Welke ski’s?

Aangezien reizen dit seizoen steeds minder waarschijnlijk lijkt te worden, ben ik weer eens aan het denken over eens ski voor hier in de buurt.

Over mij:
195cm, 80kg. Tussen beginner en expert(ski nu een jaar of 8, niet zo vaak en niet zo veel les gehad).
Ski de laatste paar jaar op bredere all mountain-freestyle ski’s, vooral in Colorado en Utah.

Toepassing hier:
Klein skigebiedje in de stad. Niet erg steil of niet erg lang, dus snelheid ligt laag, en je wil maximaal veel korte bochten maken, en dat leuk maken.

Skigebied in de regio:
Wat hoger, dus snelheid kan hoger. Zitten hele steile ijzige stukjes, dus meer grip zou fijn zijn.
Op de langere psites zitten vlakke stukken, waar je vaart moet houden. Sneeuw kwaliteit varieert enorm. Soms ruw, of hard, of ijzig, of hopen sneeuw.
Als het echt zachte sneeuw is (poeder dag of voorjaars slush) dan neem ik de all mountains wel, dus daar hoeft het niet voor.

Welk type ski, in welke maat en waarom?

Rossignol hero elite plus.

Tsja, hoe breed wil je je groomerski’s hebben?
Houdt je van carvend korte bochten skiën, dan zijn de bovengenoemde ski’s prima, hoewel die mak genoeg zijn voor een puur slippende stijl.
In die lijn kun je ook denken aan de Head Supershape Rally, de Atomic X9 Widebody of de Völkl Deacon 74.
De Head en de Atomic skien makkelijk, de Deacon moet je iets meer aanpakken maar is fantastisch op de kant te zetten in wisselende sneeuwcondities. Al deze ski’s hebben een lichte voorkeur voor carven, vergeven slechte sneeuwomstandigheden en hebben grip op verijsde sneeuw.

*bericht bewerkt door Bennie op 13 nov 2020 08:44

@Bennie, ik heb geen voorkeur voor een bepaalde breedte, laat maar horen welke breedte jullie aanraden en waarom.
Ja, zat te denken aan vooral carven. Om twee redenen:
Ten eerste om het beter te leren, ten tweede omdat dat (zeker hier thuis) het enige leuke is.
Het enige waar ik me zorgen om maak met een korte radius carve ski, was voor in Lutsen:
Daar wil ik wel de hele dag skien, dus is een beetje vergevingsgezindheid wel op zijn plaats dacht ik. Ook wil je daar op de vlakke stukken straightlinen of hele wijde bochten carven, om geen snelheid te verliezen.

En ik hoor graag modellen van Nordica, Blizzard, Salomon, Fischer, K2 of Volkl, die zijn in de winkel hier

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 14:57

Salomon Blast.

LA NORMA😍☃️

De Fischer Worldcup RC4 SC wellicht ook een goede ski voor je, maar zou eerder voor de blast gaan.

LA NORMA😍☃️

Als aanvulling waarom:
De Salomon Blast omdat je zoals gevraagd ook grote bochten op snelheid wilt carven☃️
Je zal er wel je koppie bij moeten houden, wil je dat niet of veel minder dan dus een ski zoals de Fischer SC, een SC ski geeft je in de bredere zin van het skiën een sportieve ski die je voor veel kan inzetten met een glimlach op je gezicht😃
Wil je dus meer aandacht aan het skiën besteden en zodoende technisch beter worden dan is de Blast de ski die jou als sportieve vent verder gaat helpen💪💪
Er zullen heus veel meer ski’s in aanmerking komen maar dit zou mijn keuze zijn.

*Beide genoemde ski’s in de langste lengte die er is.

Zoals zo vaak aangegeven is testen de weg tot het vinden wat jij daadwerkelijk wilt😉

*bericht bewerkt door Piefke op 13 nov 2020 15:13

LA NORMA😍☃️

@Piefke, bedankt!
Testen gaat niet gebeuren. Er worden hier in de regio geen demo dagen (meer)gehouden tegenwoordig. Bovendien, dit is een compleet nieuw soort ski voor mij, dus de ski die bij de eerste dag het fijnst voelt, is mischien niet de ski die op lange termijn (na wat gewenning) het fijnst is.

Ik maak me ook niet heel erg zorgen, ik denk dat als ik een beetje redelijk advies krijg, en dan die ski koop, dan ga ik er zeker plezier op hebben. Dat de ene ski wat meer in een bepaalde richting zit dan de andere is dan op zich niet zo erg.

