Vervanging voor de Head I.Supershape magnum 177 2014

Goedemorgen,

Ik wil me al een tijdje orienteren voor de vervanging van mijn ski’s (https://www.ekosport.nl/head-i-supershape-magnum-prx-12-14-p-1-19312.html) maar heb van materiaal te weinig kennis. Ik kijk vaak naar uiterlijk, maar wil nu ook eens een ski waar ik voorlopig weer mee vooruit kan en die goed bij me (en mijn toekomst) past.

Ik heb de Supershape Magnum in 2013/2014 in Soelden gekocht toen ik daar werkte en vrijwel iedere dag kon gaan skien. Deze laten me werken en je voelt ze in de benen aan het einde van een dag. Op de piste ben ik ook bewust met techniek bezig om deze niet te laten versloffen. Ik vond het heerlijke skies die me overal vertrouwen gaven als je er veel moeite instak. Ze zijn inmiddels dermate versleten dat ik op zoek ben naar een nieuwe set.

Ik ski meer dan 25 jaar, meerdere keren per seizoen en kan van mezelf zeggen dat ik de techniek op de piste voldoende beheer om overal zonder problemen naar beneden te komen. Daarnaast carve ik op bepaalde stukken graag in lange bochten, maar moeten de skies ook voldoen om met groepen te skien die nog niet op hoog tempo van de berg komen. Eigenlijk een alleskunner, die me wel laat werken.

Ik ben 1,85, 80 kg. 33 jaar.

Ik heb even onderstaand lijstje gebruikt, wellicht dat dit jullie helpt?

  • Kan je wat meer vertellen over je echte ski-niveau?
    Ik kan gecontroleerd skien, op diverse soorten sneeuw kan ik controle houden. Korte bochten vind ik lastiger, maar met goede concentratie lukt me dit. De Weltcup piste in Soelden is voor mij geen probleem en kom hier altijd heelhuids beneden. Dit alles gaat niet op super hoge snelheid, maar dat is voor mij van ondergeschikt belang aan techniek en heelhuids in het dal aan komen.

  • Hoe sportief ben je (de rest van het jaar) ik sport 3 keer per week. Bootcamp/voetbal

  • Welk soort bochten ski je het liefst (carve / geschoven , lange bochten / korte bochten)
    Het liefst lange carve bochten als de piste dit toelaat, maar meestal lange en korte (geschoven) bochten door elkaar

  • hoe vaak ben je van plan om te gaan skiën per jaar? minimaal 1 short trip + 1 week

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Als ze nog steeds voldoen, waarom koop je geen nieuw paar? https://www.duijvestein-wintersport.nl/head-supershape-i-mag…

Ja die zijn nauwelijks veranderd t/m seizoen 2020. Een nieuw paar volstaat prima.

Of voor de Head I speed pro, heerlijke ski welke net een stukje zekerder is op hogere snelheden (denk aan meer stabiliteit). Daarbij is de radius een beetje groter, wat misschien aansluit bij jouw voorkeur voor langere bochten (Magnum ± 11 meter, I speed pro ± 17 meter). Ik heb zelf een Magnum van 2012 en een I speed pro van 2019 en vindt ze beide heerlijk skien! Daabij is het verschil tussen beide wel aanwezig, maar niet overdreven groot. Met jouw ervaring denk ik dat een upgrade wel leuk is! Wil je meer allround kies dan de Magnum, blijft een prachtige skie met een mooie taillering.

@Jaspervds De TS geeft aan dat de Magnum zijn benen laat branden na een skidag. Ik interpreteer dat als zijnde dat hij met zijn techniek niet het onderste uit de kan haalt van de ski en nog veel op kracht skiet. Ook vind de TS de Magnum al een middellange bochten ski. Helemaal niet ongewoon en erg. Dan is de iSpeed (pro) wel een beetje overkill, en helpt het je niet met beter worden. Stabiel, goed te manipuleren en mooi gebalanceerd, ja zeker wel. Maar ook een pak stijver en lastiger om rustig te bedienen. En harder werken in de slushbuckels.

@Bennie, oeps dat branden had ik gemist, dan zeker niet voor een i speed gaan :$ Blijf het zelf een heerlijke ski vinden ;)

Ook ik denk dat de ispeed pro teveel van het goede is. Te eenzijdig en kost kracht en op laag tempo krijg je m moeilijk aan de praat.

Ik zou als alternatief voor de Magnum nog de Salomon smax 12 willen noemen.

Bedankt voor de reacties. Jullie hebben me aan het denken gezet: “waarom niet bij je vertrouwde ski blijven als je er tevreden mee bent”

Een upgrade klinkt altijd aantrekkelijk en zou ik enerzijds ook graag willen proberen, maar inmiddels ben ik vader van een zoon waar ik binnen een aantal jaar ook eens mee wil skien en lijkt het me dus beter bij mijn Supershape Magnum te blijven. Ik ken de ski en weet wat hij kan en kan gas geven wanneer ik niet met zoon of ander gezelschap ben.

Ook ik denk dat de ispeed pro teveel van het goede is. Te eenzijdig en kost kracht en op laag tempo krijg je m moeilijk aan de praat.

Ik zou als alternatief voor de Magnum nog de Salomon smax 12 willen noemen.

elisabeth101 op 25 feb 2021 18:51

+1 voor de smax 12
Super leuke carve-lat die enorm veel vertrouwen geeft op de piste.

Wat bedoel je met “om met groepen te skien die nog niet op hoog tempo van de berg komen”?
Zelf vond ik de smax 12 (op het moment dat ik deze enkel jaren geleden geskied heb) een voorkeur hebben om de snelheid hoger te leggen, maar dat zal zeker ook nog met mijn techniek op dat moment te maken hebben gehad (mijn bochten waren toen vaak te weinig uitgestuurd).

Glide on!

Ik heb een set Supershape iSpeed helemaal opgeskied (belag kwam er vanaf). Zalige ski met een enorm bereik. Dat geldt eigenlijk voor de hele supershape serie. Dus als je de bovengrens van de ski nooit haalt een prima lat om nog jaren plezier van te hebben, die Magnum.

Ik reken de Supershapes als speelser dan de S/Max 12. Die vond ik veel serieuzer en harder werken onder slechte omstandigheden.

Ook ik denk dat de ispeed pro teveel van het goede is. Te eenzijdig en kost kracht en op laag tempo krijg je m moeilijk aan de praat.

Ik zou als alternatief voor de Magnum nog de Salomon smax 12 willen noemen.

elisabeth101 op 25 feb 2021 18:51

+1 voor de smax 12
Super leuke carve-lat die enorm veel vertrouwen geeft op de piste.

Wat bedoel je met “om met groepen te skien die nog niet op hoog tempo van de berg komen”?
Zelf vond ik de smax 12 (op het moment dat ik deze enkel jaren geleden geskied heb) een voorkeur hebben om de snelheid hoger te leggen, maar dat zal zeker ook nog met mijn techniek op dat moment te maken hebben gehad (mijn bochten waren toen vaak te weinig uitgestuurd).

Vivace op 26 feb 2021 09:44

Ik ga vaak met vrienden of familie skien die op lager tempo/techniek skien waardoor ik weleens vooruit ski of er voor kies om bij de groep te blijven.

Ik denk dat de Magnum ook in zachte sneeuw/slush aan het einde van een dag er beter doorheen komt als een iSpeed?

De Magnum is fractioneel breder en heeft een iets bredere schaufel dan de Supershape iSpeed. De WC Rebels iSpeed is smaller over de gehele ski en ski je op lichaamslengte (en daarmee heb je draagvermogen).
De Magnum manouvreert het makkelijkst van die drie.

Dank voor al jullie reacties.

Ik ben door middel van onder andere dit form de Elan Wingman 82 of 86 ©Ti serie op het spoor gekomen en lees goede reviews. Ik ben op zoek naar een wat lichtere ski, waar ik toch gas mee kan geven als het nodig is en een spoortje buiten de piste kan gaan.

Door het feit dat mijn zoontje start met skilessen en we ook vaker met hem op pad zullen zijn maakt de gedachte bij mij dat ik een wat lichtere/eenvoudigere (?) ski dan de Supershape Magnum nu interessanter is qua aanschaf

Ik lees diverse reviews over de 82 en 86 versie, de Ti en CTi versie.

Hoe groot is het verschil tussen een Magnum en een Wingman? Krijg ik er minder skiplezier voor terug? Moet de ski anders geskiet worden? Of kan de Elan Wingman ook het plezier geven dat ik van de Magnum altijd gehad heb?

Ik heb zelf vorig jaar Head Supershape ingeruild voor Elan Wingman 86 CTI 172cm ( 82 kg, 183 cm). echt top keuze.
Supershape was vermoeiend na dag skien. Elan Wingman is een fantastische ski. Veel lichter, snel en wendbaar. Ook prima voor beetje buiten de piste. Zeker niet vermoeiend. Krijg je geen spijt van. Het geluid van de Elan is misschien het enige waar je aan moet wennen.

alternatief zou Head Kore 87 kunnen zijn?

Plaats een reactie