeft al in 2017 een prototype gemaakt:

null

![] (https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2020/12/03/D8764269-B35F-4187-816D-5D1C156F8155.jpeg)

DrPhil op 03 dec 2020 09:43

Ziet er goed uit, alleen nog bijna volledig dichtmaken voor cyclocross-toepassingen.

Ik kan me zo al voorstellen dat de UCI dit concept verbannen heeft omdat het een niet-essentiële uitbreiding is van de voorvork en zodus gebruikt kan worden de stroomlijn significant te beïnvloeden.
Het snel wisselen van een wiel zal er ook niet makkelijker op worden (niet zozeer van toepassing in cyclocross, daar nemen ze gewoon een andere fiets).

Vivace op 03 dec 2020 11:52

Ik denk dat het in de cyclocross ook te snel helemaal vol met modder en andere troep komt te zitten met alle mogelijke problemen van dien…

Matthias123 op 03 dec 2020 12:12 Dit zijn oplossingen voor een niet bestaand probleem, je moet echt serieus je best doen om aan zo'n schijf jezelf te verwonden. In het verleden zijn er een paar twijfelachtige voorvallen geweest in het prof peloton maar verder weinig. Zeker in de cross is een kap kansloos veel te veel bagger en rommel dat er tussen kan komen. Die dingen zijn prima afgerond en voldoen aan alle eisen . Verder is het een nutteloze toevoeging voor de asfaltjunks (racefiets), zwaar, duur en lelijk.
.

Het enige dat je snelheid bepaald bij Zwift is je watts die je draait (per kilo als je omhoog gaat) dus je moet even veel watts wegzetten hoe hoog je die schuiver ook hebt staan.

Rogier op 03 dec 2020 15:28

Niet alleen het wattage bepaalt in Zwift de snelheid. Ook terrein en je fysieke gegevens (gewicht) bepalen je snelheid.

When life gets too complicated.... SKI

@Geenen dat zeg ik toch ook dat zo’n kap niet gaat werken in het veld. Maar de verwonding van zo’n schijfrem moet je zeker niet bagatelliseren. Shirin van Anrooij had toch wel een heel erg grote en diepe wond in haar arm van zo’n rem. Het is dus zeker geen niet bestaand probleem.

Born to Ride

Je kunt ook in Roemenië rijden!

null

Vandaag een of ander parcours in Amerika gedaan. Op een gegeven moment reed ik in niemandsland. De ene helft 500m achter me, de andere helft 500m voor me. Toen heb ik me her lapzarus gereden om die gast voor me in te halen. Ik was m tot op 200m genaderd. Het werkt echt motiverend, die virtuele partners!

Nadeel: Op veel ritten zijn er maar weinig (of zelfs geen) virtuele partners beschikbaar. Zoals ds Kaunertaler gletscherstrasse. Toch één van de mooiste klimmen die ik ken!

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 dec 2020 19:09

Let dus op als je als fervent indoor rijder die setting op minder dan 100% staan hebt, en je beklimmingen vlotjes aan >80 rpm cadans naar boven rijdt.
Als je dan verwacht dat je dat ook buiten op die helling gaat doen kom je op de steile stukken zeer bedrogen uit, aangezien je nooit diezelfde hoge cadans die je indoor gewend bent kunt aanhouden.

FORZAM op 04 dec 2020 17:08

Daarom heb ik m op 100% staan met een vergelijkbare cassette als in het echt. Ik vind het realiteitsgehalte van de klimmen in Rouvy zeer hoog.

@Geenen dat zeg ik toch ook dat zo’n kap niet gaat werken in het veld. Maar de verwonding van zo’n schijfrem moet je zeker niet bagatelliseren. Shirin van Anrooij had toch wel een heel erg grote en diepe wond in haar arm van zo’n rem. Het is dus zeker geen niet bestaand probleem.

