Horror in horrorseizoen

https://www.fireworld.at/2021/01/18/tirol-europas-hoechstgel…

Timmelsjoch motormuseumbrand.
Horror in Oetstal. Vorig seizoen nog geweest. Prachtig daar.
Doodzonde dat dit plaatsvindt

*bericht bewerkt door StefVC op 18 jan 2021 13:18

Wat zonde! En het was al een kut seizoen voor de Bahngesellschaft daar. Naast het museum is ook de gondel en toll station voor de pass afgebrand :(

Fotos uit betere tijden:

null
null

Kan iemand die bug fixen dat als fotos van de telefoon geupload worden dat ze gedraaid worden?

Feuerwehr gaat daar hard! Zelfs inzet van 2 sneeuwfrezen van de Timmelsjoch Hochalpenstrasse als bluskanonnen

Heel Heel jammer Was een erg mooi museum en gebouw.Ik hoop dat er nog veel motors gered zijn.Het dalstation is zo te zien nog gespaard gebleven.

bron tirol.orf.at
](https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2021/01/18/816866_bigpicture_284816_d-1610976532030.jpg)

*bericht bewerkt door ruudsan op 18 jan 2021 14:29

Laatste keer dat ik er was nog niet helemaal af.

null

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Poeh, heftig. Zeer mooi restaurant (was het)! Goed eten, heel sfeervol…

Aan die video en foto’s te zien ook niks meer van over. Erg zonde. Beste fik geweest
https://www.tt.com/artikel/30774081/motorradmuseum-in-hochgu…

Not all who wander are lost

Ontzettend jammer… Een prachtige collectie hadden ze. Een landmark voor motorrijders.

It is an amazing world

Vreselijk om te zien die beelden. Wel een heel ontvlambaar gebouw denk ik. Als ik het me goed herinner is daar echt alles van hout.

Echt een pand met veel vuurbelasting. Weinig waterwinningmogelijkheden, grote aanrijtijden; dus weinig slagkracht, en onvoldoende koelend vermogen. Dan weet je dat je als brandweer machteloos bent. Ook binnen brandweer Nederland, kijken wij inzettechnisch en tactisch(dan spreek ik even als brandweerinstructeur) op deze wijze tegenwoordig naar brand.

Verschrikkelijk jammer van het museum en de collectie.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

![(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2021/01/19/354FF2AA-AF9E-41A7-A5F0-8BE1FFD7316D.jpeg)

null
null

Wij mochten de dag voor de opening al naar binnen. Zonde van de brand.
null
null
![]

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 19 jan 2021 07:26

May the ski force be with you !!

Echt een pand met veel vuurbelasting. Weinig waterwinningmogelijkheden, grote aanrijtijden; dus weinig slagkracht, en onvoldoende koelend vermogen. Dan weet je dat je als brandweer machteloos bent. Ook binnen brandweer Nederland, kijken wij inzettechnisch en tactisch(dan spreek ik even als brandweerinstructeur) op deze wijze tegenwoordig naar brand.

Verschrikkelijk jammer van het museum en de collectie.

Gerben1979 op 18 jan 2021 23:41

@gerben1979 wat ik me dan afvraag, wordt in het ontwerp van een pand dit soort externe factoren zoals jij noemt niet meegewogen?

*bericht bewerkt door evr66 op 19 jan 2021 08:03

Edwin van Riel

@evr66 Ik ben niet bekend met de Oostenrijkse eisen, maar in Nederland wordt in bestemmingsplannen wel gekeken naar bluswatervoorzieningen en in het bouwbesluit weer gekeken naar preventieve voorzieningen in een gebouw zelf. Er zullen in de alpenlanden ongetwijfeld vergelijkbare eisen zijn.

Uiteraard heb je in alpenlanden met je bluswatervoorziening veel grotere uitdagingen dan bij ons. Op die hoogte, zoals bij die brand, heb je nauwelijks brandkranen, laat staan voldoende druk om een fatsoenlijke waterstraal te hebben op je slang. Pendelen met tankwagens zou kunnen om wateraanvoer te kunnen garanderen (een speichterteich is seizoensafhankelijk een mooie voorraad), maar afstand vs. tijd in de alpen is al heel anders dan bij ons. M.a w. de brand is sneller, dan dat je zou willen.

Dit zijn frustrerende branden, je wilt blussen maar je wordt beperkt door vele elementen.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Yup, heb er geen verstand van, maar je verhaal is heel logisch natuurlijk. Vandaar dat het mij verbaast, dat daar dan zo kwetsbaar gebouwd is.

De frustraties kan ik me goed indenken, maar ook een gevoel van “hoe kunnen ze dit hier bedenken”. Zet dat spul dan lekker in het dal aan een riviertje of weet ik wat 😉

Edwin van Riel

Plaats een reactie