Beste en leukste skigebieden in Tirol/Salzburgerland voor kinderen?

Beste forumlezers,

Ik ben opzoek naar de beste en meeste favoriete skigebieden/plaatsen voor kinderen. Denk hierbij aan de skischolen die er zijn, het type gebied, de pistes en de kindvriendelijkheid.

Alvast bedankt!

Groetjes Danine!

Galtür is een prima optie voor de kids, een redelijk compact skigebied (+/- 50 km piste) maar wel voldoende afwisseling. Daarbij hebben ze een hele leuke kinderweide, en zijn er ook kinderhotels te vinden die een leuk aanvullend programma hebben naast de skilessen. Ook hebben ze verschillende sectoren met bijhorende thema’s. Zo is er een avonturenland en andere thema’s. Voor de ouders kan je een combi maken met Ischgl (zal geen uitleg nodig hebben neem ik aan) en Galtür. Er zijn skipassen te koop waarbij je in het hele dal kan Skiën, zo kan je zelf bepalen wanneer er waar geskied wordt.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ben op meerdere plaatsen geweest met onze kids. Ik zelf vond:

  • Kaltenbach redelijk bevallen (zat leuke pistes voor de kids, maar de juffen wat minder vrolijk (al geldt dat natuurlijk alleen voor de paar die ik meegemaakt heb…)
  • Ehrwalder Alm was een prima gebied voor de kinderen met een goed georganiseerde skischool (alleen voor de ouders stelt het echt NIETS voor vind ik)
  • Kirchberg viel bij ons tegen. Je begint of onderaan de berg of je moest de dalafdaling doen en die was best pittig voor degenen die net de overstap maakten. Skischool beviel redelijk, al waren niet alle juffen even bedreven in de omgang met kids…

Zonder enige twijfel.
Fiss Ladis al jaren de beste kinder skischool van Oostenrijk.
Valt elk jaar in de prijzen. 👍

Deze vraag komt regelmatig terug op het forum :-). En logisch ook, want een leuke vakantie voor je kinderen bepaalt ook voor een groot deel het succes van je wintersport. Mijn ervaringen:

  • SFL. Beide skischolen zijn fantastisch voor kinderen. Wel - zeker in de schoolvakanties - erg druk zowel met brengen en halen als bij de liften. Wordt volgens mij past echt leuk als je kinderen zelf ook goed kunnen skiën en van rode pistes af kunnen.
  • Kappl. Vonden wij fantastisch. Gemoedelijke skischool met goede leraren en afwisselend kinderland op de berg. Gebied ook voor de gevorderde skiër best afwisselend. Gemoedelijk. Nadeel met echte beginners: nauwelijks accommodatie bij het dalstation, dus of met de bus of met de rode piste naar het dalstation. Drukte valt ook in de topweken erg mee.
  • See. Idem. Dorp heeft wel ander karakter dan Kappl (al is het maar door de grote weg er doorheen). Grote voordeel: veel accommodaties op loopafstand van de gondel. Nog minder druk dan Kappl.
  • Hochzeiger. Als je direct bij de lift zit ideaal, dorpje zelf (Jerzens) ligt een beetje vreemd langs de haarspeldbochten. Skischool allemaal strak georganiseerd. Wel erg druk, zeker bij de gondel 's ochtends.
  • Fulpmes. Leuk dorp, als je hoog zit kun je naar de lift lopen. Skischool chaotisch, veels te klein verzamelpunt bij het middenstation waarna je heeeel lang in de rij moet om verder naar boven te komen.
  • St Johann in Tirol. Vonden wij verrassend leuk, skischool ook goed geregeld allemaal. Skigebied behoorlijk afwisselend, afgelopen jaren flink in geïnvesteerd. Al blijft de gondel uit het dorp wel een knelpunt.
  • Rauris. Wat een drama. Skischool deed niks anders dan met te grote groepen kinderen van telkens dezelfde piste afglijden. Wachttijden van 3 kwartier bij de gondel waren geen uitzondering. Gebied zelf zijn eigenlijk 2 met bospaden verbonden liftketens, saaaai.
  • Grossarl: komt na Kappl en See in onze top 3. Skischool erg professioneel (wel hard werken voor de kinderen). Leuk dorpje, mooi en afwisselend skigebied met Dorfgastein. Hier waren we buiten de schoolvakanties, dus was toen niet druk.

Hoe oud zijn de kinderen waar het over gaat? Hoe goed skiën ze?
Elke dag skiën of een dagje iets anders?

wij zijn altijd graag naar Kleinarl gegaan. Goede skischool. Relatief veel Nederlandse skileraren (al zegt dat zeker niets over de kwaliteit van de lessen, maar onze kinderen hebben dat altijd als prettig ervaren). Skilessen beginnen in het dal. Een paar keer een event in de week. Op woensdagmiddag in het dal, racen op sneeuwscooters e.d. Vrijdag de gebruikelijke wedstrijden. Een overzichtelijk kleiner skigebied. Maar voor diegenen die kilometers willen maken voldoende mogelijkheden (doorskien naar Zauchensee, Flachau, Wagrain etc.). Kleinschaligheid wordt nu misschien wat minder, vanaf dit jaar is er een verbindingslift naar Flachau.

Met kleine kinderen die beginnen met skien vond ik Spieljoch Fugen heel leuk.
Het skigebiedje is maar klein, dus je kunt als ouder makkelijk ook stiekem even kijken van een afstandje. Of zelf gaan skien in Hoch-Fugen, waar je ook kinderen die al redelijk kunnen skien mee naar toe kunt nemen.
Onze kinderen hadden les in het kinderland bij het bergstation.
Er is echter ook een beginnerspiste beneden in het dal. (En kinderhotel Alpina heeft een eigen kinderwei met tapijtlift, dat kun je zien liggen vanaf het dalstation)

Serfaus-Fiss-Ladis is fantastisch voor kinderen, maar in de schoolvakanties wel druk omdat iedereen ophetzelfde punt in de gondel stapt. En het is ook best een duur gebied, dus voor kinderen die voor het eerst op de latten staan zou ik eerder kiezen voor een kleiner gebied.
het eerder genoemde st Johann in Tirol is een leuk gebied, al ben ik daar nooit met kinderen geweest.

Wij waren erg tevreden over Grossarl. Onze oudste zoon heeft daar leren skiën. De skischool (de rode) heeft veel materiaal om de kinderen les te geven en er is een ideale opbouw met pistes (van bij de skischool, naar een vlakke piste in het dorp naar pistes op de berg).

Over Altenmarkt waren we minder tevreden. Er is een leuke funpiste voor kinderen die net de piste opkunnen, maar voor de allerkleinste was er een lopende band en daar hield het bij op. Een stuk beperkter dan we in Grossarl gewend waren. Het lijkt me een beter gebied voor kinderen die iets verder zijn.

  • t Johann in Tirol. Vonden wij verrassend leuk, skischool ook goed geregeld allemaal. Skigebied behoorlijk afwisselend, afgelopen jaren flink in geïnvesteerd. Al blijft de gondel uit het dorp wel een knelpunt. § 77steve op 19 jan 2021 20:52

Ik vind St J ook geweldig, will begin 2022 met mijn dochters gaan (oudste is dan net 5), die dan de eerste meters maakt en de jongste beetje spelen met opa en oma.
Zijn er ook NL skileraren? Wat ik namelijk zo leuk vond de vorige keer in St Johann is dat er weining Nederlanders waren en er bijna alleen maar goede skiers in het gebied waren. Wat een verschil met Saalbach, Kirchberg, Brixen…

Inderdaad zijn Grossarl en bijvoorbeeld Galtür leuke en overzichtelijke skigebieden om met (kleinere) kinderen op vakantie te gaan en om op skiles te gaan. Naast deze twee heb ik ook goede ervaringen met de skilessen in de Zugspitz Arena, en dan met name bij Lermoos en in Berwang. Kleinere overzichtelijke skigebieden met een leuk dorp, fijne wintersportsfeer en belangrijk natuurlijk, een goede skischool.

Ik zag ook SFL voorbij komen en ja, deze skischolen hebben al heel wat prijzen gewonnen en met name Fiss profileert zich als het meest kindvriendelijk skidorp in Oostenrijk. Maar SFL heeft ook een keerzijde, en dat zijn de zeer pittige prijzen voor accommodaties en skipassen, plus vaak lange wachtrijen bij de belangrijkste skiliften.

*bericht bewerkt door SkiZuid op 20 jan 2021 15:47

Plaats een reactie