Kortere snowboardschoenen?

Afgelopen week heb ik mijn ongeveer zeven jaar oude Salomon F20 snowboardschoenen vervangen voor de Salomon Launch Boa. Vervangen was nodig omdat de oude niet meer waterdicht zijn en de nieuwe zitten prima.
Het probleem is dat ik maat 47 heb en ook met m’n wide board steken die nieuwe schoenen ruim drie centimeter over. Dat gaat denk ik een probleem worden…

De F20 die ik had was een schoen die extra kort is doordat er maar een halve binnenschoen in zit. Het lengteverschil tussen beide schoenen is bijna 2 centimeter, de maat is gelijk.

Is er iemand die weet van een schoen die korter is dan gemiddeld?

Ik heb het idee dat Nitro vaak klein valt, maar meten is weten.

Kijk eens naar Burton, die hebben een kleinere afmeting per maat dan andere merken (Ik had laatst een K2 boot, die was een stuk groter ondanks dezelfde maat). Dat zou komen door onderstaande techniek:

Shrinkage™ Footprint Reduction Technology – This reduces the boot’s overall footprint one size, meaning a men’s size 10 fits like a size 10, but has the footprint of a typical size 9. Shorter, lighter, and sleeker means that you will never have to suffer from toe drag again.

Bedankt Bennie en MalaVita.

Nitro heb ik nog niet naar kunnen kijken, ga ik nog doen.
Burton heb ik vandaag in de winkel bekeken. Het lengteverschil met de Salomons die ik gekocht heb is in dezelfde maat inderdaad enkele milimeters, maar de Burtons vallen in het geheel ook wat kleiner. Voor mij zou het inhouden dat ik een maat groter nodig ben en dan zijn ze iets langer.
In de winkel ook nog even goed naar de combi van schoenen en board gekeken en dit zou moeten kunnen. Voorkeur blijft iets minder oversteek, dus ik zoek even door.

Ben je misschien niet toe aan een ander board? Dan koop je een board dat iets breder is. Ik heb zelf maat 43 en vind de meest gangbare wide boards maar net aan voldoende breed. Als ik maat 47 zou hebben dan zou ik geen standaard board weten dat breed genoeg zou zijn. Dus ben wel benieuwd wat je nu hebt.
Wat je ook kan proberen is je bindingen verhogen. Heb zelf bij de action 2 plastic broodplanken gehaald en die op maat gemaakt van de bindingen en die staan nu een stuk hoger waardoor je net wat meer speling hebt.
Ook kan je nog wat spelen met je stance.

Übung macht den meister!!!

Burton had voor mij opvallend kleinere buitenschoen

En ben je niet per ongeluk naar een te grote maat aan t kijken?

Weer bedankt voor het meedenken.
Nee, ik kijk niet naar een te grote maat, mijn voeten zijn echt zo groot. Door m’n kniën buigen raak ik de voorkant nog net bij een Burton 47, bij de Salomon in die maat heb ik dat net niet. Het verschil tussen Burton en andere merken zal wel groter zijn, Burton is geen merk dat met een eigenschap gaat adverteren als het uiteindelijk geen verschil maakt. De Salomon past gewoon toch net iets beter bij me.

Ik heb een Bataleon goliath 161 wide, fijn board. Inmiddels een jaar of zeven oud en goed gebruikt. Samen met de schoenen een nieuw board gekocht, een Amplid dada. Dat board is er in één maat: 154 en een breedte van 27,5 (bijna een cm breder dan mn Bataleon wide). Inmiddels samen met de verkoper nog eens goed naar gekeken en de combi kan wel. Ik heb er nu ook wel vertouwen in. Toen ik dit topic startte was ik geschrokken door het verschil van ruim twee centimeter tussen m’n oude en nieuwe schoenen. Dat verschil blijft erg groot en ik zou graag alsnog schoenen vinden die compacter zijn, maar als dat niet lukt dan ga ik met dit setje zeker veel plezier hebben.

Die broodplanken is een goeie tip! Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat ik het prettig ga vinden, maar uitproberen kost ook zo weinig dat ik dat zeker ga doen.
Met de stance speel ik continu, afhankelijk van waar ik die dag board en hoe ik dat wil doen. De stance iets aanpassen aan m’n schoenen zou ik kunnen doen, maar dat zou ik niet willen moeten doen.

Ik ben een vrouw met kleine voeten, maar ik heb nog niet zo lang geleden nieuwe Nitro’s gekocht. In t begin veel gedoe gehad met mn board tot ik er achter kwam dat ik mn stance moest aanpassen omdat de buitenmaat van mn nitro’s een stuk kleiner was dan de Dc’s die ik daarvoor had. De buitnemaat kan echt enorm schelen per merk en model. Laat je adviseren in een shop met een groot assortiment aan merken.

