Skiën na drievoudige enkelbreuk

Mijn man heeft 11 maanden geleden een trimalleolaire enkelbreuk opgelopen en is nog steeds aan het revalideren. Momenteel zit er nog niet voldoende beweging in zijn enkel om z’n skischoen aan te trekken, en een soort van skihouding aannemen is ook nog lastig omdat hij niet voldoende door z’n knieën kan zakken. We hopen dat zijn enkel nog een stuk beweeglijker wordt nadat de pinnen, schroeven en plaatjes uit zn enkel gehaald zijn. Artsen kunnen niet zeggen of skiën uiteindelijk weer mogelijk gaat zijn, maar wij gaan uit van het positieve, dus hopen dat ie volgend jaar weer op de skies staat.

Weet iemand hoeveel graden je je enkel moet kunnen bewegen om te kunnen skiën? En ik ben ook benieuwd of er speciale (aangepaste) skischoenen bestaan voor iemand die beperkt in staat is om de enkel te bewegen. Kunnen we ons daar vast een beetje op gaan oriënteren…

Is hij in behandeling bij een echte sportdokter?

In België scheelt het enorm wanneer je in behandeling bent bij een chirurg die ook topsporters onder handen neemt of dat je iemand hebt die voornamelijk 70-plussers op tafel krijgt.
Garanties kan waarschijnlijk niemand geven, maar de ene kan wel beter zeggen wat je wel of niet moet doen voor een sneller herstel.

Hetzelfde geld voor kinesitherapie: na mijn ski-knieletsel was ik per ongeluk bij de verkeerde kinesist terecht gekomen (zelfde achternaam, in dezelfde straat in het zelfde dorp) die mij aanraadde om het enkele maanden rustig aan te doen (wat niet overeenkwam met mijn verwachtingen van een kinesist die ook professionele sporters behandelt).
Enkele dagen later lag ik dan wel op de juiste tafel en 1.5 maand (en veel zweten en afzien) later stond ik weer op de latten.

Als ik nu lees dat er voorlopig nog stabilisatie-pinnen inzitten zal het wel eerst nodig zijn dat alles goed samengroeit.
Kijk naar Remco Evenepoel, zelfs bij topsporters kan je niet perfect garanderen hoeveel tijd een breuk exact nodig heeft.

Laat je dus nadien goed omringen, en als je dan samen met je sport-kinesist realistische doelen zet en bereid bent om af te zien kan je waarschijnlijk ver raken.

Glide on!

Bij een trimalleolaire fractuur is ook de malleolus tertius, de achterrand van
de fibula, gebroken. Dit is een gecompliceerde breuk en vaak volgt een artrodese maar dat hoeft niet altijd.

Voor het skiën is een minimale dorsaalflexie van plm 8 graden gewenst (dorsaalflexie is de flexie (buiging) van het enkelgewricht naar boven. Bij de voet is dit dus richting het scheenbeen.)

Wij hebben veel ervaring met dit soort skiërs. Naast de dorsaalflexie is het ook belangrijk rekening te houden met zwellingen rondom de enkel en/of pijnlijke littekens.

Jullie zijn altijd welkom voor een vrijblijvend advies.

Marco-Paul Breijer
Registerpodoloog
MSU Echografist voet&enkel
DutchBootFitter

Date your skis but marry your boots

Mijn man heeft 11 maanden geleden een trimalleolaire enkelbreuk opgelopen en is nog steeds aan het revalideren. Momenteel zit er nog niet voldoende beweging in zijn enkel om z’n skischoen aan te trekken, en een soort van skihouding aannemen is ook nog lastig omdat hij niet voldoende door z’n knieën kan zakken. We hopen dat zijn enkel nog een stuk beweeglijker wordt nadat de pinnen, schroeven en plaatjes uit zn enkel gehaald zijn. Artsen kunnen niet zeggen of skiën uiteindelijk weer mogelijk gaat zijn, maar wij gaan uit van het positieve, dus hopen dat ie volgend jaar weer op de skies staat.

Weet iemand hoeveel graden je je enkel moet kunnen bewegen om te kunnen skiën? En ik ben ook benieuwd of er speciale (aangepaste) skischoenen bestaan voor iemand die beperkt in staat is om de enkel te bewegen. Kunnen we ons daar vast een beetje op gaan oriënteren…

t@sje op 25 jan 2021 22:41

Hallo @t@sje
Ik heb in 2011 mijn enkel op meerdere plaatsen gebroken ,dit is gerepareerd met platen en schroeven,die ook weer verwijderd zijn en kon ik weer skiën Later in 2017 heb ik deze enkel laten vastzetten een enkelatrodese, omdat ik artrose had gekregen mede door het breken.De enkel kan dus helemaal niet meer bewegen.dus 0 graden. Ik heb normale iets aangepaste skischoenen met zooltjes
En ik kan nu niet meer met mijn rechter been in de vorlage maar dit maakt voor mij niet uit ik ski gewoon weer, in principe alle pistes maar heel moeilijke zwarte sla ik over. Het zal niet altijd de schoonheid prijs verdienen maar de lol is niet minder. wens je man beterschap. Hieronder een link waar je misschien nog meer kunt vinden

https://www.wintersport.nl/forum/topic/191146?page=7…

Om nog toe te voegen aan wat @Marco-Paul zei. Die 8 graden is waarschijnlijk gebaseerd op de lean angle van een schoen minus de ramp angle van een schoen. Er zijn schoenen met een forward lean van 13 graden en een ramp angle van 5 graden, waarbij je de enkel dus maar 13-5 = 8 graden hoeft te buigen (bijv. Atomic Hawx)

Je enkels 8 graden buigen is vanwege het bovenstaande wenselijk, maar het is niet nodig om te kunnen skiën. Je kan de forward lean angle aan laten passen of nog makkelijker hakstukjes achterin in je schoen plaatsen waardoor je de enkels minder hoeft te buigen.

Skitechnisch is het verder een mythe dat je scheendruk nodig hebt om goed te kunnen skiën. Begrijp me me niet verkeerd, scheendruk is fijn om te hebben, maar zolang je in balans staat in je schoen is het prima, ongeacht hoe gebogen of gestrekt je knieën en enkels staan. In theorie zou je met je schoenen los net zo goed moeten kunnen skiën als met je schoenen vast. Je zou zelfs met gestrekte enkels (plantair flexie) nog kunnen skiën. Je staat dan
waarschijnlijk in rücklage en het is dus verre van ideaal, maar het kan.

Het enige waar je voor moet oppassen met gestrekte knieën/enkels en beperkte flexie is een verminderd absorptievermogen, waarmee ik het vermogen harde klappen op te vangen bedoel. Maar als je geen gekke dingen doet is er verder niks aan de hand.

Het belangrijkste is dat alles pijnvrij is en je het lichaam niet verder beschadigd. Als dat lukt, zou ik lekker alle ski dogma loslaten. Het plezier wordt er niet minder om. ;)

*bericht bewerkt door Skitechniek op 26 jan 2021 20:46

Wij hebben veel ervaring met dit soort skiërs. Naast de dorsaalflexie is het ook belangrijk rekening te houden met zwellingen rondom de enkel en/of pijnlijke littekens.

Jullie zijn altijd welkom voor een vrijblijvend advies.

Marco-Paul Breijer
Registerpodoloog
MSU Echografist voet&enkel
DutchBootFitter

Marco-Paul op 26 jan 2021 15:20

Goed om te weten! Dankjewel alvast. Kan natuurlijk pas als pinnen, plaatjes en schroeven eruit zijn. Vanwege corona zal het nog wel een tijdje duren voordat ie aan de beurt is voor die ingreep, vrees ik…

@Skitechniek Volledig mee eens!

Date your skis but marry your boots

Precies wat hierboven wordt gezegd, het enige wat van belang is is dat je pijnvrij in een schoen kan en pijnvrij schokken kan opvangen.

Ik kon veel eerder lekker skiën (na een enkel breuk, wel minder heftig maar wel met 5 schroeven en een metalen plaat) dan bijvoorbeeld hardlopen of langlaufen, de stijve schoenen hielpen me juist.

Maar voordat je je zorgen maakt over graden en skischoenen: eerst langs een sportfysio en zorgen dat je man goed revalideert, en daar gaan weken / maanden / jaar? overheen…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie