Bucketlist skigebieden

Het lijkt erop dat de kans groot is dat we dit seizoen toch niet of heel beperkt kunnen skiën. Voor mezelf betekent dit dat ik dus eigenlijk vooral aan het kijken ben waar ik dan volgend jaar of jaren dan heen wil. Als ik wat profielen van mensen aanklik, dan zie ik dat ik niet de enige ben met een soort bucketlist :). Ik ben dus wel benieuwd wat jullie lijstjes zijn. Het leukst is denk ik om niet alleen een lijstje te posten, maar ook wat toelichting. Misschien is dit topic ooit geweest, maar ik zag hem zo snel niet staan en misschien is het ook wel weer anders bij sommige mensen :).

Mijn, voorlopige, top 3.

  1. Arosa Lenzerheide https://www.wintersport.nl/skigebieden/lenzerheide
    Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest, en er zijn daar een hoop bestemmingen die mij aanspreken, maar Arosa Lenzerheide staat daar zeker bij (among others). Qua grootte, ligging, verschillende soorten pistes ed lijkt me dit erg mooi en er is best veel betaalbare accommodatie te vinden. Op zich hadden hier ook st Moritz of de Jungfrau Region kunnen staan, net als Val d’Anniviers, maar ik moet kiezen ;).

  2. Tignes https://www.wintersport.nl/skigebieden/espacekilly
    Ook nog nooit in Frankrijk geweest, en ook hier had net zo goed L3V kunnen staan, maar ik zou graag eens in een groot Frans skistation willen skiën. Tignes spreekt me aan vanwege het sportieve karakter, maar de voorkeur boven l3v is arbitrair.

  3. Schladming https://www.wintersport.nl/skigebieden/dachstein
    De backup bestemming van vorig jaar, die ook in het water viel. Mooi, modern, sportief skigebied, waar dagtrips naar bijv Hochkonig ook goed mogelijk zijn (die staat ook hoog op de lijst). Veel mooie en leuke hutten, veel pistekm, goed bereikbaar en niet te Hollands. Perfect dus

  4. Val Gardena https://www.wintersport.nl/skigebieden/valgardena
    Een van de weinige gebieden in de Dolomieten waar ik niet geweest ben, terwijl het erg mooi is. Wat me een beetje tegenhoudt, is dat het hier wel drukker en massaler is dan in de wat minder bekende oorden, maar ik weer zeker dat ik hier nog wel een keer een dag of wat zal skiën.

Nummer 5 laat ik ff open, wellicht word ik geïnspireerd door andere berichten :).

*bericht bewerkt door Roy83 op 14 feb 2021 09:55

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De alpenbucketlist is al zo lang, dat ik het daar maar even bij laat.

  1. Espace Lumiere, Pra Loup - Val d’Allois https://www.wintersport.nl/skigebieden/praloup
    Een groot skigebied in de Franse Zuid-Alpen. Niet al te bekend, en daarom hoog op de lijst.

  2. Davos - Klosters https://www.wintersport.nl/skigebieden/davos_klosters…
    Vooral omdat ik er als kind elke winter door kwam rijden en me afvroeg hoe het er nou zou zijn.

  3. Monte Rosa https://www.wintersport.nl/skigebieden/monterosa
    Het liefst bij goede sneeuwcondities en dan met een gids op pad.

  4. Folgaria - Lavarone https://www.wintersport.nl/skigebieden/folgaria-ski…
    Dit zuidelijk gelegen gemoedelijke skigebied heeft simpelweg een enorme aantrekkingskracht op me. Ik ben heel benieuwd naar de sfeer.

  5. Eigenlijk kan ik nog lang doorgaan hoor. Hier kun je grote bekende gebieden neerzetten waarvan ik wel wil meemaken waar iedereen het nou over heeft. Dat zijn gebieden als Serfaus-Fiss-Ladis, Ischgl-Samnaun, Zermatt-Cervinia, Via Lattea, Serre Chevalier, Arosa Lenzerheide, Jungfrau Region, Le Grand Massif.

