Skiën Zwitserland

@erikm ze zijn toch onlangs begonnen met elektronische registratie vooraf? Maakt controle in principe een stuk eenvoudiger.

evr66 op 03 mrt 2021 09:15

Elektronische registratie geldt denk ik niet voor mensen die met de eigen wagen inreizen.

Gezien de evolutie van de cijfers in BE en NL, denk ik dat bij de volgende herziening van de quarantainelanden, Belgie er ook bij zal staan.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToS…

@erikm ze zijn toch onlangs begonnen met elektronische registratie vooraf? Maakt controle in principe een stuk eenvoudiger.

evr66 op 03 mrt 2021 09:15

Elektronische registratie geldt denk ik niet voor mensen die met de eigen wagen inreizen.

DavidW op 03 mrt 2021 09:29

Wel als je uit een risicoland komt: https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…

@erikm ze zijn toch onlangs begonnen met elektronische registratie vooraf? Maakt controle in principe een stuk eenvoudiger.

evr66 op 03 mrt 2021 09:15

Elektronische registratie geldt denk ik niet voor mensen die met de eigen wagen inreizen.

DavidW op 03 mrt 2021 09:29

Ik heb me laten vertellen van wel ;)

Edwin van Riel

Gezien de evolutie van de cijfers in BE en NL, denk ik dat bij de volgende herziening van de quarantainelanden, Belgie er ook bij zal staan.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToS…

Fanatix op 03 mrt 2021 09:35

In principe wel, als ze hun eigen criteria zouden opvolgen. Alleen is het inreizen vanuit bepaalde Franse regio’s (bijvoorbeeld de Auvergne) nog steeds toegelaten. Terwijl deze regio’s beduidend hogere aantallen noteren dan het criterium…

Ik heb medio juli een huisje geboekt in Zwitserland. Ik hoop dat NL tegen die tijd van de lijst met “high risk countries” is geschrapt. Volgens De Jonge is tegen die tijd iedereen die dat wil gevaccineerd. We gaan het beleven.

@erikm ze zijn toch onlangs begonnen met elektronische registratie vooraf? Maakt controle in principe een stuk eenvoudiger.

evr66 op 03 mrt 2021 09:15

Elektronische registratie geldt denk ik niet voor mensen die met de eigen wagen inreizen.

DavidW op 03 mrt 2021 09:29

Ik heb me laten vertellen van wel ;)

evr66 op 03 mrt 2021 10:26 [https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-...](https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html "https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html")

Als je inreist met de wagen vanuit een regio die niet op de lijst van hoge risico landen staat moet je jezelf niet registreren.

Wonend in Nederland moet je jezelf registreren, wonend in België niet.

*bericht bewerkt door DavidW op 03 mrt 2021 11:44

Sorry, bekijk het vanuit nl perspectief, excuses aan onze Belgische forumgenoten ;)

Edwin van Riel

Hoe zit het eigenlijk met Duitsland moet ik als inwoner van Duitsland als ik terugkom uit Zwitserland in quarantaine, weet iemand dit, want ik kan het zo niet vinden.

Het klopt toch dat je na 10 dagen quarantaine, of 7 dagen quarantaine na een negatieve PCR test ter plaatse, je verder mag reizen in Zwitserland naar een ander Kanton?

Ja, vrij reizen is (na de quarantaine) binnen Zwitserland gewoon toegestaan.

Nee, ik bedoelde de volgende situatie: Ik ga skiën in Zwitserland en ga na die dagen naar huis in Duitsland. Moet ik dan in Duitsland in quarantaine. Hoop dat de vraag zo wat duidelijker is.

Mijn reactie was op Hoornsemeer.
Wat Duitsland betreft, daar heb ik niet direct wat mee te maken. Ik geloof dat Duitsland je zelfs in quarantaine wil hebben als je een paar uurtjes in Zwitserland was.

Dank je Henk!

Het verbod op niet-essentiële reizen in België wordt afgeschaft vanaf 1 april. Men zou strenger inzetten op controle en handhaving van quarantaineverplichtingen nadien.

Is dat al beslist?

Is dat al beslist?

Fanatix op 04 mrt 2021 15:45

De Croo heeft bevestigd dat dat op die manier is besproken in het overlegcomité en zodoende zal worden afgeschaft. Niet dat ze veel keuze hadden, anders zou het strijdig zijn met de grenscode. Als het alleen aan de regering had gelegen, dan zou het voor de zomer niet afgeschaft worden.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 04 mrt 2021 16:14

De grenscode. Staat dat ook in jullie grondwet?

“Vanaf april wordt het reisverbod vervangen door strengere controles op de verplichte test en quarantaine voor wie aankomt in ons land. De verschillende overheden hebben daarover een akkoord gesloten in het overlegcomité gisteren.”
Nu valt het af te wachten of dezelfde kleurcodes/drempels nog zullen gelden of dat de verplichte test & quarantaine veralgemeend zullen worden.

Ik blijf het toch maar een vaag verhaal vinden in België.

Waar ik zeker van ben:

  • tot 1 april blijven niet-essentiële reizen verboden
  • vanaf 1 april is er een verstrengd toezicht op testen en quarataine na terugkeer uit het buitenland (afhankelijk van invullen van vragenlijst + verblijf van >48h in het buitenland).
  • Belgë heeft zich verweerd tegen de kritiek van de Europese Commissie met de woorden “Het huidige verbod rond niet-essentiële reizen is op dit moment een essentieel deel van de maatregelen in de huidige precaire situatie”

Of vrij reizen vanaf 1 April echt mogelijk zal zijn staat volgens mij nergens expliciet uitgeschreven.
De enige plaats waar ik iets hierover heb teruggezien was op een liveblog van de VRT. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/04/liveblog-corona-4-ma…
maar jammer genoeg is dit een eigen redactioneel bericht en geen officiële persmedeling en kan dit dus ook een verkeerde aanname zijn van de journalist die dit bericht geschreven heeft.

Op de officiële site van Alexander de Croo wordt er ook alleen gesproken over de verstrenge opvolging na terugkeer (en niet over of je nu al-dan-niet mag vertrekken). https://www.premier.be/nl/overlegcomit%C3%A9-keurt-ontwerp-s…

Ik zie wel dat alle Belgische reisorganizaties alle geplande (ski)-reizen tijdens de paasvakantie geannuleerd hebben omdat ze er zelf geen vertrouwen in hebben dat dit goed zal komen.

Ik denk dat we gewoon moeten afwachten de komen de weken. Vooruitplannen lijkt me hoogst risicovol.

*bericht bewerkt door Vivace op 05 mrt 2021 09:26

Glide on!

Heeft de beslissing van België hier eigenlijk nog iets te doen? Momenteel is er gewoon geen perspectief in Frankrijk, Italië en Oostenrijk. Ik heb gisteren ook een mail ontvangen van de skiorganisatie met de verwijzing naar de situatie in die landen. Moesten we nu toch naar het buitenland mogen dan nog kan je ginds amper iets gaan zoeken omdat toch alles gesloten is. Gewoon naar volgend jaar kijken is het motto.

better to be off piste, then to be pisted off

Zwitserland is gewoon open. Daar gaat dit topic toch over?

Zwitserland is momenteel gewoon open. Wel even afwachten of België tegen het paasverlof niet op de lijst komt van quarantaineplichtige landen.
Weet iemand wanneer we hier uitsluitsel over hebben? Wanneer verschijnen nieuwe lijsten die betrekking hebben op eerste week paasvakentie?

Mijn excuses, idd, gaat hier over zwitserland. Niet mijn bedoeling om off-topic te gaan

better to be off piste, then to be pisted off

Zwitserland is gewoon open. Daar gaat dit topic toch over?

paolie op 05 mrt 2021 10:32

Belgen mogen Zwitserland idd in, maar we mogen tegelijkertijd niet naar het buitenland vertrekken voor niet-essentiële reizen, dus kunnen we in de praktijk toch niet afreizen zonder een boete te riskeren.

Glide on!

Weet iemand wanneer we hier uitsluitsel over hebben? Wanneer verschijnen nieuwe lijsten die betrekking hebben op eerste week paasvakentie?

Tim081 op 05 mrt 2021 10:41

Dat is meestal om de 14 dagen, ik denk dat ze volgende week woensdag weer een update zullen doen

Bedankt Fanatix!!! Nog even bang afwachten dus.

Zwitserland is gewoon open. Daar gaat dit topic toch over?

paolie op 05 mrt 2021 10:32

Belgen mogen Zwitserland idd in, maar we mogen tegelijkertijd niet naar het buitenland vertrekken voor niet-essentiële reizen, dus kunnen we in de praktijk toch niet afreizen zonder een boete te riskeren.

Vivace op 05 mrt 2021 11:40

Die boete maakt eigenlijk helemaal niet uit … dat kan je gewoon incalculeren in je reisbudget. Mij zou dat in ieder geval helemaal niet tegenhouden. Ik blijf erbij dat het perfect mogelijk is om veilig te gaan skiën.

De overheid heeft dit gedrocht van reisverbod ook alleen maar ingevoerd omdat ze niet bekwaam genoeg zijn om een efficiënt systeem op poten te zetten om een voldoende groot gedeelte van de terugkerende reizigers op te volgen of ze ook daadwerkelijk in quarantaine gaan en zich laten testen (indien je dat doet is er uiteraard geen enkel verhoogd risico op verspreiding vh virus tegenover gewoon thuis blijven).

Hetgeen heel handig is voor de regering is … vanaf dat zij effectief het grensoverschrijdend verkeer voor recreatieve doeleinden wettelijk verbieden, hoeven ze zelfs bijna geen controles meer uit te oefenen … want de mutualiteiten zijn mooi aangespoord om de dekkingen voor het buitenland nu even op te schorten en de privé bijstandsverzekeringen grijpen dit ook aan om niet te moeten uitkeren (je doet iets buitenwettelijks, dus vervalt je dekking … zeer makkelijk allemaal).

En onverzekerd gaan skiën is nu toch echt wel een groter (financiëel) risico dan een boete van ocharme 250 euro
Bijkomend voordeel voor de regering … de boetes die ze effectief kunnen uitschrijven, spijst de staatskas ook nog eens … zo worden we weer maar eens gepluimd.

Zwitserland is momenteel gewoon open. Wel even afwachten of België tegen het paasverlof niet op de lijst komt van quarantaineplichtige landen.
Weet iemand wanneer we hier uitsluitsel over hebben? Wanneer verschijnen nieuwe lijsten die betrekking hebben op eerste week paasvakentie?

Tim081 op 05 mrt 2021 10:41

Volgens hun website updaten ze de lijst zo pakweg om de twee weken, de huidige lijst geldt voor alle aankomsten vanaf 8 maart: https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-…
Dus als ze pakweg een nieuwe lijst publiceren voor alle aankomsten na 22 maart (twee weken later), dan geldt die misschien ook meteen voor eerste week paasvakantie. De lijst publiceren ze een eindje vooraf (volgende week of week erop?). Dan hopen dat België er nog steeds niet opstaat.

Vanuit Belgisch perspectief moet dan nog het reisverbod opgegeven worden na 1 april (dat is normaal wel het plan), maar het blijft wel uitkijken naar de test/quarantaine verplichting. Stel dat zoals voorheen het niet verplicht is voor oranje zones dan moet de cumulatieve incidentie in de laatste 14 dagen zakken naar minder <100/100 000 inwoners. Er zijn grote verschillen in Zwitserland. Bern staat momenteel op 112 (https://www.covid19.admin.ch/en/epidemiologic/case?detTime=14d).
De nieuwe regering kennende kan het natuurlijk zijn dat ze de vroegere drempels vervangen door een quarantaineplicht voor alle terugkomende reizigers.

Om van de Zwitserse lijst af te gaan mag het verschil max 60 zijn (aantal besmettingen per 100k inwoners, 14 dagen gemiddelde):

Zwitserland: 161

Belgie: 293
Nederland: 370
Italie: 387
Frankrijk: 458
Oostenrijk 309

Helaas dus ook voor Belgie geen goede vooruitzichten, ben bang dat ze ook op de lijst komen :(

…en dan te bedenken dat in Zwitserland de skigebieden wél open zijn gebleven…

Overigens waren de laatste lijsten van 22 februari en 8 maart, dus wsl de volgende 22 maart.

Plaats een reactie