Matthias123 op 04 dec 2020 18:31

Ik heb net op de verkeerde reactie gereageerd denk ik. Ik ben het dus eens met jouw reactie. Overigens gezien de hoeveelheid schijven die gebruikt worden op fietsen in het verkeer en het al jarenlange gebruik hiervan in het mbt gebeuren is de angst voor letsel veroorzaakt door schijven zwaar overdreven.

*bericht bewerkt door Geenen op 04 dec 2020 20:15

.

Voor mijn (soon to be) winter/ Zwift fiets mijn Powerpod vermogensmeter verruilt voor een Stages R7000 L Crank Powermeter.

Als iemand nog interesse heeft in de Powerpod, hij staat in de etalage 😎

null

When life gets too complicated.... SKI

Mooie powermeter, @alex.

Groot pluspunt ontdekt van Rouvy: je kunt (in de training mode) overal op de route beginnen. Kwestie van shift-slepen, erg makkelijk. Daardoor zijn lange Touretappes opeens ook interessant. Dat vind ik een groot nadeel van zwift; je moet altijd bij de start beginnen. (Al verschuift die bij sommige ritten - maar dat zijn er volgens mij maar een paar)

Volgende pluspunt: je kunt jezelf ook als virtuele partner selecteren! Dan moet je eerst een keer de route in race mode rijden.

Net mijn mtb op de trainer gezet om rondje Schoorl te gaan proberen. Stukje Limburg geprobeerd. Wow, dat rijdt toch heel anders. Veel saaier. Omdat je veel meer rechtop zit?

Ze hebben in Zwift tegenwoordig ook Pace Partners (bots) op vier verschillende wattage niveaus. Het is prettig om zo’n bot te volgen en aangezien veel anderen dat ook doen heb je altijd een groep waar je in fietst.

When life gets too complicated.... SKI

Ja, dat zag ik. Rijden die dan steeds een constant wattage?

Ja, dat zag ik. Rijden die dan steeds een constant wattage?

DrPhil op 06 dec 2020 15:45

Niet helemaal constant. Ze hebben een onder- en een bovengrens.

When life gets too complicated.... SKI

Voor de mountainbikers onder ons: welke buitenband leggen jullie op in de winter?
Dan bedoel ik niet per se de koude, maar wel nat, (erg) veel modder, plassen en gleuven.

Ik rijd met een 29inch mtb (XC), voorlopig niet tubeless.

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 07 dec 2020 16:50

Het is o zo hard genieten.

Ik rij nog steeds rond met een Rocket Ron van voor en een Racing Ralph van achter. De banden beginnen wat kaal te worden maar op de singletracks doen ze het nog steeds prima. Ben er nog niet helemaal uit wat ik hierna zal nemen.

Übung macht den meister!!!

Voor de mountainbikers onder ons: welke buitenband leggen jullie op in de winter?
Dan bedoel ik niet per se de koude, maar wel nat, (erg) veel modder, plassen en gleuven.

Ik rijd met een 29inch mtb (XC), voorlopig niet tubeless.

Hendrik5 op 07 dec 2020 16:48

Dan rij ik niet :-)
Als het moet een bontrager XR4, voor wortels een Enduroachtige band als de Bontrager SE 5
In ieder geval grotere en(vaak) mindre noppen.

Wat is het stil hier. Nog aan het bijkomen van het mooie crossweekend?
MvdP die eens komt kijken en gelijk 1e en 2e word. Pidcock die eens niet van achteruit hoeft te komen en voor de winst gaat.
Ik kijk al uit naar volgende week in Namen.

Übung macht den meister!!!

Voor de mountainbikers onder ons: welke buitenband leggen jullie op in de winter?
Dan bedoel ik niet per se de koude, maar wel nat, (erg) veel modder, plassen en gleuven.

Ik rijd met een 29inch mtb (XC), voorlopig niet tubeless.

Hendrik5 op 07 dec 2020 16:48

Dan rij ik niet :-)
Als het moet een bontrager XR4, voor wortels een Enduroachtige band als de Bontrager SE 5
In ieder geval grotere en(vaak) mindre noppen.

Pino op 07 dec 2020 17:24

Ik rij dan ook meestal niet :)

In plaats van te zoken naar vanden met grover profiel, schakel je best over naar tubeless zodat je met lagere bandendruk kan rijden. Ikzelf rij in deze modderige omstandigheden nog steeds met Specialized FastTrak/Renegade, maar wel met 1,4bar voor 78kg. Voordeel is dat dit op de niet-modder stukken dan nog steeds vlot rijdt in tegenstelling tot banden met tractorprofiel.

Inderdaad een mooi crossweekend! Gisteren eerste deel enkel geluid en nadien de video erbij, wat ging het lekker bij Pidcock. Erg veel talent, zoveel is (mij) wel duidelijk.

Zaterdag deed Iserbyt zijn best, maar het is toch straf wat Mvdp opvoert. 3kg lichter tov. wegseizoen, vertelde hij nadien in een interview bij het Belgische Sporza.

@Klec
Wij rijden met onze groep wel door, vinden het wel leuk. Totaal andere beleving ook. Alleen ellende met het kuisen van materiaal en outfit elke keer :D
De meesten onder ons rijden al tubeless (ik niet, eerst even de spaarkaart aanvullen) en rijden alsnog in dit weer met een grover profiel (bandendruk op 1.6-1.7 hoor ik).
We rijden allemaal ook wel eerst een stuk heen en terug (soms stukken asfalt, afhankelijk van locatie) naar een gezamenlijk startpunt, misschien daarom dat we niet lager rijden (of dat vinden ze niet relax, althans ik ga niet lager dan 1.7 ofzo want dan vind ik het minder aangenaam voor het heen- en terugrijden naar huis).

Gisteren perfecte vergelijking kunnen maken met één week ervoor door een stukje dat toevallig bij beide ritten in de route zat. Met nieuwe Vittoria Barzo G2 (Skinwall) een pak meer vertrouwen, en ikzelf heb geen last van het grovere profiel op niet-modder stukken (op sommige ritten zijn die er bijna niet, in deze periode).

Het is o zo hard genieten.

Nog een terugblik naar helaas één van de gebeurtenissen van dit jaar …

https://www.ad.nl/wielrennen/jakobsen-doet-zijn-indrukwekken…

Zondag 18:10 op NPO1 Code Geel over Jumbo in de Tour.

Mooi interview met MvdP.

Übung macht den meister!!!

Waar ik in het voorjaar nog net op tijd was met de aanschaf van een racefiets, was ik nu voor een mountainbike hopeloos te laat.
Nieuw is er niks meer leverbaar, wachttijden tot midden 2021 voor levering van de prijs-kwaliteit modellen in de courante maten.
Tweedhands wordt er gewoon de nieuwprijd, of bijna de nieuwprijs gevraagd voor 2 jaar oud spul, en het wordt ook nog eens allemaal in een kwestie van minuten verkocht.

Na een maand overal achter het net vissen, gisteren m’n zoaktocht maar iets uitgebreid (Ik wilde eigenlijk een Scott) en 3 minuten na het plaatsen van het zoekertje deze betaald en opgehaald:

null

Een Bianchi Nitron 9.4

Op het eerste zicht in goede staat, in realiteit spijitg genoeg al mogen vaststellen dat de naaf achter gaar is, en de voorvork een revisie nodig heeft…
Ach ja, dat was het risico :)

*bericht bewerkt door FORZAM op 27 dec 2020 12:51

Tja dat is helaas de realiteit van deze tijd.
Heb zelf in oktober een MTB kunnen bemachtigen die naar mijn zin en betaalbaar was. Als ik zie wat er nu word aangeboden voor het zelfde geld is het gewoon om te janken.
Uiteindelijk blijken ook hier wat mankementen aan te zitten maar dat mag de pret niet drukken en straks van het voorjaar de fiets weer voorzien van nieuwe onderdelen is ook wel een leuk deel van de hobby vind ik.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie