Skiën Zwitserland

Ik ben nu bij mijn partner in Wenen en wil volgend weekend een lang weekend naar Zwitserland. Wenen staat nu nog niet op de lijst met risicolanden-regio’s die op 8 maart in gaat, maar zal waarschijnlijk wel bij een update van de lijst worden toegevoegd.

Je zou dus denken dat ik rustig m’n accomodatie kan boeken. Begrijp ik het goed dat als de lijst wordt geupdated voor mijn vertrek op 12 maart dat ik dan ws alsnog goed safe zit omdat die lijst niet gelijk van kracht is?

Blijkbaar was de huidige lijst voor vanaf 8 maart reeds gepubliceerd op 24 Februari.
Dus de nieuwe lijst voor vanaf 22 maart zou dan al gepubliceerd kunnen worden volgende woensdag (10 maart).

In week 5 en 6 van het jaar waarop huidige lijst waarschijnlijk gebaseerd was, was het verschil in incidentie tussen België en Zwitserland nog kleiner dan 60.

Nu bijlange niet meer inderdaad en op 5 dagen kan het niet zover zakken. Maw er is geen hoop meer.

Bye bye skivakantie (al tweede jaar op rij voor ons)…

Ik ben nu bij mijn partner in Wenen en wil volgend weekend een lang weekend naar Zwitserland. Wenen staat nu nog niet op de lijst met risicolanden-regio’s die op 8 maart in gaat, maar zal waarschijnlijk wel bij een update van de lijst worden toegevoegd.

Je zou dus denken dat ik rustig m’n accomodatie kan boeken. Begrijp ik het goed dat als de lijst wordt geupdated voor mijn vertrek op 12 maart dat ik dan ws alsnog goed safe zit omdat die lijst niet gelijk van kracht is?

DieterS op 05 mrt 2021 13:32

inderdaad, ook al wordt de nieuwe lijst voor 12 maart gepubliceerd, die is nog niet direct geldig (waarschijnlijk pas voor aankomsten na 22 maart).

Dank!

De eerstvolgende aangepaste lijst wordt gepubliceerd voor de periode vanaf 22 maart tot en met 4 april. Dat betekent in concreto dat inwoners van landen die niet op die lijst staan in ieder geval tot en met de zondag 4 april zouden kunnen inreizen naar Zwitserland. De eerste week van de paasvakantie is een reële optie in dat geval.

Ik blijf het toch maar een vaag verhaal vinden in België.

Waar ik zeker van ben:

  • tot 1 april blijven niet-essentiële reizen verboden
  • vanaf 1 april is er een verstrengd toezicht op testen en quarataine na terugkeer uit het buitenland (afhankelijk van invullen van vragenlijst + verblijf van >48h in het buitenland).
  • Belgë heeft zich verweerd tegen de kritiek van de Europese Commissie met de woorden “Het huidige verbod rond niet-essentiële reizen is op dit moment een essentieel deel van de maatregelen in de huidige precaire situatie”

Of vrij reizen vanaf 1 April echt mogelijk zal zijn staat volgens mij nergens expliciet uitgeschreven.
De enige plaats waar ik iets hierover heb teruggezien was op een liveblog van de VRT. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/04/liveblog-corona-4-ma…
maar jammer genoeg is dit een eigen redactioneel bericht en geen officiële persmedeling en kan dit dus ook een verkeerde aanname zijn van de journalist die dit bericht geschreven heeft.

Op de officiële site van Alexander de Croo wordt er ook alleen gesproken over de verstrenge opvolging na terugkeer (en niet over of je nu al-dan-niet mag vertrekken). https://www.premier.be/nl/overlegcomit%C3%A9-keurt-ontwerp-s…

Ik zie wel dat alle Belgische reisorganizaties alle geplande (ski)-reizen tijdens de paasvakantie geannuleerd hebben omdat ze er zelf geen vertrouwen in hebben dat dit goed zal komen.

Ik denk dat we gewoon moeten afwachten de komen de weken. Vooruitplannen lijkt me hoogst risicovol.

Vivace op 05 mrt 2021 09:25

De verschillende Europese lidstaten hadden afgesproken om het reizen binnen landen van de Unie te ontmoedigen, maar niet te verbieden. België heeft beslist om tegen de afspraken in toch een verbod uit te vaardigen, waarbij de Europese commissie verwachtte dat dit verbod beperkt in de tijd zou zijn, namelijk hooguit voor de duur van één maand.

