Zoektocht naar een freeride snowboard

Hi all,

Zoals de titel verraad zou ik graag jullie advies willen over een freeride snowboard. Ik zal beginnen met een toelichting op mijn ervaring en vervolgens mijn dilemma toelichten.

Ik ben 1,84m, 83kg en snowboard nu 6 jaar. Laat begonnen (23 jaar), maar gelijk helemaal verknocht. De afgelopen 4 jaar ga ik 2-3 weken per jaar, heb totaal 2 weken prive les gehad en ben regelmatig te vinden in SnowWorld. De sport ligt me goed en heb het ondertussen aardig onder de knie: Kan zonder problemen elke piste afkomen, switch op blauw en rood, comfortabel op hoge snelheden, wat poeder ervaring rondom de pistes en sinds een jaar bezig met wat freestyle.

Ik heb twee boards:

  • Jones Mountain Twin Ultra: Aangesmeerd in 2016 als eerste board na de huur periode. Achteraf niet de beste aankoop als beginner, maar het was een strenge (en goede) leermeester en heb er nu veel plezier van.
  • Salomon Huck Knife: Gekocht om op dagen met slecht zicht wat meer freestyle georiënteerd bezig te zijn. Helaas weinig nog mee gedaan i.v.m. corona

Het allermooiste van boarden vind ik rijden in de poeder. Het staat op de planning om dit jaar (indien mogelijk) een poederreis te maken en anders het jaar daarop. Mijn doel is om met een paar jaar op het niveau te zijn om het maximale te halen uit een trip naar Japan en Canada. Daar wil ik graag een bijpassend board voor aanschaffen.

Bij het oriënteren kom ik op twee types freeride boards uit:

  1. Surf-georienteerde boards zoals een Jones Mind Expander, Jones Stratos, Bataleon The Surfer, Lib Tech Retro Ripper etc
  2. Carving / big line-georienteerde boards zoals een Rossignol XV, Burton Flight Attendant, Jones Flagship etc

De surf achtige boards lijken mij erg gaaf, maar die hebben wel het risico dat ze in de tas blijven zitten als je pech hebt met een week zonder poeder want op de piste trekt mij dat minder. De carving georiënteerde boards trekken mij het meest, echter vraag ik me af of dat niet teveel gaat overlappen met de Mountain Twin Ultra.

Over bovenstaande zou ik jullie advies zeer op prijs stellen. Gezien mijn huidige boards en de doelstelling om een poederboard te hebben voor een Canada/Japan trip, wat voor type board en welk board zouden jullie aanraden om voor te gaan?

Ik weet dat ik kan testen in SnowWorld (als het weer open is), maar ik hoop vooral van jullie poeder ervaringen met dit type boards te leren.

Alvast veel dank en laat het weten als er aanvullende informatie nodig is om een goed antwoord te geven.

Wat voor lengte heeft je Ultra Twin? Ik zelf gebruik mijn Vimana Vufo 159 voor offpiste (1 week per jaar offpiste-reis afgelopen 3 jaar) en dat werkt prima. Ben zelf 1.78 met 82 kilo, dus board is iets aan de lange kant, maar daarom gaat het zowel op- als offpiste goed :) Als de sneeuw echt diep is, zet ik mijn bindingen iets naar achter. Hoe het board met heupdiepe poeder, geen idee natuurlijk, maar alles tot knie diep gaat ook hiermee prima.

Heb je deze vraag ook op WePowder gesteld, daar zit nog meer kennis over offpiste(materiaal) dan hier :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

Übung macht den meister!!!

De ultra mountain twin kan zeker ook in de poeder, Weet niet hoeveel ervaring je daar zelf al mee hebt met dat board? Zou zelf nog een tijdje daarmee aan de gang gaan een pas later naar een echt poeder board kijken.

Dat gezegd hebbende is mijn ervaring met een surf board erg leuk in de poeder, maar dan vooral echte verse poeder condities. Op de piste of hardere sneeuw zijn ze al snel wat minder, hoewel er natuurlijk nog steeds mee te boarden valt. Ik zie het meer als een nice to have voor erbij.

Hier in huis hebben we een XV, die ook echt lekker carved zowel op poeder als hard & op de piste. Met de grote neus drijft hij heerlijk. Verder nog een k2 simple pleasures (short & wide), dat is voor mij m’n poeder board. Deze komt echter ook prima mee op de piste. Grote brede neus dat prima drijft en een korte achterkant. Voelt langer dan hij is. Op het forum zitten ook een heel aantal fans van de Powfinder, die is in principe ook op zowel de piste als erbuiten goed te boarden. Rene de cameraman staat er ook op, als je de filmpjes op de site bekijkt.

Maarja, zoveel mensen, zoveel meningen.

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

👆 hij kan het weten

Wat voor lengte heeft je Ultra Twin? Ik zelf gebruik mijn Vimana Vufo 159 voor offpiste (1 week per jaar offpiste-reis afgelopen 3 jaar) en dat werkt prima. Ben zelf 1.78 met 82 kilo, dus board is iets aan de lange kant, maar daarom gaat het zowel op- als offpiste goed :) Als de sneeuw echt diep is, zet ik mijn bindingen iets naar achter. Hoe het board met heupdiepe poeder, geen idee natuurlijk, maar alles tot knie diep gaat ook hiermee prima.

Heb je deze vraag ook op WePowder gesteld, daar zit nog meer kennis over offpiste(materiaal) dan hier :)

ronaldkoopmans op 21 dec 2020 07:46

Mijn Ultra Twin is 158w. Daar kom ik inderdaad prima mee uit de voeten in de poeder rondom de pistes, zeker met de stance wat verder naar achter. Goed om te horen dat jij met een soortgelijk board goed vermaakt op een offpiste-reis. De trigger voor mijn zoektocht was enkele afdalingen op de Mind Expander in poeder vorig jaar. Dan voel je wel het verschil tussen een all-rounder als de Ultra Twin en een poeder board. Overweeg je zelf geen poeder board gezien je jaarlijkse trips? Zo ja, welke zou je nemen? Ook uit ervaringen van mede-boarders tijdens de trips?

En dank voor de tip met WePowder. Nog niet aan gedacht, ga ik doen.

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dat is duidelijke taal :). Deze kwam ik inderdaad vaker tegen via WePowder, maar daarbuiten weer vrij weinig. En zou je dan de Aosta of de Split aanraden? En wat maakt dit board voor jou zo goed?

De ultra mountain twin kan zeker ook in de poeder, Weet niet hoeveel ervaring je daar zelf al mee hebt met dat board? Zou zelf nog een tijdje daarmee aan de gang gaan een pas later naar een echt poeder board kijken.

Dat gezegd hebbende is mijn ervaring met een surf board erg leuk in de poeder, maar dan vooral echte verse poeder condities. Op de piste of hardere sneeuw zijn ze al snel wat minder, hoewel er natuurlijk nog steeds mee te boarden valt. Ik zie het meer als een nice to have voor erbij.

Hier in huis hebben we een XV, die ook echt lekker carved zowel op poeder als hard & op de piste. Met de grote neus drijft hij heerlijk. Verder nog een k2 simple pleasures (short & wide), dat is voor mij m’n poeder board. Deze komt echter ook prima mee op de piste. Grote brede neus dat prima drijft en een korte achterkant. Voelt langer dan hij is. Op het forum zitten ook een heel aantal fans van de Powfinder, die is in principe ook op zowel de piste als erbuiten goed te boarden. Rene de cameraman staat er ook op, als je de filmpjes op de site bekijkt.

Maarja, zoveel mensen, zoveel meningen.

Tiny-M op 21 dec 2020 09:24

Thanks voor de heldere uiteenzetting. Naast wat avonturen naast de piste is de meest concrete ervaring die ik heb een aantal prachtige afdelingen met verse poeder vanaf de Piz Val Gronda in Ischgl (met de E5 omhoog en dan dat gebied aan de rechterkant). Dat is ook mijn beeld bij een surf board inderdaad. Dank voor de bevestiging. De K2 Simple Pleasures ziet er ook enorm gaaf uit. Ga ik eens eea over zoeken. Zou je de XV dan meer beschrijven als agressief all-mountain board i.p.v. freeride?

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dit dus! Ik sta ondertussen al sinds seizoen 17/18 op de Signature 157 en wil echt niets anders meer. Zowel op als naast de piste 🙌🏻 In het begin even wennen aan het “missen” van een tail die je bij een traditioneel board wel hebt, maar juist daardoor ben ik 100% zeker beter gaan snowboarden.

*bericht bewerkt door Rene op 21 dec 2020 11:23

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dat is duidelijke taal :). Deze kwam ik inderdaad vaker tegen via WePowder, maar daarbuiten weer vrij weinig. En zou je dan de Aosta of de Split aanraden? En wat maakt dit board voor jou zo goed?

Zazia op 21 dec 2020 10:39

Ik heb enkel ervaring met de Signature. Wat mij juist opviel was dat dit board het verrassend goed doet op de piste. En hoe slechter de piste word hoe lekkerder de Signature aanvoelt. Verwacht geen keiharde racebak zoals en SBX of slalom board maar voor de gemiddelde boarder heeft de Powfinder genoeg in huis om een je niet teleur te stellen. Overigens voldoet de rest van de hierboven genoemde boards daar ook niet aan. 😊

Übung macht den meister!!!

Bijkomend voordeel is dat je een Powfinder kan testen tijdens je vakantie.
Nadeel is wel dat je waarschijnlijk na de vakantie het board niet meer terug wil brengen. 😁😁 https://powfinder.com/pages/test-a-powfinder

Übung macht den meister!!!

Mijn Ultra Twin is 158w. Daar kom ik inderdaad prima mee uit de voeten in de poeder rondom de pistes, zeker met de stance wat verder naar achter. Goed om te horen dat jij met een soortgelijk board goed vermaakt op een offpiste-reis. De trigger voor mijn zoektocht was enkele afdalingen op de Mind Expander in poeder vorig jaar. Dan voel je wel het verschil tussen een all-rounder als de Ultra Twin en een poeder board. Overweeg je zelf geen poeder board gezien je jaarlijkse trips? Zo ja, welke zou je nemen? Ook uit ervaringen van mede-boarders tijdens de trips?

En dank voor de tip met WePowder. Nog niet aan gedacht, ga ik doen.

Zazia op 21 dec 2020 10:39

Als ik zelf iets zou kopen voor de poederdagen, zou het een splitboard zijn :) Ik geloof wel dat je met een echt poederboard nog meer plezier kan hebben in 't terrein, maar alles binnen liftbereik (inclusief hikes) red ik met mijn eigen board prima. Daar komt bij dat snowboards niet het goedkoopste speelgoed zijn, dus voor mij is een ander board voor offpiste niet echt een optie, behalve een splitboard dan :D

Ik ben de afgelopen 3 jaar met dezelfde groep geweest, waarbij iedereen board op een eigen all-mountain board, ook de gids. Dus wat dat betreft geen ervaringen van medeboarders :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Bijkomend voordeel is dat je een Powfinder kan testen tijdens je vakantie.
Nadeel is wel dat je waarschijnlijk na de vakantie het board niet meer terug wil brengen. 😁😁 https://powfinder.com/pages/test-a-powfinder

RFKANGOO op 21 dec 2020 12:21

Snap ook nog steeds niet dat jij hem hebt teruggebracht🥶☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 21 dec 2020 14:37

LA NORMA😍☃️

Bijkomend voordeel is dat je een Powfinder kan testen tijdens je vakantie.
Nadeel is wel dat je waarschijnlijk na de vakantie het board niet meer terug wil brengen. 😁😁 https://powfinder.com/pages/test-a-powfinder

RFKANGOO op 21 dec 2020 12:21

Snap ook nog steeds niet dat jij hem hebt teruggebracht🥶☃️

Piefke op 21 dec 2020 14:36

Ik ook niet. 😊

Übung macht den meister!!!

Heb die Powfinders eens bekeken … ziet er zo raar uit met die inkeping aan de achterkant, dat kan nooit goed zijn 8-)

Tukker(ik)

Heb die Powfinders eens bekeken … ziet er zo raar uit met die inkeping aan de achterkant, dat kan nooit goed zijn 8-)

Tukker op 21 dec 2020 17:13

Precies. Allemaal in de container ermee. Wel fff laten weten wanneer jij ze in de container dumpt🥶☃️

LA NORMA😍☃️

Dank allen voor het meedenken. Zeer gewaardeerd!

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dit dus! Ik sta ondertussen al sinds seizoen 17/18 op de Signature 157 en wil echt niets anders meer. Zowel op als naast de piste 🙌🏻 In het begin even wennen aan het “missen” van een tail die je bij een traditioneel board wel hebt, maar juist daardoor ben ik 100% zeker beter gaan snowboarden.

Rene op 21 dec 2020 11:18

Ha, kijk aan. Ik heb me al vaker afgevraagd op wat voor board jij staat bij het kijken van de filmpjes. De voordelen lijken ondertussen helder. Als je een nadeel ervan zou moeten noemen, wat zou het zijn?

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dat is duidelijke taal :). Deze kwam ik inderdaad vaker tegen via WePowder, maar daarbuiten weer vrij weinig. En zou je dan de Aosta of de Split aanraden? En wat maakt dit board voor jou zo goed?

Zazia op 21 dec 2020 10:39

Ik heb enkel ervaring met de Signature. Wat mij juist opviel was dat dit board het verrassend goed doet op de piste. En hoe slechter de piste word hoe lekkerder de Signature aanvoelt. Verwacht geen keiharde racebak zoals en SBX of slalom board maar voor de gemiddelde boarder heeft de Powfinder genoeg in huis om een je niet teleur te stellen. Overigens voldoet de rest van de hierboven genoemde boards daar ook niet aan. 😊

RFKANGOO op 21 dec 2020 12:14

Daar ben ik inderdaad ook niet naar op zoek, dus dan klinkt dit als een zeer goede optie. Ik ga Powfinder mailen om te kijken of ik er één mee kan nemen om te testen. Bedankt voor de suggestie!

Mijn Ultra Twin is 158w. Daar kom ik inderdaad prima mee uit de voeten in de poeder rondom de pistes, zeker met de stance wat verder naar achter. Goed om te horen dat jij met een soortgelijk board goed vermaakt op een offpiste-reis. De trigger voor mijn zoektocht was enkele afdalingen op de Mind Expander in poeder vorig jaar. Dan voel je wel het verschil tussen een all-rounder als de Ultra Twin en een poeder board. Overweeg je zelf geen poeder board gezien je jaarlijkse trips? Zo ja, welke zou je nemen? Ook uit ervaringen van mede-boarders tijdens de trips?

En dank voor de tip met WePowder. Nog niet aan gedacht, ga ik doen.

Zazia op 21 dec 2020 10:39

Als ik zelf iets zou kopen voor de poederdagen, zou het een splitboard zijn :) Ik geloof wel dat je met een echt poederboard nog meer plezier kan hebben in 't terrein, maar alles binnen liftbereik (inclusief hikes) red ik met mijn eigen board prima. Daar komt bij dat snowboards niet het goedkoopste speelgoed zijn, dus voor mij is een ander board voor offpiste niet echt een optie, behalve een splitboard dan :D

Ik ben de afgelopen 3 jaar met dezelfde groep geweest, waarbij iedereen board op een eigen all-mountain board, ook de gids. Dus wat dat betreft geen ervaringen van medeboarders :)

ronaldkoopmans op 21 dec 2020 12:44

Makes sense, een splitboard zou een echte toevoeging zijn op je huidige board. Bedankt voor het meedenken, Ronald! Dat geeft weer wat perspectief. Vanuit financieel oogpunt ook een totaal overbodige aankoop naast een perfect functionerend board. Wintersport is echter één van die dingen waarbij mij de emotie de overhand heeft over de ratio.

Dank allen voor het meedenken. Zeer gewaardeerd!

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dit dus! Ik sta ondertussen al sinds seizoen 17/18 op de Signature 157 en wil echt niets anders meer. Zowel op als naast de piste 🙌🏻 In het begin even wennen aan het “missen” van een tail die je bij een traditioneel board wel hebt, maar juist daardoor ben ik 100% zeker beter gaan snowboarden.

Rene op 21 dec 2020 11:18

Ha, kijk aan. Ik heb me al vaker afgevraagd op wat voor board jij staat bij het kijken van de filmpjes. De voordelen lijken ondertussen helder. Als je een nadeel ervan zou moeten noemen, wat zou het zijn?

Stop met zoeken en bestel een Powfinder.
Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. https://powfinder.com/?lang=nl

RFKANGOO op 21 dec 2020 09:12

Dat is duidelijke taal :). Deze kwam ik inderdaad vaker tegen via WePowder, maar daarbuiten weer vrij weinig. En zou je dan de Aosta of de Split aanraden? En wat maakt dit board voor jou zo goed?

Zazia op 21 dec 2020 10:39

Ik heb enkel ervaring met de Signature. Wat mij juist opviel was dat dit board het verrassend goed doet op de piste. En hoe slechter de piste word hoe lekkerder de Signature aanvoelt. Verwacht geen keiharde racebak zoals en SBX of slalom board maar voor de gemiddelde boarder heeft de Powfinder genoeg in huis om een je niet teleur te stellen. Overigens voldoet de rest van de hierboven genoemde boards daar ook niet aan. 😊

RFKANGOO op 21 dec 2020 12:14

Daar ben ik inderdaad ook niet naar op zoek, dus dan klinkt dit als een zeer goede optie. Ik ga Powfinder mailen om te kijken of ik er één mee kan nemen om te testen. Bedankt voor de suggestie!

Zazia op 21 dec 2020 17:57

Enige nadeel wat ik ondervond was grip verlies op erg ijzige stukken. Maarja ik denk dat daar de meeste boards “nat” waren gegaan. Nou had ik een testboard mee wat ook al de nodige ervaring had en ik zelf geen tijd meer had om nog een keer extra te slijpen anders had ook dat waarschijnlijk een stuk beter geweest. Laat je hier dus niet te veel door beïnvloeden want hoe vaak sta je nou hele dagen op ijsplaten te boarden. 😉
Wat ook wel een leuk detail is is dat de boards echt overal herkend worden. Of je nou langs een terras loopt, door een winkelstraat, of in de rij bij de gondel. Je hoort echt regelmatig van “hey een Powfinder”. Echt grappig.

Übung macht den meister!!!

Heb die Powfinders eens bekeken … ziet er zo raar uit met die inkeping aan de achterkant, dat kan nooit goed zijn 8-)

Tukker op 21 dec 2020 17:13

Word tijd dat jij weer eens de pow in duikt. 😋😁

Übung macht den meister!!!

Moet hem ook nog steeds eens testen, komend seizoen denk ik maar.

Btw wat betreft dit XV, is echt wel een agressief board, prettig voor open ruimtes. Tussen de bomen minder ideaal. Die van ons is ook 167.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 21 dec 2020 19:35

Ha, kijk aan. Ik heb me al vaker afgevraagd op wat voor board jij staat bij het kijken van de filmpjes. De voordelen lijken ondertussen helder. Als je een nadeel ervan zou moeten noemen, wat zou het zijn?

Zazia op 21 dec 2020 17:57

Ik vind het geen nadeel, maar je moet het board behoorlijk actief rijden. Het missen van de tail zorgt daar deels al voor dat je meer “naar voren duikt”, maar het board is gewoon wel werken. Ik kan me indenken dat je als je maar 1 of 2 weken per jaar gaat, dat je niet zit te wachten op een board waar je zo voor moet werken, maar gewoon chill wil rijden. Maargoed, stop je er in wat ie nodig heeft, dan krijg je er echt veel voor terug :)

*bericht bewerkt door Rene op 21 dec 2020 22:10

Helder. Dank voor alle info @Rene en RFKANGOO. Ik ga contact opnemen met Powfinder en nog eens het net ophalen bij WePowder. Als alles meezit ga ik eind januari, dus dan zal ik mijn bevindingen delen.

Moet hem ook nog steeds eens testen, komend seizoen denk ik maar.

Btw wat betreft dit XV, is echt wel een agressief board, prettig voor open ruimtes. Tussen de bomen minder ideaal. Die van ons is ook 167.

Tiny-M op 21 dec 2020 19:34

Haha. Non de dju. Dat is een aardig slagschip. Kan me voorstellen dat die het niet heel lekker doet tussen de bomen.

Ach, op een board van 195 ben ik ook beneden gekomen 😁
De kortste XV is 159, de langste 174. Hij voelt wel wat korter aan, maar zeker niet heel kort.

Lengte is ook maar een getal. Dat board van 195 waar @Tiny-M het over heeft, heeft bijvoorbeeld minder effective kantenlengte dan mijn 163 en 165 boards.
Sowieso kun je boards met rocker vaak iets langer rijden dan zonder rocker. Een board met rocker voelt altijd korter aan dan dat het is. Waarop ik dan zeg “neem gewoon een korter board zonder rocker” Zeker op de piste. Rocker is gewoon een hip woord voor grotere neus, wat wel weer erg lekker is in de poeder.

Übung macht den meister!!!

Ik vind het geen nadeel, maar je moet het board behoorlijk actief rijden. Het missen van de tail zorgt daar deels al voor dat je meer “naar voren duikt”, maar het board is gewoon wel werken. Ik kan me indenken dat je als je maar 1 of 2 weken per jaar gaat, dat je niet zit te wachten op een board waar je zo voor moet werken, maar gewoon chill wil rijden. Maargoed, stop je er in wat ie nodig heeft, dan krijg je er echt veel voor terug :)

Rene op 21 dec 2020 22:09

Wat een verschil in beleving kan er zijn bij verschillende typen riders.😊 Ik vond het juist een vrij makkelijk te boarden snowboard waarop ik juist helemaal niet zo hard hoefde te werken. Heerlijk in de slush en op buckelpistes. Ik had overigens de Signature 164 mee.

Übung macht den meister!!!

Maar bij waar jij doorgaans op staat, kost bijna elk ander board minder moeite.
Ik merk dat een breder board op de piste wel degelijk meer werken is voor mij. Eenmaal in de poeder en slush is het dan weer bijna zonder moeite.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 22 dec 2020 12:33

Plaats een reactie