Ook ik graag advies over nieuwe ski's

Dag allemaal. Ik las op dit forum dat mensen advies krijgen bij de aanschaf van nieuw ski’s. Nu ben ik zelf ook aan het kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Even over mijzelf. Ik ben 42 jaar en ben 4 jaar geleden voor het eerst echt op wintersport geweest. Ik ben 177cm lang en heb een gemiddeld gewicht. Daarvoor (toen ik nog jong was) had ik wel eens in een hal les gehad. 4 Jaar gelden heb ik enkele lessen gehad op een rolband. Een echte les in de Alpen heb ik nooit gehad, maar ik ben vrij sportief. Blauw en rood kom ik prima vanaf. Moeilijk wordt het met zwart pistes en buckles. Als ik deze website lees (https://www.insideoutskiing.com/level.html), dan omschrijf ik mijn niveau het beste als ‘early intermediate’.

Twee jaar geleden heb ik 2e hands ski’s gekocht. In Elmau dat jaar zijn de ski’s mij niet bevallen. Ik had er geen gevoel mee, en met een hogere snelheid begon hij de ‘bibberen’. Ik heb ze toen ook weer snel verkocht.

Mochten we dit jaar kunnen skiën, neem ik wat lessen. Ik wil mijn techniek verbeteren en zou graag in de toekomst richting het carven willen. Het liefst ski ik gewoon op de piste.

Ik neig naar kopen van een 2e hands ski via Markplaats, Ebay of outlet store. Of tijdens mijn volgende wintersport ski’s huren en die wellicht overnemen. Van het laatste las ik dat ik daarvoor moet oppassen, omdat die ski’s teveel geslepen en gewaxt zijn. Kan ik dat zien? 2e Hands ski’s mogen niet te oud zijn (om dezelfde reden). “Koop geen ski’s van 8 jaar en ouder”. Eens?

Ook twijfel ik nog steeds over de lengte van de ski. Ik ben 177cm lang. Op de meeste sites kom ik dan tegen dat ik ski’s van tussen de 162 – 170cm moet hebben. Maar de vorige keer dat ik ski’s huurde zei de verhuurder dat ik beter korter kon nemen (had toen 150 of 155 – weet niet meer zeker). Wat is nu wijsheid?

Laatst zag ik een Fischer Progressor 700 160cm 2e hands. “In 2014 verkozen tot nummer 2 van de Allround Top 10 door de ANWB”. Schijnt.
En een Rossignol Pursuit 11 van 156cm.
Iemand enige ervaring met deze ski’s? Of een andere? Wat kunnen jullie me adviseren?

*bericht bewerkt door arno_e op 09 dec 2020 13:25

Als je het financieel leuk wilt houden zou ik eerder gaan voor een overjarige maar ongebruikte lat dan marktplaats en dergelijke. Ski’s van 5 jaar of meer zou ik zeker links laten liggen. Natuurlijk verdient testen de voorkeur, maar je kunt ook leuke deals halen bij de bekende webshops als xspo sport-bittl en zo. Moet je voor ergens tussen de 250 en 400 een leuk setje nieuw kunnen scoren. Klapperen is meestal meer een kwestie van de techniek van de skiër dan van de ski ;) Goed passende schoenen zijn 1, die heb je al?

Voorbeeldje overjarige modellen die in aanmerking zouden komen (richtlijn voor jou zo’n 10 cm onder lichaamslengte):https://www.xspo.de/s/ski-sale?p=1&o=100&n=18&f=168%7C170%7…

Of bv deze bij Outdoorxl, mooie lat als je wat ambitie hebt (goed aanwezig gezien je les-inspanningen), kun je nog een flinke tijd mee vooruit:https://www.outdoorxl.nl/atomic-redster-x7.html?prl=92-3551…

Edwin van Riel

Als je er zelf niet zo’n kijk op hebt, vergeet dan tweedehands. Evr66 heeft al wat mooie opties opgelepeld voor mooi nieuw spul.
Anders zou ik toch nog eens huren en dan een paar keer wisselen, meestal kan dat binnen dezelfde huurcategorie ook. Mocht er iets bijzitten wat goed bevalt, dan weet je genoeg.
Die Fischers ken ik, prima ski daar niet van.

Inderdaad een beetje opletten waar je koopt. Een particulier op marktplaats kan wel interessant zijn, daar heb ik goede ervaringen mee, zowel aankoop als verkoop. Zeker als het een recenter model betreft. Er zijn bedrijven die ex-verhuur ski’s verkopen en dat kan wel eens tricky zijn. Die ski’s worden vaak machinaal geslepen (het belag gevlakt en gestructuurd, en de kanten geslepen). Hierdoor worden het belag en de kanten steeds dunner en je kunt ze maar zovaak opnieuw behandelen. Als leek zie je dit niet aan de buitenkant.

Bedankt voor jullie reacties.
@evr66 Ik was al bang dat het klapperen aan mijn techniek zou liggen ;-) Ik heb eigen schoenen. HEAD Ezon 6.9. Geen idee of dat goede schoenen zijn, maar ze zitten goed. Bedankt voor de linkjes, ik de site bekijken.

Ik ben nog wel even benieuwd naar wat jullie zeggen over de lengte van de ski. Ik ben dus niet super ervaren en de meeste sites zeggen 10cm onder eigen lichaamslengte. Wordt dan 167 voor mij. Is een kortere ski (bv 155 - 160) dan beter aangezien ik geen gevorderde ben? Of kan ik gewoon naar ‘beginners/intermediate’ ski’s kijken en dan komt het wel goed? ;-)

Lengte inderdaad 10 cm onder lichaamslengte.
Wat betreft klapperen van de ski, probeer echt een goede skihouding te hebben, dus enkels, knieën en heup licht gebogen, krijg je vanzelf meer druk op de voorzijde van de ski.

null

@arno_e belangrijkste van de schoen is dat-ie goed past. Blijkt in de praktijk dat starters vaak kiezen voor een te grote schoen (geloof mij maar, heeft vrijwel iedereen hier gedaan in het verleden ;) )

Persoonlijk zou ik met jouw lengte niet naar 160 of minder gaan. Rond de 165-170 is prima. Dit is wel slechts een richtlijn, ook afhankelijk van lijn van ontwerp van de ski. Buigt hij naar voren bijvoorbeeld al vroeg wat op, is de effectieve kant die contact met de sneeuw maakt ook al weer wat korter enzovoorts. Normaal gesproken wordt bij het model ski aangegeven op welke lengte hij goed gebruikt kan worden.

Enige reden om beginners met erg korte ski’s (zoals bv die 155 bij 177 lichaamslengte) op pad te sturen is dat het spul erg gemakkelijk draait, ook als je de bochten technisch minder mooi maakt. Zoals jij aan het lessen bent, kun je gewoon op afzienbare tijd fatsoenlijke bochten draaien en is aankoop van erg/te korte ski’s gewoon zonde van het geld. Specifieke latten als slalom en zo vallen hier natuurlijk buiten, is een ander verhaal. Gaat hier even om gewone intermediate pistelatten.

Edwin van Riel

@arno_e om de balans voor/achter wat te oefenen: ski een paar rondjes met de schoenen helemaal los (dus alle schnallen los, maar ook bv de klittenband aan de bovenkant). Is even wennen, maar het dwingt je om je gewicht netjes over de hele voet te verdelen.

Edwin van Riel

Ik kwam een Salomon S/MAX 8 van 2018/2019 tegen. Is dat iets? Ik twijfel, omdat de meeste reviews zeggen dat het eigenschappen van een race/carve ski heeft. Kan ik daarmee overweg als ‘early intermediate’?

Prima ski voor je.

Geen probleem, die 8 gaat echt niet te heftig zijn voor je.

Edwin van Riel

Plaats een reactie