Vraagje over pistes

He iedereen,

Ik ben een beginner kwa skien maar kan het al best goed. Als ik in NL naar snowworld landgraaf en zoetermeer ga kan ik al van de rode pistes af.

Ik zou eigenlijk deze kerst vakantie naar La Plagne in Frankrijk gaan omdat er daar veel blauwe pistes zijn maar dit gaat helaas niet meer door corona

Mijn vrienden en ik hebben nu geboekt om volgende week naar Saas Fee in Zwitserland te gaan alleen hier zijn niet veel blauwe pistes en is 60% rood.

Denken jullie dat deze rode pistes te vergelijken zijn met de piste in Zoetermeer en hebben jullie voor misschien tips hoe ik in Saas Fee ook een fijne vakantie kan hebben en daar van de meeste pistes kan afgaan?

Alvast bedankt voor de feedback

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 07 dec 2020 08:44

Investeer in (prive)les. Twee of drie dagen een paar uur met een instructeur mee gaat je zoveel blijer maken.

Setting forth in the universe

@Jivvil_ de ‘rode’ piste in landgraaf is vergelijkbaar met een eenvoudige blauwe piste in Zwitserland. Ik zou zeker les nemen als je ter plaatse bent. Heb je in landgraaf ook les genomen of heb je het jezelf aangeleerd?

Born to Ride

Saas Fee is geen goede keuze. Een van de lastigste skigebieden die ik ken. Over het algemeen zijn ook de rode pistes in Saas Fee erg pittig.

Gebied met flinke uitdagingen maar ook echt wel wat leuk blauw voorhanden. Gewoon naar de plaatselijke skischool stappen. Ook in SF wordt mensen de eerste beginselen bijgebracht dus dat moet gewoon goedkomen, zeker als je hier al wat geoefend hebt. Zou alleen niet zelf aan gaan rommelen de eerste dagen. Kans dat je dan voor jou prettige stukken vind zijn een stuk kleiner dan onder begeleiding van iemand die precies het gebied kent. Beging gewoon met 2 dagen les en kijk dan wat je verder wilt doen. Je hebt dan in ieder geval al wat zicht op pistes die voor jullie geschikt zijn en kunt dan rustig verder uitbouwen. Wanneer je zelf op pad wilt: loop bij de skischool binnen met een kaart en laat je gewoon een beetje op weg helpen. Vraag wat de meest geschikte pistes zijn en markeer ze even op de kaart.

Edwin van Riel

In een binnenhal wil ‘rode piste’ gewoon zeggen dat die piste moeilijker is dan de andere. Ook tussen skigebieden onderling heb je veel verschil in moeilijkheidsgraad binnen 1 kleur.
Om verrassingen te voorkomen begin je best met al de blauwe te doen vooraleer aan de rode te beginnen.

Het beste advies is al gegeven; investeer in les op locatie, in het begin van je week. Ik heb zelf vorig jaar voor het eerst geskied (na jaren te snowboarden), na 11 lessen op een rollenbaan, en de eerste keer op echte pistes is toch wel even anders. Na de eerste afdaling meteen besloten ook nog daar les te nemen, en daardoor veel meer kunnen genieten van 't gebied. (Ski Arlberg) Daarnaast kan een (prive)leraar je ook laten zien/vertellen welke pistes voor jou geschikt zijn in het gebied, waardoor je veel meer plezier hebt tijdens de rest van je vakantie.

Veel plezier, en succes!

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 07 dec 2020 09:35

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

@Jivvil_
Heb je in Nederland al skiles gehad?
Als je nog nooit in de echte bergen bent geweest om te skiën dan kan het best overweldigend zijn. Les is sowieso de beste keuze, ook als je hier al les hebt genomen.

Van indoor naar de bergen is een grote stap. Ik herinner het me nog goed van de hal in Terneuzen naar Les 4 Vallées in Zwitserland. Ik ben toen enkele keren gevallen op de blauwe pistes. Met begeleiding kon ik die pistes op het einde van de week doen zonder te vallen. De bergen maken een grote indruk. De pistes zijn niet zo egaal als indoor. Er zijn moeilijkere stukken en gemakkelijkere. Conclusie: volg les ook al is het maar een paar uur.

