Advies Skibindingen

Dag iedereen,
Na een aantal jaren ski’s te huren ben ik eindelijk begonnen aan het samenstellen van mijn ski set. Ik heb al mijn latten gekocht : Atomic Bentchetler 100 en ga binnenkort mijn botten laten opmeten. Nu ben ik echter nog opzoek naar de gepaste afmetingen van mijn ski bindingen
Ik overweeg de Salomon STH2 WTR 13 of de Salomon Warden 13 MNC.
Hoe breed moeten mijn bindingen zijn als mijn ski’s 100mm onder de voet zijn en moeten mijn skiremmen breder zijn dan 100mm?
Jullie advies zou me enorm helpen en ik zal het natuurlijk enorm appreciëren.

Breedte bindingen hangt niet samen met ski-breedte. Stoppers (remmen) iets breder dan de ski, maar niet al te veel. Iets van 5-10 mm is prima. Gewoon bij aanschaf van de bindingen even aangeven op welke ski’s ze moeten komen is genoeg. Of bestel het hele spul in 1x als je toch alles nog gaat kopen, krijg je het netjes gemonteerd thuis. Zelf monteren kan ook prima, maar gezien jouw vraag heb je hier nog geen ervaring mee? Lekker laten doen dan, shop heeft de juiste boormallen, gaat net even vlotter allemaal ;)

Let met de bindingen even op dat ze compatibel zijn met je schoenen. Een MNC binding kan gecombineerd worden met de meeste zolen, maar controleer het toch even, voor je iets koopt. Type staat normaal gesproken wel op de zool vermewld. Anders kun je hier even kijken https://www.evo.com/guides/ski-boot-sole-binding-compatibil…

Edwin van Riel

Ik zou er sowieso eerst voor zorgen dat je botten hebt gekocht voor je ergens bindingen op laat schroeven.

When life gets too complicated.... SKI

Salomon MNC, past later meer op bij tweedehandse verkopen.
Ohnee shit natuurlijk niet. Dit zijn zulke fijne ski’s, die ga je op skiën niet doorverkopen! In ieder geval gefeliciteerd met de keuze voor deze ski’s. Man man man wat een fijne latten.

*bericht bewerkt door MiVe op 30 nov 2020 21:03

Mnc staat voor multinorm certified. Zou mijn voorkeur hebben momenteel. Merk maakt niet zo veel uit.

Edwin van Riel

Bedankt voor de reacties, ik weet al beter wat ik moet doen nu.

Ik zou niet voor de Warden kiezen, het enige voordeel is dat er tourzolen in passen, maar zolang je die niet hebt, passen de ‘gangbare’ zolen ook in de STH WTR, die niet alleen beproefd hufterproof is, maar ook echt iets directer skiet.

Vroeger zou ik blind de Sollie STR roepen.
Tegenwoordig met al die freeski zooltjes compatible shizzle zijn de wardens inderdaad een goed alternatief.

Hoe dan ook, als je de binding los koopt, check het even bij de verkoper welke stoppers ze adviseren. Veel ruimte heb je niet nodig, maar ze moeten wel fatsoenlijk langs je sidewalls passen (anders klappen ze niet goed uit en da’s dan weer lastig bij een crash halverwege je poederlijntje).
Heb qua bindingadvies goede ervaringen bij Glisshop, ekosport, Speck sports (allen frans, mailtje in het engels kan) of de duitse Sport Conrad.

Plaats een reactie