Bucketlist skigebieden

Mijn bucketlist beperkt zich voorlopig tot de dolomieten. Nog genoeg leuke dingen daar te doen, en lekker gemakkelijk. Misschien wanneer ons kleintje wat groter is wordt de lijst langer.

Mijn bucketlist beperkt zich voorlopig tot de dolomieten. Nog genoeg leuke dingen daar te doen, en lekker gemakkelijk. Misschien wanneer ons kleintje wat groter is wordt de lijst langer.

Asterino op 16 feb 2021 07:53 [@Asterino]

Daarom is het een Bucketlist, dus dingen, die je OOIT in je leven nog eens wil doen.
Zeker met kleine kinderen, is de korte termijn niet het tijdsbestek om die lijst af te vinken.

En, het gaat ook hard. Toen wij 8 jaar geleden begonnen met skiën, zat onze jongste nog in een wandelwagen, maar ik had toerskien wel op mijn ‘Bucketlist’ staan. Daar zijn we inmiddels in het 3rde seizoen mee.
Kortom, begin alvast met denken en dromen, voor je het weet is de tijd van daden aangebroken!

*bericht bewerkt door Slim op 16 feb 2021 15:30

Wat leuk te lezen en oef wat moeilijk om zelf een lijstje te maken!
Er is zóveel moois en interessants, uitdagends, bijzonders, aantrekkelijk te bedenken.
Heerlijk om steeds nieuwe plekken te ontdekken, maar net zo heerlijk om naar plekken terug te keren omdat het er zo fijn en altijd goed is!
2021/22 staat -hopende dat alles dan weer kan- al vast; zowel terugkeer naar een fantastisch en vertrouwd gebied (Grimentz, Val d’Anniviers 🇨🇭) als naar een nieuwe bestemming (Arabba, Dolomieten 🇮🇹)

Wat ik graag in de nabije toekomst zou willen doen / naar toe zou willen:

  1. 🇮🇹 Huttentocht / skisafari in de Dolomieten
    Het lijkt me machtig mooi om op de berg te overnachten, elke nacht ergens anders, de stilte ‘s nachts, als eerste ‘s morgens de piste over te mogen. En daarnaast vele kilometers diversiteit uit een gebied te halen

  2. 🇨🇭Laax
    Vooral vanwege m’n zoons, die steeds enthousiaster en beter worden in freestyle skiën.
    En omdat ze hun “kaasjes” van de Swiss Snow Academy graag compleet willen 😁

  3. 🇮🇹 Monte Rosa, Aosta (en/of Pila)
    ‘s Zomers in Val d’Aosta geweest, prachtige huttentochten gelopen met het gezin en heel nieuwsgierig naar de winter daar. Prachtig gebied lijkt me.

  4. 🇫🇷 Val d’Isère
    Vanwege de -volgens beschrijvingen- grote variatie aan pistes en voldoende uitdaging. Ook weer eens lekker Frans, dol op Frankrijk

  5. 🇫🇮 🇸🇪 Lapland
    Een wintervakantie in Lapland lijkt me waanzinnig, hoewel ik dan het alpineskiën even zal moeten missen. Maar sneeuwschoenwandelen, rendieren spotten, een husky sledetocht maken, vuurtje maken en worstjes roosteren op het ijs, het Noorderlicht aanschouwen en een waanzinnig sneeuwlandschap beleven, wellicht nog schaatsen op een meer, dat lijkt me ontzettend geweldig om met het gezin te doen.

❄️

@Marije77 Over je nummer 5. Skiën kan ook in Lapland. Natuurlijk niet zoals in de alpen, maar als een 1-daagse invulling zeker gevarieerd en bijzonder genoeg.

sneeuw witje en de 7 bergen

Haha, @Amelm, als Amerikaan dacht ik natuurlijk eerst aan Californië. En dat is JUIST (een van) de beste voorjaars/vroeg zomer bestemmingen in Noord Amerika.
Vaak nog op 4th of July feestdag open.
(En dat gaat dan alleen over de sneeuw, niet over de feesten).

Alleen wel een flink stuk rijden naar het strand.
Maar ja, het is de westkust, dus zonsondergang op het strand is vast ook leuk:

Slim op 16 feb 2021 14:46

Woon je in Santa Cruz @slim of bedoel je dat je daar van origine vandaan komt? Fantastisch gebied daar met mooie plaatsen als Monterey, Santa Barbara langs de route 1, wijngebieden en National Parks in de buurt. En dan ook gewoon nog kunnen skiën, werkelijk waar alles op een relatief kleine afstand van elkaar. Die weg naar Sierra Nevada toe is wel echt een kl*te lange kronkelweg, ik dacht dat vanaf die kant het in de winter vaak was afgesloten?

Om dan toch 2 buiten Europa opties toe te voegen aan mijn lijstje:

-Whistler, fantastische omgeving, enorm lang seizoen en mega mooie lodges:) Ben er in de zomer wel eens geweest maar lijkt me in de winter ook erg leuk.

Ook de gebieden in Nieuw Zeeland (treble cone) en Argentinië (Bariloche, ook wederom in de zomer in de skigebieden geweest) lijken me erg leuk, met name omdat je dan in onze zomer kunt skiën, dubbel seizoen draaien!

*bericht bewerkt door Amelm op 16 feb 2021 17:33

Nauders en Scuol lijkt me ook een top combi, maar die delen volgens mij ook geen skipas. Al is dat op zich met zo’n 5 in 7 pas wel op te lossen en dan een dagpas voor Scuol.

Roy83 op 15 feb 2021 20:57

Absoluut een aanrader. Het skipasverbond van Nauders wordt vaak gewijzigd, momenteel geeft deze pas ook toegang tot Schöneben, Haideralm, Watles, Sulden/Solda en Trafoi. De skigebieden (m.u.v. Nauders) zijn meestal ook behoorlijk rustig.

Japan, Lapland. Dat laatste niet vanwege skiën, maar om de rest van de winterbeleving. Inmiddels geregeld voor volgend seizoen!

Life is what happens while you were checking your phone
  1. Heiligenblut

Afgelegen dorp aan de rand van het nationale park Hohe Tauern met het iconische kerkje in combinatie met de Grossglockner op de achtergrond. Ooit eens een week gespendeerd tijdens de zomervakantie en bijzonder geïnteresseerd geworden in het kleine, maar veelzijdige skigebied. Het bestaat uit een drietal sectoren met hun eigen karakter en desondanks kan je behoorlijk veel hoogtemeters maken.

De nadelen (of eerder de redenen waardoor we hier nog niet zijn geraakt) zijn de afgelegen ligging en het skipasverband (ondanks de geografische nabijheid van Osttirol, toch enkel inbegrepen bij de skipas van gans Kärnten). Dat zet de rem op een opportunistisch bezoek vanuit bijvoorbeeld het Mölltal of Lienz.

  1. Davos-Klosters

Op papier een groot aantal pistekilometers, maar eigenlijk is het een optelsom van enkele kleinere en middelgrote gebieden. Parsenn lijkt een klassiek Zwitsers skigebied met een groot aantal pistevarianten, een combinatie van verschillende vervoersmiddelen en stevige hoogtemeters, terwijl aan de overkant eerder capaciteitsmonsters voor de kilometervreter opgesteld zijn op Jakobshorn. De rustigere gebieden lijken te bestaan uit Madrisa met een interessante dalafdaling en Rinerhorn, waar toch vooral locals zouden komen. De laatste twee bieden ook meerdere varianten aan onder hun respectievelijke hoofdliften.

  1. Espace Lumière

Al eerder genoemd in de bucketlists van anderen. Een zonovergoten skigebied opgebouwd tussen Pra Loup en La Foux. De absolute rust en de ontspannen sfeer lijken mij de voornaamste argumenten om dit onbekendere, maar budgetvriendelijke skigebied eens te bezoeken. Als toemaatje is er nog een apart skigebied in Allos en kunnen eventueel nog een aantal onbekendere skigebieden in de buurt van het Lac Ponçon bezocht worden.

  1. Gasteinertal

Waarschijnlijk de ‘drukste’ skiregio in de lijst, maar het verschillende karakter van de deelgebieden in het Gasteinertal spreekt me aan. Hoogalpiene kilometers in Sportgastein, een kleinood zoals de Graukogel en het grote hoofdgebied tussen Bad Gastein en Bad Hofgastein met aanzienlijke hoogtemeters tussen de 800 en de 2300 meter. Liefst zou ik deze gebieden in een rustige periode bezoeken, ik kan me inbeelden dat het allesbehalve aangenaam zou zijn tijdens een drukkere vakantieweek.

  1. Tschiertschen

Eén van de skigebieden die (ten onrechte) nog niet op de site beschikbaar is en een naam die weinigen waarschijnlijk iets zal zeggen. Dit kleinschalige skigebied bevindt zich op de weg van Chur naar Lenzerheide in de buurt van de grotere mastodonten zoals laatstgenoemde, Davos en Sankt Moritz, maar lijkt mij alles te bieden wat skiën in Zwitserland zo typisch maakt. Een authentiek dorp, een beperkt aantal liften met vele pistenvarianten en nooit overrompelend veel medeskiërs. Ooit zou ik dit gebied eens willen combineren met Arosa-Lenzerheide of eventueel Davos.

Eervolle vermeldingen voor een aantal andere skigebieden die de lijst niet haalden, maar toch ergens een streepje voor hebben: Flims-Laax-Falera, Chamonix, Arêches-Beaufort, Queyras, Vals, Gotthard-Oberalp Arena, Anzère, Ahrntal en Sulden.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 16 feb 2021 18:25

@Mathijs! Volgens mij moeten wij er eens samen op uit trekken 😁

Wenslijstje:

  1. Geannuleerde “covidtrip” van dit seizoen mogen maken van drie weken Canada.
  2. Nog een keertje terug naar Colorado
  3. Nog wat pareltjes in de Dolo’s doen.
  4. Ook een keertje Lapland bezoeken.
  5. Nog een keertje een safari doen in de Dolo’s, altijd leuk om te doen.

Wat een leuk topic. Levert veel nieuwe inspiratie op (en een nog langere Bucket list).

  1. Jackson Hole
    Gewoon omdat “Some day somebody will ski that”. Corbets Couloir als “eindexamen” van het Steep and Deep camp. Staat sinds mijn zoektocht naar een goede skischool een jaar of 13 geleden op m’n lijstje. Deze zal zeker een groen vinkje gaan krijgen. Gewoon omdat ie keihard knaagt.
  2. Silverton Mountain
  3. La Grave (had natuurlijk al afgevinkt moeten zijn)
  4. Mount Baker
  5. Asahidake noord-oostzijde
  6. Roadtrip door Colorado met Vail, Beaver Creek, Breckenridge en Telluride
  7. Heli ski Griekenland

@Slim dank voor je lijst! Ik denk dat ik em ongeveer 1-op-1 toe voeg aan het bovenstaande lijstje.

*bericht bewerkt door fheringa op 16 feb 2021 19:38

@Amelm, nee hoor ik woon in Minnesota. Ik bedoelde gewoon dat als een Amerikaan “Siërra Nevada” hoort, dat je dan eerst aan Californië denkt. En toen herinnerde ik me ineens dat er ook in Spanje een Siërra Nevada is, en dat dat best wel eens dicht bij de kust zou kunnen zijn.

Maar ik was even vergeten dat ik Voorjaars toerskien in de (Californische) Siërra Nevada ook nog op mijn lijstje had staan.

*bericht bewerkt door Slim op 16 feb 2021 20:21

Op mijn bucketlist:
1- Sierra Nevada Spanje, gewoon alleen al dat skiën met uitzicht op zee.
2- Etna. Die ene keer dat het er bijna van kwam was er net een uitbarsting geweest.
3- Lake Louise. Lijkt mij qua uitzicht ook niet fout. En eens totaal anders qua sfeer dan de Alpen.
4- Idre Fjall Zweden. Weids landschap, hutjes tussen de pistes.
5- Kreta. Wederom het idee met de zee dichtbij te skien.

Ik had het inderdaad over Spanje @Slim en @Amelm haha.

Ik heb een huisje een kleine 2 uur daarvandaan en had afgelopen meivakantie een paar dagen daar gepland, maar ja. Nog even wachten tot 2022… hopelijk…

*bericht bewerkt door Shane op 16 feb 2021 21:46

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mijn bucketlist beperkt zich voorlopig tot de dolomieten. Nog genoeg leuke dingen daar te doen, en lekker gemakkelijk. Misschien wanneer ons kleintje wat groter is wordt de lijst langer.

Asterino op 16 feb 2021 07:53 [@Asterino]

Daarom is het een Bucketlist, dus dingen, die je OOIT in je leven nog eens wil doen.
Zeker met kleine kinderen, is de korte termijn niet het tijdsbestek om die lijst af te vinken.

En, het gaat ook hard. Toen wij 8 jaar geleden begonnen met skiën, zat onze jongste nog in een wandelwagen, maar ik had toerskien wel op mijn ‘Bucketlist’ staan. Daar zijn we inmiddels in het 3rde seizoen mee.
Kortom, begin alvast met denken en dromen, voor je het weet is de tijd van daden aangebroken!

Slim op 16 feb 2021 15:29

Je hebt gelijk Slim!

Ok mijn lijstje:

  • Sella Ronda en de Grote oorlog toer. Raar maar waar maar nog nooit gedaan en zat eigenlijk in de planning voor dit winterseizoen (pre covid).
  • tourskieen. Heb tot hiertoe 3 x een setje gehuurd en een tocht gemaakt met een vriendin die ervaring heeft en dat smaakt naar meer. Maar ik voel wel dat ik meer diepsneeuw ervaring moet opbouwen, misschien een lawine cursus, en vooral lokale kennis… Maar vond het erg fijn, omdat ik zowiezo graag actief in de bergen ben ('s zomers meestal hiken/ferrata/klimmen). Die lawines zijn trouwens wel een dingetje… ben ik als pisteskieer en lagelander echt niet bekend mee… maar wat een redelijk koude douche was, was om een lawinetje (in een soort couloir) naar beneden te zien gaan op een berg aan de andere kant van het dal en dan later foto’s te zien van de ravage die dat kleine lawinetje had aangericht. De local waar ik mee op stap was, zei dat dat de reden was waarom de rifugio die boven op de berg staat en bevoorraad wordt via een bergweg die door die couloir gaat 's winters nooit open is… die couloir staat plaatselijk bekend als gevaarlijk. Plaatselijke kennis blijkbaar toch ERG ERG belangrijk.
  • Whistler: 2 x 's zomers bezocht, en dat lijkt me toch ook erg de moeite in de winter.
  • Volgend jaar stilletjes aan ons kleintje (dan 3 jaar) op de latten krijgen. Bekend met koude en sneeuw is ie genoeg (onder foto van een sneeuwschoen tocht van Misurina naar Rifugio Auronzo (voet vd 3 Cime)… -20 °c, maar ie was super comfy in de draagrugzak.

null

@Mathijs! Volgens mij moeten wij er eens samen op uit trekken 😁

Bennie op 16 feb 2021 18:35

I agree ;)

Plaats een reactie