Zowel actief skiën als boarden?

Nav het topic van @Bas_NL met de vraag of hier überhaupt snowboarders waren te vinden, vroeg ik me af of hier ook mensen zijn die beide sporten actief beoefenen. Ik kwam afgelopen jaar een man in de lift in Andorra tegen, die een monoski aan had, en vertelde dat hij zowel skiet, board als monoskiet. Ik heb ooit 1 weekeind geskiet, was een hele erge teleurstelling (misschien zit daar de beperkte docentenskills van mn lief wel voor iets tussen). Daarna nooit meer…

Na in mijn jeugd te hebben leren skiën in mijn tienerjaren gaan snowboarden.
Na jaren boarden het skiën weer opgepakt.
Soms een weekend Winterberg en een week in de alpen, maar ook een aantal jaar niet meer dan een week.

Belangrijkste conclusie: Sta je maar 5 a 6 dagen in de sneeuw, dan is beide afdaalmethoden onderhouden haast niet te doen. Je krijgt te weinig tijd om er echt lekker in te geraken en bij te leren.

De laatste jaren heb ik hele winters in de sneeuw gezeten, en dan is het makkelijk om de twee te combineren. Ik houd van snelheid en actief bochtenwerk, dus skiën geniet de voorkeur. Toch sta ik zeker 35% van de tijd op de berg op een snowboard. Want zeker bij verse sneeuw gaat er niets boven het gevoel van sneeuwsurfen.

Skiën wel als nummer 1, maar boarden vind ik ook heerlijk om te doen!

Ik ski al 53 jaar. 29 Jaar geleden heb ik op mijn 45e ook snowboarden geleerd. Ik kan op een redelijk niveau boarden, maar omdat ik factoren beter ski beleef ik veel meer plezier aan skiën. Daarom board ik niet zo veel meer. Daarbij komt dat ik vaak met een groep goede skiërs op pad ben. Op zich is dat voor het boarden geen probleem, maar soms kiezen skiërs zonder er erg in te hebben pistes die voor boarders vervelend zijn, zoals tamelijk vlakke verbindingsstukken tussen pistes.

Ik houd van snelheid en actief bochtenwerk, dus skiën geniet de voorkeur.

Bennie op 19 dec 2020 09:59

Als je dan toch weken in de sneeuw zat had je juist daar aan kunnen werken. 😉

Übung macht den meister!!!

Vanwege paragliden, wil ik wel wat leren skiën. Ik ben eigenlijk na aardig wat gelanglaufd te hebben in m’n jeugd meteen op de plank over gegaan. Piste skiën vroeger nooit les in gehad, inmiddels indoor wel wat lesjes & geoefend.

Zou eigenlijk deze dagen nog een paar ski rolband lessen krijgen, maar gaat nu niet door. Ploegen lukt, maar wil qua niveau in ieder geval een rode piste goed gecontroleerd af kunnen zonder over elke beweging te moeten nadenken. Dan kan ik in de winter in ieder geval makkelijker starten in de sneeuw (het kan ook wel met een snowboard, maar vrij onhandig).

Maar zie het meer als een soort noodzakelijk kwaad dan dat ik zowel wil skiën als snowboarden. Geef mij maar een plank!

@Tiny-M
Voor starten met je paraglider moet je redelijk goed kunnen skiën.
Als de start gewoon goed gaat en je kunt rechtdoor weg dan is het redelijk eenvoudig. Maar moet je corrigeren dan vraagt dat aardig wat skitechniek (en een fijngevoelige schermhandeling), ook omdat je achterop getrokken wordt en dat het sturen met je ski’s ook minder makkelijk maakt.

On topic: ik board wel eens een dagje, maar het niveau is matig en dan grijp ik toch liever naar mijn latten waarmee ik alles kan. Wel vind ik het gevoel op een plank wel geinig, vandaar dat ik af en toe met de boarders mee doe. Maar ik heb geen zin om er meer tijd in te steken om het echt te leren. Teveel andere hobby’s 😂
Heb je in je jeugd beide geleerd tot redelijk niveau, dan is switchen niet zo lastig denk ik.

Vanwege paragliden, wil ik wel wat leren skiën. Ik ben eigenlijk na aardig wat gelanglaufd te hebben in m’n jeugd meteen op de plank over gegaan. Piste skiën vroeger nooit les in gehad, inmiddels indoor wel wat lesjes & geoefend.

Zou eigenlijk deze dagen nog een paar ski rolband lessen krijgen, maar gaat nu niet door. Ploegen lukt, maar wil qua niveau in ieder geval een rode piste goed gecontroleerd af kunnen zonder over elke beweging te moeten nadenken. Dan kan ik in de winter in ieder geval makkelijker starten in de sneeuw (het kan ook wel met een snowboard, maar vrij onhandig).

Maar zie het meer als een soort noodzakelijk kwaad dan dat ik zowel wil skiën als snowboarden. Geef mij maar een plank!

Tiny-M op 19 dec 2020 14:44

“Goed gecontroleerd een rode piste af kunnen”

Nou daar ligt nogal een flinke ruimte aan vrijheid in de zin van. Er zijn er in mijn beleving maar weinig die een echte rode piste in welke hoedanigheid dan ook gecontroleerd afkomen. Ik weet hoeveel energie ik erin steek en heb zelf ook dat beeld wat jij schetst maar ben er nog lang niet, mijn beleving is dan ook om die rode piste ook echt vol carvend in control te baas te zijn of als er buckels liggen hem soepel swingend af te dansen🕺☃️
Ik ben dan ook geen natuur talent. Maar om met die paar uurtjes die jij erin steekt dat voor elkaar te gaan krijgen wordt dus of je idee bijstellen of die plank aan de muur schroeven en je volledig op het skiën richten de komende paar jaar⛷💪☃️

LA NORMA😍☃️

Wij willen naast het skiën het boarden gaan oppakken. Maar of het wordt optie 1: echt voor erbij en om wat dagjes wat anders te doen op de berg dan skiën en toch genieten of optie 2: meer focus erop en het skiën dan op een laag pitje om dan ook fatsoenlijk op een board door een gebied te kunnen boarden zonder de beperkingen van bepaalde pistes moeten mijden of niet een heel gebied door te kunnen. Voorlopig zal het optie 1 zijn met vooral indoor boarden om het onder de knie te krijgen.

LA NORMA😍☃️

Mijn kinderen (17 en 19) hebben vorige winter bedacht dat ze 's morgens gaan skiën en dan na de lunch hun snowboard onderdoen. Vooral omdat ze het gebied waar wij zitten zo goed kennen en ze niet echt meer uitdaging hebben in skiën. Als snowboarders zijn ze nog wel echte beginners, maar ze hebben dan net zoveel lol op de eenvoudige pistes als de kleintjes die daar leren skiën…

Peter Pos

Wat leuk om al die beweegredenen te lezen!
Waarbij het paragliden er wel uitspringt @Tiny-M ! Wij staan gemiddeld maar 2 weken per jaar in de sneeuw. Ik kan echt wel gecontroleerd rood, en vaak ook zwart af, maar niet zodanig dat ik met mn ogen dicht alles afkom. Persoonlijk zoek ik niet persé naar een nieuwe uitdaging, fakie een piste af is al genoeg voor mij. Al hoor ik mn kids daar soms wel over, die zouden best s willen experimenteren. Wat dat betreft snap ik jouw kids wel @peterpos . Goeie manier om de uitdaging er in te houden!
Hebben jullie dan ook een set skies én een board of huren jullie dan de skies (of t boars?)

*bericht bewerkt door G11ling op 19 dec 2020 21:47

@G11ling sinds mijn kinderen uitgegroeid zijn hebben ze eigen spullen. Skispullen paar jaar geleden tweedehands gekocht bij de Skischuur in Ermelo. Prima spul daar.
Tijdens kerstvakantie vorig jaar begonnen ze over snowboarden en heb ik via Willhaben (de Duits/Oostenrijkse Marktplaats) snowboards en schoenen aangeschaft voor weinig geld en nu rommelen ze in de middag wat aan. Dit jaar helaas niet, maar volgende winter hopelijk weer wel.

Peter Pos

@Piefke je bent toch degene die weet dat ik pas net begonnen ben. Denk dat je tot nu toe zelfs de helft van m’n ski carrière hebt bijgewoond 🤣
Maar die de extra uren die ik erin zou stoppen, zijn nu even van de baan. Benieuwd wanneer ik die kan hervatten. Zolang ik de snelheid op elk moment onder controle kan houden en op elk moment kan uitwijken waar nodig vind ik het goed genoeg. De schoonheidsprijs voor gecarvde bochten hoeft voor mij niet. Als ik eerder genoemde met geslipte bochten kan doen, vind ik dat prima.
Voorlopig in ieder geval niet skiën en niet boarden. Paragliden kan ik met goed weer voorlopig gelukkig nog wel blijven oefenen op de grond. Dat gevoel wordt ook steeds beter.

@G11ling Eerder had ik alleen een snowboard en huurde ik er enkele dagen ski’s en schoenen bij.
Later uitgebreid naar eigen schoenen en tweedehands ski’s en nu staan er inmiddels twee (paar) van elk met één paar skischoenen en twee paar snowboardschoenen 😅

Vriendlief heeft als kind heel goed leren boarden. Toen hij met de schoonfamilie op wintersport ging, is hij vaker gaan skiën, wat hij nu ook heel goed kan. Boarden doet hij eigenlijk alleen nog als de condities heel goed zijn. Misschien weer vaker als oudste dochter ook wil gaan boarden…

Ik ben ooit begonnen met skiën op mijn 3e, op mijn 11e naar snowboarden gewisseld en sinds 7 seizoenen heb ik het skiën weer opgepakt. Zeker de laatste 3 seizoenen heb ik ongeveer exact evenveel snowboard- als skidagen per seizoen gemaakt.

Ik kan er genieten van het wisselende perspectief op de omgeving tussen beide sporten en het gevoel wat voor mij net anders is. Boarden is voor mij wat losser, skiën relatief wat meer voor het toeren. Ik kies ook altijd 1 vd 2 op de dag zelf. Vaak komt het neer op een aantal dagen op rij het een en dan weer het ander.

Gek genoeg overkomt het me best vaak dat ik als ik op de piste ben en in de lift om me heen kijk, ik geïnspireerd wordt door wat anderen doen en het dan begint te jeuken om te boarden als ik ski en te skiën als ik board. Dan kijk ik er weer uit naar om de volgende dag de ander te pakken.

Voor het werken aan techniek is 1 dag inderdaad wat kort. Ik merk zelf dat een 3e dag op rij met hetzelfde ook prima werkt. Daarnaast geeft het afwisselen mij persoonlijk altijd een goede spiegel om te reflecteren op het verschil in houding, vloeiendheid van de beweging, door mijn kniën gaan etc. Na een uitstapje naar skiën kan ik 1 of 2 dagen later daardoor weer goede progressie boeken voor mijn boarden, en vice versa.

*bericht bewerkt door ThomJ op 20 dec 2020 09:17

@Piefke je bent toch degene die weet dat ik pas net begonnen ben. Denk dat je tot nu toe zelfs de helft van m’n ski carrière hebt bijgewoond 🤣
Maar die de extra uren die ik erin zou stoppen, zijn nu even van de baan. Benieuwd wanneer ik die kan hervatten. Zolang ik de snelheid op elk moment onder controle kan houden en op elk moment kan uitwijken waar nodig vind ik het goed genoeg. De schoonheidsprijs voor gecarvde bochten hoeft voor mij niet. Als ik eerder genoemde met geslipte bochten kan doen, vind ik dat prima.
Voorlopig in ieder geval niet skiën en niet boarden. Paragliden kan ik met goed weer voorlopig gelukkig nog wel blijven oefenen op de grond. Dat gevoel wordt ook steeds beter.

Tiny-M op 20 dec 2020 00:04

Ja ik weet. Nu benoem je het al als gecontroleerd de rode piste met geslipte bochten afkomen en dat is makkelijker te bewerkstelligen☃️
Het gaat mij dan ook meer om het feit dat vele denken dat ze als de beste skiën maar in feite maar wat aanklooien. Door jouw eerste post te lezen lijkt het dan of dat je het even in een weekje onder de knie hebt en dat kan voor andere lezers als “gaan wij ook fff doen” overkomen🥶

Je bent wel lekker met skiën bezig idd, nu alleen nog wat minder als een kind van 5 kijken😘

null

⛷😍☃️

LA NORMA😍☃️

@tiny-m hoe ziet de start als je wilt paragliden er normaal gesproken uit? Mijn dochter heeft in les arcs een paar keer een tandem sprong gedaan, maar dat was als start gewoon een stukje off-piste van zo’n 35 graden. Dan moet je gewoon echt wel kunnen skiën zeg maar. Als de start in principe gewoon een reguliere rode piste is, valt het wel mee allemaal qua skiniveau. Het zijn voor wat ik gezien heb, geen afstanden voordat je los bent, klein stukje laten lopen en ze waren van de grond.

Edwin van Riel

@tiny-m hoe ziet de start als je wilt paragliden er normaal gesproken uit? Mijn dochter heeft in les arcs een paar keer een tandem sprong gedaan, maar dat was als start gewoon een stukje off-piste van zo’n 35 graden. Dan moet je gewoon echt wel kunnen skiën zeg maar. Als de start in principe gewoon een reguliere rode piste is, valt het wel mee allemaal qua skiniveau. Het zijn voor wat ik gezien heb, geen afstanden voordat je los bent, klein stukje laten lopen en ze waren van de grond.

evr66 op 20 dec 2020 09:49

Ik zou me meer druk maken over het landen dan over het opstijgen. @Tiny-M vertel en verlos ons van het ongewisse☃️☃️

LA NORMA😍☃️

Gek genoeg overkomt het me best vaak dat ik als ik op de piste ben en in de lift om me heen kijk, ik geïnspireerd wordt door wat anderen doen en het dan begint te jeuken om te boarden als ik ski en te skiën als ik board. Dan kijk ik er weer uit naar om de volgende dag de ander te pakken.

ThomJ op 20 dec 2020 09:17

Wat jij omschrijft is de wintersportverslaving die sommigen hebben. Het skiën/boarden zo mooi vinden dat je eigenlijk niet wil stoppen :-)

Peter Pos

Dat landen viel wel mee, mooi vlak stukkie in het dal opzoeken en voorwaartse snelheid was bijna nihil. Lijkt me niet dat je op een stevige rode piste gaat landen 😂😂

Edwin van Riel

Dat landen viel wel mee, mooi vlak stukkie in het dal opzoeken en voorwaartse snelheid was bijna nihil. Lijkt me niet dat je op een stevige rode piste gaat landen 😂😂

evr66 op 20 dec 2020 10:12

Dan is het opstijgen ook een makkie. Parachute wegleggen, ski’s aanklikken, paar meter glijden en vliegen maar…
Al is het zwarter dan zwart dan heb je nog geen probleem.
We wachten beter fff op het deskundige oog van @Tiny-M

LA NORMA😍☃️

@evr66 het verschilt erg per startplaats.
Bijvoorbeeld Sölden en ook Westendorf (maar nog veel meer) hebben mooie gewalste startplekken. Dat is qua glijden goed te doen. Kun je in de winter ook gewoon zonder ski’s starten.
Maar er zijn inderdaad ook startplaatsen die niet geprepareerd. Dan is dat een extra complicatie. Die steilheid is dan juist weer een voordeel om makkelijker weg te starten. Hoewel als het te steil wordt, dan wordt de start een do or die 😉 Overigens zijn tandempiloten zo handig in het starten dat ze iedere spartelende aardappel veilig van de berg weten mee te nemen…

Het lastige is te kunnen corrigeren als je scherm scheef opkomt (doordat de wind niet helemaal recht op de start staat bijvoorbeeld). Corrigeren met ski’s is dan lastiger omdat je door je scherm ook in de backseat wordt getrokken. Dus daarom vraagt een start toch best wat skivaardigheid.
Landen is vaak minder moeilijk, gewoon in een rechte lijn aanvliegen (voor de kenners: ik sla uitleg van het landingcircuit even over) en je ski’s zijn een prima landingsgestel. En ook hier: tandempiloten landen soms op plekken die niet officieel landingsterrein zijn (soms direct naast de lift of zo), zij mogen dat op basis van afspraken met de pistedienst en omdat ze nog op een postzegel kunnen landen. Reguliere piloten landen op een aangewezen landingsterrein.

*bericht bewerkt door Hessel op 20 dec 2020 10:20

Ik zou best s zo’n spartelende aardappel willen zijn 😂

Nou @Hessel , ik heb nog wel filmpjes gezien waar het toch mis ging met spartelende aardappels! Maar denk dat je daar in Europa wat minder bang voor hoeft te zijn.

Startplekken kunnen inderdaad enorm verschillen en zal zeker voorlopig niet de plekken opzoeken waar je niet flink de ruimte hebt om eventueel af te breken. In Samoëns was het bijvoorbeeld een niet zo’n steil stukje eindje naast de piste. Was nog geprepareerd ook.

Het kan trouwens ook met een snowboard, maar dan wordt het corrigeren nog lastiger:
https://facebook.com/story.php?story_fbid=2949697151714842&i…

@hessel die mannen zijn sowieso erg handig, maakt niet veel uit of die zak aardappels nog wat spartelt, zijn op pad voor je de tijd hebt in je broek te … bovendien woog deze zak aardappels toen nog geen 45 kg en was de piloot gewoon een volwassen vent. Zal ook schelen 😂😂

null
null

Edwin van Riel

@evr66 het in je broek doen raad ik af, wordt behoorlijk koud 😂
Leuke foto’s!

En excuus aan @G11ling voor de off topic vliegerpraatjes 😎

*bericht bewerkt door Hessel op 20 dec 2020 13:22

MAGNIFIQUE pica @evr66 van je dochter zo boven het skigebied😍☃️
@Hessel de opbouw ernaartoe is toch prima ON-Topic☃️

Wij hadden graag deze kerst een privé leraar een paar uur geboekt voor ons gezin om weer wat wijzer te worden in de snowboard wereld en heerlijk te genieten van deze nieuwe dimensie aan het buiten zijn in de bergen op de sneeuw. We hadden er allemaal zin in maar het wordt wachten op een volgende mogelijkheid…☃️

LA NORMA😍☃️

@piefje de tweede keer vooral. Eerste keer spannender voor mij dan voor haar 😂😂

Tikkie on-topic, misschien toch dat oude board maar eens afstoffen als sw weer open gaat, gewoon eens proberen op een donker hoekje van piste 1 😉

Edwin van Riel

@piefje de tweede keer vooral. Eerste keer spannender voor mij dan voor haar 😂😂

Tikkie on-topic, misschien toch dat oude board maar eens afstoffen als sw weer open gaat, gewoon eens proberen op een donker hoekje van piste 1 😉

evr66 op 20 dec 2020 14:12

Mocht je die ooit nog eens in snowworld tevoorschijn halen, zou ik hem heel graag eens proberen als het mag. Mooi stukje antiek!
Wil je ook gerust wat tips geven.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 dec 2020 14:14

Plaats een reactie