Goede midlayer (snowboarden)

Hoi allemaal,

Dit jaar een groot aantal upgrades doorgevoerd in mijn gear en ik vroeg me af wat nu eigenlijk een echt goede midlayer zou zijn. Ik snap dat dat afhankelijk is van het weer en daarom zoek ik voornamelijk iets voor de koudere omstandigheden. Waar doe ik goed aan? Wel een capuchon of juist niet? Welk materiaal? Ik hoor graag van jullie!

Hey!

Dat hangt helemaal af van de rest van je kleding. Heb je een hard shell als buitenlaag? Doe je altijd een thermo aan? Wil je iets wat je makkelijk kan opbergen/ uittrekken?

Zelf heb ik een salopette aan met twee lagen thermo en een stevige hardshell. Als ik het echte kou verwacht of veel in de lift zit doe ik dons er bij. Ben ik actief hoeft dat niet. Ergens er tussenin laat ik een thermo weg (in m’n tas) en doe ik een wollen laag er tussen.
Als ik jou vraag inschat zou ik een lichte wollen laag kopen. Ice breaker, patagonia, etc. Geen capuchon, dat zit in de weg bij je jas bovendien past dat niet onder of over je helm.
Maar zoals gezegd, wat draag je een wat doe je er mee?

Succes!

Ik board zelf ook en heb een hardshell pak. Altijd een thermo setje en meestal een trui/vest zonder capuchon van ademend materiaal. Voor de echt koude dagen draag ik daaronder zo’n goed aansluitend donsjasje van Quechua van de Decathlon. Weegt niets, niet duur en is echt lekker warm en ademend. Zonder capuchon, want dat zit het meest prettig als je er iets overheen draagt.

Volgens mij heb ik deze: https://www.decathlon.nl/p/herendonsjack-voor-trekking-forcl…

Als het -20 of kouder wordt doe ik onder mijn broek mijn lange winter hardloopbroek als midlayer over m’n thermobroek. 😄

*bericht bewerkt door rcpk op 21 feb 2021 18:22

Hey!

Dat hangt helemaal af van de rest van je kleding. Heb je een hard shell als buitenlaag? Doe je altijd een thermo aan? Wil je iets wat je makkelijk kan opbergen/ uittrekken?

Zelf heb ik een salopette aan met twee lagen thermo en een stevige hardshell. Als ik het echte kou verwacht of veel in de lift zit doe ik dons er bij. Ben ik actief hoeft dat niet. Ergens er tussenin laat ik een thermo weg (in m’n tas) en doe ik een wollen laag er tussen.
Als ik jou vraag inschat zou ik een lichte wollen laag kopen. Ice breaker, patagonia, etc. Geen capuchon, dat zit in de weg bij je jas bovendien past dat niet onder of over je helm.
Maar zoals gezegd, wat draag je een wat doe je er mee?

Succes!

Skitiim op 21 feb 2021 14:36 [@Skitiim](/profiel/skitiim)

Er zit minimale isolatie in mijn buitenlaag. Ik geloof 40 g/m2. Ik draag sowieso altijd merino thermo waarvan ik de dikte aan kan passen op de kou. Ik ga op verschillende wintersporten. Met een goede vriend ben ik heel actief en maken we veel meters. Met de familie gaat het tempo een stuk omlaag en als het dan koud is en ik veel moet wachten ben ik wel graag goed gekleed. Waar letten jullie op bij het aanschaffen van een midlayer voor dergelijke omstandigheden?

Wat @Skitiim al zei.
@Timb9124, waar op letten:

Als eerste pas vorm. En dan vooral ook in combinatie met de lagen er onder en over. Ik kies dan voor zonder capuchon, dat past vaak niet lekker onder de jas, en met piste skiën heb je er ook weinig voordeel van.

Een vest/bodywarmer is wat dat betreft vaak een uitkomst als je echt veel laagjes aan moet, omdat juist de oksels vaak het knelpunt zijn.

