Sneeuwzeker skigebied in kerstvakantie met alleen maar beginners (volwassenen en kinderen)

Wij willen in de kerstvakantie (eerste week januari 2022) voor het eerst op wintersport met ons gezin. Ons gezin bestaat uit twee veertigers (mijn man en ik) en drie kinderen van 6, 9 en 11 jaar. We hebben allemaal nog nooit geskied en zijn ook niet enorm sportief (we hebben wel al een paar skilessen gehad op een rolbaan in Nederland afgelopen najaar waar we erg van genoten hebben).
Omdat ik merk dat al veel accommodaties volgeboekt zijn, heb ik het idee dat we niet te lang moeten wachten met boeken. We vinden het alleen lastig om iets te kiezen, omdat we geen enkele ervaring hebben met wintersport.

We zoeken een rustig, niet al te groot skigebied (zodat we er met zijn allen goed in kunnen komen), waarbij er goede kans is dat we ook in het dorp sneeuw hebben. Het lijkt ons ook leuk om naast het skien andere winteractiviteiten doen, zoals sleen en wandelen. We hoeven niet in een populaire plaats te zitten, maar een beetje sfeervol dorp is wel fijn. We willen ook gerust een klein stukje rijden om bij de pistes te komen (of is het niet te doen om met de auto naar de piste te gaan??). Uiteraard moet er wel een skischool zijn; omdat de kids al wat ouder zijn, denk ik niet dat we per se een kinderland nodig hebben. We willen de vakantie tot slot graag als gezin beleven, dus niet de hele dag apart van elkaar skiles volgen (we hopen eigenlijk dat we na 2 halve dagen priveles de rest van de week samen kunnen skien, maar geen idee of dat realistisch is??).

Ik had mijn zinnen gezet op Berwang vanwege de sfeer, sneeuwzekerheid en rustige beginnerspistes, maar het blijkt onmogelijk om daar nog een accommodatie te vinden voor de kerstvakantie. De andere dorpen in de Zugspitze Arena spreken mij minder aan, omdat het daar drukker is in de kerstvakantie en minder kans op sneeuw in het dorp.
Ik ben nu aan het kijken naar Leutasch dat naast Seefeld ligt (vanwege de betaalbare accommodaties en veelzijdigheid aan activiteiten), maar ik twijfel of dit dorp sneeuwzeker is en of de piste in dit dorp (Katzenkopf) wel altijd open is in de kerstvakantie. Ik zie ook veel andere gebieden voorbijkomen op internet, maar vind het lastig beslissen. Wie kan mij helpen een keuze te maken?
Andere tips voor ons als beginners zijn ook van harte welkom :)

Königsleiten misschien? Het dorp ligt op 1600m hoogte, dus sneeuwzeker. En er ligt een beginnerspiste midden in het dorp. Ik denk dat een gemiddelde beginner misschien iets meer lessen nodig heeft dan 2 halve dagen om de beginselen te leren.

2 halve dagen skiles is niet realistisch. Je moet rekenen op een week of 4 full-time skiles. Je kunt dit beperken door al in Nederland te beginnen. Zeker de kinderen moeten investeren. Zij hebben er nog levenslang plezier van. Ik zou naar een wat kleiner skigebied gaan. Dan is alles een stuk goedkoper. Koningsleiten is een prachtig skigebied, maar wel redelijk aan de prijs qua accommodatie en passen. Als beginner heb je dit helemaal niet nodig. Ik denk dat het skigebied van Ehrwald wel redelijk is. Kijk ook eens naar: de Steinplatte/Waidring, Lofer, Faschina, Golm, Kreischberg, Diedamskopf, Filzmoos, Turracher Hohe, Spieljoch Fugen, Schlick 2000. Wij hebben Kleinarl altijd erg leuk gevonden. Maar qua passen ook prijzig.

Ehrwald lijkt mij ook een goede optie. In Biberwier is dan de piste bij de zeszitter ideaal voor de eerste oefeningen solo.
In het gebied van Fiss, Serfaus en Ladis is de piste naar Ladis mooi om te oefenen.

