Wat is nu het beste skiland?

Je kunt die ellenlange slepers in Espace Bernardino niet vermijden.

DrPhil op 23 nov 2020 17:18

Dat kan, maar niemand heeft ervaring in alle gebieden. Ik kan dus geen liften individueel eruit laten of toevoegen. Maar dat heb ik overal gedaan (ook waarbij ik zelf wist dat de situatie anders is dan op papier), anders geen objectieve studie. Elk gebied zal wel een paar taaie rakkers hebben, waar je niet veel aan hebt. Je zou alle slepers kunnen integreren in de studie, maar dan hebben we een pak meer werk, en vooral: ze zijn nutteloos voor een top 10% skiër. Die dingen gaan écht niet vooruit… (wil je geloven dat ik dat nu pas echt geloof nu ik de catastrofale gevolgen zwart op wit zie…;-)).

Sleepliften zijn net als moeders na hun 50: of ze hebben pannenkoeken, of ze hebben een anker … :-) :-) (sorry;-)).

Over welke sleeplift gaat het in Espace Bernardino? Ik zal het eens herberekenen (en zelfs dubbel laten tellen om terug te keren). Apart van deze studie dan. Ik ben zelf benieuwd of het echt iets doet aan de score van het hele gebied.

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 20:56

Misschien een vraag om te stellen aan Arjen en Kristy morgen bij club wintersporters clinic

Gillesski op 23 nov 2020 17:20

Als jij dat wil doen, heel graag (ik ken geen beider) en de clinic nog minder…

Gillesski op 23 nov 2020 17:20

Als jij dat wil doen, heel graag (ik ken geen beider) en de clinic nog minder…

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 20:55

Is van club wintersporters, voor €9 kan je lid worden en de livestream kijken. En krijg je ook nog eens het wintersport magazine en kortingen bij oa daka en sunweb. De clinic gaat dinsdag over welk skigebied te kiezen.

FULL SEND

Is van club wintersporters, voor €9 kan je lid worden en de livestream kijken. En krijg je ook nog eens het wintersport magazine en kortingen bij oa daka en sunweb. De clinic gaat dinsdag over welk skigebied te kiezen.

Gillesski op 23 nov 2020 21:16

Ach had ik maar zoveel centen … Doe ze de groeten van David! :-)
Wat ons naadloos doet aansluiten bij mijn hot topic: de centjes… €€€
Speciaal voor de Nederlanders :-) :-)
Want je kan misschien wel superveel tijd op de piste cadeau krijgen van jouw supergebied, maar wat moet je daarvoor betalen …?!!

null

Concreet: elke minuut je extra kan skiën omdat de liften efficiënter zijn, wordt in bovenstaande grafiek afgezet tegenover je skipasprijs (de dagprijs is grosso modo steeds een vijfde van een 6-dagenpas, tenzij je me het tegendeel toont).

Het is een belangrijke indicator voor wie op z’n zuurverdiende centjes dient te letten en er het meeste wil uithalen … Hoe groter deze score, hoe interessanter je skipas wordt.

En wat blijkt??? Hoera, Zwitserland gaat niet met de vierde troffee lopen. De eer gaat naar Oostenrijk en Frankrijk!! Bravissimo (wat cynisch dat ik het in het Italiaans doe, maar ok).

null

Héhé, wie had dat gedacht dat die Zwitsers iets van geldzaken afwisten …! Die afzuipers zijn elke dag 13 euro duurder dan het Oostenrijk-Frankgaarse Rijk!!

Een weekje ultratopskiën kost dus 75 euro meer dan dat van het plebs…
En als je dat in Zermatt gaat doen, dan mag je dat bedrag nog eens verdubbelen… (het is trouwens ook Zermatt dat Italië wat duur doet uitschijnen).

Zwitserland? Je kan er echt wel meer effectief skiën dan in de andere landen, maar die extra kilometers kosten wel een bom geld. Wat had je gedacht …

Aan de Zwitsers geef ik mijn lege bankrekening als cadeau voor hun titel, maar vanuit het standpunt van de gemiddelde man vind ik dat ze overpriced zijn en ben ik toch blij dat ik in Oosten-& Frankrijk kan gaan skiën. Dat zal een gemiddelde Zwitser ook vinden … :-)

  • Ten opzichte van Frankrijk betaal je per week zo’n 25 euro meer voor je pas om er een 50-tal kilometers extra mee te kunnen skiën. Vind je dat de moeite? Ok, maar vergeet niet dat je ook je extra hotelkosten moet betalen.
  • Ten opzichte van Oostenrijk is dat verschil nog kleiner: dan krijg je voor die 25 euro maar een 20-tal kilometer in de plaats…

Weet je welke gebieden de absolute prijskrakers zijn (maar met waar voor je geld)…?? Het is één topgebied dat hier al vernoemd is, en 2 “sleepgebiedjes” (waarbij enkel de zetels/gondels/eitjes werden geteld, dus dat is een sériéuze kanttekening).

Morgen ronden we af!

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 22:22

Voor wie zich afvraagt waar het verschil tussen 75 euro per dag en 25 euro per dag vandaan komt:

  • 75 euro is wat je aan de kassa betaalt
  • 25 euro is wat je echt te veel betaalt (voor die eerste 50 euro krijg je ook echt meer skiplezier in de plaats). Die 25 euro is dus de “overpricing”.

Misschien wat te technisch … :-)

Uhm., je hebt toch wel rekening gehouden met het feit dat de (internationale) skipas in Cervinia aanzienlijk goedkoper is (>30% of zo) dan in Zermatt?

Uhm., je hebt toch wel rekening gehouden met het feit dat de (internationale) skipas in Cervinia aanzienlijk goedkoper is (>30% of zo) dan in Zermatt?

DrPhil op 24 nov 2020 00:24

Neen, voor beide gebieden staat dezelfde prijs van 80,47 euro. Het lijkt me straf dat je zo’n 30% korting zou krijgen op een skipas door even over de grens te springen (voor een gezin van 4 zou je zo 500 euro op je bil slaan …)
Ik merk wel dat op skiresort.de (de bron van alle gegevens) er een prijs van 85 euro staat, maar dat komt omdat er in dat gebied heel veel mensen zijn die hun skipas verliezen, en dus hun borg kwijt zijn.

Met 80 of 85 euro, de conclusies blijven exact hetzelfde…

We zijn rond, mijn leven is nu volmaakt. De studie is af en iedereen concludeert maar wat hij denkt te willen concluderen. De studie is 100% objectief opgesteld en leidt tot verrassende resultaten. Wat mij betreft althans.

Ik weet nu wat ik moest weten. Ik concludeer:

  • Dat ik terug aan het werk moet om mij de luxe van Zwitserland te kunnen veroorloven, het land is gewoon veruit het beste skiland van Europa en vermoedelijk dus van de wereld. Punt uit.
  • Dat Oostenrijk het ook heel goed doet, en ik dus dringend mijn Duits moet gaan aanscherpen.
  • Dat er in Ischgl opnieuw een bom aan besmettingen zal plaatsvinden,wegens prijs/kwaliteit absoluut de topper. Overal waar veel Nederlanders komen, is het goed, of wás het goed…
  • Dat St.Anton/Lech/Warth het grootste van Oostenrijk is, maar tevens het allerbeste skigebied van heel Europa is, dankzij het rendement van de liften én het rendement van je skipas. Maar ook dankzij de meeste sneeuwval van Europa, en het feit dat het bijzonder dichtbij gelegen is bij mijn oprit. Het is een gebied van 300 kilometer waar de top10% beste skiërs zich het meeste zal kunnen uitleven. Als je hier niet bent geweest, behoor je niet tot die 10%! Maar kom niet tijdens de week van 3-10 januari!!
  • Dat je het Zwitsere Arosa-Lenzerheide niet mag vergeten, want daar kan je net zoals St. Ankton/Lech/Warth absoluut het meeste skiën op een dag. Alleen wat prijziger …
  • Dat Zermatt /Matterhorn serieus overpriced is, een echt luxegoed, net zoals 4 Vallées. Zwitsers snobisme ten top …? Of gletsjermonopolie…?
  • Dat Frankrijk maar mondjesmaats skiën is (de grootste van de klas is dus helaas niet de beste). Les 3 Vallées scoort als beste in de Franse les, maar kan zeker niet tippen aan de toppen van Suisse-Autriche.
  • Dat ik in de winter nooit meer in Italië kom, maar des te meer in de zomer. Ciao bella bambina Michella, ti amo per sempre.
  • Dat Via Lattea-Sestrière een rampgebied is, net zoals Madonna Di Campiglio (dat dan ook nog eens overpriced is).
  • Dat je in 2 slepergebieden (SanBernardo/Rosiere en Les Sybelles) best nog goedkoop af bent en toch veel (effectief) kan skiën (maar enkel als je enkel de échte liften neemt …).
  • Dat gemiddeld (!) genomen alle landen even duur zijn wat prijs/kwaliteit betreft: je krijgt voor elke euro van je skipas ook één hoogtemeter skiplezier cadeau, voor elke minuut dat je op de lift zit. 1 op 1 op 1! Wauw, wat een toeval, maar vooral marketing proof. Met die hoogtemeter cadeau, doe je helemaal zelf wat je wil: trage groenen of snelle zwarten… Zo lang je maar voldoende liften blijft nemen :-) Of nog: gemiddeld (!) gezien, moet je eigenlijk niet zoveel zorgen maken waar je gaat skiën: de skipasprijs is (gemiddeld!) gezien héél nauwkeurig bepaald. Je zou bijna zeggen dat er prijsafspraken zijn gemaakt … :-) En die “1 op 1 op 1”, is misschien nog wel de belangrijkste conclusie uit deze studie.
  • Dat zwart-rood-blauw subjectief is, en eigenlijk dus niets zegt over het gebied, noch het land. Het zegt enkel maar iets over een piste in vergelijking met de rest van de pistes van dat gebied.
  • Dat de top 5 van de 4 (enige echte) skilanden maar liefst 31% van alle kilometers bieden van het hele land (gebieden > 40 km). Deze studie gaat dus niet over het topje van de ijsberg.
  • Dat we een vakbond (syndicaat) moeten oprichten om te eisen dat er enkel nog steile liften geplaatst worden, dat eieren en gondels coronaproof moeten worden en dat het vervangen van oude knarren door “snelle” luxepaarden niet enkel mag dienen om het imago op te krikken of ons gat te verwarmen. Of om enkel mensen bijeen te proppen waardoor er wel veel meer mensen naar boven kunnen, maar er ook veel meer mensen op de piste zijn. Meer pistes nu! En Lower ticketprices now! :-)
  • Maar laten we vooral concluderen dat iedereen gaat skiën daar waar hij het gelukkigst is.

Veel plezier allemaal!!

Opmerking: Ik ga een nieuw topic (“Wie had dat gedacht…”) openen om de eindresultaten te tonen, want ik denk dat er wel wat mensen zijn afgehaakt in deze zoektocht… ;-) Bedankt allemaal voor je input. Ik verdwijn terug onder mijn steen en zal geen reacties meer lezen. Maar het zou tof zijn dat je dit topic afsluit, zonder nog repliek te geven, of een discussie te starten. Geloof je de resultaten niet, en ben je niet in staat om met je gezond logisch boerenverstand de cijfers eventueel in een juister (praktischer, persoonlijker) kader te plaatsen, zwijg dan aub … ;-)

Enkel als je een superinteressante openstaande vacature voor me hebt, mag je me contacteren via Roel de brandweerman.

Bye bye, David

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 24 nov 2020 11:07

Cfr het forum “Wie had dát gedacht…”

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 24 nov 2020 11:02

Uhm., je hebt toch wel rekening gehouden met het feit dat de (internationale) skipas in Cervinia aanzienlijk goedkoper is (>30% of zo) dan in Zermatt?

DrPhil op 24 nov 2020 00:24

Neen, voor beide gebieden staat dezelfde prijs van 80,47 euro. Het lijkt me straf dat je zo’n 30% korting zou krijgen op een skipas door even over de grens te springen (voor een gezin van 4 zou je zo 500 euro op je bil slaan …)

David_De_Cuyper op 24 nov 2020 09:30

Het is toch echt zo dat de internationale skipas aan de Italiaanse kant een stuk goedkoper is.
Een dagpas kost in Zermatt 92 CHF = € 85,00
Dezelfde dagpas kost in Italië € € 67,00
Bij meerdaagse passen zie je hetzelfde verschil.

Even de grens over gaan, is niet zo eenvoudig als jij zegt. Als je in Zermatt verblijft is het ruim 200 kilometer en 3,5 uur rijden om je skipas in Cervinia te gaan kopen. Even in Zermatt een dagpas kopen, naar Cervinia te skiën en dan daar voor de rest van de week een skipas gaan halen, zal ook niet helpen, want een in Italië gekochte pas werkt alleen in Zwitserland als je 's ochtends als eerste een lift in Italië hebt genomen.
De conclusie is dus dat aan de Italiaanse kant verblijven een stuk goedkoper is (en dan heb ik het nog niet eens over de verblijfskosten). In jouw overzicht zou dus onder Italië een andere HMS per Euro moeten staan dan onder Zwitserland.

Annoying skiers since 2003

Het is toch echt zo dat de internationale skipas aan de Italiaanse kant een stuk goedkoper is.
Een dagpas kost in Zermatt 92 CHF = € 85,00
Dezelfde dagpas kost in Italië € € 67,00
Bij meerdaagse passen zie je hetzelfde verschil.

Even de grens over gaan, is niet zo eenvoudig als jij zegt. Als je in Zermatt verblijft is het ruim 200 kilometer en 3,5 uur rijden om je skipas in Cervinia te gaan kopen. Even in Zermatt een dagpas kopen, naar Cervinia te skiën en dan daar voor de rest van de week een skipas gaan halen, zal ook niet helpen, want een in Italië gekochte pas werkt alleen in Zwitserland als je 's ochtends als eerste een lift in Italië hebt genomen.
De conclusie is dus dat aan de Italiaanse kant verblijven een stuk goedkoper is (en dan heb ik het nog niet eens over de verblijfskosten). In jouw overzicht zou dus onder Italië een andere HMS per Euro moeten staan dan onder Zwitserland.

sterko op 24 nov 2020 12:51

In feite zet ik een beetje mijn objectiviteit daarmee op spel (alle cijfers komen van de website sikresort.de) en omdat ik zelf niet over alle gebieden praktijkervaring heb, heb ik het dus nergens toegepast, om de neutraliteit te bewaren.

Maar allé, omdat je 100% gelijk hebt in dit onderzoek naar 4 landen en hun toegangspistes
(en omdat Italië nu wat uit de rode zone komt ;-)) …:

De Matterhorn beklimmen vanuit Italië levert € op.

:-)

null

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 27 nov 2020 14:48

Plaats een reactie