Ik weet niet of je nog naar andere schoenen wilt kijken. Mocht je dat nog willen dan kan je ook naar Adidas en Vans kijken. Beide merken hebben ook een kleinere maat afdruk, dan andere schoenen met dezelfde maat.

Het lijkt mij toch fijner als je schoenen niet zover uitsteken. Ik weet niet of deze merken jou goed zitten en of ze voldoende centimeters ‘winst’ voor je pakken, maar misschien kan je er naar kijken.

k heb een Bataleon goliath 161 wide, fijn board. Inmiddels een jaar of zeven oud en goed gebruikt. Samen met de schoenen een nieuw board gekocht, een Amplid dada. Dat board is er in één maat: 154 en een breedte van 27,5 (bijna een cm breder dan mn Bataleon wide). Inmiddels samen met de verkoper nog eens goed naar gekeken en de combi kan wel. Ik heb er nu ook wel vertouwen in. Toen ik dit topic startte was ik geschrokken door het verschil van ruim twee centimeter tussen m'n oude en nieuwe schoenen. Dat verschil blijft erg groot en ik zou graag alsnog schoenen vinden die compacter zijn, maar als dat niet lukt dan ga ik met dit setje zeker veel plezier hebben. § Henk15 op 12 dec 2020 20:32

Na een korte google zie ik dat de Bataleon Goliath 161 Wide helemaal niet bestaat, tussen 2012-2016 in elk geval. Dus weet je wel zeker dat je vorige board een wide was?
De gewone Bataleon Goliath 161 heeft maar een waist van 25.6cm, extreem smal.

Zelf hou ik als waist width met maat 45/46 snowboardschoenen een minimale breedte van 26.5cm aan. Meeste wide snowboards halen dat niet eens, dus vallen af.

Maar altijd een goed excuus om een nieuw snowboard te kopen ;)

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Gisteren had ik al besloten niet meer actief naar andere schoenen te zoeken, want daarvoor zou ik dan verschillende winkels langs moeten die allemaal op grote afstand liggen. Dat past niet echt nu, maar heb ik ook niet zo’n zin in. Inmiddels lijkt het er op dat wintersportwinkels vanaf morgen dicht zullen zijn, dus tijd om te twijfelen is er voorlopig zeker niet.

Dit topic maakte ik aan in de hoop dat iemand me kon tippen op een schoen die echt aanzienlijk korter is dan andere schoenen, zoals die oude Salomon van me. Jullie hebben een aantal goede tips gegeven, helaas lijkt het er op dat er geen schoen is die echt een stuk compacter is. Die oude Salomon had natuurlijk als nadeel dat de schoen minder geïsoleerd is en de binnenschoen niet uit de buitenschoen kan, dus ik snap ook wel waarom er minder vraag naar zulke schoenen is.

@Jeroen999: Die Bataleon zal ik dan langer hebben dan wat ik me herinner, de maten die ik noemde kloppen. De breedte van 26,5 die je noemt is zo uit m’n hoofd inderdaad de breedte.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Gisteren had ik al besloten niet meer actief naar andere schoenen te zoeken, want daarvoor zou ik dan verschillende winkels langs moeten die allemaal op grote afstand liggen. Dat past niet echt nu, maar heb ik ook niet zo’n zin in. Inmiddels lijkt het er op dat wintersportwinkels vanaf morgen dicht zullen zijn, dus tijd om te twijfelen is er voorlopig zeker niet.

Dit topic maakte ik aan in de hoop dat iemand me kon tippen op een schoen die echt aanzienlijk korter is dan andere schoenen, zoals die oude Salomon van me. Jullie hebben een aantal goede tips gegeven, helaas lijkt het er op dat er geen schoen is die echt een stuk compacter is. Die oude Salomon had natuurlijk als nadeel dat de schoen minder geïsoleerd is en de binnenschoen niet uit de buitenschoen kan, dus ik snap ook wel waarom er minder vraag naar zulke schoenen is.

@Jeroen999: Die Bataleon zal ik dan langer hebben dan wat ik me herinner, de maten die ik noemde kloppen. De breedte van 26,5 die je noemt is zo uit m’n hoofd inderdaad de breedte.

Henk15 op 14 dec 2020 15:14

Zelf zou ik sowieso geen schoen kopen omdat ie iets korter is. Koop een schoen die past en lekker zit. Dan pas je daarna de rest er op aan. Er is echt voldoende keus hoor maar soms moet je net ff verder kijken dan je neus lang is.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie