Ik weet niet hoe ik moet beginnen, maar welke ski is the ski for me :-)

Ik ben niet helemaal onbekend in de wereld van materiaal, maar vanwege mijn voorliefde voor freeride en toeren ben ik de afgelopen jaren wat afgedreven van de ontwikkeling van piste georiënteerde ski’s.

Aanleiding van mijn vraag: Ik ga al een paar jaar mee met de boys (en girls) van Skiexperience en dit jaar werd mij gevraagd of ik niet meer ‘race’ georiënteerde ski’s had. Ik ski op de piste eigenlijk altijd op mijn smallere tourski’s (Dynastar Mythic 87). Heerlijke ski, maar voor achter de leraar aan glijden wat aan de slappe kant.

Kortom, ik ben op zoek naar een wat stevigere, vergevingsgezinde (leeftijd…) ski voor dat soort dagen. Welk merk/ model kunnen jullie mij aanraden?

Wat info over mezelf:
Leeftijd: 51
Lengte: 181cm
Gewicht: 103kg
Skiniveau: 7
Voorkeuren: korte tot middellange bochten. slechtere sneeuwcondities,…

When life gets too complicated.... SKI

Kijk hier eens:
https://gigiski.com/

Dit is de website van iemand die hier heel vaak op het forum zat.

@JDC Dank voor je reactie, maar GiGi ken ik en zijn site ook. Ik ben echter benieuwd wat de materiaalguru’s hier te zeggen hebben.

Ik vaar ook niet op reviews, want ik kan op elke ski wel uit de voeten 😎

When life gets too complicated.... SKI

Wellicht bij Dynastar blijven en eens kijken naar de Speedzone 12 ti? Ik vind Dynastars gemiddeld wat minder stijf in de lengte,dat is voor de speedzone niet anders. Dus mogelijk dat die je goed ligt. Is voor piste werk stebig genoeg, makkelijk in korte en middellange bochten en prima te doen in slechte omstandigheden. Niet super precies maar al stukken meer dan de Mythic waar je af komt. Wil je toch iets preciezer dan bvb Rossignol Elite plus Ti. Maar die is in slechte omstandigheden al weer wat minder makkelijk.

Elite Plus Ti steun ik .

Wellicht bij Dynastar blijven en eens kijken naar de Speedzone 12 ti?

elisabeth101 op 17 nov 2020 23:05

Ik zie dat Speedzone 12 ti in 174 en 182 te krijgen is. Heb je nog een suggestie voor de lengte?

When life gets too complicated.... SKI

^^ze skien een tikkeltje kort ivm rocker en sidewall die iets eerder stopt, en ook gezien je gewicht kun je de 182 prima hebben. Als je er ook veel indoor mee skiet (ski experience?) dan wellicht de 174.

Salomon s max blast
Dynastar speedzone 12
Volkl deacon 74
Fischer f19

Ben je in gelegenheid te gaan testen?


Stöckli CX
Kijk niet naar zijn techniek.
Die is abominabel slecht 😳

^^ze skien een tikkeltje kort ivm rocker en sidewall die iets eerder stopt, en ook gezien je gewicht kun je de 182 prima hebben. Als je er ook veel indoor mee skiet (ski experience?) dan wellicht de 174.

elisabeth101 op 17 nov 2020 23:26

Ik dacht zelf ook aan de 182. Ik heb al mijn ski’s op lichaamslengte. En de Skiexperience waar ik mee ga is in Zell am See dus buiten :-) Voor indoor heb ik een setje Fischer Motive 80’s.

When life gets too complicated.... SKI

Ben je in gelegenheid te gaan testen?

kjiratsiekoedel op 18 nov 2020 00:06

Ja, ik ben in de gelegenheid om te testen. Maar het is geen zoektocht naar het ‘ultieme’. Ik zoek een ski waar ik 4 dagen per jaar mee op de piste kan skiën. Al mijn overige dagen ski ik op freeride/ toerlatten.

When life gets too complicated.... SKI

Voor die 4 dagen zou ik lekker huren.

Als het voor een paar dagen incidenteel is (en eigenlijk anders ook) zou ik ook even bij overjarig spul kijken. Bv bij xspo de blizzard firebird competition 76 in 1.82. Toplat voor de wAt steviger en gevorderde skiër en voor 400 eur ben je klaar.

Review bv op: https://www.snowmagazine.com/ski-gear/955-skis/blizzard-fir…

Edwin van Riel

De Motive 80 kun je toch ook buiten gebruiken? Fijne ski!

Als het voor een paar dagen incidenteel is (en eigenlijk anders ook) zou ik ook even bij overjarig spul kijken. Bv bij xspo de blizzard firebird competition 76 in 1.82. Toplat voor de wAt steviger en gevorderde skiër en voor 400 eur ben je klaar.

evr66 op 18 nov 2020 08:16

Dat kan natuurlijk ook. Bij OutdoorXL hebben ze een paar setjes Speedzone 12 ti staan voor €349,-. Zijn wel testmodellen. Ik weet alleen niet of de prijs ook een beetje conform is.

When life gets too complicated.... SKI

De Motive 80 kun je toch ook buiten gebruiken? Fijne ski!

DrPhil op 18 nov 2020 08:42

Klopt. Is ook een heerlijke ski, maar iets anders is soms ook wel ff lekker :-)

When life gets too complicated.... SKI

Voor die 4 dagen zou ik lekker huren.

Sjaak27 op 18 nov 2020 08:10

Joh, hij wil gewoon lekker een paar mooie extra latjes scoren ;) ;)

Edwin van Riel

Voor die 4 dagen zou ik lekker huren.

Sjaak27 op 18 nov 2020 08:10

Joh, hij wil gewoon lekker een paar mooie extra latjes scoren ;) ;)

evr66 op 18 nov 2020 09:05

Als je op pistes eenmaal geproefd hebt aan echte piste ski’s dan wil je niet anders meer ;-)

Je skiet toch ook op vakanties regelmatig op de piste?

Click. Click. Peace

Als je op pistes eenmaal geproefd hebt aan echte piste ski’s dan wil je niet anders meer ;-)

Je skiet toch ook op vakanties regelmatig op de piste?

Rogier op 18 nov 2020 09:14

[b]Al mijn overige dagen ski ik op freeride/ toerlatten.[/b] Toevoeging: die gebruik ik dus ook op de piste :-P

When life gets too complicated.... SKI

Als je eenmaal goede piste latten hebt doet je dat waarschijnlijk niet meer ;-)

Click. Click. Peace

Beetje buiten de gebaande paden zou de Elan SCX zijn. Ook niet te stijf, wel lekker scherp als je een technisch goede dag hebt.


Stöckli CX
Kijk niet naar zijn techniek.
Die is abominabel slecht 😳

Hooykaas op 18 nov 2020 00:46

Hier moest ik wel om lachen XD Een reviewer die niet weet of een ski lichter is dan de vorige editie maar uiteindelijk denkt van wel omdat ie em vorig jaar ook een keer gevoeld heeft… Scherpe review :P

Voor die 4 dagen zou ik lekker huren.

Sjaak27 op 18 nov 2020 08:10

Joh, hij wil gewoon lekker een paar mooie extra latjes scoren ;) ;)

evr66 op 18 nov 2020 09:05

Als je op pistes eenmaal geproefd hebt aan echte piste ski’s dan wil je niet anders meer ;-)

Je skiet toch ook op vakanties regelmatig op de piste?

Rogier op 18 nov 2020 09:14

Misschien moet ik dit ook eens proberen, nu is mijn smalste ski 96mm, dat vind ik al heel smal :P

Freeride = Life

Misschien moet ik dit ook eens proberen, nu is mijn smalste ski 96mm, dat vind ik al heel smal :P

Arnie777 op 18 nov 2020 10:34

Is echt leuk en goed voor techniek. Op de dagen dat er geen poeder te vinden is of om welke andere reden dan ook je op de piste blijft.

Click. Click. Peace

Als je eenmaal goede piste latten hebt doet je dat waarschijnlijk niet meer ;-)

Rogier op 18 nov 2020 10:07

Daar hoef je me niet van te overtuigen, want dat geloof ik meteen. Het is niet dat ik nog nooit op piste georiënteerde ski’s heb gestaan 😎

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie