Gletsjer Pasen

Vorig seizoen voor de 2de keer na 12 jaar weer op de latten gestaan en ik ben weer helemaal om. Wij hebben een boeking voor de voorjaarsvakantie, maar zien de kans toch wel erg klein dat dit door gaat.
Het dilemma laten we het def voorbij gaan of proberen we nog een gok te wagen op een week met Pasen. Het voelt ook allemaal erg dubbel enerzijds waar ben je in deze tijd mee bezig anderzijds misschien zijn er over drie maanden weer heel veel mogelijkheden.
Nu mijn vraag welke gletsjer/ gebied raden jullie aan deze periode? Ik heb niet veel kennis, maar kan ik in die periode op een gletsjer ook pap sneeuw verwachten in de loop van de dag, wij zijn echt nog beginnende skiërs qua niveau.

Een gletsjer is absoluut niet noodzakelijk in de paasvakantie. Sterker nog, ik zou het eerder afraden. De meeste toeristen kiezen voor de ‘zekerheid’ een skigebied incluis gletsjer, wat tot bijkomende drukte zal leiden in deze gebieden.

Overweeg de volgende factoren voor een skigebied in de paasvakantie:

  • Controleer de openingsdata van het skigebied. Sommige skigebieden sluiten voortijdig.
  • Hou de sneeuwhoogtes in de gaten. Regio’s waar het meer sneeuwde in de huidige winter hebben een streepje voor. Uiteraard is dit moeilijker wanneer je niet last-minute kan boeken.
  • De hoogte en de regio van het skigebied.
  • De sneeuwzekerheid van een skigebied (noordhellingen, kunstsneeuwproductie, microklimaat,…)

Een aantal skigebieden staan bekend om hun sneeuwzekerheid en trekken daardoor nog steeds veel toeristen tijdens de paasvakantie. Het prijsniveau daalt ook niet in deze periode. Denk hierbij aan skigebieden zoals Ischgl, Sölden, Val Thorens (onderdeel van Les Trois Vallées), Espace Killy en de meeste gletsjerskigebieden.

Twee persoonlijke tips zouden bestaan uit Sankt Moritz en het Val d’Anniviers. Het betreft twee skiregio’s met hoger gelegen skigebieden die gedeeltelijk uit noordhellingen bestaan. Behoorlijk rustig tijdens de (eerste week van de) paasvakantie, een degelijke sneeuwkwaliteit en een verhoogde kans op zon. Het nadeel is dat deze skigebieden gelegen zijn in Zwitserland en dus duurdere prijzen hanteren voor accommodaties en levensmiddelen.

Heb je de mogelijkheid om last-minute een beslissing te maken, raad ik aan de sneeuwcondities in lager gelegen Oostenrijkse en Franse skigebieden te monitoren en op basis van ongewone sneeuwhoogtes of geopende liften/pistes een keuze te maken. In voorkomend geval denk ik hier aan Kitzbühel en Megève.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 29 dec 2020 21:44

Het enige wat ik nog zou toevoegen aan het
lijstje, behalve de noordhellingen en hoog gelegen, is een gebied waar je liften hebt waarmee je “hoog kunt blijven”. Waarmee je de dus, vanaf halverwege de berg alweer omhoog naar de top kunt, in plaats van iedere keer weer naar het laag gelegen deel te moeten skien.

stubaigletsjer is zeer leuke bestemming voor in het voorjaar. brede niet te moeilijke pistes. genoeg variatie en sneeuwzeker.

Het is inderdaad zoals Mathijs! al zegt: je hoeft echt niet naar een gletsjer met Pasen, er is veel meer keus. Pistes boven de 1500 zijn dan best sneeuwzeker en boven ca 2000 meter bereiken ze rond die periode de hoogste sneeuwhoogtes van het seizoen.

Bedankt voor de reacties!
Als de mogelijkheid om te skiën zich toch nog voordoet dit seizoen willen wij naar Oostenrijk en kunnen alleen weg op 1/4. Ik heb wel het idee na twee weken weer zoeken dat de prijzen al stijgen. Begrijpelijk, meer mensen zullen proberen op te rekken naar later in het seizoen. Het is wel aardig zoeken in gebieden, plaatsen. Vorig jaar zijn wij op kitzsteinhorn geweest. Ik ben nooit zo van een tweede keer naar hetzelfde, vooral als er nog zoveel te zien is. We zoeken nog even door en wachten ook nog maar even de persconferentie af.

Omdat er inmiddels helemaal geen hoop meer is om op korte termijn nog te kunnen gaan Skieen in Oostenrijk. Zat ik te denken om als de mogelijkheid zich voor doet al wordt dit april mei juni evt naar de Hintertux gletsjer te gaan Skieen. Wij hebben een vast adres in Zell am Ziller nu is mijn vraag kan iemand mij vertellen of ik om de gletsjer te bereiken over een hoge bergpas moet rijden en of er nog dingen zijn waar we rekening mee moeten houden bij gletsjer Skieen. Er gaat iemand mee die nog maar 2 jr skiet is dit wel wat voor hem

JMW

Omdat er inmiddels helemaal geen hoop meer is om op korte termijn nog te kunnen gaan Skieen in Oostenrijk. Zat ik te denken om als de mogelijkheid zich voor doet al wordt dit april mei juni evt naar de Hintertux gletsjer te gaan Skieen. Wij hebben een vast adres in Zell am Ziller nu is mijn vraag kan iemand mij vertellen of ik om de gletsjer te bereiken over een hoge bergpas moet rijden en of er nog dingen zijn waar we rekening mee moeten houden bij gletsjer Skieen. Er gaat iemand mee die nog maar 2 jr skiet is dit wel wat voor hem

Joet op 13 jan 2021 20:18

Nee, geen bergpas. En ja, het gletsjer skigebied is pittig.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Weg omhoog kent een paar aardige bochten maar is niet zwaar. Vanaf Zell am Ziller is het wel nog best een eindje rijden omhoog.

Zoals Shane zegt zijn er zeker wat pittige pistes, maar er lopen toch ook redelijk vlakke blauwe pistes tussendoor?

*bericht bewerkt door ThomJ op 13 jan 2021 20:56

Weg omhoog kent een paar aardige bochten maar is niet zwaar. Vanaf Zell am Ziller is het wel nog best een eindje rijden omhoog.

Zoals Shane zegt zijn er zeker wat pittige pistes, maar er lopen toch ook redelijk vlakke blauwe pistes tussendoor?

ThomJ op 13 jan 2021 20:56

Pittig is natuurlijk relatief, gaat er niet om dat er alleen maar diepzwart is, maar hoe het zich verhoudt tot andere gebieden. Blauw op de Gefrorene Wand is toch wel steiler blauw dan in Zell of andere lagere gebieden (vertekent misschien door de breedte en rechte lijn van de pistes), bovendien moet je daar eerst komen over vaak windgeteisterd rood of zwart en tenslotte zijn de condities in mei en juni (soms heel goed, maar) vaak een pak uitdagender dan midwinter’s in een lager gelegen gebied.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vanuit Zell iets meer dan een half uurtje rijden en de weg is echt prima te doen. Paar bochtjes, maar zeker geen haarspeldbochten.

Ik vind de blauwe en rode pistes juist vrij eenvoudig daar, zo zie je maar hoe perceptie verschilt. April zou ik me nog niet druk maken om de condities. Juni kun je geluk hebben met verse sneeuw, maar ook pap of regen als het warmer is.

Plaats een reactie