Skiën met een tweeling

Dag allen,

Wij hopen eind februari tot begin maart een weekje te gaan skiën in Serfaus. Onze tweeling is vier jaar en gaat voor het eerst op de latten. We twijfelen erg om ze 2 of 4 uur per dag te laten lessen.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

Vr. Gr.
Mike

Vorig jaar heeft onze zoon (van toen 5 jaar oud) 4 uur per dag les gehad. 2 uur in de ochtend, 1 uur lunchpauze met ons, en daarna weer 2 uur les. Wij vonden dit onhandig, hij wilde graag na de lunch bij ons blijven. En dat uur was eigenlijk te kort om rustig te lunchen. Rond 12.00 uur was het topdrukte bij de restaurants. En om 13.00 uur begon zijn les weer. Aankomend jaar gaat hij 3 uur aaneengesloten op les. Dat lijkt ons voor hem en voor ons het beste.

Hier staat vast wel wat tussen, Onze meiden tweeling van vier zijn de eerste keer zes hele dagen op les geweest met kinderopvang voor tussen de middag, dit ging prima, maar ieder kind is anders. Succes om alles te lezen, maar je vindt er best wel goede tips en ervaringen.https://www.wintersport.nl/zoeken?q=skien%20met%20kleine%20…

*bericht bewerkt door Elly3 op 09 dec 2020 20:53

Dienten Die Alte schule

Toen die van mij 4 jaar waren, gingen ze een hele dag naar de kinderweide (incl. Lunch). Einde dag lagen ze wel rond 18h moe op bed :)
Het was gewoon zoals ‘school’, dat is ook een hele dag. En les is een groot woord, de helft van de tijd is het spelen en aan de sneeuw likken.

Vorig jaar heeft mijn zoontje van 4 in Tsjechië de hele week lessen gevolgd van 10:00 – 11:40 en 14:20 – 16:00. Dat ging prima en aan het eind van de week kon hij een korte blauwe piste af. Het is alleen wel een heel gedoe om elke keer op tijd te zijn met halen en brengen.

Heel fijn deze reacties, dank!

Nou is 2 uur niet genoeg om te beginnen 😄

Precies, met 4 jaar oud duurt het ongeveer 1 uur om de skis, schoenen, wanted e.d. aan te trekken ;-)

Die van mij gingen vanaf 3.5 naar de ski school, dat was geloof ik van 9:00-15:00 ongeveer. Bij de jongste leeftijden was het veel spelen, chocomel drinken e.d.

Andere reden om meer dan 2 uur te doen is dat skiles je kans is om zelf te skien, en dat is in 2 uur erg moeilijk.

*bericht bewerkt door Slim op 10 dec 2020 00:52

Ik zou zeggen: probeer gewoon een hele dag!
Bij de kleinsten zit er een huisje bij waar ze ook naar binnen gaan om te kleuren, poppenkast enz. Toen onze dochter 4 was heeft ze het ook gedaan. In Serfaus zijn ze helemaal ingesteld op kinderen, en er is altijd wel een NL juf in de buurt en Haribo beertjes 😁.

Wij hebben ze gewoon in Nederland op een borstel baan te laten lessen. Grote voordeel vind ik dat ze dan ipv 1 week er 13 of zelfs 25 weken (afhankelijk van het pakket maar wij begonnen altijd in september al tot maart) bezig zijn met skien.
Schoenen aantrekken, lopen met spullen etc is nu gewoon een 2de natuur.
En met 4 konden ze al kleine tochten mee en vind ik het ook gewoon leuk om echt samen me ze de vakantie te vieren

De eerste keer onze dochter van 4 op les gestuurd. Dat waren hele dagen, In Frankrijk. dus van 09:15u tot 12:00u en dan van 14:00u tot 16:45u. Tussendoor kinderopvang en lunch. Vonden wij wel ideaal, want zelf waren we dan rond 0930/0945u weg en konden dan de hele dag skien… Ze is relatief klein, niet echt sterk en heeft (vooralsnog) niet echt aanleg voor sport). na 2 dagen tot de conclusie gekomen, dat ze het helemaal niets vond. Het was veel te vermoeiend voor haar. Het bovenstaande in combinatie met dat er voor de rest geen nl kinderen en/of Nederlandse lerares/ leraar was heeft ons toen doen besluiten om haar enkel in de ochtend op les te sturen. Daarna wel kinderopvang met haar broertje. Dat ging prima. We hebben haar/hun toen rond 1500/1530u opgehaald en dan nog even met de kids in de sneeuw spelen…

Alles heeft zijn voordelen en zijn nadelen (kinderen wegbrengen, is zelf meer tijd om te skien. Kinderen op les/ opvang sturen terwijl ze het verschrikkelijk vinden, is voor volgend jaar ook geen fijn vooruitzicht, veel skien vs samen met de kinderen in de sneeuw spelen enz enz).

Belangrijkste wat wij toen geleerd hebben, luister naar je kinderen en naar je eigen gevoel. Vinden ze het geweldig en willen ze op les, doen. Des te eerder kun je samen met ze op pad. Vinden ze het geweldig, maar willen zij/ willen jullie s middag gezellig met het gezin in de sneeuw spelen, moet je dat doen. Vinden ze het helemaal niets, dan zul je moeten schakelen. Bijv dan nog een jaar wachten, van te voren les nemen op de borstelbaan, proberen te motiveren om toch 2 uurtjes les te nemen…

Wij zijn nu een paar jaar verder, dochter vindt het heel leuk en komt blauw prima af. We zitten nu in de fase dat de jongste kennis maakt met sneeuw… ben benieuwd waar hij over 2-3 jaar staat.
succes

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Hey hey, we gaan geen kinderen de hele dag afgeven he, om lekker zelf te kunnen skiën.
geintje, dat moet ieder zelf bepalen uiteraard.
Maar die van mijn vonden het niks het eerste jaar, de voor de kids niet te verstane juf.
belde mij toch wel enkele keren op, kom ze maar ophalen.
Dus kies wellicht voor de 2 uur, maar ieder kind is anders natuurlijk.

Wij kiezen voor halve dagen voor de kinderen (vorig jaar 3 en 5 jaar).
Verder lezen ze t hele seizoen op de borstelbasn, voordeel was dat doen van drie dus ook al lekker mee de pistes af kon, dus s middags gingen we nog wat samen skiën en spreken in de sneeuw.

Twee uur is natuurlijk niet héél lang voor jezelf, maar wij vonden t prima afwisseling zo.
Als we dit jaar weg kunnen doen we t zeker weer zo.

Ik ga hier geen Forum vrienden mee maken.
ja ja ik weet het 😄
We kunnen er een mooi verhaal bij verzinnen maar het is algemeen bekend bij skischolen/hotellerie en locale bevolking dat de kinderen hele dagen afgegeven worden zodat de ouders lekker rustig kunnen gaan skiën.
Zelfs is het voor gekomen In sommige gevallen dat toen bijna alle liften gesloten waren en dat de sneeuw 1 meter hoog lag en er een heuse sneeuwstorm stond ze rustig de kinderen op “ les” stuurden.
En zelf rustig weer terug gingen naar het hotel.
Totaal niet in het belang van het kind natuurlijk.
Extreem jonge kinderen hele dagen les is eigen belang voor de ouders.
Ik kan er niets anders van maken helaas

Helemaal eens Hooykaas. Onze kids zijn nu 5 en 7 en zijn nu 3 en 4 jaar op les geweest in Oostenrijk. Ze genieten van het skiën, maar het is voor hen ook vakantie. Het moet voor hen ook leuk zijn.
Ieder kind is verschillend en elk kind heeft aparte behoeften. Die van ons kunnen prima 2x2 uur skiën (al was dat met 3 jaar wel echt te lang, dan was 2 uur eigenlijk al zat. Met 4 ging dat stukken beter). Tussendoor elkaar even zien, wat eten, uitrusten en natuurlijk laten zien wat ze geleerd hebben is natuurlijk wel heel leuk!
Dus zo doen wij dat normaal en dat is voor iedereen leuk. Onze kids geven ook heel duidelijk aan dat ze liever met ons skiën dan op les gaan. Maar ze moeten het wel leren natuurlijk… Dus de deal is dat ze de laatste dag met ons gaan skiën. Zo is iedereen happy.

Conclusie; voor mij zou kids hele dag weg brengen de meeste wintersportpret brengen. Maar je bent niet alleen op de wereld, hebt zelf (mede) de kids op de wereld gebracht en het is voor hen ook vakantie. Dus dat vind ik geen optie, dat is te egoïstisch in mijn beleving. En met deze tussenweg is het voor iedereen leuk en leren ze toch nog een hoop.

Dank voor het delen van jullie ervaringen.

Ik wil helemaal niet van ze af hoor, lijkt mij geweldig om met ze te skiën! Ze worden in april 5 jaar, maar zijn nog wel relatief klein en tenger.

Dacht meer, vinden zij het leuk om een middagje met ons te skiën, of is het grote kinderland in Serfaus leuker voor ze met leeftijdsgenootjes en net zoals op school.

Wil ze misschien in de kerstvakantie ze ook nog een proeflesje laten volgen bij Snowworld.

Die van mij hadden het juist enorm naar hun zin een hele dag. Ik ging expres tijdens de lunch niet kijken of tussendoor, want dan krijg je alleen maar het gejengel van afscheid nemen. Uiteraard namen ze iedere dag friet met een sloot mayonaise als lunch, was het gummiebeertjes eten tot ze er misselijk van waren en was het vaak meer spelen dan skiën. Daar is het dan ook vakantie voor. Stelregel is wat mij betreft; kunnen ze een hele dag naar de basisschool, dan kunnen ze ook een hele dag op skiles(als je ze maar voldoende nachtrust geeft, want buiten in de sneeuw kost wel meer energie).

Er wordt hierboven een paar keer “hele dag” gezegd. Dat is nogal een variabel begrip. Laten we het over een aantal uren hebben, dat is wat duidelijker.

*bericht bewerkt door Slim op 10 dec 2020 20:30

Dank voor het delen van jullie ervaringen.

Ik wil helemaal niet van ze af hoor, lijkt mij geweldig om met ze te skiën! Ze worden in april 5 jaar, maar zijn nog wel relatief klein en tenger.

Dacht meer, vinden zij het leuk om een middagje met ons te skiën, of is het grote kinderland in Serfaus leuker voor ze met leeftijdsgenootjes en net zoals op school.

il ze misschien in de kerstvakantie ze ook nog een proeflesje laten volgen bij Snowworld. § Mike87 op 10 dec 2020 12:50

Ok, dus ze zijn bijna 5, dat is inderdaad wel wat anders dan net 4. Hoe doen ze het op school? Gaat dat goed? Het hangt ook veel van het kind af. Onze oudste vond het wel ok. De jongste vond het veel minder, want die houdt niet van vreemden.
Maar ja, in jouw geval zitten ze samen, dat scheelt al een hoop.

Als je samen met ze wil skien, dan moeten ze in Nederland regelmatig op les. Als je alleen die week in Oostenrijk ski les hebben, dan kun je alleen met ze op skis spelen, skien komt dan een volgende vakantie.

‘s Middags met Papa en Mama “skiën”: dan moet jij NIET willen skiën. Dan moet je een paar keer de beginners weide op en af, en dan sneeuw poppen maken, sleeën ed.
Zelfs aan het einde van de week, als ze aardig wat geleerd hebben, gaan ze zo veel langzamer dan jij, (want lichter) dat je eigenlijk continue in ploeg staat. Bereidt je daar op voor.

Als je daar geen zin in hebt, dan hebben ze het (zeker samen) waarschijnlijk meer naar hun zin in het kinderland, en dan eind van de middag samen elke dag een tijdje in de sneeuw spelen.

*bericht bewerkt door Slim op 10 dec 2020 20:37

Op school gaat heel goed, daar gaan ze met plezier heen! Dus daar heb ik best vertrouwen in, wij denken overigens aan 2 keer 2 uur les per dag. Het scheelt zeker dat ze met z’n tweeën zijn.

De restaurants liggen allemaal rondom het kinderland, dus samen lunchen lijkt mij heel erg leuk. Kan ik ze tussendoor nog even zien, inclusief hun ontwikkeling.

Daarna natuurlijk superleuk om daar nog wat in de kinderweide te blijven en te spelen.

Hoe zijn jullie ervaringen in Serfaus, veel Nederlandse skileraren?

“Samen lunchen lijkt ons erg leuk“
Daar hebben de leraressen weer een hekel aan 😜
En bij het wegbrengen lang blijven kijken trouwens ook.

Zo doe je het ook nooit goed @Mike87 😂😂

Voor die €600 mag het ook weleens iets minder leuk zijn voor de skileraressen toch? ;)

Ik ben benieuwd. @Mike87
Ben je tevreden over de lessen en is er voldoende progressie Voor die 600 Euro? Klopt de prijs met de kwaliteit.

Ik verwacht gewoon niets, als ze maar plezier hebben en aan het einde van de week uitkijken naar de volgende wintersportvakantie!

Aller eerst in de juiste aanpak voor ieder kind anders en zijn er veel zaken van invloed op een succes. Hierbij heb je als ouder vaak de grootste invloed. Zorg dat de voorbereiding optimaal is voor de guppies en dat iedere dag. Voorbeeld niet te warm kleden, optijd komen, extra handschoenen mee, kleurboekjes, spelletje dus koop een rugzak en vul die met wat spulletjes voor de kinderen en ook voor jezelf. Je kunt hierbij ook aan het innerlijke denken… snoepjes😀

Mbt de lunch: vraag het aan je kinderen! Zij moeten het immers leuk vinden en zich er prettig bij voelen.

Mbt skiles in Serfaus: ruim voldoende Nederlandse instructeurs/leraren. Murmurli’s kinderland is leuk om te starten en aan het einde van de week kun je gewoon het murmlipad af met de guppies. Als ze het leuk vinden leren ze heel snel…

Tip: je eigen energie is een bepalende factor van het succes en het plezier van je kinderen. Laat ook de leraar haar of zijn werk doen en laat de kinderen los op het moment dat daar voor is… de start van de les…

Met de juiste aanpak is skiën een jaarlijks hoogtepunt voor het gezin en je kunt er dan ook meerdere hoogtepunten van maken😀

Have fun!

Wij hebben ervaring met zowel 3 uur aaneengesloten als met 2x2 uur. De eerste optie heeft wat ons betreft absoluut de voorkeur. We zijn ook bijna altijd naar skigebieden gegaan die dat aanboden. Toen ons jongste zoontje bijna 4 was troffen we een skischool die alleen 2x2 uur aanbood. Maar in de praktijk kozen wij voor alleen 2 uur in de ochtenden. Veel te leuk om ook nog samen te skiën.

Hij had thuis 3 privélessen op een borstelbaan gehad en kon na een paar dagen goed rode pistes af. Ik zou naar je kind kijken, maar de hele dag actief buiten bezig zijn is wel echt vermoeiend voor ze. 3 uur les is lekker omdat je dat zelf ook echt even kan skiën en toch ook tijd samen hebt.

Ik hoop zo dat het er van komt dit seizoen…

Na 3 uur privélessen op de borstelbaan al in een paar dagen goed de Rode piste af.
Heftig

“Samen lunchen lijkt ons erg leuk“
Daar hebben de leraressen weer een hekel aan 😜
En bij het wegbrengen lang blijven kijken trouwens ook.

Zo doe je het ook nooit goed @Mike87 😂😂

Hooykaas op 10 dec 2020 21:33

Ik heb ooit een ventje in mijn skiklasje gehad die het voor elkaar kreeg om de hele boel bij elkaar te blèren toen hij zich 's ochtends meldde.
Zodra vader en moeder uit het zicht waren, waren de tranen ook nergens meer te bekennen. Dat ventje wist wel waar hij mee bezig was. Briljant!

Maar als toevoeging voor de TS, en vanuit een ander oogpunt:

  • Het verschil in niveau tussen een 4 en 6 jarige kan heel groot zijn. Dat wordt deels bepaald door de bouw (Fysiek) van een kind. Dus verwacht en eis niets van ze, maar laat ze er van genieten. Maar, het kan zo zijn dat ze je aan het eind van de week voorbij knallen.
  • Zodra ze kunnen remmen en bochtjes maken en een klasje gaat richting de piste. Laat ze hele dagen skiën. Het verschil in een halve dag kan zo groot zijn, dat ze de volgende dag niet meer mee kunnen komen. Dus dan kan het zijn dat ze in een ander groepje komen, met andere kinderen. Dat vreet energie voor zowel de kinderen als de leraar/lerares.
  • Laat ze aan het eind van de dag tot rust komen. Sla een dalafdaling over en ga met de gondel naar beneden. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.
  • Als het een tweeling is… alleen een andere kleur ski bril is niet voldoende :)

Oh, en een proeflesje bij Snowworld is een goed idee.
Eindigen met een pizzapunt van de pizzaria… en je hebt een topdag.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Ons zoontje is op 4 gestart met lessen van een halve dag maar dit was dan wel 3 uur. Het is bij ons dan letterlijk hem droppen om 8u55 (lessen starten om 9u00) en dan gaan we zelf 3 uur lang de ene na de andere piste af en lift omhoog. Om 12u00 moet hij dan opgehaald worden, gaan we een lunch eten en in de namiddag was hij het eerste jaar doodop en gingen we dus wat rusten. Al wou hij dat de laatste dagen al niet meer maar wou hij met ons mee om te laten zien wat hij al kon ;-) Vorig jaar, toen hij dus 5 was en zijn 2e jaar ski-ervaring dan gingen we in de namiddag na de lunch samen skiën met hem en dat voor nog een uur of 2. Ik denk dat het heel erg van je kind afhangt of het snel moe is en vooral: hoe leuk ze het skiën zelf gaan vinden. Succes ermee in ieder geval! Voor ons zal het een jaar zonder skiën worden, helaas.

Wij hebben ervaring met twee gebieden/skischolen. Onze jongste was 4 toen hij de eerste keer ging.

Wij waren van plan om ze wel hele dagen (van 10-15 uur) op les te doen, maar dan wel samen te lunchen. In de praktijk bleek dat niet te werken. De kinderen zaten in 2, later in 3 verschillende groepen. Om ze dan op te halen (op verschillende plekken), samen ergens een plekje in een restaurant te zoeken, te eten en op tijd op de juiste locatie weer af te leveren was niet te doen.
Als ze in 1 groepje zitten is dat alweer makkelijker natuurlijk, maar het blijft krap en haasten tussen de middag. Broodjes en drinken meesjouwen voor 5 personen vonden we ook niet handig, bovendien, als het dan slecht weer is, zit je buiten in een sneeuwstorm je brood naar binnen te knagen.

Uiteindelijk hebben wij daardoor voor hele dagen les mét lunchopvang gekozen. Het eerste jaar vonden de kinderen het niet zo leuk, tweede jaar was beter, fijnere restaurants met lekkerder eten en iets meer etenstijd. Het tweede jaar wilden we ze eigenlijk halve dagen op les doen, maar dat kon niet bij die skischool. Omdat ze echt nog wel les nodig hadden, hebben we toen toch maar weer voor 6 hele dagen gekozen, maar wel soms samen gegeten, dat ging daar wat makkelijker.

Als we nog een keer gaan, doen we ze 3 dagen op les en verder gewoon gezellig samen skieën. Ze kunnen het inmiddels best aardig (lees: beter dan ikzelf), zeker als ze weer wat lessen volgen en ik vind het zo veel leuker dan verwacht om als gezin samen op pad te zijn. Het eerste jaar hebben we helemaal niet samen geskied. Het tweede jaar hebben we ze twee middagjes van les laten spijbelen om samen te skieën en dat waren de leukste middagen van de week. Soms kwamen we ze ook wel tegen overdag met hun lesgroepjes en oh, wat voelde ik me trots als ik ze over de pistes zag gaan.

Na 3 uur privélessen op de borstelbaan al in een paar dagen goed de Rode piste af.
Heftig

Hooykaas op 11 dec 2020 00:09

Niets gedaan wat hij niet aankon hoor. Hij hield vanaf het eerste moment van snelheid en werd ingedeeld in een klasje waarmee ze al snel naar de rode pistes gingen. Dus dan ook maar met ons. De oudste wou juist liever 2 jaar achter elkaar in het kinderland blijven. Ook na een skicircus van 10 uur op de borstelbaan. Elk kind is anders en daarom is deze vraag ook niet goed te beantwoorden. Alleen naar je eigen kind kijken en je verwachtingen los laten denk ik.

Plaats een reactie