Oefeningen voor thuis

Lisette201516 november 2020 · 13:07

Ik ben opzoek naar een aantal (kracht) oefeningen voor thuis die mij kunnen helpen bij mijn ski houding.
Tijdens het skiën zet ik de bocht in vanuit mijn bovenlichaam. En gebruik mijn lichaam om op de kanten te komen. Ik zou deze beweging liever vanuit mijn voeten maken en daarbij mijn bovenlichaam recht willen houden.
Iemand enig idee welke oefening ik hiervoor kan doen zodat ik deze beweging meer onder controle kan krijgen?

RFKANGOO16 november 2020 · 14:38

Misschien heb je hier iets aan?
https://www.wintersport.nl/academy/sneeuwfit

Übung macht den meister!!!
Shane16 november 2020 · 14:51

Je kunt voetrol oefeningen doen. Eerst zittend op een stoel, zonder schoenen, probeer hierbij echt je spieren te rekken en te focussen op druk op je dalbeen. Dit kun je uitbouwen naar de roloefening staand doen (let altijd op de balans op je buitenbeen), vervolgens de oefening te doen met skischoenen aan en de oefening doen op de trap, waarbij je binnenbeen een trede hoger staat dan je buitenbeen.

I can stick uphill ice, on my saucer...
Arjen516 november 2020 · 16:48

Skilessen helpen hierbij.

It's all about the turns duuuuuude!
kjiratsiekoedel16 november 2020 · 17:08

rolbandlessen!

Vivace16 november 2020 · 18:30

Hi @Lisette2015
Ik snap het verband tussen je skihouding en kracht niet volledig.
Het zal eerder flexibiliteit zijn wat je zoekt (en natuurlijk techniekoefeningen, maar dat gaat moeilijk zonder ski’s aan).

Wanneer je je skis wil kantelelen, moet je je knieen opzij brengen.
Thuis kan je dit (in beperkte mate) wel uitproberen.
Sta in skihouding (knien gebogen) met 2 voeten langs elkaar met 5-10 ertussen en kijk naar een punt recht voor je.
Probeer nu je kniën zijdelings te bewegen terwijl je bovenlichaam perfect rechtdoor blijft staan. Als je nu niet met je voeten tegenwringt (wat in een skischoen toch niet zou kunnen) zullen je enkels gaan vanzelf kantelen.
Je zal zien dat je thuis je bovenlichaam nagenoeg perfect boven je enkels zal blijven houden omdat je anders omvalt.

Na dit een paar keer gedaan te hebben is de lol er wel rap af, het is zeker niets waar je mee aan de slag kunt qua training.

Wat thuis moeilijker is, is de combinatie van het kantelen van je enkels + knieën + heup, het gelijktijdig roteren in de heup en het voor-achter schuiven van je skischoenen (nodig om plaats te maken voor je kniën). Best wel moeilijk om uit te leggen zonder voor te doen.
-> hier moet je toch lessen voor nemen.

Qua krachttraining (die je volgens mij nu niet nodig hebt):
Ik heb ooit tijdens een revalidatie bij mijn kinesist oefeningen gedaan op een dergelijk toestel:

Als je een redelijke basistechniek hebt kan je hier een heleboel spieren mee trainen die je tijdens het skiën nodig hebt en werk je ook aan je evenwichtsgevoel, snelheid van kantenwisseling en ontkoppeling van boven-en-onderlichaam.
Op zich zal je echter door deze oefeningen op zo een ski-simulator te doen wel geen betere skitechniek krijgen.

Glide on!
Sjaak2716 november 2020 · 19:24

Ik zou core training doen.
Op de sneeuw

Op het einde van dit filmpje vanaf 4

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 16 nov 2020 19:41

Children of winter never grow old
evr6616 november 2020 · 19:51

Snowworld of rollerband lessen oid lijken meer toe te voegen dan krachttraining. Nog leuk en gezellig om te doen ook ;)

Edwin van Riel
Shane16 november 2020 · 23:04

Voetrollen kun je uitstekend oefenen zonder ski’s onder de voeten en is iets dat ook WM skiërs veel doen op het droge. Kracht stond ook gewoon tussen haakjes, dus de TS weet niet of het perse om kracht gaat, is slechts een vraag.

En natuurlijk is op de sneeuw/rollerbaan oefenen ook belangrijk, maar de vraag was, wat thuis te doen.

I can stick uphill ice, on my saucer...
Shane16 november 2020 · 23:12

@evr66 separatie en dalski balans is alleen ok bij de achterste skiester 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie