Ski Advies

Na het lezen van het artikel van Rogier over mooie kortingen op ski’s e.d. ben ik nieuwsgierig geworden en op zoek gegaan naar de perfecte ski voor mij.
Ik ski sinds een aantal jaar op ATOMIC X5 (122/71/105, radius 14m) van 170cm. Op zich een fijne ski, maar ik heb het gevoel dat ik wat controle en stabiliteit mis. Vandaar dat ik twijfel of dit wel de juiste ski voor mij is.
Wat meer info over mij: 38 jaar, 1.84 m, 78 kg. Ik ski sinds mijn 5e ca. 2 keer per jaar. Ik hou van tempo skien en lekker carven, maar op z’n tijd wil ik ook de middellange en korte bochten maken. Altijd op de piste, voornamelijk blauw en rood en soms zwart.

De Atomic X9 WB spreekt mij op zich aan, omdat hij dezelfde breedteverhouding heeft als de X5, maar volgens mij veel stabieler is. Maar is dat wel zo? Andere tips zijn natuurlijk welkom.

Wat zou jullie advies zijn gezien mijn ervaring en wensen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 29 jan 2021 11:48

Ik denk dat de X5 wat te ‘slap’ is voor iemand van jouw lengte, gewicht en skiniveau. Een X9 WB zou zeker een goede optie kunnen zijn, daar kun je wat mij betreft weinig fout mee doen. Maar er zijn mensen op het forum die je beter kunnen adviseren.

Mr. Slow

Neem eens een kijkje op www.gigiski.com
Gijs en Yoeri kunnen je van een zeer gedegen advies voorzien. Dit advies krijg je tegen betaling van € 37,50 om de nogal uit de hand gelopen hobby van Gijs om ski’s uitgebreid te testen (reiskosten) en mensen te adviseren (kost tijd) te kunnen bekostigen. Ik vond zijn advies het in ieder geval dubbel en dwars waard.
De site is nu in het Engels, maar als je daar niet uitkomt, kun je ook een mailtje in het Nederlands sturen naar info@gigiski.com

Uitrusten doen we thuis wel!

Tsja, met een X9WB zit je al snel best goed. Stijver hoeft het denk ik ook niet te worden, anders had je die X5 al tierend weggesmeten. Toch een aanmerkelijk softer product en geen carvemonster.

Naast de X9WB kun je eens kijken naar een allrounder als een K2 iKonic 84Ti of een Rossignol Experience 84. Wel wat breder, en geen korte bochten, maar wel lekker om de hele dag op te skiën. Ook makkelijker te skien onder slechte omstandigheden, en goed genoeg op strakke dagen.
Iets smaller is de Head Supershape eRally. Ook iets meer piste-georiënteerd. Of nog iets meer focus met de Nordica Spitfire Pro.

*bericht bewerkt door Bennie op 29 jan 2021 13:38

Ik denk dat die X9 WB prima kan. Duivesteijn heeft n leuke aanbieding momenteel…

Neem eens een kijkje op www.gigiski.com
Gijs en Yoeri kunnen je van een zeer gedegen advies voorzien. Dit advies krijg je tegen betaling van € 37,50 om de nogal uit de hand gelopen hobby van Gijs om ski’s uitgebreid te testen (reiskosten) en mensen te adviseren (kost tijd) te kunnen bekostigen. Ik vond zijn advies het in ieder geval dubbel en dwars waard.
De site is nu in het Engels, maar als je daar niet uitkomt, kun je ook een mailtje in het Nederlands sturen naar info@gigiski.com

Lotte77 op 29 jan 2021 13:20

Wat een geld voor een advies op afstand 🙈 Ik denk dat je prima geholpen wordt met de adviezen hier 😁

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Het is een natuurlijk ook een kwestie van gunnen @Jeffvdv 👍

Dank je wel voor jullie reacties
Ik ga de Skies die Bennie aangeeft ook bekijken. Ik denk dat ik sowieso iets langere skies neem dan de 170 die ik nu heb.

Veel langer hoeft niet, tenzij je op GSen overgaat @Reedijk3 Een stijvere ski geeft ook al een heel andere sensatie. Anders loop je weer het risico dat je de ski als onwillig/log gaat ervaren. Ik zou zeggen dat 175 wel de max is dan.

Ik meen me toch te herinneren dat je de geadviseerde ski’s (veel) te lang vond, @lotte77?

@Bennie Daar heb je gelijk in, te lang is ook niet goed. Bij die Atomic X9 WB is de keuze tussen 168 of 176. Met mijn 185 lengte neig ik dan toch eerder naar de 176.

Als we specifiek naar die ski kijken, dan kun je met jou gewicht de 176 prima handlen. Echter zul je echt niet door de 168 zakken hoor. Hangt af van hoe kort je wilt carven.

Van alle ski’s die Bennie noemt voelt de X9 WB het kortst aan vind ik. Ik heb zowel 160 als 176 (voor mij lichaamslengte) geskied en de langere lengte kun je nog steeds als een slalomski skien. Gaan gewoon supermakkelijk in een korte bocht. Alle andere ski’s kun je wel wat korter nemen (behalve de Rossi denk ik, die skiet ook kort).

Plaats een reactie