Advies aankoop ski’s

Twee jaar geleden heb ik de Fischer Progressor F19 (182 cm) aangeschaft. Fijne ski’s maar helaas vind ik ze toch iets te lang en wil ik anderen aanschaffen. Die keuze is echter niet makkelijk…eerder heb ik op deze website vier suggesties gekregen (van verschillende personen):
a. Salomon Smax 10
b. Head supershape (magnum of rally)
c. Dynastar Speedzone 9 of 12
d. Atomic Redster X7
Ik ben een man, 1.87 m, 83 kg en een gevorderde skiër. Op niet al te steile, rustige pistes vind ik het lekker om nog wel eens een keer snelheid te maken maar ben niet continue een racer met hoge snelheden. Ski’s moeten echter ook niet gaan klapperen als ik wel een keer snelheid maak. Daarnaast ben ik (helaas) niet van het hele korte bochtenwerk en blijf ik het lastig vinden om op ijzige pistes goed controle te houden. Techniek is wat dat betreft zeker niet feilloos ondanks de 10-15 jaar ski-ervaring en ski moet dus wel wat vergevingsgezind zijn.
Twee vragen voor de kenners:

  1. Zijn bovenstaande suggesties de beste opties (en welk zou dan het meest geschikt zijn) of zijn er toch nog betere alternatieven en zo ja, welke?
  2. Wat is een geschikte (minimale) lengte rekening houdend met dat ik 1.82 m te lang vind?
    Dank voor jullie tips alvast!

Ik zou dan de atomics laten afvallen. Die neigen van nature naar een korte bocht.

De smax 10 zou een optie kunnen zijn. Goede ski zolang je niet op hoge snelheid vol op de kanten carvt, dan wordt ie wel wat zwabberig.

Van de dynastar had ik toch naar de 12 gekeken, gezien het feit dat he gevorderd bent en toch wel wat snelheid maakt en niet heel licht bent. Deze ski is ook vrij makkelijk in slechte omstandigheden.

Ik kan wel verklappen dat de nieuwe e.rally van Head echt een uitstekende ski is. Net ietsje softer en cruisier dan de oude variant. Dat zou ook echt een goede kandidaat zijn.

Lengte rond 1.75 zou ook prima kunnen hoor.

Advies kan ik je niet geven, maar wat mis je aan de F19? Een kortere ski wordt niet snel stabieler. De rocker v.d. F19 maakt de ski effectief al iets korter dan hij eruit ziet.

De grootte is in deze niet zo belangrijk, wel wat je ermee doet.

Met jouw lengte/gewicht moet de 1m82 van de f19 wel passen.
Zelf ben ik 1m84 en ski ook deze lengte.

Kan je wat meer in detail vertellen over wat je als te lang ervaart?
Vind je de radius toch iets te groot of heb je moeite in buckels of … ?

Glide on!

Of je blijft bij de F19, maar in 177 lengte.
Ikzelf heb ook heel lang getwijfeld tussen beide lengtes voor mijn 190cm. Uiteindelijk de 177 genomen, en nog steeds super tevreden van.

Kom op mensen, klein beetje kennis van de kenmerken van ski’s, skistijlen en -niveaus van verschillende personen is toch wel gewenst als je hier wat advies wil geven…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Klec
TS geeft aan dat de techniek zeker niet feilloos is en dat hij ijzigige pistes moeilijk vindt.
Met dit gegeven lijkt het mij sterk dat hij het verschil tussen een 1m82 en een 1m77 bij dezelfde ski merkelijk zal kunnen voelen (tenzij misschien als ze echt back-to-back geskied worden, maar zelfs dan zal dat moeilijk zijn).

Ik denk ook dat we wat meer moeten zoeken in een ander skiconcept, maar ik snap eigenlijk nog niet wat hij hoopt te vinden in een kortere ski.
@Hans67 Kan je wat meet info geven a.u.b.
Het helpt ook niet dat je account slechts 2 weken oud is en dat we geen link hebben naar je oorspronkelijke infovraag van 2 jaar geleden.

Glide on!

Fischer (Atomic/ Volkl ook) ski’s hebben de binding wat meer naar achteren staan, geeft dus meer stabiliteit op snelheid, maar is wat lastiger insturen. Vandaar ook dat de tail minder vriendelijk is als je niet actief naar voren beweegt.
Rossignol, Salomon, Dynastar hebben dat veel minder, vandaar dat die ski’s in reviews vaak als wat speelser worden omschreven.

Overigens zelf ondervonden met de Fischer rc4 worldcup sc t.o.v. Rossignol hero elite st en ook na gemeten. Heb dus de binding op de Fischers naar voren geschoven en dat skiede dus echt een stuk fijner voor mij.

Dus heel gek gezegd zou je de binding eens een cm of 2 naar voren moeten schuiven (achterbak en voorbak) en dan nog eens er mee skiën. Kan zo maar eens wereld van verschil zijn.

Beetje achtergrond info hoe ik hier op ben gekomen, let ook eens op wat Lou verteld rond minuut 20 over de diverse ski merken:https://podcasts.apple.com/us/podcast/binding-placement-eff…

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 14 dec 2020 17:05

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat sommige merken de bindingen verder naar achteren zouden monteren. Dat dat ook nog niemand p eerder is opgevallen, vind ik ook opmerkelijk. Lijkt me een broodje aapverhaal.

@DrPhil hoe zet je druk op de voorkant van de ski en waar voel je dit in je voet?
Overigens valt het mensen wel op, o.a. Tim Cafe, trainer van Alice Robinson. Ik zou die podcast eens luisteren.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 14 dec 2020 18:32

De fabrikant kiest voor de optimale positie voor de ski, dit komt vrijwel altijd overeen met het smalste punt van de ski en dat kan bij de ene ski natuurlijk wat dichter bij het midden zijn, dan bij een andere ski.

Bij mijn freeride ski’s schoof ik regelmatig wat met mijn bindingen naar gelang de condities en met testen van diverse ski’s heb ik ook wel een paar keer de binding verschoven, maar het zijn natuurlijk nuance verschillen. De substantie van de tail bij de F19 heeft veel meer van doen met de totale bouw van de ski dan de binding-positie. Daar gaat de TS echt het probleem niet mee oplossen. Het is hier al heel vaak gebleken dat de F19 niet de one-size-fits-all ski is die sommigen ervan gemaakt hebben. Sterker nog, veel vakantieskiers van het type z-(omgooi-)bochten raken er op lastiger stukken mee in de problemen. Dan zie je ineens ook waarom Fischer er die hoge niveau-indicatie aan had hangen.
@Hans67, je zal altijd op zoek moeten naar een compromis. Een superscherpe en stijve ski helpt je misschien wat op het ijs, of bij het klapperen (wat natuurlijk een probleem met je houding is), maar brengt je in veel andere (vaker voorkomende) situaties in veel grotere problemen. Met een beperkte techniek blijft een ijzige piste altijd een probleem, eender welke ski, maar een vergevingsgezinder ski maakt het in de zachte sneeuw, de hopen en op steilere stukken allemaal wel veel makkelijker voor je. Dat komt ook de veiligheid ten goede.

Elisabeth heeft een paar goede tips gegeven (al ben ik het niet helemaal eens wat betreft de S-Max10). Ga rustig 10-15 centimeter onder lichaamslengte zitten, dat gaat voor jou denk alleen maar helpen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je kan inderdaad ook een andere ski kopen.
Rossignol React R8 Ti is misschien nog een leuke suggestie.

@Shane slaat weer de spijker op zijn kop.

@Shane ik was al bang dat je daar wat van zou gaan zeggen, over de Smax 10😆 ik vind die op de kanten op snelheid een tikkeltje onzeker voelen. De Smax 12 daarentegen staat als een huis maar die manouvreert wat minder makkelijk. Ik vind die 10 wel heel geschikt voor een hoop mensen, zeker voor de z-skiers die je noemt. De F19 is gewoon traag in de kantenwissel, omgooien gaat je niet lukken tenzij je sterk en fit bent. Skiers die hun ski’s wat meer laten lopen in de bocht komen beter weg op die ski.

Wat betreft de bindingen, ik heb inderdaad ook eens vernomen dat Franse merken de binding verder naar voren plaatsen, maar waar ik dat gelezen had…🤔 Vooral Rossignol en Dynastar. Maar tegelijk vind ik ook dat die merken (zustermerken) hun ski’s relatief soft in lengteflex maken. Qua ski’s een beetje een aparte groep zeg maar, maar wel uitstekende ski’s met vaak een groot bereik. Voor mijn gevoel blijven Rossignol skiers ook vaak bij Rossignol, maar kan ook verbeelding zijn😄

Ik vind de S/max 10 juist geen ski voor omgooiers. Ik heb hem in 165. Daarentegen loopt hij heel makkelijk door de bocht, loopt verbazingwekkend goed door de pap en over gebrek aan grip heb ik zelfs met 1m65 ook niet te klagen. De bochtgrootte vind ik ook heel makkelijk te veranderen. Het omgooien leer je er dus juist mee af. Een slalomski wordt het echter ook op die lengte niet. Het blijft toch meer een mediumbochten-ski. Hou er rekening mee dat hij geen rocker heeft.
Ik vond trouwens ook dat er maar weinig verschil zat tussen de 10 en de 12 (die ik in 170 heb geskied).

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 dec 2020 00:03

Dank voor jullie reacties tot zover. Is stof tot verder selecteren en zoeken.
@Vivace: ik vind het lastig om concreet aan te geven wat ik als te lang ervaar. Ik heb voor de afgelopen twee jaar echter altijd geskied met ski’s die korter waren en voor mijn gevoel was ik daarop altijd makkelijker wendbaar maar ik ben niet zo’n volleerd skiër en zo’n kenner dat ik precies kan aangeven hoe en wat.

In plaatst van investeren in nieuwe ski’s zou je ook kunnen investeren in wat lessen om van een Z een S te maken. Nieuwe ski’s zijn misschien alleen symptoombestrijding, dat helpt dan maar beperkt. Je kunt ook beide doen.

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat sommige merken de bindingen verder naar achteren zouden monteren. Dat dat ook nog niemand p eerder is opgevallen, vind ik ook opmerkelijk. Lijkt me een broodje aapverhaal.

DrPhil op 14 dec 2020 17:27

Is toch wel redelijk algemeen bekend. Althans zeker bij mensen die ook off-piste gaan.

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat sommige merken de bindingen verder naar achteren zouden monteren. Dat dat ook nog niemand p eerder is opgevallen, vind ik ook opmerkelijk. Lijkt me een broodje aapverhaal.

DrPhil op 14 dec 2020 17:27

Is toch wel redelijk algemeen bekend. Althans zeker bij mensen die ook off-piste gaan.

QmaartenQ op 15 dec 2020 11:17

Het ging hier om standaardski’s, met voorgemonteerde (rail)bindingen.
Heb ik je per ongeluk ook nog een duimpje gegeven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 dec 2020 11:42

@DrPhil
Die podcast heb ik per toeval als achtergrond geluisterd bij een saaie klus. Ik ben toen getriggerd door een aantal opmerkingen die naadloos aansluiten bij mijn eigen ervaring met een aantal skimerken ook wat betreft mijn voorkeur voor merken als Rossignol, Dynastar.

Nu heb ik een aantal ski’s staan, waaronder Rossignol Plus Ti en de St Titanal en de Fischer rc4 worldcup sc. Ik ben gaan kijken en uitmeten waar het midden van het glijvlak van genoemde ski’s zit. Wat blijkt, bij nu beide Rossignols zat het montagepunt 1 cm achter mijn gemeten midden. Bij Fischer was dit 6cm!
Op de Fischer kan ik de voorbak en achterbak verschuiven, daarna op geskied. Wat mijn ervaring daarbij was, makkelijker insturen dan ervoor, mijn favoriete oefening de javelin turn super solide beide bochten, veel minder zoeken naar balans. Korte bocht nauwelijks nog missers, daarvoor vaker een misser.

Kortom, voor mij heeft het de ski ervaring op de Fischer verbetert en daar ben ik blij mee.

Daarmee wil ik overigens niet de suggestie wekken dat alleen de plaats van de binding zaligmakend is. Maar dit gaat wat verder dan waar TS naar vraagt. Dus op naar een nieuwe ski😀

Uiteraard staan de bindingen niet bij alle ski’s op dezelfde plaats. En uiteraard zal de ski makkelijker draaien als je de binding naar voren verschuift. Daar staat tegenover dat hij dan minder grip zal hebben op ijs.
Ik weet verder niet hoe jij “het midden” hebt gemeten, dus dat laat ik maar even voor jouw rekening.
Uit je betoog komt in elk geval naar voren dat de F19 niet de wonderski is waar sommigen hem voor aanzien.

Dank voor jullie reacties tot zover. Is stof tot verder selecteren en zoeken.
@Vivace: ik vind het lastig om concreet aan te geven wat ik als te lang ervaar. Ik heb voor de afgelopen twee jaar echter altijd geskied met ski’s die korter waren en voor mijn gevoel was ik daarop altijd makkelijker wendbaar maar ik ben niet zo’n volleerd skiër en zo’n kenner dat ik precies kan aangeven hoe en wat.

Hans67 op 15 dec 2020 00:30

@Hans67 Dat vermoedde ik eigenlijk al. De lengte op zich zal wel meespelen, maar zal niet het hoofdprobleem zijn wat je wil oplossen. Ik zou dus voor jou al zeker niet naar een F19ti in een andere lengte gaan.

Weet je nog op welk type skis je voordien geskied hebt (evt oude fotos oprakelen)?
Waarschijnlijk waren dit huurlatten die vaak in iets te korte lengte meegegeven worden (omdat ze dan makkelijker draaien en omdat de bulk van de huurders toch niet scherp zit te carven op ijsplaten).

*bericht bewerkt door Vivace op 15 dec 2020 12:25

Glide on!

@Sjaak27 @DrPhil

Ivm montage van bindingen: ik denk dat dit te ver gaat voor niet specialisten.
Verschuiven van bindingen is zeker een ding, maar dit schiet voorbij aan het niveau van de TS.

vb: bij XSPO kan je bij aankoop van Freeride / Park skis aangeven waar je liefts je (niet verstelbare) bindingen gemonteerd ziet.

null

null

Als de TS zin heeft om eens te proberen wat het geeft om beide bindingen enkele cm meer naar voren te zetten kan hij dat zeker doen (wel zeker van je stuk zijn dat je alles goed instelt zodat je achteraf niet met knieletsels zit omdat ze al dan niet losschieten).
Qua druk op de voorkant van de ski / ontlasten van de achterkant gaat dit zeker een effect hebben, maar je zou dat niet mogen gebruiken om een gebrek aan voor-achter-balans te maskeren (als je het echt nodig hebt zoals op ijs, zal het verschuiven van de bindingen niet voldoend helpen).

Glide on!

@Sjaak27 @DrPhil

Ivm montage van bindingen: ik denk dat dit te ver gaat voor niet specialisten.
Verschuiven van bindingen is zeker een ding, maar dit schiet voorbij aan het niveau van de TS.

vb: bij XSPO kan je bij aankoop van Freeride / Park skis aangeven waar je liefts je (niet verstelbare) bindingen gemonteerd ziet.

null

null

Als de TS zin heeft om eens te proberen wat het geeft om beide bindingen enkele cm meer naar voren te zetten kan hij dat zeker doen (wel zeker van je stuk zijn dat je alles goed instelt zodat je achteraf niet met knieletsels zit omdat ze al dan niet losschieten).
Qua druk op de voorkant van de ski / ontlasten van de achterkant gaat dit zeker een effect hebben, maar je zou dat niet mogen gebruiken om een gebrek aan voor-achter-balans te maskeren (als je het echt nodig hebt zoals op ijs, zal het verschuiven van de bindingen niet voldoend helpen).

Vivace op 15 dec 2020 12:43

Op mijn laatste paar freeride ski’s gekozen voor bindingen met een onafhankelijk verstelbare voor- en achterbak. Als je die een beetje handig monteert kun j3e zo’n 4 cm (in mijn geval) spelen met de positie.

Edwin van Riel

En zoals gezegd gaat het naar voren schuiven van de binding gegarandeerd leiden tot minder grip op ijzige pistes. Wat nu al een probleem is.

refocus (laten we de bindingsmontage even vergeten hier)

OT:

@Hans67 Dat vermoedde ik eigenlijk al. De lengte op zich zal wel meespelen, maar zal niet het hoofdprobleem zijn wat je wil oplossen. Ik zou dus voor jou al zeker niet naar een F19ti in een andere lengte gaan.

Weet je nog op welk type skis je voordien geskied hebt (evt oude fotos oprakelen)?
Waarschijnlijk waren dit huurlatten die vaak in iets te korte lengte meegegeven worden (omdat ze dan makkelijker draaien en omdat de bulk van de huurders toch niet scherp zit te carven op ijsplaten).

Vivace op 15 dec 2020 12:22
Glide on!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je destijds voor 182 hebt gekozen?

Aanbevolen lengte door fabrikant waarschijnlijk

Glide on!

Omdat ze niet langer gemaakt worden dan 182 :-)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je destijds voor 182 hebt gekozen?

DrPhil op 15 dec 2020 19:33

Advies van Gigi destijds 😊.

Weet je nog op welk type skis je voordien geskied hebt (evt oude fotos oprakelen)?
Waarschijnlijk waren dit huurlatten die vaak in iets te korte lengte meegegeven worden (omdat ze dan makkelijker draaien en omdat de bulk van de huurders toch niet scherp zit te carven op ijsplaten).

Vivace op 15 dec 2020 12:22 Mijn vorige ski was de Head Integrale 007 (en dat waren geen huurlatten). Lengte weet ik niet meer maar korten dan 182 cm in ieder geval zoals ik eerder al aangaf.

Plaats een reactie