Wij waren deze zomer in Latshau bij het kleine skigebiedje Golm (Vorarlberg, dus niet zo ver rijden!). Aangename omgeving en een superappartementje bij heel vriendelijke mensen. https://www.gauahof.at/
Het ligt vlak naast de pistes, maar of het heel sneeuwzeker is, dat weet ik niet…

Ik denk ook dat veel eigenaars van appartementen nog niet bezig zijn met boekingen voor volgende winter. Misschien daarmee dat je niet meteen iets vindt…

Ik zou zoeken naar gebieden tot ongeveer 50km. meer heb je niet nodig.
gebieden als Konigleiten zijn druk en onoverzichtelijk. In dat gebied zou hochkrimml naar mijn idee beter zijn.

en neem in Nederland lekker veel lessen op de rollerbaan; daar leer je goed je techniek en daar heb je echt heel veel aan.

Vent in het Otztal

Super gezellig authentiek dorp en zeker van de sneeuw!! Wel een (zeer klein) gebied, maar voor beginners ideaal. Als je info over de accomodatie wenst laat maar weten
Je zit er ook op het einde van het dal (weg gaat niet verder) dus drukte is eigenlijk onbestaande

Vent in het Otztal

Super gezellig authentiek dorp en zeker van de sneeuw!! Wel een (zeer klein) gebied, maar voor beginners ideaal. Als je info over de accomodatie wenst laat maar weten
Je zit er ook op het einde van het dal (weg gaat niet verder) dus drukte is eigenlijk onbestaande

schaduwfax op 21 jan 2021 10:54

Ik wou net dezelfde plaats aanraden.

  • Rustiger kan niet
  • Dorp op 1900 meter, als hier geen sneeuw ligt, is dat in Oostenrijk nergens het geval
  • Tal van wandelmogelijkheden in een fantastische bergomgeving
  • Oefenweides
  • Goeie beginnerspiste boven Stablein (breed, niet te steil en ontsloten door moderne stoeltjeslift)

Er gaat echt nog wel accommodatie vrijkomen hoor, gewoon in de gaten blijven houden.
Investeer in skilessen, minimaal de eerste 2 jaar (liefst langer). Heb je inderdaad de rest van je leven plezier van en het maakt skiën gewoon veel leuker als je met zelfvertrouwen alle pistes afkan.

Duitse Allgau is ook een optie : Oberstaufen/Steibis gratis skipas bij acco ; Hörnergruppe (Bolsterang e.o. + toegang tot zwemparadijs Sonthofen) eventueel Kleinwalsertal. Skiën kan je daar altijd in december, sneeuw in het dorp is afhankelijk van wat je in de glazen bol ziet.

Fun Lovin' Skier

Galtür

Misschien is de Seiseralm, Ortisei, wel wat voor jullie. Leuk, overzichtelijk skigebiedje met heel veel mogelijkheden voor beginners.
Ortisei is een heel leuk, sfeervol dorpje.

Ook Obertauern is zo gek nog niet. Weliswaar een hoteldorp, maar wel een leuk hoteldorp.

Sonnenkopf in Arlberg. Kleinschalig skigebied en makkelijk aan te rijden, bijna alleen maar snelweg. Vlakbij Sankt Anton dus genoeg accommodaties te vinden en des te verder van st Anton af hoe goedkoper het wordt. Zo kun je ook vergelijken met het grote ski Arlberg of dit in de toekomst wat voor jullie is.

Als eerste zou ik je willen adviseren de wens voor een sneeuwzeker dorp in de kerstvakantie niet te star aan te houden. Aan het absolute begin van het winterseizoen is de kans namelijk altijd aanwezig dat er gewoon nog geen sneeuw is (op lagere hoogtes, maar ook in Berwang) en dan moet je naar de echt hoge en dure skidorpen, terwijl dat eigenlijk niet zo veel toevoegt. Je brengt hele dagen op de berg door in de sneeuw en de sfeer in de dorpen is sowieso al erg leuk.

Mijn persoonlijke favorieten voor beginners met kinderen zijn Lofer en Waidring. Lekker kneuterige sfeer, waar de mensen, naar mijn mening, toch net wat gastvrijer en servicegerichter zijn dan in de Zugspitze Arena. Heel toegankelijke skigebieden met fijne skischolen waar niet alleen maar jonge, nieuwe leraren rondlopen, maar ook velen met flink wat jaar ervaring. In Lofer kom je uiteindelijk altijd weer bij de gondel uit, dus zou je de kinderen na het lessen ook lekker zelf wat rondjes kunnen laten gaan, terwijl jullie als ouders een terrasje pakken en dan zie je ze regelmatig langskomen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor een kindvriendelijk gebied met wat sfeer en een wat hogere ligging was Berwang inderdaad wel mooi geweest. Alternatieven zijn bijvoorbeeld Filzmoos, Gargellen, Ehrwald of Lofer al ligt die laatste wel echt wat lager.

