Pension in Oostenrijk

Het kriebelt al een tijdje, maar weet niet goed waar te beginnen.
De droom is om een pension b&b over te nemen.
Dit in een tof en kindvriendelijk skigebied in Oostenrijk. Tirol en Vorarlberg hebben voorkeur. Salzburerlang (ski amande) als andere optie.
Budget ligt tussen 750.000 en 1mio eur.
Maar dus zoals gezegd, geen idee hoe hier aan te beginnen.
Als er hier mensen zijn die de sprong gewaagd hebben en tips and tricks hebben, stuur gerust een dm.
Vooral info over hoe je de zoektocht start en waar je zeker op moet letten, zijn welkom.

Wij hebben in Augustus een appartement gekocht in Zell am See en hebben dit in samenwerking gedaan met Alpreal. Dit zijn Nederlandse makelaars die ook hun vak mogen uitoefenen in Oostenrijk. Zodoende kennen ze ook heel goed de regels en valkuilen.
Wij hebben gemerkt dat Oostenrijk erg ouderwets is als het op de huizenmarkt aankomt. Zo is er niet website als Funda waar je veel panden kan vinden en werken lokale makelaars ook op een hele andere manier. Ook is de kostenstructuur anders dan wij gewend zijn en betaal ongeveer 20% dan de vraagprijs door bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting en de makelaars kosten.
Wil je nog meer tips/informatie, laat het maar weten

Een collega van me heeft ook ooit deze stap gemaakt. Ik ben hem uit het oog verloren, maar ik weet nog dat ze snel de conclusie hebben getrokken dat het moeilijk is om op afstand te regelen. De cultuur is gesloten en er gaat veel face-to-face. Ook gaat het, zeker in kleinere dorpen, er ook wel om wie je kent.

Ik ben benieuwd hoe het met ze gaat. Zij hadden een bepaald layback concept in hun hoofd, maar ik denk dat je bij normale concepten misschien snel onderschat hoe het is om vanaf 25/12 t/m 7/3 aan een stuk door te werken, zeker in het begin als dingen zelf doen nog een noodzakelijke kostendrukkende activiteit is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een collega van me heeft ook ooit deze stap gemaakt. Ik ben hem uit het oog verloren, maar ik weet nog dat ze snel de conclusie hebben getrokken dat het moeilijk is om op afstand te regelen. De cultuur is gesloten en er gaat veel face-to-face. Ook gaat het, zeker in kleinere dorpen, er ook wel om wie je kent.

Ik ben benieuwd hoe het met ze gaat. Zij hadden een bepaald layback concept in hun hoofd, maar ik denk dat je bij normale concepten misschien snel onderschat hoe het is om vanaf 25/12 t/m 7/3 aan een stuk door te werken, zeker in het begin als dingen zelf doen nog een noodzakelijke kostendrukkende activiteit is.

Roy83 op 06 jan 2021 08:22

Het is inderdaad lastig om dit op afstand te doen. Het is niet onmogelijk, maar ze maken het je niet makkelijk. Tevens moet je veel handtekeningen zetten en krijg je te maken met de bank, advocaten voor een koopcontract en notarissen om dit te accorderen.

Wij zijn hiervoor uiteindelijk 3 weken in oostenrijk geweest om huizen te bekijken en later nog 1 week om alles rond te krijgen. Als je hulp helpt van mensen die de regels kennen, dan kan het best soepel verlopen.

Kijk ook eens op www.oostenrijkwonen.com ,dit is een nederlandse makelaar actief in Oostenrijk.

Of via FB "ik zoek een huis in Oostenrijk, deze FB groep is van Daphne Smits en actief als makelaar in Oostenrijk.

Veel succes !

Leuk topic om te volgen! Afgelopen jaar was er ook een topic geopend voor wat vragen om een appartement in Oostenrijk te kopen. Zelf hebben wij ook afgelopen juni een appartement gekocht in Tirol. In het betreffende topic was er ook iemand die net een B&B gekocht had in Karinthië volgens mij.

Hierbij een link naar het topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/524588

Met jouw budget gok ik dat het in Tirol en Vorarlberg toch wel lastig wordt als je direct aan/ bij een skigebied wilt zitten met een aantal kamers. Hoe groot/ aantal verhuur kamers zat je aan te denken?

In Karinthië en in iets mindere mate Salzburgerland is er meer mogelijk, hier heb ik in mijn eigen zoektocht toen veel mooie B&B’s rond die prijsklasse te koop zien staan. In dat andere topic van mij staan een aantal sites genoemd die je zoektocht kunnen helpen.
In je overweging moet je wel meenemen dat Karinthië een ander verdienmodel/herkomst toerist/uitgavepatroon van toeristen heeft en ook uiteraard nog weer een stukje verder van NL is mocht dat nog een overweging zijn.

*bericht bewerkt door Amelm op 06 jan 2021 09:54

Om te zoeken naar een geschikt pand heb je heel veel mogelijkheden. Freeimmo, immowelt, immobilienscout24.at immodirect.at Remax.at immmo.at
En als je op google zoekt naar immobilien oostenrijk kom je er nog veel meer tegen ook Alpreal, http://www.makelaardij-oostenrijk.nl/
https://www.alpreal.nl/secondhomes/nl/huizenvilla-s/559-te-k…

Dienten Die Alte schule

Hej iedereen, bedankt voor al deze reacties en dm’s.
Het is idd een moeilijke zoektocht waar je net op het goede moet vallen.
Door corona is ter plekke gaan natuurlijk wat moeilijker en ik heb wel het idee dat de makelaars hier al op inspelen.
Ik heb me bij een aantal makelaars aangemeld met mijn voorkeuren.
Ik vermoed dat het iets van lange adem zal zijn. Wil ook niet overhaast beslissen, gaat ook over mijn vrouw en kinderen natuurlijk ;)
Maar het is leuk te zien dat jullie al bijna even enthousiast zijn als ik :)

@dJaco, 2 jaar geleden is er een blog geweest op dit forum van een NL gezin die dezelfde ambities hadden als jou en hebben uiteindelijk de stap gemaakt. Wellicht kun je hier wat inspiratie doen of contact met ze opnemen voor advies.
Betreft SportChalet Viehhofen.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/387578

Groeten, Harald

@dJaco

Houd ons op de hoogte aub.
Erg leuk om dit mee te kunnen beleven in deze droevige tijden.
Good luck.💪

Born to run. B.S.

We hebben iets op het oog in Wagrain… prijs is nog ietsje te hoog, maar wie weet…
1.5mio vragen ze. Wil niet meer dan 1.2 geven… mss te ver van elkaar, maar je weet maar nooit…

Wagrain ligt wel heel mooi in het hart van het skigebied. En volgens mij is daar ook wel zomertoerisme.
Zou mooi zijn als jullie eruit gaan komen met de verkopende partij.

Peter Pos

Plaats een reactie