Wielrentopic (deel II)

Over ideale cranklengte zijn telefoonboeken volgeschreven zonder harde conclusies. Zelf (177) rij ik met 165mm (baanfiets), 167.5, 170, 172.5 en 175 mm zonder aanpassingsproblemen.
P.S. Op de trail-MTB heb ik liever kortere cranks in verband met wel/niet raken van obstakels.

*bericht bewerkt door Pino op 19 jan 2021 10:13

Idd hele verschillende opvattingen. Vroeger was de tendens: zo lang mogelijk ivm hefboom. Tegenwoordig juist het tegenovergestelde: zo kort mogelijk.
Op mijn mtb 175, op de race 172,5. Ik merk het verschil niet.

P.S. Op de trail-MTB heb ik liever kortere cranks in verband met wel/niet raken van obstakels.

Pino op 19 jan 2021 10:01

Het scheelt naar 2,5 millimeter hoor (per crancklengte).
Trail mtb’s hebben sowieso al een hogere bottom bracket.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2021 10:20

170 vs 175 is net wat meer. We zien in E-mtb’s dat er veel meer 165 mm wordt gebruikt dan de laatste 20 jaar gebruikelijk was. https://cyclingtips.com/2017/09/crank-length-forget-leverage…

Vond ik een goed artikel

Idd hele verschillende opvattingen. Vroeger was de tendens: zo lang mogelijk ivm hefboom. Tegenwoordig juist het tegenovergestelde: zo kort mogelijk.
Op mijn mtb 175, op de race 172,5. Ik merk het verschil niet.

DrPhil op 19 jan 2021 10:16

Misschien als je regelmatig wisselt je het verschil niet merkt maar na maanden op de mtb gereden te hebben merkte ik wel degelijk dat de racefiets anders aanvoelde.

Übung macht den meister!!!

Heeft het niet eerder te maken met het verschil in karakter tussen een mtb en een racefiets? Ik vind mijn racefiets maar een gammel ding tov mijn mtb. Die stuurt bv veel scherper.
Edit. Veel nauwkeuriger is een beter woord. Plus dat hij niet alle kanten opstuitert. Een racefiets vind ik maar een zenuwachtig ding.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2021 10:36

Heeft het niet eerder te maken met het verschil in karakter tussen een mtb en een racefiets? Ik vind mijn racefiets maar een gammel ding tov mijn mtb. Die stuurt bv veel scherper.
Edit. Veel nauwkeuriger is een beter woord. Plus dat hij niet alle kanten opstuitert. Een racefiets vind ik maar een zenuwachtig ding.

DrPhil op 19 jan 2021 10:31

Nee ik had echt het idee dat ik voor mijn gevoel op een kinderfiets zat omdat de omwenteling van je pedalen kleiner is.
Mijn racefiets is van carbon en mijn MTB van aluminium. Beide voelen niet “gammel” aan. En beide hebben wel een “racy” karakter. Dat was met mijn oude stalen racer wel anders. Daar durfde ik de weg niet meer mee op. 😊

Übung macht den meister!!!

Staat je zadel op dezelfde hoogte? Een te laag zadel geeft ook het idee van een kinderfiets.

Ik heb op mijn huidige fiets 170mm crank zitten. Op mijn nieuwe, nog te leveren, fiets laat ik ook 170mm zetten. Ik heb indertijd aan de bikefitter gevraagd of het nog wat uitmaakte, maar hij gaf aan dat dat allemaal wel meeviel. Kortom, ik heb zijn advies maar gewoon opgevolgd :-)

Ik denk overigens dat de ‘grootte’ van het verzet ook wel meehelpt met het gevoel dat je meekrijgt. Zeker als je een MTB met een racefiets gaat vergelijken.

When life gets too complicated.... SKI

Staat je zadel op dezelfde hoogte? Een te laag zadel geeft ook het idee van een kinderfiets.

DrPhil op 19 jan 2021 10:52

Zadel staat op beide fietsen goed. Het gevoel is er ook enkel maar de eerste paar km. Daarna ben je er weer aan gewend.

Übung macht den meister!!!

P.S. Op de trail-MTB heb ik liever kortere cranks in verband met wel/niet raken van obstakels.

Pino op 19 jan 2021 10:01

Het scheelt naar 2,5 millimeter hoor (per crancklengte).
Trail mtb’s hebben sowieso al een hogere bottom bracket.

DrPhil op 19 jan 2021 10:18

En ik vooral om net wat meer speling te hebben boven mijn zadel om nog makkelijker rondom mijn fiets te kunnen bewegen…

Click. Click. Peace

Op de racefiets heb ik 172,5 crank’s en op de MTB zijn ze 175. Gisteren na maanden weer eens een rondje op de racefiets gedaan en de eerste meters voelde aan alsof ik op een kinderfiets stapte. Heeft hier iemand al eens geëxperimenteerd met verschillende lengtes en wat zijn de richtlijnen hier voor?
Misschien weet iemand een (Nederlandstalige) website met goede info hierover?
Ik merk wel verschil maar het zijn ook 2 totaal verschillende fietsen en dus ook verschillende toepassingen. Kan ook niet zeggen of ik het 1 of het ander prettiger vind.

RFKANGOO op 19 jan 2021 09:41

Zal zeker niet in het verschil van cranklengte zitten. Ik denk eerder dat je wat gewend bent geraakt aan de eigenschappen van jouw MTB een tractor zeg maar en vervolgens stap je op een race fiets een sportauto en dat verschil voel je enorm. Als het gevoel van kinderfiets blijft zou ik even meten of jouw zadelpen van de racer niet is gezakt.

.

Op de racefiets heb ik 172,5 crank’s en op de MTB zijn ze 175. Gisteren na maanden weer eens een rondje op de racefiets gedaan en de eerste meters voelde aan alsof ik op een kinderfiets stapte. Heeft hier iemand al eens geëxperimenteerd met verschillende lengtes en wat zijn de richtlijnen hier voor?
Misschien weet iemand een (Nederlandstalige) website met goede info hierover?
Ik merk wel verschil maar het zijn ook 2 totaal verschillende fietsen en dus ook verschillende toepassingen. Kan ook niet zeggen of ik het 1 of het ander prettiger vind.

RFKANGOO op 19 jan 2021 09:41

Zal zeker niet in het verschil van cranklengte zitten. Ik denk eerder dat je wat gewend bent geraakt aan de eigenschappen van jouw MTB een tractor zeg maar en vervolgens stap je op een race fiets een sportauto en dat verschil voel je enorm. Als het gevoel van kinderfiets blijft zou ik even meten of jouw zadelpen van de racer niet is gezakt.

Geenen op 19 jan 2021 16:23

Ik zou mijn MTB toch zeker geen tractor willen noemen hoor. Eerder een snelle suv. 😁
En die zadelpen is echt niet gezakt hoor. Sterker nog. Dat ding zit zo vast als een huis. 😊

Übung macht den meister!!!

null
Passo Selva in Rouvy.

null

Met nog een paar virtuele tegenstanders.
Mooie klim!

@DrPhil had je ook zo’n last van de wind?

Übung macht den meister!!!

Ja toen ik eindelijk boven was blies het windkracht 10 uit de ventilator.

Dumoulin stopt voor onbepaalde tijd. Niet geheel onverwacht en hopelijk goed voor hem. https://nos.nl/l/2365600

Dit wil je toch niet missen.

Übung macht den meister!!!

En het seizoen is geopend! Omloop het Nieuwsblad. Ja, er werd al gefietst in verre zandbakken, maar het wielerseizoen is pas écht van start met de Omloop. Hopelijk alle wedstrijden volgens de kalender dit jaar.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik heb er deze week al 3 ritjes buiten op zitten. Moet niet gekker worden. 😎

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb Zwift ook al weer stopgezet. Heb inmiddels een gravelbike dus regen houdt me ook niet meer tegen :). Het enige dat hier nu nog beperkend is, is het jachtseizoen van de koning…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelfs ik heb er hier al een stuk of vijf buitenritjes opzitten. :-)

Vandaag richting het zuiden afgedaald. Een standaard begin het van het seizoenrondje. Een groot deel van dit rondje gefietst: https://climbfinder.com/nl/routes/het-beste-van-de-balcons-d…

Een echte aanrader voor iedereen die hier ooit in de buurt komt fietsen

null

Click. Click. Peace

Korte broek zelfs al aangehad deze week. 😍 komende week op zoek naar nieuwe fiets. (Race)

Korte broek zelfs al aangehad deze week. 😍 komende week op zoek naar nieuwe fiets. (Race)

pimmetje op 27 feb 2021 19:04

Succes. Bij veel merken is de 2021 voorraad al out of stock waardoor de levertijden soms bijna een jaar aantikken.

When life gets too complicated.... SKI

@alex voor zover ik het zie, is de fiets die ik op het oog heb nog leverbaar. Ik heb er 1 staan, maar die is eigenlijk te groot. Dus wil nu een passende fiets. Ik heb maar een kleintje nodig🤣
En anders moet het maar op de mtb. Lekker veel weerstand😜

De markt is nogal overspannen. Ik heb mijn oude fiets ook verkocht, uiteindelijk 199 euro op afgeschreven in drie jaar, maar dat had misschien nog wel minder kunnen zijn…

Als je een fiets zoekt en je vindt nu iets, dan moet je volgens mij echt niet te lang twijfelen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83. Dat zal ik zeker niet doen. Bizar eigenlijk hoeveel vraag er momenteel is. Maar ja het is een sport die je kunt blijven doen.

Klinkt misschien raar maar heb juist in het mooie weer van afgelopen week niet gefietst. Was ff een weekje op vakantie. Voor de rest fiets ik het hele jaar door. Nog geen week overgeslagen na de zomervakantie afgelopen jaar zover ik mij kan herinneren. Veel op de MTB en ook al weer een aantal weken op de weg. Ook voordat het echt winterweer werd reed ik op de racefiets buiten. 1 avond zelfs in een natte sneeuwbui. Soms ook op de weg met de MTB maar als de weg droog is toch liever op de racefiets.

Übung macht den meister!!!

@alex voor zover ik het zie, is de fiets die ik op het oog heb nog leverbaar. Ik heb er 1 staan, maar die is eigenlijk te groot. Dus wil nu een passende fiets. Ik heb maar een kleintje nodig🤣
En anders moet het maar op de mtb. Lekker veel weerstand😜

pimmetje op 28 feb 2021 14:07

Kun je er niet een kortere stuurpen of zadelpen met minder setback opzetten. Merk je nagenoeg niks van, je fiets wordt een maat kleiner en het is aanzienlijk goedkoper dan een andere fiets. Een andere stuurpen kost twee tientjes.

Plaats een reactie