Saasfee, zermatt, Passo dello Stelvio

Hoe Hoger Hoe Beter

Watles, Seiser Alm & Minschuns.
Erg bescheiden, I know. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

De meesten van m’n lijstje inmiddels wel gehad, er staat nog wel op:

3 vallées
Val Gardena (wel in de zomer geweest)
Breuil-Cervinia (Zermatt wezen zomer skiën, maar voor de winter staat ie niet heel hoog op m’n lijst)
Ook heb ik er nog een aantal waar ik eens wil, maar voor mij geen must.

Aantal die op m’n lijst stonden en zeker de moeite waard waren zijn tignes, monte rosa en Ischgl. Allemaal buiten hoogseizoen.

1 : Canada of Amerika : Nog niet geweest , lijkt me een unieke ervaring

2 : Zomerski Zermatt

3 : Ischgl of Solden : Apres-ski sfeer eens opsnuiven

1 Zermat
2 Grindelwald
3 Heiligenblut
4 Sölden vanaf de Gaislachalm
5 Annaberg

@Alex0 Vertel eens waarom deze op de bucketlist staat? Ik ben erg benieuwd naar je motivatie. https://www.skiresort.info/ski-resort/annaberg/

Voor mij, graag kleine gebiedjes waar je met een zitski terecht kan
Ik hoef geen gebied van 200 km, zover ben ik nog lang niet met het zitskiën

Voor mij is het

Breuil-Cervinia
Port du soleil
Aspen
Hokkaido
Sella ronda

1 Hokkaido
2 Whistler
3 Grandvalira
4 Livingo

Dat staat hier op de lijst… wij beginnen onderaan volgend seizoen…😏

Het jaar erop gaan we op familie bezoek in Canada…

Afgelopen jaren gelukkig de lijst wat korter morgen maken. Deze gebieden staan er nog op, door verschillende redenen:

  1. Val d’Isere (vanwege de diversiteit, de grootte van het gebied, de ruige omgeving icm redelijk charmant dorp)
  2. Zermatt (de extremiteit in vrijwel alles)
  3. Rusutsu - Japan (in aantal landen geskied, Canada, Zweden etc.)… maar Japan lijkt me een mooie ervaring door een totaal andere cultuur)
  4. Laax (paar jaar geleden in de zomer bezocht, zo benieuwd naar hoe het er in de winter uitziet)
  5. Chamonix (als wintersporter moet je daar ooit geweest zijn)

P.s. Bennie, Pra-loup ooit tijdens mijn studententijd heen geweest. Was toen een van de goedkoopste bestemmingen. Liftverbindingen en snelheid waren toentertijd dramatisch (inmiddels een stuk verbeterd). Maar door de zuidelijke ligging en extreem veel zon aan het einde van het seizoen, wel echt een fantastische ervaring. Omgeving met de lariksbomen, en de zuidelijke sfeer is niet te vergelijken met bijv. de Oostenrijke bestemmingen. En heerlijk rustig toen.

''Powder to the people''

Leuk topic Roy!

Hierbij mijn lijstje, welke ik m.u.v. de laatste allemaal komende winter wil afvinken wanneer ik met mijn vrouw lekker 3 maanden in Oostenrijk ga doorbrengen als extra lange vakantie.

1.) Op nummer 1 niet één individueel gebied maar meer een type gebied: ik ben erg groot voorstander van kleine gezellige skigebieden welke je lekker in 1 dag van voor naar achteren kunt ontdekken. Komende winter wil ik sowieso de volgende gaan aandoen welke me heerlijk gemütlich lijken: Steinplatte, Lofer, St Johann in Tirol, Dachstein-West, Filzmoos, Radstadt, Grosseck-Speiereck, Zauchensee en Grossarl, maar dat zullen er vast meer worden.

2.) Schladming, voor het eerst ooit zal ik hier ski-in ski-out zitten. Lijkt me heerlijk en een erg lekker gebied met afwisseling tussen pittige pistes, leuke verbinding tussen de 4 bergen en veel Horeca (voor mij een zeer belangrijk onderdeel:))

3.) Hochkönig, 1 van de gebieden waar ik al lang heen wil. Veel over gelezen en lijkt me een heerlijk ontspannen gebied met schitterende afdalingen en uitzichten. Wederom veel horeca en waarschijnlijk/ hopelijk iets rustiger tijdens de laatste 2 weken van februari dan andere gebieden in de omgeving.

4.) Gastein, die belle epoque sfeer en hoogte verschillen in het dorp zelf lijkt me fantastisch om te zien. Daarnaast zijn er een paar heerlijk lange afdalingen te maken en reken ik erop dat het in maart lekker rustig is.

5.) Alta Badia, enige niet Oostenrijkse gebied maar waarvan ik verwacht dat dit mij als foodie en zon liefhebber erg kan bekoren:) Mooi plateau wat waarschijnlijk niet erg uitdagend is maar wel heerlijk om te toeren op je gemakje. Overigens staan ook de Seiser Alm en Val Gardena op de planning dan, al gaat dit pas de winter van 2022/2023 worden. In de toekomst verwacht ik vaak een week Oostenrijk en een week Zuid- Tirol te gaan zullen combineren.

Ik zou heel graag willen skiën in landen en dat combineren met een rondreis/roadtrip van 3 a 4 weken in dat land.
Japan, Canada, Iran, Chili en Noorwegen staan op mijn lijstje. Als ik voor een gebied moet kiezen, dan ga ik voor La Grave.

Voor mij niet echt een "to-do lijstje’

Gezien de leeftijd (63 j dit jaar) en de mindere flexibiliteit ( rug en andere spieren) wil ik enkel nog genieten met mijn huidige ( 2 ) en toekomstige ( 1 onderweg) kleindochters en hoef niet zo persé nog uitdagingen.

Ik wil wel nog minstens 1 keer terug naar waar ik me ooit ERG heb geamuseerd.😍

1 Alta Badia en omgeving ( standplaats La Villa )
2 Livigno
3 Kronplatz
4 Samoëns
5 4-berge schaukel ( standplaats Rohrmoos)

Born to run. B.S.

Als ik dit opvat als Bucketlist, en niet ‘waar wil ik volgende winter heen’

Dan is het in volgorde van meest onwaarschijnlijke naar meer realistisch:

Japan: bekend om diepe poeder, en vooral ook heel vaak sneeuwval, niet alleen een hoge gemiddelde sneeuwval. Dat laatste kan immers een lang seizoen betekenen, of af en toe enorme dumps.
Ook bekend om minder minder super steil terrein, en dat wil ik toch niet.
En dan vooral ook de andere cultuur en het eten!

-Hutten tocht in de Alpen: Prachtig toerskien, met een minimale rugzak, en toch betaalbaar en warm eten en slapen.

-Week in een Canadese backcountry lodge toerskien. Compleet weg van de bebouwde wereld(Heli er naar toe), super sneeuw(althans, grote kans), en luxe eten en drinken

-Week of meer in een nader te bepalen bestemming in de Alpen. Piste skiën, skitouren, lift accessed ski touren, lekker eten, mooie dorpjes…

-Grand Targhee, Wyoming Idaho. De ‘andere kant’ van de Tectons van het bekendere Jackson Hole Resort. Veel meer sneeuw, veel minder mensen, en minder steil terrein (zie ook Japan).

De reden dat dit dus Bucket list items zijn, en geen ‘ga ik zo doen’ is dat het allemaal buitenland is voor mij, en dus de reistijd wringt met vakantie dagen en schoolvakanties van de kinderen.