Op een gegeven moment heeft België het geheel aan maatregelen juridisch verlengt tot 1 april. Ze hebben hiervoor geen enkele motivatie of bijkomende redenen gegeven voor de verlenging van dat verbod. Daarop heeft de Europese commissie gesteld dat het verbod onnodig is, daar zij van oordeel is dat minder verregaande maatregelen hetzelfde doel zouden kunnen bewerkstelligen. Hierop heeft de Belgische regering een brief teruggestuurd waarin zij menen dat de maatregelen wel proportioneel en pertinent zouden zijn. Dit heeft enkel en alleen betrekking op de verlenging van één naar twee maanden.

Voor het initiële invoeren van het verbod op niet-essentiële reizen werd beroep gedaan op de Schengengrenscode, waar het landen “in uitzonderlijke omstandigheden” toegelaten zou zijn om grenscontroles in te voeren. Er werd bericht dat die grenscontroles maximaal twee maanden geldig zouden kunnen zijn. De controles werden ingevoerd op 27 januari, waardoor ze maximaal geldig zouden kunnen zijn tot 27 maart. Daar zit al een adder onder het gras voor de huidige regelgeving (bron: https://www.hln.be/binnenland/europese-commissie-niet-opgeze…).

Eind februari heeft zelfs minister van Volksgezondheid Vandenbroucke bevestigd dat het moeilijk zou zijn om het verbod te handhaven na 1 april, waarbij hij ook aanstuurde op strengere handhaving van de voorheen ingevoerde maatregelen (invullen PLF-formulier, de verplichte quarantaine en de testen). Hiermee gaf hij opnieuw impliciet aan dat de voorheen getroffen maatregelen onvoldoende werden gehandhaafd en men daardoor maar simpelweg een verbod invoerde (bron: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/vanden…).

Gisteren werd op de liveblog van de website van de VRT aangekondigd dat in het overlegcomité besloten zou zijn dat het verbod op de schop zou gaan vanaf 1 april. Gezien de twee hierboven aangehaalde artikelen en verklaringen, lijkt dat meer dan een aanname van een journalist te zijn. Tijdens enkele nieuwsbulletins op nationale radio werd hierop uitgebreider ingegaan en werd bevestigd dat men opnieuw zou overschakelen naar een ‘striktere’ handhaving van de quarantaine- en testplicht (bronnen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/04/liveblog-corona-4-ma… + https://radioplus.be/#/mnm/herbeluister/00f4965b-ce76-11e5-9…).

Het staat vast dat het verbod wordt afgeschaft op 1 april.

Cruciaal is de beslissing van Zwitserland om België al dan niet op de lijst met risicolanden te plaatsen. Deze beslissing wordt de komende tien dagen genomen. In principe zijn de besmettingsgevallen in vergelijking met Zwitserland te hoog en kan ons land op de lijst geplaatst worden, maar dat is geen vaststaand gegeven. Enkele andere regio’s van onze buurlanden tonen ook een te hoog criterium, maar werden niet onmiddellijk op de lijst geplaatst. Als België niet op de lijst wordt geplaatst vanaf 22 maart, is een skivakantie tijdens de eerste week van de paasvakantie een mogelijkheid.

Wat België en reisverbod betreft, heb ik begrepen dat reisverbod zonet verlengd is tot 19 april (na Paasvakantie dus).
Een herevaluatie zal volgen op 26 maart, waar dit mogelijk nog aangepast (lees: vervroegd) wordt.

1/ Verbod wordt dus - mijns inziens - nog niet afgeschaft vóór Paasvakantie.
2/ Zwitserland moet dan ook nog meewillen natuurlijk (lees: geen verplichte quarantaine)

Ik hoop ook nog altijd, maar reken toch niet te hard op Paasvakantie.
Week na Paasvakantie zijn er misschien ook nog wel opties (weet niet of er dan nog skigebieden open zijn)

Gisteren heeft men letterlijk gezegd dat het verbod op niet-essentiële zou worden opgeheven (zie laatste geluidsfragment, nieuwsbulletin van 15 uur). Vandaag neemt men een andere beslissing die volgens de Schengengrenscode niet genomen kan worden (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016R0399, artikel 28). Daar staat letterlijk dat zij het verbod maximaal kunnen handhaven tot twee maanden. Die periode loopt in ieder geval af op 27 maart.

Voor mensen die in de afgelopen 3 maanden covid hebben gehad:

Exception to the quarantine regulation for travelers from risk areas
According to the Canton of Grison, there will be no quarantine obligation after entering Switzerland for foreign travelers if they have been vaccinated twice or have already tested positive for the coronavirus (verifiable within the last three months). From an epidemiological / infectious perspective, it would make no sense to order immune people (be it after vaccination or after an illness) to putting themselves in quarantine after entering the country, the canton announced.
However, travelers from Great Britain and South Africa are exempt from this practice: they have to go into quarantine after entering Switzerland in any case.

Bron: https://www.engadin.ch/en/covid-19/

Goed nieuws, weet iemand of dit ook voor Wallis en Berner Oberland van toepassing is?
Reactie op voorgaand bericht (Bron: https://www.engadin.ch/en/covid-19/)

*bericht bewerkt door Bas-ski op 06 mrt 2021 17:42

Voor mensen die in de afgelopen 3 maanden covid hebben gehad:

Exception to the quarantine regulation for travelers from risk areas
According to the Canton of Grison, there will be no quarantine obligation after entering Switzerland for foreign travelers if they have been vaccinated twice or have already tested positive for the coronavirus (verifiable within the last three months). From an epidemiological / infectious perspective, it would make no sense to order immune people (be it after vaccination or after an illness) to putting themselves in quarantine after entering the country, the canton announced.
However, travelers from Great Britain and South Africa are exempt from this practice: they have to go into quarantine after entering Switzerland in any case.

Bron: https://www.engadin.ch/en/covid-19/

Zazia op 06 mrt 2021 16:01

Wie wil er een besmetting?? Je kan nu voor €150,- bij mij een besmetting ophalen, kan je met Pasen lekker skiën zonder quarantaine… ;)

Nee, ff zonder dollen. Wel een redelijke / verstandige manier om er zo in te staan. Alleen vraag ik me nog af hoe je dan je positieve test moet aantonen. Er worden namelijk geen officiele positieve testuitslagen uitgedeeld… Of krijg je als je een officieel reisdocument nodig hebt en laat testen ook een certifcaat voor positieve test? In dat geval moet ik dat nu snel ff gaan organiseren…

Hier is de kogel door de kerk overigens. We vertrekken over anderhalve week naar een leuk huisje met een grote tuin voor 10 dagen quarantaine / remote werken en gaan daarna 7 dagen wintersporten in Andermatt. Ik geloof het pas als ik met mijn snowboard in de gondel omhoog sta, maar ik kan echt niet wachten.

Hier is de kogel door de kerk overigens. We vertrekken over anderhalve week naar een leuk huisje met een grote tuin voor 10 dagen quarantaine / remote werken en gaan daarna 7 dagen wintersporten in Andermatt. Ik geloof het pas als ik met mijn snowboard in de gondel omhoog sta, maar ik kan echt niet wachten.

Zazia op 08 mrt 2021 17:23

Je hoeft geen 10 dagen in quarantaine. Als je na 7 dagen PCR test doet die goed is mag je er uit.

Zoals verwacht staat Belgie op de quarantaine lijst van zwitserland vanaf 22.3

Lijst geldig voor afreis tussen 11/3 en 21/3. Nog niet voor paasvakantie dus. Duimen dat we op volgende lijst terug verdwijnen en dat regering reisverbod opheft…beetje onrealistisch vrees ik.

Verkeerd gelezen…afreis vanaf 22/3…alle hoop weg.

Gewoon op 21/03 afreizen en pas terugkomen als het reisverbod is opgeheven … dan op de PLF aanduiden dat je slechts vanaf einde reisverbod tot op moment van terugkeer weg was.
Alleszins de betere optie ten opzichte van wachten tot reisverbod beëindigd is en dan in quarantaine gaan moeten zitten in Zwitserland (of risico op boete in Zwitserland lopen).

Gewoon op 21/03 afreizen en pas terugkomen als het reisverbod is opgeheven … dan op de PLF aanduiden dat je slechts vanaf einde reisverbod tot op moment van terugkeer weg was.
Alleszins de betere optie ten opzichte van wachten tot reisverbod beëindigd is en dan in quarantaine gaan moeten zitten in Zwitserland (of risico op boete in Zwitserland lopen).

Steven_817 op 10 mrt 2021 14:38 [![](https://tse2.mm.bing.net/th?id=OGC.1ff91125e9d064f2a9fb93f9de10ddb8&pid=Api&rurl=https%3a%2f%2fmedia.giphy.com%2fmedia%2fo14YPU6vooy0o%2fgiphy.gif&ehk=PyADn69r5wBV%2bE1oTfeSSt6eK1BCVXNu6vPifD13huA%3d)](https://tse2.mm.bing.net/th?id=OGC.1ff91125e9d064f2a9fb93f9de10ddb8&pid=Api&rurl=https%3a%2f%2fmedia.giphy.com%2fmedia%2fo14YPU6vooy0o%2fgiphy.gif&ehk=PyADn69r5wBV%2bE1oTfeSSt6eK1BCVXNu6vPifD13huA%3d)

null

Was te verwachten hé, cijfers waren te verschillend… Nu te hopen op beterschap binnen twee weken, cijfers wat in de gaten houden… Als Belgische cijfers afdoende zakken, bv zo’n 20%, dan zal:

  • Belgie van de Zwitserse lijst afgaan op 24/03 (voor afreis vanaf 05/04)
  • Gaat Belgie zijn eigen reisverbod misschien toch schrappen op 26/03 (want hoe kan België dat dan nog verantwoorden aan de EU met dalende cijfers…).

En dan zou het nog kunnen hé in de paasvakantie (weliswaar pas vanaf afreis 5/04). Ok, beetje wishful thinking wel…

Toch andere aanpak dan de holderdebolderaanpak van vele andere landen… Nu België op de lijst vanaf 22/03 en terecht volgens hun cijfermatige aanpak… Misschien kentering over 10 dagen net voor pasen maar gezien de doorgevoerde versoepelingen in België meer ijdele hoop… Vlaanderen vakantieland is het tegenwoordig.

Maar één manier om af de lijst te geraken => minder testen. Dan dalen cijfers onmiddellijk 😉

Weet iemand wat voor een document je moet overleggen om aan te tonen dat je al besmet bent geweest? Is zo’n bloedtest op antistoffen dan goed? Kan er niks over vinden.
EDIT: ik zie nu niet meer staan dat mensen die eerder positief getest waren niet in quarantaine hoeven… Is dit weer teruggedraaid?

*bericht bewerkt door Nics op 15 mrt 2021 11:36

Weet iemand wat voor een document je moet overleggen om aan te tonen dat je al besmet bent geweest? Is zo’n bloedtest op antistoffen dan goed? Kan er niks over vinden.
EDIT: ik zie nu niet meer staan dat mensen die eerder positief getest waren niet in quarantaine hoeven… Is dit weer teruggedraaid?

Nics op 15 mrt 2021 11:34

Deze beslissing over Wel of niet in quarantaine is pas op vrijdag.

Op de site van Engadin is de uitzondering dat je met een doorstane besmetting korter dan drie maanden geleden niet in quarantaine hoeft inderdaad verdwenen. In het huidige document 818.101.27 hierover, de versie van 15 maart staat onder artikel 8, punt h. dat deze uitzondering er nog is. Hoe dat verder per Kanton zit weet ik niet.

Zie: https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/2021/61/de

Weet iemand wat voor een document je moet overleggen om aan te tonen dat je al besmet bent geweest? Is zo’n bloedtest op antistoffen dan goed? Kan er niks over vinden.
EDIT: ik zie nu niet meer staan dat mensen die eerder positief getest waren niet in quarantaine hoeven… Is dit weer teruggedraaid?

Nics op 15 mrt 2021 11:34

@Nics: hele goede vraag.
Ik weet het antwoord niet. Maar het is wel super relevant en wordt helaas weinig in de Nederlandse situatie besproken (media/overheid). Israel zegt je krijgt een green card als: gevaccineerd of recent besmet geweest. Finland: je mag zonder quarantaine naar binnen als je besmet bent geweest.

Nu Oostenrijk dicht blijft tot en met mei is de enige overgebleven optie Zwitserland. Welke skigebieden zijn nog goed te skiën rond midden april? Mits we uiteraard die kant op mogen 😓

^ ^denk niet dat dat m gaat worden:
Zwitserland 207 gevallen per 100k / 14 dagen
Nederland 441 (15%)
Belgie 367 (+24%)

Het verschil mag maximaal 60 zijn, dat gaat echt niet gebeuren in een paar weken met de huidige stijgende cijfers. :(

^ ^denk niet dat dat m gaat worden:
Zwitserland 207 gevallen per 100k / 14 dagen
Nederland 441 (15%)
Belgie 367 (+24%)

Het verschil mag maximaal 60 zijn, dat gaat echt niet gebeuren in een paar weken met de huidige stijgende cijfers. :(

elisabeth101 op 20 mrt 2021 10:04

In Zwitserland stijgen de cijfers ook weer flink. Met een beetje geluk kunnen we half april die kant op.

Goed skiën rond die periode dan denk ik aan Saas-Fee, Zermatt, les quatre valléés.

Les 4 Vallées:
Nendaz/Veysonnaz blijft open t/m zondag 11 april
Verbier blijft open t/m zondag 25 april

Condities zijn op dit moment super.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Plaats een reactie