He iedereen,

Ik ben een beginner kwa skien maar kan het al best goed. Als ik in NL naar snowworld landgraaf en zoetermeer ga kan ik al van de rode pistes af.

Jivvil_ op 07 dec 2020 00:46

Rood in Frankrijk is eigenlijk per definitie “niet geschikt voor beginners”. Met een skiles zal je daar dan ook niet in je eerste 2 weken dat je lest komen.
In Zwitserland zouden de kleuren rechstreeks verband houden met de maximale hellingsgraad, maar hiervoor kan je best lokaal advies inwinnen.
bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Piste_de_ski#En_Allemagne,_en…
(in de NL versie staat veel minder).

Vergeet de betekenis van rood in Landgraaf, dit is gewoon piste 1 en soms is deze zelfs vlakker (qua sneeuwophopingen) en dus makkelijker dan piste 2.

Houd er ook rekening mee dat in de bergen de moeilijkheid van de pistes verschillen van dag tot dag en zelf gedurende de dag.
Een blauwe dalafdaling over een pad kan best makkelijk zijn als alles nog vlak ligt in het begin van de dag, maar ik heb ook al vaaker huilende kinderen gezien die er niet naar beneden raakten rond 16u00 wanneer alles verspoord + afgeschraapt was.

Hetzelfde geld voor rode pistes: in bepaalde omstandigheden kunnen deze ook voor ervaren skiërs heel erg pittig worden (bijvoorbeeld bij weinig sneeuw + veel ijsplaten).

Glide on!

Tip voor de vakatie is zowiso: als beginner neem je best lokaal lessen.
Ook als je in een groep zit zal je zeker ook wel anderen vinden met gelijkaardig ski-niveau waarmee je 'smorgens samen lessen kan nemen.

Glide on!

null

Dit is de 10b in Saas Fee. Een verbindingsstuk. Donkerrood…

null

Dit is een deel van de blauwe dalafdaling.

Dus ja, Saas Fee kent lastige stukken 😉
De rest van de blauwe afdalingen vond ik eerder groen. Net als Landgraaf, zeg maar.

Gewoon niet te druk maken, skischool binnenstappen en lekker gaan genieten. Volgende keer even navragen voor je gaat boeken helpt ook ;)

Maar acht, zo zijn wij ooit zonder al te veel kennis en kunde een weekje in La Grave beland. Kom je boven, hmmm, shit, geen piste. Oude baas wist grofweg aan te geven in welke hoek we het beste konden blijven. Veel opgetrokken met 2 andere stellen uit het hotel. Topweek gehad ;)

Edwin van Riel

Gewoon niet te druk maken, skischool binnenstappen en lekker gaan genieten. Volgende keer even navragen voor je gaat boeken helpt ook ;)

Maar acht, zo zijn wij ooit zonder al te veel kennis en kunde een weekje in La Grave beland. Kom je boven, hmmm, shit, geen piste. Oude baas wist grofweg aan te geven in welke hoek we het beste konden blijven. Veel opgetrokken met 2 andere stellen uit het hotel. Topweek gehad ;)

evr66 op 07 dec 2020 12:11

La Grave: 100% procent blauwe pistes toch!

Glide on!

Gewoon niet te druk maken, skischool binnenstappen en lekker gaan genieten. Volgende keer even navragen voor je gaat boeken helpt ook ;)

Maar acht, zo zijn wij ooit zonder al te veel kennis en kunde een weekje in La Grave beland. Kom je boven, hmmm, shit, geen piste. Oude baas wist grofweg aan te geven in welke hoek we het beste konden blijven. Veel opgetrokken met 2 andere stellen uit het hotel. Topweek gehad ;)

evr66 op 07 dec 2020 12:11

La Grave: 100% procent blauwe pistes toch!

Vivace op 07 dec 2020 12:47

Geen rood of zwart gezien daar, dus blijkbaar wel hahaha

Edwin van Riel

Mijn eerste keer daar stond ik ook vol met BLAUWE plekken achteraf.

Born to run. B.S.

Vooral niet zelf lopen knoeien.
Van dag 1 les nemen Svp .
En het komt allemaal goed.
Zo zijn wij ook allemaal begonnen.
Bergen kunnen in het begin voor een vlak lander erg intimiderend zijn.
Vraagje:
Hoeveel uur les heb je gehad?

null

Lijkt Sankt Anton wel.
Ben je niet in de war @DrPhil

10B, heerlijk om vol gas te pakken met dat vlakke stuk erna 😁

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

10B, heerlijk om vol gas te pakken met dat vlakke stuk erna 😁

Jeffvdv op 07 dec 2020 22:55

Ja!

null

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 dec 2020 00:05

10B, heerlijk om vol gas te pakken met dat vlakke stuk erna 😁

Jeffvdv op 07 dec 2020 22:55

Ja!

null

DrPhil op 08 dec 2020 00:02

Indrukwekkend! 😉
Welke app is dat? (Of welke telefoon is dat?)

App heet Photoshop ;)

Edwin van Riel

Ik zou er nog wel een tip aan toe willen voegen: neem lekker de lift naar beneden, misschien zelfs ook bij blauwe pistes als die er wat minder bij liggen. Einde dag ben je moe, is iedereen moe, zijn die afdalingen soms helemaal kapotgeskied, zijn ze veel te druk met allemaal bange mensen die continu stilstaan, etcetera.

Zeker een verbuckelde rode, steile en drukke dalafdaling kan voor veel mensen echt hels zijn. Dat gestuntel kan je net zo goed vanuit de lift bekijken, ipv er zelf tussen te stuntelen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou er nog wel een tip aan toe willen voegen: neem lekker de lift naar beneden, misschien zelfs ook bij blauwe pistes als die er wat minder bij liggen. Einde dag ben je moe, is iedereen moe, zijn die afdalingen soms helemaal kapotgeskied, zijn ze veel te druk met allemaal bange mensen die continu stilstaan, etcetera.

Zeker een verbuckelde rode, steile en drukke dalafdaling kan voor veel mensen echt hels zijn. Dat gestuntel kan je net zo goed vanuit de lift bekijken, ipv er zelf tussen te stuntelen.

Roy83 op 08 dec 2020 08:12

Zo is het maar net Roy! Ik merk dat er vaak een ‘‘must’’ is om die laatste dalafdaling te doen, ongeacht de conditie van de afdaling. Zeker voor mensen met weinig ervaring is het veel beter om dan lekker de gondel terug naar het dal te nemen, het is de skiangst die er opgelopen wordt echt niet waard.

App heet Photoshop ;)

evr66 op 08 dec 2020 07:41

Haha, nee hoor! Gewoon skitracks.

Op een iPhone 6.
Ik heb het al eerder gepost. Eeuwige roem voor wie hem terug vindt!

App heet Photoshop ;)

evr66 op 08 dec 2020 07:41 [@DrPhil](/profiel/drphil)

In het vervolg dus iets meer aandacht besteden aan de afstand tussen de verschillende cijfers
nu is het 21 2,3 in plaats van 212,3

En anders had het ook de maximale snelheid kunnen zijn van je telefoon toen je hem bij het nemen van een foto uit de telephérique hebt laten vallen.

*bericht bewerkt door Vivace op 08 dec 2020 10:18

Glide on!

Haha, fantastisch, je ziet wat je wilt zien!
De cijfers zijn geheel en al origineel!

Ik denk dat DrPhil zijn app per ongeluk nog aan had staan toen hij weer op de Autobahn onderweg naar huis was ;-)

null

Haha. Ook al niet!

App heet Photoshop ;)

evr66 op 08 dec 2020 07:41

Haha, nee hoor! Gewoon skitracks.

DrPhil op 08 dec 2020 09:45

Weet ik, herkende hem al, alleen ff jennen. Blijft bizar wat skitracks er af en toe uit gooit ;) 200 km/h plus zit je echt in de categorie aero-pakjes met spoilers zeg maar ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie