Hoe komen jullie de winter door?

Helaas geen wintersport voor ons dit jaar, vanwege de Corona ( we willen geen risico lopen). Misschien alleen een dagje sauerland op en neer ( we wonen aan de grens). Maar alleen naar een rustig gebied, of alleen wandelen.

Hier in Nederland, elke dag een stevige wandeling, en fietsen op de Home trainer. (Kan helaas niet meer ivm een hernia).

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@Para, mijn “skigebied” stelt helaas lang niet zoveel voor als het jouwe! Jaloers! Waar woon jij?

Slim op 02 dec 2020 11:21

Fernie, BC zit ik! Het gebied gaat pas 10 dec open maar het ziet er al fijn uit.

Para op 03 dec 2020 04:25

Oh wauw! Fijne plek om nu te zijn. Canada is het eerste land dat ik ga bezoeken zodra we weer los mogen. Ik kan niet wachten …
We wilden afgelopen feb naar Jasper. Hadden een optie en toen we definitief wilden maken had het reisbureau er honderden euro’s pp bovenop gegooid. Dus wij zuinige Hollanders besloten het niet te doen 🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️
(Maar was wel echt heel duur geworden hoor, en La Plagne was ook heerlijk)

Elk weekend trekken we van het vlakke land de bergen in, we logeren dan in een huisje van de familie vlak bij de ouders van mijn vriendin, in de buurt v Feltre, Belluno.

Dit weekend werd ik door een vriendin zaterdagmiddag opgebeld. Of ik geen zin had om mee van de sneeuw te gaan genieten. Euh ja, maar je weet dat ik niet aan ski alpinisme doe, en maar een gemiddelde skier ben?! Geen probleem deze keer pakken we de sneeuwschoenen… zo gezegd zo gedaan ;-)

Erg mooie tocht gemaakt, met tegen de avond constant veranderende kleuren… af en toe een paartje toerskiers tegengekomen… en dan op de top een biertje ;-)

Nu proberen ze me dat toerskieen ook aan te praten natuurlijk, zo van… dat materiaal huur je gewoon tot je beslist hebt dat je het leuk vind… maar er komt natuurlijk best wel meer bij kijken dan dat.

Erg leuke namiddag, avond! Dat wel ;-)

null

null

null

null

null

null

null

Prachtig @Asterino!
Maar waarom zou je dat op sneeuwschoenen doen? Ben je helemaal naar boven gelopen (veel zwaarder dan omhoog skiën), moet je ook weer naar beneden lopen! Daar zijn ski’s voor uitgevonden! Zodat de mensheid niet hoeft te lopen!

Prachtig @Asterino!
Maar waarom zou je dat op sneeuwschoenen doen? Ben je helemaal naar boven gelopen (veel zwaarder dan omhoog skiën), moet je ook weer naar beneden lopen! Daar zijn ski’s voor uitgevonden! Zodat de mensheid niet hoeft te lopen!

Slim op 14 dec 2020 16:15

Goh, omdat ik totaal geen ervaring heb met toerskieen, en mijn vriendin ook niet (zij is geboren en getogen in de bergen, wel een begenadigd skieer en ook alpinist, maar toering heeft ze nooit gedaan).

We hebben wel wat vrienden die het doen, en het zag er echt wel leuk uit toen we een aantal skieers tegenkwamen (zowel bij het klimmen als afdalen)… maar er komt toch weer wat meer bij kijken (materiaal en techniek, maar voornamelijk waar (routes) en veiligheid (lawinegevaar)).

Soit als de pistes dichtblijven komt het er zeker wel van, dan probeer ik (of zij) wel aan te sluiten en huren we toerski materiaal.

Is de veiligheid en het lawinegevaar met sneeuwschoenen niet net zo groot?

Is de veiligheid en het lawinegevaar met sneeuwschoenen niet net zo groot?

franksplinter op 15 dec 2020 10:14

Theoretisch groter, de impact op het sneeuwdek is groter, om je simpel weg een kleiner oppervlak op het sneeuwdek stapt.
Toerskiën is dus (theoretisch) veiliger.

It's all about the turns duuuuuude!

Is de veiligheid en het lawinegevaar met sneeuwschoenen niet net zo groot?

franksplinter op 15 dec 2020 10:14

Theoretisch groter, de impact op het sneeuwdek is groter, om je simpel weg een kleiner oppervlak op het sneeuwdek stapt.
Toerskiën is dus (theoretisch) veiliger.

Arjen5 op 15 dec 2020 10:59

Daarnaast bevind je je waarschijnlijk ook nog eens langere tijd (door lagere snelheid) in de tricky gedeeltes…

Edwin van Riel

Wegrennen lijkt me ook wat minder haalbaar dan straightlinen of langs de zijkant ontsnappen.

Glide on!

Wegrennen lijkt me ook wat minder haalbaar dan straightlinen of langs de zijkant ontsnappen.

Vivace op 15 dec 2020 13:57

Da’s op ski’s ook maar weinigen gegeven ;)

Edwin van Riel

Wegrennen lijkt me ook wat minder haalbaar dan straightlinen of langs de zijkant ontsnappen.

Vivace op 15 dec 2020 13:57

Da’s op ski’s ook maar weinigen gegeven ;)

evr66 op 15 dec 2020 13:58

Zeker als je vellen er nog onder zitten…

It's all about the turns duuuuuude!

Wegrennen lijkt me ook wat minder haalbaar dan straightlinen of langs de zijkant ontsnappen.

Vivace op 15 dec 2020 13:57

Da’s op ski’s ook maar weinigen gegeven ;)

evr66 op 15 dec 2020 13:58

Zeker als je vellen er nog onder zitten…

Arjen5 op 15 dec 2020 14:09

Achteruit ook nog? ;) ;) ;)

Edwin van Riel

Is de veiligheid en het lawinegevaar met sneeuwschoenen niet net zo groot?

franksplinter op 15 dec 2020 03:14 Precies [@Asterino](/profiel/asterino), dat wilde ik ook net zeggen, het maakt de de lawine niet uit wat er onder je voeten zit. Het enige is, dat als je eenmaal wat lawine kennis hebt, het makkelijk is op sneeuwschoenen om een veilige route te kiezen, omdat je geen helling nodig hebt. Skiers zoeken toch altijd hellingen op.

Langlaufen, doe je dat? Dat is wat goedkoper qua materiaal, en net als met sneeuwschoenen, makkelijker om lawine veilige routes te kiezen.

Net als je vriendin, ben ik ook een klimmer, wandelaar en mtb’er, dus toen ik 8 jaar geleden begon met skien, wist ik wel dat toerskien het uiteindelijke doel was: Door de natuur en op ontdekking. Pistes en liften zijn leuk, op de mtb ook af en toe, maar liever toch zelf werken en weg van het circus.

Wegrennen lijkt me ook wat minder haalbaar dan straightlinen of langs de zijkant ontsnappen.

Vivace op 15 dec 2020 13:57

Da’s op ski’s ook maar weinigen gegeven ;)

evr66 op 15 dec 2020 13:58

Zeker als je vellen er nog onder zitten…

Arjen5 op 15 dec 2020 14:09

Als niet tourskiër had ik hier niet onmidelijk aan gedacht.
Hoe snel kan je eigenlijk (vooruit) gaan met vellen eronder? De haartjes zouden in de juiste richting moeten staan, maar het zal allemaal wel niet zo snel gaan als een goed gewaxte base.
Bij langlaufen gaat het allemaal toch ook best redelijk vooruit (bergaf of in loipes), maar hier moet je geen 90km/u mee halen natuurlijk.

Een praktijktest dringt zich op (voor de gelukkigen die in de bergen wonen)

Glide on!

Wegrennen lijkt me ook wat minder haalbaar dan straightlinen of langs de zijkant ontsnappen.

Vivace op 15 dec 2020 13:57

Da’s op ski’s ook maar weinigen gegeven ;)

evr66 op 15 dec 2020 13:58

Zeker als je vellen er nog onder zitten…

Arjen5 op 15 dec 2020 14:09

Als niet tourskiër had ik hier niet onmidelijk aan gedacht.
Hoe snel kan je eigenlijk (vooruit) gaan met vellen eronder? De haartjes zouden in de juiste richting moeten staan, maar het zal allemaal wel niet zo snel gaan als een goed gewaxte base.
Bij langlaufen gaat het allemaal toch ook best redelijk vooruit (bergaf of in loipes), maar hier moet je geen 90km/u mee halen natuurlijk.

Een praktijktest dringt zich op (voor de gelukkigen die in de bergen wonen)

Vivace op 15 dec 2020 16:11

Dat schiet niet op. Meestal staan dan je bindingen ook nog in loop-stand, ook niet lekker als je op wilt schieten. Die vellen krijg je er wel onder vandaan zonder je bindingen los te maken met een beetje oefening, maar gewoon gas geven terwijl je (omhoog) aan het sjouwen bent, wordt een uitdaging.

Edwin van Riel
oe snel kan je eigenlijk (vooruit) gaan met vellen eronder? De haartjes zouden in de juiste richting moeten staan, maar het zal allemaal wel niet zo snel gaan als een goed gewaxte base. § Vivace op 15 dec 2020 09:11

De haartjes staan per definitie in de goede richting om vooruit te gaan. Zo is een stijgvel gemaakt: de haartjes staan schuin naar achter. Alsof je een hond aait, van kop naar kont.

Hoe snel kan je eigenlijk (vooruit) gaan met vellen eronder? …maar het zal allemaal wel niet zo snel gaan als een goed gewaxte base.

Vivace op 15 dec 2020 09:11

Als ik “je” even opvat als " iemand" (want ik ga nooit snel, nergens mee ;-) ):

*bericht bewerkt door Slim op 16 dec 2020 18:07

Hebben ze op 40s in dit filmpje nog stijgvellen onder hun skis?

Glide on!

Anyway, gezien de snelheid van een lawine (>80km/u), zal het ondoenbaar zijn voor gewone stervelingen om deze zelfs op normale off-piste skis te ontlopen (tenzij je mee mag doen aan de freeride world tour en ook in dit soort terrein bezig bent)

Glide on!

Anyway, gezien de snelheid van een lawine (>80km/u), zal het ondoenbaar zijn voor gewone stervelingen om deze zelfs op normale off-piste skis te ontlopen (tenzij je mee mag doen aan de freeride world tour en ook in dit soort terrein bezig bent)

Vivace op 16 dec 2020 21:03

Enige mazzel die je kunt hebben, is dat je er vroeg bij bent en zijwaarts weg kunt komen. Zo’n ding voorblijven is geen reële optie.

Edwin van Riel

Ik zit weer eens oude ski films te kijken. Greg Stump, Warren Miller. Terug naar de tijd dat ik begon met skiën halverwege jaren tachtig.

Of je kijkt dit filmpje:https://www.instagram.com/p/CIqBxDSgRXE/?igshid=48l5vapcz4v…

Droom even weg, hoe lekker is dit…

Is de veiligheid en het lawinegevaar met sneeuwschoenen niet net zo groot?

franksplinter op 15 dec 2020 03:14 Precies [@Asterino](/profiel/asterino), dat wilde ik ook net zeggen, het maakt de de lawine niet uit wat er onder je voeten zit. Het enige is, dat als je eenmaal wat lawine kennis hebt, het makkelijk is op sneeuwschoenen om een veilige route te kiezen, omdat je geen helling nodig hebt. Skiers zoeken toch altijd hellingen op.

Langlaufen, doe je dat? Dat is wat goedkoper qua materiaal, en net als met sneeuwschoenen, makkelijker om lawine veilige routes te kiezen.

Net als je vriendin, ben ik ook een klimmer, wandelaar en mtb’er, dus toen ik 8 jaar geleden begon met skien, wist ik wel dat toerskien het uiteindelijke doel was: Door de natuur en op ontdekking. Pistes en liften zijn leuk, op de mtb ook af en toe, maar liever toch zelf werken en weg van het circus.

Slim op 15 dec 2020 14:49

De foto’s zijn genomen op een redelijk veilige berg (waar het steil is, is bos en boven de boomgrens is het relatief vlak), plus we hadden een vriend bij die berggids is en als vrijwilliger werkt voor de reddingsdiensten, dus dat zat wel goed ;-)

Maar je hebt gelijk, dat met sneeuwschoenen je even goed een lawine kan “triggeren” als met skis. Langlaufen (noemen ze hier ski a fondo) doen we al. Ga toch eens wat verder kijken in dat ski toeren… alleen de beste winkel hier in de buurt hiervoor (in Feltre “la linea verticale”) heeft geen materiaal meer om te verhuren… alles is al uitgeleend. Nu de pistes dicht zijn, zijn we blijkbaar niet de enige met dat idee ;-)

@Asterino Ik zou beginnen op een tweedehands setje, ff zoeken op marktplaats.it… Dan kun je wennen voor een paar centen, vind je het niks ben je er zo weer van af. Riekt het naar meer, kun je altijd nog iets nieuws kopen. Tip: na het seizoen kun je een nieuw setje vaak voor een mooi prijsje op de kop tikken.

It's all about the turns duuuuuude!

@Asterino maak niet de vergissing te denken dat het in het bos perse veiliger is voor lawines. Nu zal de berggids wel de juiste inschatting maken, maar toch.

@Asterino Ik zou beginnen op een tweedehands setje, ff zoeken op marktplaats.it… Dan kun je wennen voor een paar centen, vind je het niks ben je er zo weer van af. Riekt het naar meer, kun je altijd nog iets nieuws kopen. Tip: na het seizoen kun je een nieuw setje vaak voor een mooi prijsje op de kop tikken.

Arjen5 op 18 dec 2020 02:28

Ik vermoed dat, net als fietsen van de zomer, tweedehands toerski materiaal ook niet meer te krijgen is.

null

(Gedeeltelijk) brevroren beek fietsen. Super leuk, omdat je niet weet of het wel gaat lukken

null

*bericht bewerkt door Slim op 20 dec 2020 15:15

Plaats een reactie