Aangezien je al een geïsoleerde buitenlaag hebt, kan ik me goed voorstellen dat het vaak uit moet.
Een superlicht donsjackje of bodywarmer is dan mischien de oplossing, die prop je zo in een rug-, of zelfs, jas-zak.

Verder een dunne midden laag voor de hele dag. Een dun fleece, zoals de Pata R1, of iets even diks van Zeeman of Decathlon, of een middel dikke wollen trui.

Een “active insulation “ jack of vest, zoals iets met Polartec Alpha, of Pata Nano-Air, is ook heerlijk, maar flink duurder, en het voordeel (lager gewicht en beter ademend, speelt niet voor jou. Dat is pas handig als je ook een ongevoerde, super ademende Shell draagt, en die ook soms uit trekt (toerskien bijv).

ik heb zelf een hardshell jas en een goretex broek… vaak een 3/4e broek en een craft thermo shirtje en dat is voldoende…

bij hevige vorst of weinig zon vaak in de ochtend nog een losse fleece (dunne fleece van de decathlon) er onder en deze in de rugzak voor als het echt koud is: https://www.decathlon.nl/p/gewatteerde-jas-voor-bergtrekking…

makkelijk klein op te bergen en eigenlijk pas 2 keer aangehad in de late middag in de schaduw toen we naar de kids op de slee aan het kijken waren…

@Slim

Mijn jas zegt dat het 20k ademend vermogen heeft. Is dat onvoldoende om te profiteren van een ‘active insulation’ midlayer?

Als ik het zo verder lees lijkt het alsof ik het meest gebaat ben bij gewoon een goede fleece. Niet te dik en niet te dun. Heb ze gezien van 200g/m2 en van 400g/m2 dus daar zal ik nog een goede afweging in moeten maken. Wellicht wat bestellen en kijken wat bevalt en past bij de andere lagen om vervolgens de rest te retouren.

Ik raad een dons midlayer af, omdat dat slecht ademt. En al helemaal onder een (licht)gevoerde jas.
Tip: denk ook eens aan bodywarmer, bv eentje met 60g primaloft. Zeer compact op te rollen en ventileert super. Een ideale aanvulling op je jas.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 feb 2021 12:41

@Slim

Mijn jas zegt dat het 20k ademend vermogen heeft. Is dat onvoldoende om te profiteren van een ‘active insulation’ midlayer?

Als ik het zo verder lees lijkt het alsof ik het meest gebaat ben bij gewoon een goede fleece. Niet te dik en niet te dun. Heb ze gezien van 200g/m2 en van 400g/m2 dus daar zal ik nog een goede afweging in moeten maken. Wellicht wat bestellen en kijken wat bevalt en past bij de andere lagen om vervolgens de rest te retouren.

timb9124 op 22 feb 2021 05:30

Ja, van die jassen met zo’n 20k/20k aanduiding is al een hint dat het geen super hoog ademende stof is. Trek daar nog daar nog de isolatie en voering van af, en er blijft niet heel veel ademend vermogen over. Is verder geen probleem hoor voor gemiddeld piste snowboarden. Zorg gewoon voor goed ventileren, trek te warme lagen uit, en droog in de lunchpauze je jas binnenste buiten en laagjes uit.

Voor fleece moet je juist dunner zoeken, 100g/m is veel beter, zeker als je al een gevoerde jas hebt. 200g/m voor echt koud weer en 400g/m, dan krijg je dit:

null

*bericht bewerkt door Slim op 22 feb 2021 15:49

@Slim

Wat stom van mij! Ik was altijd in de veronderstelling dat die 20k met inachtneming van isolatie en coating was. Hiervoor heb ik 10k en daarna 15k gehad en dat voldeed eigenlijk al wel prima. Nooit nat geworden, in april weleens wat te warm, maar dat was het dan ook gewoon.

Ik ga je advies opvolgen en iets zoeken van 100g/m en 200g/m voor echt koud weer.

Plaats een reactie