Buckelpiste gevaarlijk?

@Ninonormaal bestempelde buckelpiste als zeer gevaarlijk. Ik was het daar niet mee eens.
Werd nogal off topic, dus ik dacht eens een nieuw topic te maken.

@Ninonormaal, zei iets van: “er zijn tig filmpjes van mensen die op buckelpistes ernstig ten val komen”
Maar ja, je kunt ook vast filmpjes vinden van mensen die op de stoep onderuit gaan.

Maar toen ik eens zocht, viel het mij op dat ik eigenlijk geen eens filmpjes kon vinden daar van!
Zelfs filmpjes van mensen met bescheiden vaardigheden, lieten geen grote crashes zien. Zelfs met de zoek term “crash” er in kwam er weinig.
Taos, berucht om zijn steile, hoge moguls. Zoekterm: Taos+Moguls+Crash. Geen enkele film van een normale skier (dus niet een
mogul wedstrijd) die hard crasht.
Mary Jane (nog een mogul Mekka: “No Pain No Jane”) + mogul + crash, weer niks.
Tortin +mogul + crash: 1 resultaat, uit de jaren 90!

Natuurlijk kun je het vast wel ergens vinden, maar als het echt zo veel voorkwam, dan zou ik rijen filmpjes verwachten.

Ik denk dat het dus wel heel erg meevalt.

Ik breng het meerendeel van mijn ski-gebied-tijd op buckelpistes door en daar zie ik weinig engs, in tegenstelling tot de geprepareerde pistes en de steile couloirs, klif drops, etc.

Ik ken ook een steile, ijzige piste hier in de regio, die is toch wel veel enger dan een buckelpiste van dezelfde steilheid. In de buckels kun je altijd stoppen, maar als het steil glad en ijzig is, blijf je soms gewoon zijwaarts naar beneden schuiven(zelfs terwijl je nog op ski’s staat).

Wat zijn de ervaringen van anderen daar mee?

*bericht bewerkt door Slim op 24 dec 2020 18:32

Buckelpistes zijn vooral lastig voor wat minder getalenteerde skiërs als ik. Ik vind het altijd vreselijk als ik op zo’n piste terechtkom. Meestal gaat het dan stapvoets, dus echt vallen overkomt me niet.
Gevaarlijk is het niet, maar als je er niet goed mee om kan gaan, dan zijn het vervelende pistes.

Peter Pos

Gevaarlijk…tsja een ongeluk zit in een klein hoekje. Zo heb ik eens uit de lift gekeken naar een groepje bekenden op een zwarte buckelpiste. 1 jongen viel daarbij achterover op een ijsbuckel en bleek later zijn ruggewervel gebroken te hebben. Ik persoonlijk vond dat die jongen daar niks te zoeken had gezien zijn skiniveau.🤷‍♀️

Op buckels zie ik wel meer mensen ‘liggen’ en ik vind het ook moeilijker skiën. Niks mooiers dan aan het einde van een dag in maart mensen massaal een papperige hopen dal afdeling zien nemen. Wat een helling vol ellende :)
Maar omdat mensen al wat angstig zijn, gaat het allemaal op beperkte snelheid.

https://www.google.fr/amp/s/amp.20min.ch/fr/story/une-vaudoi…

Sorry voor de amp-link, lukte even niet op mobiel. Le Mur Suisse + crash levert aardig wat resultaten op. En dus iemand overleden op die piste…

Ik ben anders een keer een halve piste naar beneden gestuiterd. Ik was blij dat mijn Camelbak als een soort airbag fungeerde die een paar gemene klappen opving. Ik kwam toen vol op mijn rug op een buckel terecht. Ik was er toen van overtuigd dat de Camelbak dat niet had overleefd, maar hij was nog helemaal intact. +1 voor de Camelbak.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 dec 2020 18:54

Ze zijn zo spannend dat niemand durft te filmen tijdens het afdalen op de buckelpiste. Opperste concentratie nodig!

Ligt nogal genuanceerd natuurlijk. Voor iemand die niet zo vaardig is kan het inderdaad gevaarlijk zijn, en tegelijk heeft diegene er dan niets te zoeken. Als je wat vaardiger bent en je weet wat je moet doen is het erg leuk vind ik. Goed vooruit kijken, goed timen, de ene buckel is de andere niet. Je wordt er erg handig van. Leuke oefening. Helpt uiteraard ook om een kapot geskiede dalafdaling goed naar beneden te komen :)

Op buckels zie ik wel meer mensen ‘liggen’ en ik vind het ook moeilijker skiën. Niks mooiers dan aan het einde van een dag in maart mensen massaal een papperige hopen dal afdeling zien nemen. Wat een helling vol ellende :)
Maar omdat mensen al wat angstig zijn, gaat het allemaal op beperkte snelheid.

HarryP op 24 dec 2020 18:48

Juist omdat ze angstig zijn en niet weten wat ze moeten doen gaan ze onderuit. Angst, verkramping, vol achterop staan, weg controle. Het is wat het is… :)

Gevaarlijk zou ik ze niet noemen.
Maar ik houd er ook niet van. Af en toe een keertje zijn ze wel leuk. Maar ze zijn vaak aritmisch met hier en daar nog een menselijk obstakel.
Een mooie ritmische lijn skiën is dan lastig.
Wel leuk is (als er de ruimte voor is) af en toe een buckel overslaan en dan achter de volgende landen en weer verder. Dat zijn vaak de wat lagere ritmische buckels op rode pistes. De manshoge bulten op ongeprepareerd zwart heeft weinig meer met buckelskiën te maken en meer met ski-alpinisme. Vertraagt het tempo en is saai (niet het alpinisme, maar die manier van afdalen wel).

Wat is gevaarlijk. Over het algemeen gaat het overgrote deel heel langzaam hobbeltje voor hobbeltje naar beneden. Door de lage snelheid gebeuren er weinig ernstige ongelukken. Over het algemeen zijn buckels ook redelijk zacht, tenzij je een echte zwarte ongeprepareerde piste hebt. De maartse dalafdaling is altijd puur genieten, veel mensen midden op de piste zien klungelen en dan lekker op m’n boord over de buitenste 2 meter piste naar beneden knallen door de dikke laag zachte, losgeskiede sneeuw.

Born to Ride

tsja, gevaarlijk. Wat is niet gevaarlijk; skiën, downhill mountainbiken, dakgoten schoonmaken, gewoon fietsen (helm op…). On topic, in mijn allereerste skivakantie in LesArcs op de 5e dag de zwarte buckelpiste van de Aguille Rouche afgegaan. Deze ervaring nooit vergeten. Eerst durven, dan de techniek.

Doet mij dan gelijk weer denken aan de dalafdaling in Dienten ;-)
Tip: onderaan is een barretje met heerlijk loungeterras. Ga daar zitten en je hebt geen TV meer nodig.

Die piste in Dienten is toch geen buckelpiste? Laatste stukje is wel smal, steil, ijzig en druk.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 24 dec 2020 22:44

Die piste in Dienten is toch geen buckelpiste? Laatste stukje is wel smal, steil, ijzig en druk.

Martin7182 op 24 dec 2020 22:43

Hij is natuurlijk niet het hele seizoen ijzig hé… Smal, steil en druk wel. Tel daar een invallend zonnetje en hogere temperaturen bij op en dan krijg je…

I can stick uphill ice, on my saucer...

…geen buckels iig. Het is alleen de laatste 25 meter.

Ik zoek ze niet op, met de zitski heb ik daar niets te zoeken

@niekniek dat snap ik, maar zijn ze op een zit ski een klein beetje te doen? Heb echt geen idee eigenlijk 😉

Edwin van Riel

@evr66 ik zou het eigenlijk niet weten.
Een paar jaar geleden wel over een knollen veld naar beneden geskied in Wärth aan het eind van de dag, maar ik hoefde niets te doen. Mijn leraar heeft mijn toen naar beneden geskied.
Gewoon in 1 streep naar beneden zonder pauzes. Halverwege stonden er Nederlanders uit te rusten. 2de dag weer, toen heb ik ze vriendelijk begroet tijdens het skiën. Die mannen waren helemaal verbaasd 😁 en kwamen beneden eerst informeren bij mijn leraar hoe hij dat allemaal deed. Wel vreselijk veel gelachen met die mannen

Wordt er verschil gemaakt in de discussie tussen een overvolle drukke piste die aan het einde van de dag is omgetoverd tot een piste vol sneeuwhopen en een strak aangelegde wedstrijdbuckelpiste?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik blijf deze altijd leuk vinden. Tunnel piste in alpe d hues. Veel gemaakte fout om over de riggel helemaal naar de skiers rechterkant te traveseren en daar af te dalen .


Beter is om meteen waar te netje ophoud af te dalen of op de eerste riggel zelfs om het netje door te kruipen… scheelt ook het wachten daar als het druk is met mensen die staan te dubben of het toch niet beter is om terug te gaan. Ik vond dit altijd mega veel fun, was nog in de tijd dat ik enkel op snowboard stond. Meestal draaide we dan skiers links af via de off pisteroute terug naar de lift. Stuk rustiger ook.

Eigenlijk zijn buckelpistes super leuk en interessant op het moment als je gaat begrijpen hoe het werkt. Je kunt er ook gewoon les in krijgen. Het is niet iets wat je helemaal zelf hoeft uit te vinden. Het is ook niet zo dat je gelijk de bulten in moet met deze trainingen.

Een goede trainer (skileraar) zal het zo opbouwen dat je eerst de verschillende technieken mag oefenen en toepassen op de piste voordat je er mee in de babybulten aan de slag gaat.

Je zal zien hoeveel plezier het kan geven op het moment dat ze langzaam aan je vriendjes worden i.p.v. je vijanden.

Als je een keer in Les 4 Vallées bent en je wil les in de bulten, dan laat het me weten. Hoe geef ik buckeltrainingen in November op de Stubaiergletsjer.

Maar gegarandeerd dat er ook leraren zijn in je directe vakantie omgeving die hier erg goed in zijn. Sorry dat ik het zeg, maar een Staatliches leraar of iets dergelijks zijn meestal de genen die het zelf goed kunnen en ook goed weten te brengen in een mooie methodische opbouw.

Ik zeg doen! www.sanderkan.nl
Sander Kan

Never ski faster than your guardian angel can fly!

*bericht bewerkt door SanderKan op 25 dec 2020 12:45

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Wij kunnen 'm niet zien Sander… je video is “Privat”.
Tim D geeft ook erg leuke buckeltraining trouwens in Kaprun. Desondanks kom ik graag een keer bij je trainen :)

Buckelpiste gevaarlijk.
Nee maar je moet het wel kunnen.
Autorijden gevaarlijk.
Nee maar je moet wel een rijbewijs hebben.
Duiken gevaarlijk.
Nee maar je moet wel een duikbrevet hebben.
Vliegen gevaarlijk.
Nee maar je moet wel een vliegbrevet hebben.

Buckelpiste gevaarlijk.
Nee maar je moet het wel kunnen.
Autorijden gevaarlijk.
Nee maar je moet wel een rijbewijs hebben.
Duiken gevaarlijk.
Nee maar je moet wel een duikbrevet hebben.
Vliegen gevaarlijk.
Nee maar je moet wel een vliegbrevet hebben.

Hooykaas op 25 dec 2020 14:03

Wat een kletspraat. Alsof iedereen met een rijbewijs zonder gevaar rond rijdt. En zo geldt het voor de rest ook natuurlijk.

Übung macht den meister!!!

PS
Buckelpiste moet je elke dag doen.
Anders wordt het helaas niets 🙁

Ik blijf daar, gezien mijn niveau (beginner/licht gevorderd), liever weg. Het kan gevaarlijk zijn als je er geen ervaring mee hebt. Waarschijnlijk is het daarom dat er weinig filmpjes zijn met zware valpartijen. De mensen op die pistes hebben wel de nodige kennis.

Eigenlijk zijn buckelpistes super leuk en interessant op het moment als je gaat begrijpen hoe het werkt. Je kunt er ook gewoon les in krijgen. Het is niet iets wat je helemaal zelf hoeft uit te vinden. Het is ook niet zo dat je gelijk de bulten in moet met deze trainingen.

Een goede trainer (skileraar) zal het zo opbouwen dat je eerst de verschillende technieken mag oefenen en toepassen op de piste voordat je er mee in de babybulten aan de slag gaat.

Je zal zien hoeveel plezier het kan geven op het moment dat ze langzaam aan je vriendjes worden i.p.v. je vijanden.

Als je een keer in Les 4 Vallées bent en je wil les in de bulten, dan laat het me weten. Hoe geef ik buckeltrainingen in November op de Stubaiergletsjer.

Maar gegarandeerd dat er ook leraren zijn in je directe vakantie omgeving die hier erg goed in zijn. Sorry dat ik het zeg, maar een Staatliches leraar of iets dergelijks zijn meestal de genen die het zelf goed kunnen en ook goed weten te brengen in een mooie methodische opbouw.

Ik zeg doen! www.sanderkan.nl
Sander Kan

SanderKan op 25 dec 2020 12:28

Absolute aanrader voor iedereen, beetje oefenen met @sanderkan ! Jammer dat we van die keer geen filmpje hebben Sander, achteraf kunnen we er gelukkig om lachen ;)

Edwin van Riel

Kletspraat?
Een vredig Kerstfeest 👍
Je moet me niet afrekenen met jou kennis tekort 😄 @RFKANGOO

Uiteindelijk stop je vanzelf maar zoals je zelf zegt, onvindbaar die filmpjes.

Jullie krijgen allemaal de hartelijke kerstgroetjes van Ninormaal ;-)
Die heeft als kerstkadootje een BAN gekregen omdat hij altijd zo scherp, on-point en direct is met onderbouwde feitjes.

We Bückelen!

*bericht bewerkt door Gourmetpannetje op 25 dec 2020 14:51

Plaats een reactie