Advies gevraagd - dames slalom ski

Beste Wintersporters,

Wij zijn opzoek naar een fijne slalom ski voor mijn partner en dat blijkt lastiger dan gedacht.
Zoveel testen en verschillende reviews te vinden, maar zonder “echt” te voelen/testen blijft een definitieve keuze voor aankoop lastiger.
Doel is om een slalom ski te vinden voor een gevorderde dames skiër, maar geen expert lat. Het draaien van de korte bochten op de piste geniet de voorkeur. Vorige jaar een oud setje Speedzone 7 gehuurd (oranje ski) en daar gingen de korte bochten erg (te) eenvoudig op.
Zelf neigen we naar bijvoorbeeld een Head Super of Epic Joy, waarbij de Super wat breder lijkt en dus wat breder inzetbaar lijkt te zijn mocht er wat meer sneeuw of pap zijn?

Skiniveau 6, 1,70 en 60kg

Gevonden opties:
-Head Super Joy of de Epic Joy.
-Salomon - S/Max W 8
-Atomic – Redster S9
-Dynastar intense 12 Women

Alle tips welkom! :)
Dennis

De Redster S9 past niet helemaal in het rijtje, die is toch wel 2 niveautjes hoger dan de andere opties die je noemt. M.i. ook te hoog gegrepen voor het doel en wat te eenzijdig voor algemeen gebruik.

De andere 3 zijn eigenlijk allrounde pisteski’s en niet zozeer slalomski’s. Hoewel de Head op papier de kortste radius heeft, is die net zo goed een allrounder. Ik vond die Super Joy wel echt een leuke ski. Het is een heel lichte, beetje springerige ski, die heel makkelijk draait maar echt wel presteert op de kanten. De Dynastar en de Salomon zijn wat dat betreft minder uitgesproken maar beide uitstekende ski’s voor een gevorderde dame. De dynastar is net iets beter in wisselende omstandigheden en de Salomon net iets beter op harde sneeuw. Overigens denk ik dat je met deze ski’s veel beter uit gaat komen dat met een slalomski, die zijn gewoon eenzijdiger. De genoemde opties kunnen allemaal prima in een korte bocht geskied worden.

Wat is het voornaamste doel van de ski: tochten maken, rustig of gezinsvakantie (met persoonlijke voorkeur voor korte bochten) of redelijk sportief skiën.
Vergelijk het met fietsen in de zomer: tegen hartslag 125bpm of tegen 170bpm?
Bij een echte slalomski (waar de Atomic S9 toch bij aanleunt) zal het eerder het sportieve verhaal zijn.
De combinatie slalomski + pap of losse sneeuw is zeker niet ideaal. Dit soort latten is met opzet ontworpen om er alles uit te kunnen halen op harde, strakke pistes (en in optimaal geval zit je dan minimaal ook in een techniektrainingsgroepje).

Wat is erop tegen dat korte bochten erg eenvoudig gaan? Dit wil toch iedereen. Als dit niet gepaard gaat met andere negatieve eigenschappen waarvan je merkbaar last hebt, is er toch niets mis denk ik zo.

Glide on!

Volkl Flair SC of SC Uvo. (Maar een ramp in de pap.)
Rossignol Hero Elite Plus (geen dames ski, wel goed in de pap).
Neigen allebei ook meer naar niveau 7, maar wel allebei makkelijk te skiën.
De genoemde Smax 8W is qua niveau goed, meer middellange bochten dan kort. Maar lopen verbazingwekkend makkelijk door de pap, zelfs op korte (slalomski) lengte.

De Redster S9 past niet helemaal in het rijtje, die is toch wel 2 niveautjes hoger dan de andere opties die je noemt. M.i. ook te hoog gegrepen voor het doel en wat te eenzijdig voor algemeen gebruik.

De andere 3 zijn eigenlijk allrounde pisteski’s en niet zozeer slalomski’s. Hoewel de Head op papier de kortste radius heeft, is die net zo goed een allrounder. Ik vond die Super Joy wel echt een leuke ski. Het is een heel lichte, beetje springerige ski, die heel makkelijk draait maar echt wel presteert op de kanten. De Dynastar en de Salomon zijn wat dat betreft minder uitgesproken maar beide uitstekende ski’s voor een gevorderde dame. De dynastar is net iets beter in wisselende omstandigheden en de Salomon net iets beter op harde sneeuw. Overigens denk ik dat je met deze ski’s veel beter uit gaat komen dat met een slalomski, die zijn gewoon eenzijdiger. De genoemde opties kunnen allemaal prima in een korte bocht geskied worden.

elisabeth101 op 17 jan 2021 18:14

Helemaal eens met Elisabeth101 over de Head Super Joy, zelfde ervaring.

Uiteindelijk gaat het erom wat je wil qua ski ervaring, puur slalommen, dan zou ik nog even wat specifieker zoeken. Wil je meer een lekkere piste ski die vooral korte bochten skiet… dan is veel te krijgen. En staar je niet blind op alleen de ‘dames’ modellen.

Het doel is om een ski te hebben die past bij het niveau en waar veel plezier mee kan worden beleefd in de toekomst.
Daar past een allround ski bij nader inzien inderdaad beter bij dan een sterk uitgesproken ski.
Wij hebben vorig jaar 360km piste afgelegd in onze vakantie, maar vooral veel genoten het steeds beter/scherper leren carven :)

Bedankt voor alle bruikbare tips! Wij gaan een setje Head Super Joy aanschaffen en zullen onze erveringen delen!

Plaats een reactie