Geen wintersport voor de Belgen ... ?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/20/premier-de-croo-raad…

Als we de regering en virologen mogen geloven is wintersport zo goed als uitgesloten. Onder het motto “een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen” en met wijsheden als “een groot deel van de wintersport gebeurt toch binnen” 🙄, is dat zo’n beetje de conclusie: geen skivakantie aub.
Daar heb je dan 9 ministers van volksgezondheid voor nodig … mja😳

*bericht bewerkt door Hupla op 20 nov 2020 22:32

Zolang het niet verboden is om naar het buitenland te gaan ga ik skiën.
En als de besmettingscijfers in de Alpenlanden niet slecht zijn kunnen ze dat ook niet verbieden en zelfs niet moeilijk maken

Maar de besmettingscijfers in O’rijk en CH zijn wél heel hoog, en ook veel hoger dan ze in NL en B. geweest zijn
En tot nu toe hebben we alleen maar problemen met liftrijen gezien, geen oplossingen. En dat was alleen nog maar bij voorseizoen-gletsjers…deze week Zermatt nog.
Hotelontbijt, lunch, klamme fonduehutten. Alles binnen en niet buiten zoals in de zomer, waar veel believers graag naar verwijzen…
In NL stijgen de cijfers weer…
De minister-president van Beieren heeft ook al aangegeven dat hij het niet ziet zitten dat de Oostenrijkse skigebieden met Kerst open gaan. Beieren dus…

Alleen massale tests en vaccins zouden het seizoen kunnen redden imo.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 20 nov 2020 23:10

Het lijkt mij inderdaad verstandig dat ze dit seizoen allemaal thuisblijven 🤪

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Maar de besmettingscijfers in O’rijk en CH zijn wél heel hoog, en ook veel hoger dan ze in NL en B. geweest zijn
En tot nu toe hebben we alleen maar problemen met liftrijen gezien, geen oplossingen. En dat was alleen nog maar bij voorseizoen-gletsjers…deze week Zermatt nog.
Hotelontbijt, lunch, klamme fonduehutten. Alles binnen en niet buiten zoals in de zomer, waar veel believers graag naar verwijzen…
In NL stijgen de cijfers weer…
De minister-president van Beieren heeft ook al aangegeven dat hij het niet ziet zitten dat de Oostenrijkse skigebieden met Kerst open gaan. Beieren dus…

Alleen massale tests en vaccins zouden het seizoen kunnen redden imo.

Wunderkammer op 20 nov 2020 23:04

Jij bent blijkbaar nog nooit op een gletsjer geweest in het voorseizoen: net zo druk als andere gebieden in het hoogseizoen…
En wat mij betreft is het seizoen pas gedaan eind mei wanneer de gletsjers sluiten. Ik ben zeker dat voor die tijd er zeker nog genoeg zal mogelijk zijn

Van Ranst in VRT-journaal: we kunnen de Belgen enkel de sterke raad geven om niet te gaan skiën, verbieden zullen we niet kunnen. Dit kan enkel Europees gedaan worden. En dit zal Europees niet gebeuren gezien de grote belangen van bepaalde landen.

Net ook gezien dat de sneeuwkanonnen aanstaan in Valmeinier. Ik heb na vanavond iets meer hoop dat we effectief zouden kunnen vertrekken over 4 weken. We rijden zelf naar daar, logeren in een appartement aan de piste met ons gezin en er zijn geen gondels in Valmeinier. Zelfs in gewone jaren staan er in de eerste week nauwelijks wachtrijen aan de liften. Ik blijf hopen…

*bericht bewerkt door Seb op 20 nov 2020 23:32

Naast “ze kunnen me niet verbieden te gaan, alleen afraden” is er toch ook nog zoiets als je reisverzekering die wellicht geen dekking biedt?
https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/geen-of-bepe….

Het lijkt mij inderdaad verstandig dat ze dit seizoen allemaal thuisblijven 🤪

Jeffvdv op 20 nov 2020 23:10

We blijven allemaal thuis en toch zijn er nog 4500 besmettingen per dag, misschien is die berg toch nog veiliger. :s

Naar mijn idee is er iets wat op dit moment veel zwaarder telt dan de besmettingen; de capaciteit van de ziekenhuizen. Die zitten vol en kunnen het niet aan om patiënten te krijgen nav een skiongeluk.

Naar mijn idee is er iets wat op dit moment veel zwaarder telt dan de besmettingen; de capaciteit van de ziekenhuizen. Die zitten vol en kunnen het niet aan om patiënten te krijgen nav een skiongeluk.

jwgroeneveld op 21 nov 2020 07:11

Ja maar…
Je hoort de reactie al.
Ik ski al xxx jaar. Nooit wat gebeurd.
Terwijl de ongelukken ook bij de beste skiërs vaak niet hun fout zijn. Maar een ongelukkige botsing.

Ik wacht met smart tot mijn boeking geannuleerd wordt. Het komt wel weer. Een voucher is mij prima.

It is an amazing world

Naar mijn idee is er iets wat op dit moment veel zwaarder telt dan de besmettingen; de capaciteit van de ziekenhuizen. Die zitten vol en kunnen het niet aan om patiënten te krijgen nav een skiongeluk.

jwgroeneveld op 21 nov 2020 07:11

Ja maar…
Je hoort de reactie al.
Ik ski al xxx jaar. Nooit wat gebeurd.
Terwijl de ongelukken ook bij de beste skiërs vaak niet hun fout zijn. Maar een ongelukkige botsing.

Ik wacht met smart tot mijn boeking geannuleerd wordt. Het komt wel weer. Een voucher is mij prima.

Henrike op 21 nov 2020 07:28

Ik hoop nog steeds op een vakantie in de lesvrije week als student, aangezien het dan een rustige week is in de Alpen ben ik liever daar dan hier ivm besmetting maar ik begrijp wel dat als de ziekenhuizen daar al vol liggen dat het een risico is om daar iets tegen te komen op de piste

FULL SEND

Zolang het niet verboden is om naar het buitenland te gaan ga ik skiën.
En als de besmettingscijfers in de Alpenlanden niet slecht zijn kunnen ze dat ook niet verbieden en zelfs niet moeilijk maken

Skiwi op 20 nov 2020 22:55

Ik begrijp @ Skiwi wel … zelf ben ik in tweestrijd.

De rationele mens in mij blijft de voet nog wat op de rem houden … maar de innerlijke emotie/boosheid (voor het gemak noemen we deze even “het duiveltje op mijn schouder”) zegt toch even “een dikke middelvinger aan de heren De Croo en Van Ranst, tenzij ze (hoge) boetes gaan opleggen of grenzen/skigebieden/accomodaties volledig gaan sluiten, ga ik!”.

Wie van de twee het uiteindelijk gaat winnen … who knows? (weddenschappen/pronostieken mogen per PM voorgesteld worden :p)

Wat een vreemd artikel…het stelt de komende wintersport gelijk aan de vorige. Je weet wel, die waarin Corona nog chinees was en we daar grappen over maakte in de overvolle apresski en thuis al carnavallend de foto’s nog eens bekeken. Snotterend en wel “want het is maar 1x per jaar carnaval”.

En nu? Apresski is er niet, veel skigebieden (zo niet alle) hebben allerlei protocollen (maar blijkbaar onvindbaar voor de gequote personen) en volgens mij zijn we inmiddels ook wel zo ver dat we snappen dat niet het reizen maar het gedrag thuis en ter plekke het echte probleem is.

Ik hoop toch echt dat ze die Belgische premier wat onhandig gequote hebben, ik kan me niet voorstellen dat hij echt geen verschillen ziet tov de vorige wintersport.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vroeg me af is het nou zo erg Is om één keer niet naar de wintersport te gaan met de Kerstdagen.
Dan gaan we toch gewoon in Maart.
Lekker in de zon en perfecte sneeuw condities.

Quote
"Ik begrijp @ Skiwi wel … zelf ben ik in tweestrijd.

De rationele mens in mij blijft de voet nog wat op de rem houden … maar de innerlijke emotie/boosheid (voor het gemak noemen we deze even “het duiveltje op mijn schouder”) zegt toch even “een dikke middelvinger aan de heren De Croo en Van Ranst, tenzij ze (hoge) boetes gaan opleggen of grenzen/skigebieden/accomodaties volledig gaan sluiten, ga ik!”."

Ik vind die instelling van Skiwi vooral ondoordacht en kinderachtig, althans, dat hoop ik maar gezien de duimpjes zijn er meer juichaapjes hier die het niet (willen) snappen.
Vwb jouw evt geplande middelvingers, je steekt ze naar de verkeerden op.

*bericht bewerkt door Userd op 21 nov 2020 10:25

Ik houd er rekening mee dat ik niet ga skiën dit jaar, maar als ik de kans krijg ga ik wellicht wel gaan met twee vrienden. Mits duidelijke randvoorwaarden kan ik dat wel in eer en geweten doen: reis tijdens het laagseizoen, in een rustig skigebied met zoveel mogelijk zetelliften, per auto, verblijven in een appartement, zelf koken, eigen lunch meenemen op de berg, en 10 dagen zelfquarantaine wanneer we terugkomen. Uiteraard zal ik ook niet afreizen naar een gebied waar een lockdown geldt of waar de ziekenhuizen met capaciteitstekorten kampen. Ik hoop dat dit ergens begin/midden januari misschien mogelijk zal zijn. Als er geen nieuwe golf volgt op de kerstperiode natuurlijk…

Ik maak ergens het onderscheid tussen zo’n reis (in het teken van de sport) en een reis die de gemiddeld toerist beleeft (van hut naar hut, après-skiën, …). Ik begrijp dat de overheid dat laatste sterk afraadt.

*bericht bewerkt door Arnh op 21 nov 2020 11:10

En het zoveelste topic wat weer allemaal over het zelfde gaat als de andere discussies van voor en tegenstanders 🙈. Gezellig weer 😁

Dienten Die Alte schule

Ik vind die instelling van Skiwi vooral ondoordacht en kinderachtig, althans, dat hoop ik maar gezien de duimpjes zijn er meer juichaapjes hier die het niet (willen) snappen.
Vwb jouw evt geplande middelvingers, je steekt ze naar de verkeerden op.

Userd op 21 nov 2020 10:22

Dus jij vindt zelf gezond verstand gebruiken en niet zomaar als een 6-jarige “de regeltjes volgen” (“ja, juffrouw/meester”) kinderachtig?

Ok, dan…

Laten we niet over culturele verschillen struikelen … Belgen hebben nu eenmaal een permanente middelvinger op naar de overheid 🖕. Regeltjes interpreteren, achterpoortjes zoeken, controles omzeilen … dat maakt hier deel uit van de volksaard om één of andere reden. De eerste vraag op ons whatsapp ski groepje was dan ook: “hoe gaan ze dat controleren mocht er een verbod komen?”
In Nederland is dat veel beter in balans en bestaat er zoiets als echte burgerzin waardoor je met ‘de eigen verantwoordelijkheid’ wel iets kan realiseren in corona tijden. Daarom zou het me niet verbazen dat er een België effectief een verbod komt, terwijl Nederland het in met een advies van de overheid en burgerzin lukt.