Daarom dus een ‘PS’ met twee ‘Bucket list items’ die wel makkelijk haalbaar zijn:

-Toerskien in Cooke City, Montana. Een gehucht wat ‘s winters aan het einde van een doodlopende weg ligt, 90 km van het dichts bijzijnde stadje. De enige manier om er te komen is door Yellowstone Park te rijden, en dan ligt het net daar buiten.
Dus geisers, wolven en bisons kijken, en diepe sneeuw skiën in enorme bergen, met in de weide omtrek geen enkele weg, behalve die waar je op aan kwam. Dit voorjaar op de planning

-Lang weekend ski-alpinisme oefenen met een gids in het voorjaar. Hopelijk volgend seizoen.

PPS:
Ik zie dat ‘eten’ heel vaak terug komt in mijn redenen, haha!

*bericht bewerkt door Slim op 15 feb 2021 16:14

Ah kijk, de inspiratie begint te komen :). De huttentocht (door de Dolomieten) lijkt me eigenlijk ook echt heel cool! Even die een plekje in de lijst geven :).
@Amelm: op zich zijn 1 t/m 4 toch prima vanuit 1 plek (of 2 plekken in 1 vakantie) wel te doen, toch? Die hele Ski Amadé (of Superskipas) biedt in die zin veel opties, ook omdat het best dicht bij elkaar ligt allemaal. edit: wacht, beter lezen. Dat is precies wat je gaat doen en dan lekker lang!

Ik vind de insteek van @Dan58 ook wel cool, maar dan wordt het een beetje een top 5 van je bezochte skigebieden ;).

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 feb 2021 16:18

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk topic en hier kunnen zeker toekomstige plannen uit voort vloeien.

We hebben op de bucketlist een roadtrip staan die we hopelijk volgende seizoen 21/22 gaan uitvoeren door Zuid tirol. Allemaal kleine tot middelgrote rustige skigebieden die met 1 skipas te bezoeken zijn.
We zijn nu bezig de stops uit te zoeken en te boeken. Mocht iemand dus nog een leuke spot weten in die regio…

  1. Ladurns, Rosskopf, Ratschings, Merano2000, Val Senales, Sulden Am Ortler, Trafoi, Watles, Schoneben Haideralm, Nauders.

  2. Drei zinnen Dolomieten

  3. Dolomiti superski / Sella ronda

Verder zijn er nog een hele hoop gebieden die in aanmerking komen maar die lijst moet nog verder gemaakt worden.

*bericht bewerkt door Arjen1 op 15 feb 2021 20:04

@Arjen1 welke skipas is dat?

Mijn huidige bucketlist, in willekeurige volgorde:

  • Tignes-Val d’Isère
  • Gastein
  • Arosa-Lenzerheide
  • Nauders e.o. incl. Scuol
  • Via Lattea

Maar kan over twee maanden zomaar weer heel anders zijn. Zie ook: https://www.wintersport.nl/forum/topic/238898

*bericht bewerkt door Quick op 15 feb 2021 20:42

Mr. Slow

@Quick Dat is de Ortler ski arena pas.
Zitten 15 gebieden in maar we hebben een selectie gemaakt zodat het een beetje aan te rijden is en te doen is binnen een bepaalde tijd. Enkele kleine gebieden hebben we dus laten vallen en zijn tot nog toe tot deze keuze gekomen. Nog wel het eea aan het uitzoeken dus kan altijd nog iets veranderen.

Nauders en Scuol lijkt me ook een top combi, maar die delen volgens mij ook geen skipas. Al is dat op zich met zo’n 5 in 7 pas wel op te lossen en dan een dagpas voor Scuol.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jullie bedoelen een 5 uit 7 pas voor Scuol en dan een dagje Nauders 🤣

Sierra Nevada, ergens in april met mooi weer. ‘s Ochtends skiën, s’-middags strand.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jullie bedoelen een 5 uit 7 pas voor Scuol en dan een dagje Nauders 🤣

Bennie op 15 feb 2021 21:05

Nou Scuol lijkt me echt heel mooi maar zelfs met mijn tempo wat te klein voor vijf dagen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Alex0 Vertel eens waarom deze op de bucketlist staat? Ik ben erg benieuwd naar je motivatie. https://www.skiresort.info/ski-resort/annaberg/

Bennie op 14 feb 2021 20:20 [@Bennie](/profiel/bennie) Ik bedoelde het annaberg van dachstein West. Ik zou eigenlijk dit jaar voor het eerst met de kids op pad gaan en dit leek me een prachtige plek om ooit nog een keer op vakantie te gaan. Niet te groot gebied, mooi dorp, redelijk goed te rijden en ik kwam het hier op de forums niet vaak tegen., dus misschien minder Nederlands en daardoor voor ons meer vakantie gevoel.

Sierra Nevada, ergens in april met mooi weer. ‘s Ochtends skiën, s’-middags strand.

Shane op 15 feb 2021 14:06

Welke Siërra Nevada? Spanje of Californië? Misschien is er in Zuid Amerika ook nog wel een Siërra Nevada?

Lijkt me allebei leuk trouwens

*bericht bewerkt door Slim op 16 feb 2021 06:22

Ik zou wel een keer in Amerika/Canada willen skiën.
Verder een dagje in Bettmeralp en Mürren.
De Dolomieten met verse sneeuw.
Maar niet getreurd als dat niet gebeurt; ik ben zeer tevreden met Les3Vallees en Zermatt/Cervinia.

Leuk! Ik heb eigenlijk nog wel een enorme lijst van gebieden waar ik heen wil, en die wordt eigenlijk alleen maar langer. In elk geval onderstaande landen waar ik uberhaupt nog nooit geweest ben, waarvan er komend seizoen toch minstens 1 moet gaan lukken :)

  • Japan
  • Canada
  • Verenigde Staten
  • Zwitserland
  • Italie
  • Zweden

Hoop het komende seizoen toch zeker Italie en/of Zwitserland te kunnen bezoeken. Het budget van dit seizoen gaat gebruikt worden voor extra weken komend seizoen (en hopelijk het behalen van m’n Anwarter snowboard)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Sierra Nevada, ergens in april met mooi weer. ‘s Ochtends skiën, s’-middags strand.

Shane op 15 feb 2021 14:06

Welke Siërra Nevada? Spanje of Californië? Misschien is er in Zuid Amerika ook nog wel een Siërra Nevada?

Lijkt me allebei leuk trouwens

Slim op 16 feb 2021 06:22

Volgens mij heb je inderdaad in het Andesgebergte in Zuid- Amerika nog een 3e:) Maar het laat zich vrij gemakkelijk raden welke hij het over heeft denk ik. Die in Californië loopt bij mijn weten qua seizoen niet door tot in april en in Zuid Amerika is het dan eind van de zomer i.p.v. winter, enige skibare optie in april lijkt me dus de Siërra Nevada naast Granada.

Lijkt me overigens ook erg leuk! Je kunt gewoon vanuit de stad Granada er gemakkelijk komen en je hebt werkelijk schitterende uitzichten op het bergmassief vanuit de (ook van zichzelf al heel erg leuke) stad. Neem ergggg veel zonnebrand creme mee in april want een vriend van me is daar gaan skiën in april een paar jaar terug en de stukken huid vielen van zijn gezicht af erna, niet best:)

null

Ik zie dat ik geen gelijk heb, wellicht verklaard dit ook gelijk waarom dit wel Shane zijn optie voor april zou zijn😂

P.s. ik denk dat ik zelf mijn lijstje ook maar eens aan moet passen:)

*bericht bewerkt door Amelm op 16 feb 2021 08:26

Haha, @Amelm, als Amerikaan dacht ik natuurlijk eerst aan Californië. En dat is JUIST (een van) de beste voorjaars/vroeg zomer bestemmingen in Noord Amerika.
Vaak nog op 4th of July feestdag open.
(En dat gaat dan alleen over de sneeuw, niet over de feesten).

Alleen wel een flink stuk rijden naar het strand.
Maar ja, het is de westkust, dus zonsondergang op het strand is vast ook leuk:

null

*bericht bewerkt door Slim op 16 feb 2021 14:48

Plaats een reactie