Zelf zou ik qua sfeer, gemakkelijke pistes en bij de meeste accommodaties de enorm kleine afstand van voordeur tot lift voor Filzmoos gaan. Voor een eerste keer zou ik me in ieder geval niet dood staren op het aantal piste kilometers en met name kijken naar gemakkelijke pistes/ sfeervol dorp/ voldoende horeca en wat voor andere activiteiten zijn er naast skiën.

*bericht bewerkt door Amelm op 21 jan 2021 13:42

Gargellen is een leuk en sfeervol dorp. Het is makkelijk aan te rijden en door de ligging en hoogte (+1400m) ook erg sneeuwzeker. Het is met 30km aan piste niet echt groot, maar voor een eerste week als beginners prima. Een dagje naar het nabijgelegen Silvretta Montafon voor extra pistekilometers is makkelijk te doen. Daarnaast is het ook erg makkelijk aan te rijden. Dankzij de vele lange, blauwe pistes is het gewoon erg geschikt voor beginners.

Born to Ride

Er zijn al een aantal mooie opties genoemd, toch nog een kleine aanvulling: Mariapfarr. Wel een stukje rijden naar het skigebied zelf, maar dat is geen bezwaar begrijp ik. Verder is het een rustig en overzichtelijk skigebied op hoogte, waar je ook als beginner overal kunt komen.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Gargellen is een hele goede tip, ook een leuk Landal park daar.

Ook nog niet genoemd, een gebied waar ik zelf heb leren skieen Werfenweng, niet het meest bruisende dorp maar wel super om te leren skieen. Er is laatst een filmpje over gemaakt https://www.wintersport.nl/weblog/08/11/2020/snow-show-s3e5-…

Idd Werfenweng, Filzmoos, Tauplitz. en in Berwang probeer het hier eens https://hausberwang.nl/ Info@berghotel-thelounge.at

Dienten Die Alte schule

Dank jullie wel allemaal voor de nuttige tips; niet alleen over goede bestemmingen maar ook over benodigde lessen en boeken van accommodaties.
Ik heb nav jullie tips toch nog een keer naar Berwang gekeken; nu alleen niet via booking sites gezocht, maar rechtstreeks eigenaren benaderd (mbv google maps appartementen gezocht en toen bellen/mailen maar). En nu blijkt dat er toch nog wat beschikbaar is in de kerstvakantie. Er werd mij gezegd dat dit soort periodes niet op booking.com worden aangeboden, omdat eigenaren die altijd wel zelf volgeboekt krijgen. Voor ervaren skiers misschien bekende info, maar voor mij een eye-opener :)
Dus het wordt Berwang volgende winter; heb er nu al zin in (we gaan er maar vanuit dat corona het dan wel toelaat)!

Iemand al eens naar oberjoch geweest met kleine kinderen tussen kerst en nieuwjaar?

Iemand al eens naar oberjoch geweest met kleine kinderen tussen kerst en nieuwjaar?

klaas op 28 jan 2021 20:48

Niet met kerst en oud/nieuw, wel in de voorjaarsvakantie, 4 jaar achter elkaar. Kinderen waren toen nog klein, een ideaal gebied om het skiën/ snowboarden te leren. Altijd meer dan genoeg sneeuw gehad.
Vanuit Groningen vertrokken we om 05.00 en waren erom 14.00.
We hadden een huis in Bad Oberdorf, leuk klein dorpje, kleine supermarktje en bakker. Om naar Oberjoch te komen is een kleine 10 minuten rijden.
Wij vonden het altijd zeer gemoedelijk.

Iemand al eens naar oberjoch geweest met kleine kinderen tussen kerst en nieuwjaar?

klaas op 28 jan 2021 20:48

Wel geboekt voor die periode, maar uiteindelijk van de vakantie afgezien omdat er geen vlok sneeuw lag in die periode. En het ook niet koud genoeg was om voldoende kunstsneeuw te produceren. Dat is denk ik de verschrikkelijke winter van 5 of 6 jaar geleden geweest. Dus mijn beeld van de sneeuwzekerheid in die periode is niet zo positief. We zijn toen doorgegaan naar See, daar was wel uitstekend te skiën.

Plaats een reactie