*bericht bewerkt door Hupla op 21 nov 2020 12:05

Wat me vooral stoort aan dat bericht van de overheid is dat ze zich maar amper geïnformeerd hebben. Je kan perfect met je eigen familie / bubbel een chaletje huren in de Ardennen of een appartementje aan de kust. Met alle maatregelen die de skigebieden nemen mbt après-ski, enz … kan je dat eigenlijk ook in de Alpen. Quote van de premier: “een groot deel van de wintersport vindt binnen plaats …”. Tja … 😳

*bericht bewerkt door Hupla op 21 nov 2020 12:12

@Hupla je vergist je in de gemiddelde Nederlander 😳

@Hupla je vergist je in de gemiddelde Nederlander 😳

Hooykaas op 21 nov 2020 12:17

Dat zou ik ook denken. De enige reden dat wij Belgen vaker de middelvinger opsteken is omdat wij steevast een moddervette overheid hebben die lijdt aan ‘regelitis’…

Voor ons is het simpel. Als het mag en onze organisatie het toelaat gaan wij met ons gezin met nieuwjaar skiën.
En als het niet mag, niet.

De minister (van een coalitie waar ik niet achter sta, dat even terzijde) mag daarvan vinden wat hij wil. We gedragen ons sinds het voorjaar zeer verantwoordelijk en volgen de regels zeer strikt.
Dat zal in Oostenrijk niet anders zijn. Dus als we mogen gaan volgens de regels zijn we weg.

Er is geen verbod, dus hoe ga je de Belgen tegenhouden op reis te gaan , ze vinden altijd wel iets om te vertrekken 😁😁🙂

Gewoon negeren en gaan. Heb zelf corona gehad en was 1 dagje ziek. Kan begrijpen dat dit voor oude mensen erger is maar ze moeten daarvoor de hele bevolking niet gijzelen.

*bericht bewerkt door GP01 op 21 nov 2020 13:45

Naar mijn idee is er iets wat op dit moment veel zwaarder telt dan de besmettingen; de capaciteit van de ziekenhuizen. Die zitten vol en kunnen het niet aan om patiënten te krijgen nav een skiongeluk.

jwgroeneveld op 21 nov 2020 07:11

Ja maar…
Je hoort de reactie al.
Ik ski al xxx jaar. Nooit wat gebeurd.
Terwijl de ongelukken ook bij de beste skiërs vaak niet hun fout zijn. Maar een ongelukkige botsing.

Ik wacht met smart tot mijn boeking geannuleerd wordt. Het komt wel weer. Een voucher is mij prima.

Henrike op 21 nov 2020 07:28 [@Henrike](/profiel/henrike) Je vraagt dan toch gewoon dat die "anderen" niet gaan skiën, dan kan je niet botsen.😉
Born to run. B.S.

Er is geen verbod, dus hoe ga je de Belgen tegenhouden op reis te gaan , ze vinden altijd wel iets om te vertrekken 😁😁🙂

Pieter230976 op 21 nov 2020 12:36

Wait and see.

Born to run. B.S.

Gewoon negeren en gaan. Heb zelf corona gehad en was 1 dagje ziek. Kan begrijpen dat dit voor oude mensen erger is maar ze moeten daarvoor de hele bevolking niet gijzelen.

GP01 op 21 nov 2020 13:45

En dan plots ben JIJ 1 van die jongere die toch ziek wordt en sta je te drummen om eerst op IC te geraken.😥

Born to run. B.S.

@Roy83 Quote

Wat een vreemd artikel…het stelt de komende wintersport gelijk aan de vorige. Je weet wel, die waarin Corona nog chinees was

Ik denk toch dat je eens de moeit moet nemen om terug te bladeren naar het voorjaar dan … Chinees??? Inderdaad …voor hen die het NIET wilden en NU niet willen begrijpen.

Begrijp me allen NIET verkeerd…Indien ik mag en het kan ga ik , rekening houdend MET alle voorzorgsmaatregelen, ook skiën. Maaaar ik heb wel géén oogkleppen op.

Born to run. B.S.

@Dan58 ik denk dat je mijn sarcasme niet helemaal vat ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Hooykaas Ik baseer me vooral op mijn vrouw en haar familie voor wat de gemiddelde Nederlander betreft 😉 Vooral diegenen die al jaren in België wonen, zeggen me toch dat hoe Nederland Covid aanpakt nooit in België zou werken vanwege ons berucht “je m’en foutisme”.

*bericht bewerkt door Hupla op 21 nov 2020 15:27

Plaats een reactie