Ik will vooral de ‘uitersten’ voorkomen:
Dus niet een ski met zo’n hoog techniek/aandacht vereiste dat ik steeds op mijn bek ga, maar ook geen ‘touristen’ ski die sufjes de heuvel af cruised, want dan ski ik nog leuker op mijn all Mountains.

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 15:50

@Piefke, welke Salomon Blast bedoel je?
Heel vervelend met frontside ski’s is hoe ze allemaal verschillende modellen hebben de dezelfde woorden in hun naam, en verder een stel vage letter en streepjes.

null

De S/Max is de Blast die hij bedoeld. Echter geen lat om korte bochten mee te carven vind ik.
Je kunt - als serieus pisteskiën echt de bedoeling is - ook de Nordica Dobermann SLR overwegen. Geen dwingende ski, wel lekker lineair. Maar volgens sommigen te tam. De Fischer RC4 Worldcup SC is iets feller maar meer een handvol in mindere omstandigheden. Wel en beiden aan de smalle kant voor de zachte sneeuw, dus kans op troggen graven.
Toch denk ik dat je met de Head Supershape Rally je ook uitstekend kunt vermaken.

@Bennie, zachte sneeuw maakt me niet uit. Dan neem ik mijn all-mountain ski’s wel.

Serieus piste skien is niet de bedoeling. Met veel lol piste skien is de bedoeling.

Blizzard, Nordica, Salomon, Fischer, K2 en Volkl moet het bij blijven, ik geloof dat onze winkel geen Head heeft.

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 17:18

De S/Max is de Blast die hij bedoeld. Echter geen lat om korte bochten mee te carven vind ik.
Je kunt - als serieus pisteskiën echt de bedoeling is - ook de Nordica Dobermann SLR overwegen. Geen dwingende ski, wel lekker lineair. Maar volgens sommigen te tam. De Fischer RC4 Worldcup SC is iets feller maar meer een handvol in mindere omstandigheden. Wel en beiden aan de smalle kant voor de zachte sneeuw, dus kans op troggen graven.
Toch denk ik dat je met de Head Supershape Rally je ook uitstekend kunt vermaken.

Bennie op 13 nov 2020 09:47 Bedankt!

Ik zie die Doberman in de Race categorie bij Nordica, ik dacht eerder de Doberman Spitfire lijn van Nordica? Dat noemen ze ‘on piste’?

Edit Doberman SLR uitverkocht in alle maten.

En ‘te tam’ lijkt me niet zo’n probleem. Ik ga toch niet heel hard en super agressief skien.

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 17:23

@Slim Kijk dan eens naar de Salomon S/Force 11. Geen hele korte radius, maar eenvoudiger te beïnvloeden dan de S/Max Blast. Ook een ski waar je je op kan verbeteren.

Hahaha, daarom is het eigen voorkeur en zie je meteen wat Bennie al als verschillend ziet ten opzichte van mij☃️☃️
Daarom dat test advies wat dus niet gaat lukken helaas.

Ik heb het idd over de Salomon S/Max Blast die ik dus wel als match zie bij jou Slim en die geen slalom ski is maar zeker wel korte bochten kan skiën en een stuk directer te skiën is dan de genoemde S/Force lijn door Bennie die dan weer wel veel willen carven☃️

Ben wel benieuwd wat je keuze gaat worden😉

LA NORMA😍☃️

Wat voor allmountains heb je eigenlijk?

Hebben ze een Dobermann spitfire Pro? Mooie middenradius, een echte pisteski en niet heel moeilijk te skien. Ook goed om technisch te verbeteren. Voor komend seizoen is er een 70 en een 76 variant.

Ik ben niet zo gecharmeerd van de nieuwe K2 Disruption serie.

De salomon blast…ben het wel eens met Bennie, een goede ski maar wel een handfull. Ik denk teveel van het goede.

@Elisabeth101,
Ik heb nu K2 Marksman 104, 185cm. Maar zit ook te azen op nieuwe allmountains. Waarschijnlijk QST99, 188, maar misschien QST106, Rustler 9 of 10, of (heel mischien) Enforcer 104-Free.

W.b.t. Spitfire Pro, die naam zie ik niet. de naamgeving zoals ik het zie is Doberman Pro, voor de (recreanten) race ski’s, en Doberman Spitfire voor de “performance carve” skis. Het zou kunnen dat ze een andere naamgeving hebben gekozen in Amerika, en sowieso hebben we hier minder modellen uit de carve categorie dan in Europa.

Hier de modellen zoals Nordica ze in Amerika presenteert (maar veel is al uitverkocht)

null
null

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 20:57

S/Max serie is geloof ik niet in Amerika (dit jaar)
S/Force 11 werd me al eerder aan geraden.

Iemand ervaring met de Blizzard Skis? Quattro 8.0 CA? Firebird Race Ti, of Firebird Competition 76?

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 21:03

Wat betreft de Nordica’s. Je hebt idd de Dobermann race serie. Die bedoel ik niet. Dan heb je de Spitfires als allrounde pisteski’s waarvan de RB varianten vrij pittig zijn en de Pro varianten iets vriendelijker.

Deze bedoel ik, er is ook een 76 variant van:https://www.nordica.com/men/skis/on-piste/spitfire/doberman…

Een combi van een Spitfire Pro met een Rustler 10 zou super zijn denk ik.

De Quattro’s ken ik niet, de Firebird competition en Race hebben een vrij dominante tip, dat slipt niet makkelijk. Bennie heeft de Blizzard slalom, wel een goede ski maar denk iets teveel vh goede.

De S Force prima ski, vond ik een beetje log, maarja jij bent een sruk groter dan ik.

Aha @Elisabeth101, Dan ziet het er naar uit dat de Spitfire Pro modellen niet op de markt zijn in Amerika, alleen RB serie, (zie screenshot hierboven)

Quattro is Blizzard’s piste ski serie, in het niet race segment

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2020 23:37

Quatro’s heb ik alleen met vol metaal getest (72 en 76mm breed) en vond ik nogal grote mannenski’s (zelf 1.90m en 88kg). Misschien is de 8.0 beter, maar niet echt lekker voor de korte bochten. De Spitfire 76 vond ik veel meer richting een langebochtenski neigen dan een middenradius. Lekker om aggresief te carven, maar moeilijker om lichtjes beheerst te slippen. Rogier daarentegen kan er dan weer alles mee, en die is technisch een betere skiër én is nog eens lichter ook.

Aha @Elisabeth101, Dan ziet het er naar uit dat de Spitfire Pro modellen niet op de markt zijn in Amerika, alleen RB serie, (zie screenshot hierboven)

Quattro is Blizzard’s piste ski serie, in het niet race segment

Slim op 13 nov 2020 23:28

He wat onhandig - ik denk dat het dan toch onlinr bestellen gaat worden ;)
Ben het met Bennie eens dat de nordica RB 76 net niet makkelijk genoeg kort skiet, de Pro doet dat beter.
Als ik buiten de genoemde merken kijk dan vind ik de atomic x9 wb eigenlijk de beste keuze met accent op korte bocht en de Head irally voor iets meer een middenradius (die heeft op papier ook n korte radius maar skiet van nature een iets langere bocht en het nieuwe 2021 model skiet nog net iets makkelijker dan de oude)

Blizzard Firebird Race Ti? De meest ‘softe’ ski uit hun race serie.

Iemand geprobeerd? Wat denk je er van? @Bennie ? @Elisabeth101 ?

Slippen is niet zo nodig. Hier in de stad wil je dat juist voorkomen, lieft zoveel mogelijk vaart houden, het is namelijk of vrij vlak, of de steilere pistes zijn heel kort.

*bericht bewerkt door Slim op 21 nov 2020 16:03

Kan ik niet over oordelen helaas. Als de reviews oké zijn kan je je er iig geen buil aan vallen. Neem ze dan wel in de langste maat en ga er vanuit dat je lekker aan het werk moet.

*bericht bewerkt door Bennie op 21 nov 2020 16:56

Om de thread af te ronden:
Zoals ik in de nieuwe gear thread al vermeld had, zijn het de Firebird Race Ti in 178cm geworden (71mm taille, 15.5m radius).
Vooral omdat ze (nog) verkrijgbaar waren voor een hele goede prijs.
https://www.blizzard-tecnica.com/global/en/men/racing/skis/f…

Ik ben 195cm en 80kg.

Ik heb er inmiddels met veel plezier op geskied. Ik heb zoals hierboven vermeld, weinig ervaring/vergelijkingsmateriaal dus houdt dat in gedachten als je dit leest.

Heerlijke grip en ‘support’, voelt echt alsof je iets hebt om op te staan als je ze flink de sporen geeft.
Echt korte bochten vallen me niet mee om te carven, dat zoal ook wel 95% techniek zijn. Zoals @Bennie schreef: ‘ik moet lekker aan het werk”:
Ik heb toch echt wel wat snelheid nodig om ze een beetje lekker te buigen en fijne rebound te krijgen. Maar dan is het ook heerlijk!

Waar ik beter over kan oordelen, is de vergevingsgezind gezindheid:
Ik verwachte van te voren een beetje een ski die snel zou ‘happen’ bij onregelmatige sneeuw, en die niet gecontroleerd zou willen slippen.
Dat is allemaal niet waar.
Ik kon er probleemloos geslipte bochten mee skien.
Ook na wat verse sneeuw, later op de dag toen de piste afgeschraapt was met hoopjes sneeuw, kon ik gewoon vol bochten blijven rammen.
Zelfs in zo’n run langs de piste, met troggen (soort halve buckels) en in de 10cm poeder naast de piste, ging het nog heel goed.

Kortom, als ik in de alpen skiede, zou ik hier makkelijk de hele dag mee op de piste kunnen skien, zelfs als die niet (meer) in perfecte staat verkeerden.

*bericht bewerkt door Slim op 27 jan 2021 18:43

Goed om te horen! Geniet van je aankoop en je toekomstige groomerdagen!

Om de thread af te ronden:
Zoals ik in de nieuwe gear thread al vermeld had, zijn het de Firebird Race Ti in 178cm geworden (71mm taille, 15.5m radius).
Vooral omdat ze (nog) verkrijgbaar waren voor een hele goede prijs.
https://www.blizzard-tecnica.com/global/en/men/racing/skis/f…

Ik ben 195cm en 80kg.

Ik heb er inmiddels met veel plezier op geskied. Ik heb zoals hierboven vermeld, weinig ervaring/vergelijkingsmateriaal dus houdt dat in gedachten als je dit leest.

Heerlijke grip en ‘support’, voelt echt alsof je iets hebt om op te staan als je ze flink de sporen geeft.
Echt korte bochten vallen me niet mee om te carven, dat zoal ook wel 95% techniek zijn. Zoals @Bennie schreef: ‘ik moet lekker aan het werk”:
Ik heb toch echt wel wat snelheid nodig om ze een beetje lekker te buigen en fijne rebound te krijgen. Maar dan is het ook heerlijk!

Waar ik beter over kan oordelen, is de vergevingsgezind gezindheid:
Ik verwachte van te voren een beetje een ski die snel zou ‘happen’ bij onregelmatige sneeuw, en die niet gecontroleerd zou willen slippen.
Dat is allemaal niet waar.
Ik kon er probleemloos geslipte bochten mee skien.
Ook na wat verse sneeuw, later op de dag toen de piste afgeschraapt was met hoopjes sneeuw, kon ik gewoon vol bochten blijven rammen.
Zelfs in zo’n run langs de piste, met troggen (soort halve buckels) en in de 10cm poeder naast de piste, ging het nog heel goed.

Kortom, als ik in de alpen skiede, zou ik hier makkelijk de hele dag mee op de piste kunnen skien, zelfs als die niet (meer) in perfecte staat verkeerden.

Slim op 27 jan 2021 18:35

Dit zijn echt top ski’s! Ik ben erg onder de indruk van de Blizzard Firebid line (Zelf heb ik WRC en SRC na jaren lang Stockli). Ik denk dat die je erg gaan bevallen.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Die Firebird naam heeft eeuwigheidswaarde lijkt wel en is er al vanaf 1973. Ik heb ze ook ooit nog gehad (toen van die lange rechte latten)

1957 führt Arnsteiner bereits ein florierendes Unternehmen mit 30 Mitarbeitern. In den 1970er-Jahren produziert er 450.000 Paar Ski mit bis zu 700 Arbeitnehmern und feiert mit dem Kurzschwungski Blizzard Firebird 1973 seine ersten großen Weltcuperfolge: Monika Kaserer und Hansi Hinterseer gewinnen den Riesentorlauf-Gesamtweltcup.
https://www.sn.at/wiki/Blizzard_Sport_GmbH

*bericht bewerkt door yoguido op 30 jan 2021 00:30

Altijd leuk om te lezen welke ski het uiteindelijk is geworden😃
Gelukkig ook een ski waar jij blij mee de berg af skiet, veel plezier ermee☃️☃️

Mocht je die kortere bocht beter willen beheersen raad ik je toch wat lessen aan, met de juiste input zal dat ook lukken!

LA NORMA😍☃️

Altijd leuk om te lezen welke ski het uiteindelijk is geworden😃
Gelukkig ook een ski waar jij blij mee de berg af skiet, veel plezier ermee☃️☃️

Mocht je die kortere bocht beter willen beheersen raad ik je toch wat lessen aan, met de juiste input zal dat ook lukken!

Piefke op 30 jan 2021 00:46

Ja precies, lessen is uiteindelijk waar het op aan komt. Helaas is dat nu juist het lastige.
Helaas bij ons op de lokale heuvel niet echt een groep top skilereleraren. Meer van het niveau: “wil je nog een gummie beertje? Mama komt gauw”

*bericht bewerkt door Slim op 31 jan 2021 03:35

Plaats een reactie